Ja
door Jacques1957 Apr 28, 2020 om 16:28
Winkels & webshops

Annuleren brugman binnen 14 dagen

Hallo

vorige week order geplaatst bij een filiaal van Brugman.
Nu willen we deze annuleren ivm een grote reparatie aan ons huis.
Volgens ons kunnen we gebruik van herroepings rechts binnen 2 weken.
Volgens Brugman geldt dit alleenb bij een internet aankoop en niet bij een bestelling in een filiaal.
Dit vind ik echter niet zo terug in hun voorwaarden.
We dachten dat je altijd binnen 14 dagen kan annuleren, ongeacht of dit via internet danwel via een filiaal gedaan.

Wat nu? Zitten we er aan vast? Gaat het afkoop kosten of moeten we nu alles betalen?

graag advies,
 Jacques


3141 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2020 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen
2

U zit er gewoon aan vast. Die 14 dagen geldt inderdaad alleen bij aankopen via internet. En als er niets in de voorwaarden staat over annuleren tegen een bepaald percentage van de aankoopprijs, moet u inderdaad gewoon afnemen en betalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 28, 2020 om 16:33
2042 Antwoorden / Vragen
2

Herroepingsrecht voor aankopen, als u dat zo wil noemen, geldt alléén voor aankopen via internet en dan zelfs daar zijn er nog wat uitsluitingen. U zit vast aan uw bestelling.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2020 om 16:40
16830 Antwoorden / 202 Vragen
1

Bij Brugman staat men geheel in het recht. Koop = koop volgens in het in het BW geregelde wetgeving. UItsluitend bij on-line aankopen is er sprake van herroepingsrecht.

Nu is het echter niet zo dat u niet zou kunnen annuleren en zie daarvoor deze: https://www.brugman.nl/over-brugman/voorwaarden/  info en ook deze die mogelijk ook van interesse is voor u omdat ik daar lees dat u de plaatsing kunt uitstellen tot na de reparatie aan uw woning.  https://www.izaa.nl/keuken-annuleren-nieuwe-voorwaarden/  Bij de eerste verwijzing zie ik in ieder geval dit: 

ARTIKEL 12 - De annulering

  1. Als de afnemer annuleert, is hij een schadevergoeding verschuldigd. Deze is gebaseerd op door de ondernemer gederfde inkomsten. De schadevergoeding is  opgebouwd uit de brutowinstmarge (vaste en variabele kosten, winstopslag), verminderd met niet gemaakte variabele kosten zoals afleverkosten. De schadevergoeding bedraagt 30% van de koop-/aanneemsom, behalve als partijen iets anders hebben afgesproken. Deze is 50% als de afnemer annuleert terwijl hij al is geïnformeerd dat de (deel) levering kan plaatsvinden. Genoemde percentages zijn gebaseerd op gemiddelden in de branche.
  2. De in lid 1 genoemde percentages zijn vaststaand, behalve als de ondernemer kan bewijzen dat zijn schade groter is of de afnemer aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is.
  3. Een annulering geschiedt bij voorkeur schriftelijk. Bij een mondelinge annulering bevestigt de ondernemer dit schriftelijk.
  4. Bij de koop van een keuken kan een consument binnen 2 dagen, beginnend de dag na het sluiten van de koop, schriftelijk annuleren tegen een vast percentage van 5% van de koopsom met een minimum van € 500. Als de consument geen e-mailadres van de ondernemer heeft, dan kan hij ook per aangetekende brief annuleren. Hij bewijst dan via het gedateerde verzendbewijs dat verzending van de brief binnen 2 dagen is gebeurd.
  5. De consument hoeft bij een buiten de verkoopruimte of op afstand gesloten overeenkomst geen annuleringskosten te betalen als hij gebruik maakt van het herroepingsrecht zoals in de wet en in artikel 18 D voor deze verkoopmethode is vastgelegd.
  6. Bij een oneerlijke handelspraktijk als bedoeld in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken kan een consument de overeenkomst ontbinden zonder kosten. De consument moet bewijzen dat hiervan sprake is geweest.

ne
door neodutchio - Apr 28, 2020 om 17:21
5148 Antwoorden / 12 Vragen
0

In de voorwaarden staan specifieke afspraken. Dat koop ook echt koop is, is een wettelijk gegeven en hoeft dus niet apart nog eens vermeld te worden. Tenzij Brugman hiervan af zou wijken, mits in het voordeel van de klant, en moet het aangegeven worden.

U kunt annuleren, maar dat gaat enkel op de voorwaarde die in de overeenkomst staat.

lo
door lovewinnie - Apr 28, 2020 om 17:40
1210 Antwoorden / 1 Vragen
0

Helaas heeft brugman gelijk. Veel mensen weten het nog steeds niet maar koop is koop in stenen winkel. Retour kunnen brengen voor geld,  ruilen of tegoed bon is een gunst. Geen plicht .

14 dagen bedenktijd en herroepingsrecht geldt enkel voor online aankopen

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2020 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

We dachten dat je altijd binnen 14 dagen kan annuleren, ongeacht of dit via internet danwel via een filiaal gedaan.
Dat dacht je dan - helaas voor jou - verkeerd.
Koop = koop.
Dat hoeven ze niet in hun Voorwaarden te zetten.
Daarin staat wel wat je aan annuleringskosten kwijt bent als je de aankoop annuleert.

re
door redshy - Apr 28, 2020 om 20:32
8 Antwoorden / 0 Vragen
0

U hebt ongelijk.
Er geldt geen 14 dagen bedenktijd bij een aankoop in een filliaal. Die regel geldt alleen bij aankopen via internet, telefoon of aan de deur.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 28, 2020 om 21:07
683 Antwoorden / 5 Vragen
0

Volgens ons kunnen we gebruik van herroepings rechts binnen 2 weken.

En hier gaat u de fout in.

alfatrion
door alfatrion - Apr 28, 2020 om 23:22
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Als in de algemene voorwaarden een herroepingstermijn van 14 dagen staat dan kunt u zich daarop beroepen, maar vergist u zich niet? Zou u de tekst hier willen plaatsen?

Tr
door Trostomaat Apr 29, 2020 om 01:59
239 Antwoorden / Vragen

Ja, hij vergist zich. Door te denken dat dat herroepingsrecht bestaat. Niet in de opvatting dat het in de algemene voorwaarden staat. Dat bevestigt hij zelfs.

alfatrion
door alfatrion Apr 29, 2020 om 08:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan een herriepingsrecht ook contractueel afspreken.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

anita555
anita555 - Sep 11, 2023 om 12:25
Computers & telefonie

Hoe vind ik het accountnummer van LSC Smart Connect weer terug?

Ik wilde een plafonaire ophangen die ik bij Action had gekocht, waarvoor ik de LSC Smart Connect app nodig had om de lamp via de telefoon te dimmen. Helaas werkte het niet want ik moest mijn wifi kanaal omzetten van 5 ghz naar 2.4 ghz. Een heel gedoe, want ik had daarbij hulp van Ziggo nodig om te vragen hoe ik dat moest doen. De medewerker adviseerde me om na het instellen van een ander wifi kana ... Lees meer

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer