Fi
door Fionaaaa Sep 4, 2021 om 16:47
Winkels & webshops

Annulering bank

In mei 2021 een bank besteld bij Decor Wonen.
Helaas nog niet de Boos aflevering hiervan gezien voordat ik bestelde :(

Totale prijs van de bank 2400 EUR.
Aanbetaling gedaan van 800 EUR
Resterende bedrag 1600 EUR.

De bank willen we nu annuleren door familie omstandigheden en kregen we te horen dat we een scahdevergoeding moeten betalen van 50%.
Dus we zouden nog 400 EUR bij moeten betalen om de bank te annuleren.

Ik weet dat we een aanbetaling niet terug kunnen krijgen maar om nog 400 EUR bij te moeten betalen om te annuleren lijkt mij absurd.

Is er iemand die hier iets meer over weet? Klopt deze voorwaarden of is het zoals de meeste plekken 30%?

5988 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 4, 2021 om 17:04
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Als de bank in mei 2021 besteld is, is het zeer wel redelijkerwijze aan te nemen dat deze bank gemaakt voor u onderweg is inmiddels. Annuleren kan dus nu zeker 50% kosten.

Het enige wat u kunt proberen is dat u aan de verkoper de aard van " de familie onstandigheden" kenbaar te maken, als die " zwaar genoeg zijn" en ze coulant zijn is dit uw enige kans op coulance. U hoeft hier die aard natuurlijk niet te noemen, maar wordt bij tegen verkopers al snel gebruikt. Succes, bedenk dat u met vriendelijkheid en eerlijkheid verder komt als dwars liggen.

Fi
door Fionaaaa Sep 4, 2021 om 18:58
Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je reactie.

Aard van de omstandigheden is bekend gemaakt aan ze, echter geven ze aan dat het toch hetzelfde blijft.

Topantwoord

he
door henk51 - Sep 4, 2021 om 17:06
90 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een CBW-erkende meubelzaak heb je wel het recht om de aankoop van meubelen te annuleren. Maar let op, dit gaat niet zonder extra kosten. De verkoper heeft namelijk altijd recht op een schadevergoeding, omdat hij omzet misloopt. Deze vergoeding bedraagt 30% van de verkoopsom (tenzij iets anders is afgesproken) tenzij jij kunt aantonen dat de schade lager is of de meubelzaak kan aantonen dat de schade hoger is. Is de leverdatum definitief, dan is dit percentage 50%.
Deze percentages klinken hoog, maar zijn gebaseerd op de gemiddelde brutowinstmarges in de branche en zijn redelijk. Je kunt eventueel ook met de verkoper bespreken of het uitzoeken van een ander product tot de mogelijkheden behoort. Vergeet in ieder geval niet om de verkoper schriftelijk op de hoogte te brengen van de annulering.

Deze winkel is niet aangesloten maar heeft soortgelijk in zijn voorwaarden

  1. Bij annulering van de verplichtingen conform de overeenkomst door koper, is deze terstond een opeisbare schadevergoeding verschuldigd van 30% van het overeengekomen bedrag. Het genoemde percentage is vaststaand tenzij de verkoper kan bewijzen dat de schade groter is, dan wel de koper aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is. Het percentage als bedoeld in de vorige zin bedraagt 50% indien de annulering van een overeenkomst na 48 uur door de afnemer geschiedt.
Het hierrvoor gegeven advies is zeker te proberen

Fi
door Fionaaaa Sep 4, 2021 om 18:56
Antwoorden / 2 Vragen

Heel erg bedankt voor je antwoord.

Leverdatum is niet bekend. Ze gaven een levertijd van 12-20 weken.

20 weken zijn bijna verstreken en ze hebben de bank niet binnen maar blijkbaar wel al besteld in mei.

rj
door rjw Sep 4, 2021 om 21:36
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Niet alleen een schadevergoeding voor omzetverlies maar de meubelzaak zal ook de rekening van de meubelfabrikant krijgen. Zelfs als het meubel terug gaat hebben die kosten moeten maken en vaak is het maar de vraag hoe snel je dat meubelstuk alsnog aan iemand anders kunt verkopen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2021 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft een Boos aflevering te maken met uw familie omstandigheden?

Fi
door Fionaaaa Sep 4, 2021 om 18:53
Antwoorden / 2 Vragen

Heeft niks te maken met de familie omstandigheden.

De aflevering van Boos ging over het bedrijf Decor Wonen waar ontzettend veel mensen hun producten niet ontvangen, ontzettend lange levertijden die ze niet nakomen, klanten negeren en nog meer.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2021 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar daarom wilt u toch niet annuleren? U hebt het over familieomstandigheden. Dat is toch geen smoes?

