am
door amber2307 Jan 10, 2017 om 12:20
Winkels & webshops

Aliexpress en postnl

Zoals vele besteld bij aliexpress, kreeg een brief van postnl dat er aangifte gedaan moest worden bij de douane, en dat ze graag meer informatie wilde omdat ze dit anders niet konden doen.
Het ging om een bedrag ad 27,95 en netjes het reactieformulier doorgestuurd met kopie rekening.

Tot onze verbazing moesten wij om het pakket te krijgen 18,87 betalen aan postnl, dit bedrag was 5,87 BTW en ja hoor, afhandelingskosten aan postnl ad 13,00 euro.

Nergens werd over dit bedrag gesproken in de brief van postnl, dit vind ik dus diep triest, want als ze dit hadden vermeld dan was ik zelf naar de douane site gegaan om de btw aan te geven, want achteraf blijkt dat dit helemaal niet zo spannend is als dat postnl laat geloven.

Ik heb een klacht naar postnl gestuurd maar tot op heden totaal geen reactie gekregen, voor mij voelt dit als oplichterij door Postnl. leuke verdienste als ze dit bij meerdere mensen doen, heb al hele bedragen voorbij zien komen op een facebookpagina omtrent deze actie.. wie heeft er ook nog zo`n ervaring?

63316 11 Rapporteer

Wi
door Wil_H - Jan 10, 2017 om 12:28
270 Antwoorden / Vragen

Heb hetzelfde gehad. Ik had echter voor 1 Euro een verzekering afgesloten waardoor ik het volledige bedrag van dik 27 Euro douanekosten terug kreeg gestort van de Chinese webwinkel.
PostNL vindt dat zij terecht handelen omdat zij zogenaamd administratief werk voor je doen wat betaald dient te worden. Beroep aantekenen of een klacht indienen heeft geen enkel nut. Betalen of je krijgt je bestelling niet.

r.kemperman
door r.kemperman - Jan 10, 2017 om 12:29
423 Antwoorden / 4 Vragen

U dacht dat PostNl voor niets werkt?
Elk bedrijf dat inklaringen verzorgt rekent daar geld voor.
Staat ook op hun website: https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/bijkomende-kosten-bij-het-importeren-van-goederen-uit-het-buitenland/

hutch
door hutch - Jan 10, 2017 om 13:01
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Met een beetje googelen had u zelf ook kunnen vinden dat elk bedrag boven de (vrijgestelde) €22,-- belast wordt met btw en afhandelingskosten.
Boven de €150,-- zelfs nog extra met invoerrechten.

Blijf dus, indien mogelijk, altijd onder die €22,--. Bestel desnoods in meerdere keren, indien u meerdere artikelen in één keer zou willen hebben.

newmikey
door newmikey - Jan 10, 2017 om 13:12
830 Antwoorden / 0 Vragen

"dan was ik zelf naar de douane site gegaan om de BTW aan te geven"

Dat kan helemaal niet. De vervoerder is hier de aangegeven partij om aangifte te doen. Douane aangifte vindt plaats via het AGS systeem (vervanger van het oude SAGITTA) en kan sinds kort ook niet meer schriftelijk. Om aangifte te doen dient u ook nog te beschikken over een EORI nummer.

De aangiftekosten worden keurig vermeld op de website van PostNL (en ook bij alle andere pakketvervoerders zoals DHL, UPS en FEDEX) en het feit dat een zending boven de €22 belastbaar is staat keurig op de website en FB pagina van de Douane. Dat dat verbazing bij u oproept, verbaast mij dan weer...

costnix
door costnix Jan 10, 2017 om 17:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En ook nog een kostbare softwarelicensie

di
door dickster - Jan 10, 2017 om 18:22
69 Antwoorden / 2 Vragen

IK heb het ook gehad en ik vind het bijzonder belahcelik dat het zo werkt. de kosten die postnl voor de verwerkign rekent zij vaak hoger dan de af te dragen btwkosen zelf. als ik in een winkel boodschappen ga doen hoef ik toch ook gen extra geld te betalen omdat de medewerker aan de kassa nog lso moet worden betaald omdat e mijn boodschappen heeft ingescand? bovendien is dit geen dienst waar klanten zelf om vragen: het is een contorle die wodt uitgevoerd door het bedrijf zelf om inklaringskosten te kunnen vorderen, dus dat ze voor die dienst waar toch al niemadn blij van wordt, ok nog geld vragen en ook nog zoveel is bijzonder krom. Postnl is gewoon en grote arrogante monopolist.