Fi
door Fionaaaa Sep 4, 2021 om 19:03
Antwoorden / 2 Vragen

De aflevering van Boos heeft niks te maken met de familie omstandigheden.

Ik benoemde de aflevering omdat mensen misschien zouden weten over welk bedrijf het gaat en de reacties erover.
Wellicht hadden mensen over het bedrijf gehoord en konden ze wat advies geven.

Familie omstandigheden zijn recent gebeurd en zeker geen smoes.

Gr
door Grunn1 Sep 5, 2021 om 11:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar de familie omstandigheden zijn geen redenen om onder een verkoopovereenkomst uit te komen althans niet gratis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 4, 2021 om 17:39
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening zal hier helaas niets aan te doen zijn behoudens toch nog een keer een beroep doen op coulance.

U kunt uw vraag eventueel nog stellen bij de gratis service van de consumentenbond https://www.klachtenkompas.nl/ m,aar ik vrees dat ook dan het antwoord niet anders zal zijn. Doe dan in die vraag een beroep om hulp m.b.t. coulance en daarbij zal m.i. de reden van familieomstandigheden van groot belang zijn.

marita5
door marita5 - Sep 4, 2021 om 20:49
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Fionaaaa ,

Moet ik annuleringskosten betalen , als ik een koop ongedaan maak ?

Als u iets in een winkel koopt, geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een bankstel of keuken. Als u het product dan niet meer wil, kan de verkoper annuleringskosten vragen. Soms staan deze annuleringskosten in uw koopovereenkomst of algemene voorwaarden.

Zijn de annuleringskosten heel hoog? Bijvoorbeeld meer dan 30% van de koopprijs? Dan kan het soms onredelijk zijn als u die kosten moet betalen. Ook hoeft u vaak niet alle kosten te betalen als u binnen 2 dagen na de aankoop annuleert.

Twijfelt u over de hoogte van de annuleringskosten? Neem dan contact met ons op.

Oneens annuleringskosten

Bent u het niet eens met de annuleringskosten? Stuur dan onze voorbeeldbrief vernietiging algemene voorwaarden naar de verkoper. Geef daarin aan dat de kosten voor annulering te hoog zijn. Zijn er vooraf geen annuleringskosten afgesproken? Dan kan de verkoper soms toch een vergoeding vragen, bijvoorbeeld voor kosten die hij moest maken.

Reageert de verkoper niet op uw brief? Of wijst hij uw verzoek af? Neem dan contact met ons op. Of vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar.

justmeagain
door justmeagain - Sep 4, 2021 om 23:08
623 Antwoorden / 8 Vragen

We zijn pas 3 maanden verder. Alle meubels hebben enorme vertragingen. Niet alleen tijdens productie waar grondstoffen schaars zijn naar ook logistiek zij er wereldwijd problemen.
Wat de familieomstandigheden ook zijn u heeft toch een bank nodig. Want na die omstandigheden wilt u toch kunnen zitten.

pe
door pebk Sep 6, 2021 om 15:37
581 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn anders wel wat familieomstandigheden te bedenken waarom een nieuwe bank niet uit zou komen.

Degene die het besteld heeft is overleden. Door omstandigheden is de villa in het Gooi vervangen door een flatje in hartje Amsterdam (ik noem maar wat). Doordat tante opgenomen is in het ziekenhuis heeft haar bank verslindende rotweiler een nieuwe tehuis gekregen. Nog meer?

user123
door user123 - Sep 5, 2021 om 07:52
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer u nog niet in kennis was gesteld dat de bank is binnen gekomen zijn de annuleringskosten maximaal 30 procent. Heeft u wel bericht gekregen dat de bank is ontvangen dan betaalt u 50 procent.

1. Als de afnemer annuleert, is hij een schadevergoeding verschuldigd. Deze is
gebaseerd op door de ondernemer gederfde inkomsten. De schadevergoeding is opgebouwd
uit de brutowinstmarge (vaste en variabele kosten, winstopslag), verminderd met niet gemaakte variabele kosten zoals afleverkosten. De schadevergoeding bedraagt 30% van de koop-/aanneemsom, behalve als partijen iets ander hebben afgesproken. Deze is 50% als de afnemer annuleert terwijl hij al is geïnformeerd dat de (deel) levering kan plaatsvinden. Genoemde percentages zijn gebaseerd op gemiddelden in de branche

Fi
door Fionaaaa Sep 5, 2021 om 12:45
Antwoorden / 2 Vragen

Heel erg bedankt, dit maakt het duidelijk voor mij.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 6, 2021 om 08:17
1389 Antwoorden / 10 Vragen

"De Bank?"

Mijn bank had  veel keuze;

Stoel,  2 zits,  2½ zits , 4 zits en  mijn 3 Zitter!

Ook beide buitenste  elektrische  relaxfunctie.

Geen stof maar Leder, en niet de goedkope  spaanplaat leder, gelijmde zooi van afval snippers en  ik had keuze uit  materiaal en kleur meer dan 100x...

Als ik dan ga rekenen;   4 maten, 1, 2 of geen Relax = 3   + 100 stoffen/leder  kom ik op 4x3x100=1200 mogelijkheden!

Als ik eind vorige eeuw deze had geannuleerd,  hadden ze een lastige mijn keuze in voorraad gehad voor 30%.

En de levertijden,  overal  is 12 tot 20 weken erg snel,  alleen opruiming uit voorraad morgen bezorgen.

Ik heb bij Ikea gekeken, en ook daar lange levertijden zonder garantie.

In Brexitanië  is 10% van alle goederen bij IKEA nu niet leverbaar, stond in diverse kranten!

Maar 50% betalen?

Ik weet dat een bank van €2400,-  Ex BTW maar  €1983,47 is en  de winstmarge normaal 50% is, dus inkoop €991,74
Dit is de netto inloopwaarde  van een  bank, dus van  €2400 naar €1200,-

Bij Uw €800 aanbetaling hebben ze voor maar  1/3  of €400,- netto een bank die €2400 waar zou zijn.

In de opruiming is deze  vaak snel weg voor €1500,- €400= €1100 netto winst... incl BTW...

Verder weet ik dat vele een Showmodel kopen wegens de levertijden.

Als ik 12~20 weken hoorde  dan  doe ik dat ook.

Zelf denk ik nog even wachten en niet annuleren.

Na 30 weken  kun je  de koop wegens niet op tijd levereren  Ontbinden.

Dan eis je de aanbetaling van €800,- terug, 10 weken meer of  50% meer dan de maximale genoemde 20 weken!

Dan verliezen zij hun rechten en  U zou meer winnen dan laat die €800  maar zitten.

Als zij  die €400,- gaan eisen bij de rechtbank,  kan voor hun als tegeneis een erg Dure Bank worden  bij de Rechtbank.

panter22
door panter22 Sep 6, 2021 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Artikel 6 – Levertijd

  1. Verkoper geeft bij aankoop altijd een indicatie van de levertijd.
  2. Onder levertijd wordt verstaan de in de overeenkomst bepaalde termijn, waarbinnen de prestatie moet worden verricht. Partijen kunnen een vermoedelijke of een vast overeengekomen levertijd bepalen.
  3. Indien deze vermoedelijke levertijd wordt overschreden, door onvoorziene omstandigheden en overmacht, wordt aan de verkoper een nadere termijn gegund. Nadere termijn is gelijk aan de vermoedelijke levertijd zoals vermeld op de order c.q. koopovereenkomst.
  4. Bij overschrijding van voornoemde nadere termijn heeft de koper het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst eenzijdig te ontbinden.https://decorwonen.nl/algemene-voorwaarden
Geen 30 weken, maar 40 weken. De vermoedelijke levertijd staat op de bon? Maar als ze de bank binnen hebben en gaan bezorgen, dan kun je €2400 moeten betalen. Het is dus een gok.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 6, 2021 om 08:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

12 tot 20.. dus  24 tot 40?

32 is gemiddelde!

Maar ik vermoed dat ze  de 40 weken ook niet gaan halen.

Maart 2022 is dan  geld terug?

1paul
door 1paul - Sep 6, 2021 om 12:00
3141 Antwoorden / 0 Vragen

als zij met u een leverdatum hebben afgesproken en deze niet nakomen kunt u kosteloos annuleren, u moet ze wel eerst aanschrijven dat zij de levering niet nagekomen zijn en ze in gebreke stellen, daarna moet u ze in de gelegenheid stellen alsnog binnen een bepaalde termijn te leveren....

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/levertijd-bestelling

mo
door mof - Sep 6, 2021 om 12:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Normaalgesproken kunnen ze het hele bedrag vorderen. U heeft een koopovereenkomst die u eenzijdig wilt ontbinden.
als in de leveringsvoorwaarden een annulerings clausule is opgenomen dat u nu 400€ moet betalen, dan bent u daaraan gebonden. Als dat er niet in staat zou ik niet gaan mopperen, maar gewoon betalen, anders wordt u voor de volledige 2400€ aansprakelijk gehouden.

lo
door lopaka - Sep 6, 2021 om 19:19
70 Antwoorden / 47 Vragen

In deze tijd nooit geen aanbetaling doen, hoeveel zaken zijn er niet failliet gegaan de laatste tijd??

Een handtekening moet genoeg zijn, heeft ooit iemand wel eens een aanbetaling gedaan als je een auto koop!!! Ik nog nooit