diumenge
door diumenge Jan 10, 2017 om 18:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat een logica. De belastingdienst doet ook werk waar niemand blij van wordt. Verder heeft PostNL een brief moeten versturen, het pakketje apart moeten houden, het reactieformulier ontvangen en verwerken, een rekening opstellen, een debiteurenadministratie voeren en de ontvangen BTW afdragen aan de fiscus. Dan moeten ze het pakketje nog bezorgen. En vermoedelijk krijgen ze maar een deel of niets van de betaalde verzendkosten.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 10, 2017 om 19:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het valt wel mee met wat PostNL verdient op deze pakjes.

Er komt veel meer bij kijken als een factuur sturen.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2017 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zijn geen invoerrechten, maar inklaringskosten.

ha
door halex Jan 10, 2017 om 23:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Laatst mijn winterwielen weer onder de auto laten zetten. Die wielen (en banden) heb ik vier jaar geleden al gekocht en betaald. Die zijn dus van mij. Toch moest ik betalen voor de montage. Belachelijk toch, dat ik geld moet betalen voor wielen (en banden) die al van mij zijn! Moet de supermarkt eens doen: geld vragen om mijn betaalde boodschappen mee te mogen nemen!

Gr
door Grunn1 Jan 10, 2017 om 23:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@halex. Wat een flauwekul. Als je niet wil betalen om jouw winterbanden onder je auto te laten zetten moet je het zelf doen. Koop een krik, eventueel een balanceer apparaat en zet ze er zelf onder hoef je geen uurloon te betalen en geen btw enz...

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2017 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot. Een beetje ironie is blijkbaar niet aan u besteed.

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2017 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dickster

U werkt voor niets bij uw baas?

Cookies
door Cookies Jan 10, 2017 om 18:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dickster heeft een uitkering.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2017 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist:-)) Dus hij werkt niet en krijgt zijn geld dus voor niets.:-))

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 10, 2017 om 19:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

HoHo, voor dat geld moet er wel tv worden gekeken, bier gekocht en naar de supermarkt gefietst.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2017 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En verplicht vrijwilligerswerk doen op dit forum:-))

hutch
door hutch Jan 10, 2017 om 19:57
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Met alle respect, maar ik denk niet dat @Dickster tv kijkt........

hutch
door hutch Jan 10, 2017 om 19:59
4515 Antwoorden / 29 Vragen

PostNL heeft geen monopoliepositie, ook niet op het afhandelen van inklaringen.

diumenge
door diumenge - Jan 10, 2017 om 18:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor dat geld heeft PostNL minimaal het volgende moeten doen. Een brief versturen, het pakketje apart houden, het reactieformulier ontvangen en verwerken, een rekening opstellen, een debiteurenadministratie voeren én de ontvangen BTW afdragen aan de fiscus. Dan moeten ze het pakketje nog bezorgen en krijgen ze vermoedelijk maar een deel of niets van de in China betaalde verzendkosten.

ha
door halex - Jan 10, 2017 om 23:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U laat PostNL uw pakketje invoeren in de EU. Dat houdt in dat PostNL als vervoerder ook verplicht is de Douane-formaliteiten af te handelen. Volgende keer eerst even kijken naar de bijkomende kosten, voordat u buiten de EU gaat bestellen.
Zoals al gemeld, u kunt dat zelf niet doen bij de Douane. Dat kan alleen als u het pakketje zelf ophaalt en zelf invoert. Bijvoorbeeld op Schiphol.

Ma
door Mat Matheij - Jan 10, 2017 om 23:29
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt een beetje zuur maar het ging mogelijk om een redelijk groot bedrag. Dat vind u onredelijk -die toeslagen- echter met al die kleinere pakketjes via Aliexpres worden alle zaken als invoerrechten BTW omzeild. Ik begrijp uw klacht wel maar feitelijk doet u zelf mee aan ontwijking van alle in Europa geldende heffingen. Dan ook niet alhier klagen.