si
door singh2206 May 17, 2016 om 17:23
Winkels & webshops

Baby en Tiener Megastore

Hoi,

Ik heb vorige week online een autostoel voor mijn kind besteld bij Baby en Tiener Megastore. In de advertentie wordt aangegeven dat de autostoel comfortabel en ergonomisch is. We hebben de autostoel ontvangen en zijn niet tevreden over de kwaliteit van het product. De autostoel heeft een dun zitkussentje en voelt hard en oncomfortabel aan.
Nu heb ik contact opgenomen met de klantenservice van Baby en Tiener Megastore, en zij geven aan dat de autostoel niet omgeruild kan worden. Tijdens de bestelprocedure of bij de productinformatie staat dit nergens aangegeven. Ik heb de volgende reactie ontvangen; " U kunt op onze website duidelijk zien wat de voorwaarden zijn. Wanneer u tot aankoop over gaat dan accepteert u deze voorwaarden. "
Terwijl op iedere pagina op hun website staat dat je 14 dagen bedenktijd hebt.

Kan en mag dit ?

2232 13 Rapporteer

ja
door jackyh - May 17, 2016 om 17:37
953 Antwoorden / 4 Vragen

U zegt dat de stoel niet omgeruild kan worden maar dat wil nog niet zeggen dat de goederen niet teruggezonden kunnen worden.  Heeft u al betaald? Mocht dit per credit card gebeurd zijn dan kunt u de betaling terugdraaien.

marita5
door marita5 - May 17, 2016 om 17:38
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Singh2206 ,

De voorwaarden :

9 Afkoelingsperiode

9.1. Nadat de klant het door hem/haar bestelde product heeft ontvangen, heeft de klant de bevoegdheid om binnen veertien (14) dagen na de ontvangst van dit product, de onderliggende overeenkomst met W. Burgerhout BV te ontbinden. Artikelen worden uitsluitend geaccepteerd wanneer deze ongebruikt en in de originele verpakking worden geretourneerd.Sommige producten kunnen uitgesloten zijn van retour , i.v.m. veiligheidsredenen , zoals bijvoorbeeld autostoelen .

9.2. Indien de klant de overeenkomst ingevolge artikel 9.1 van deze voorwaarden wenst te ontbinden, dient de klant dit schriftelijk (via e-mail, brief of fax) aan W. Burgerhout BV te melden. De klant dient het product - na overleg met W. Burgerhout BV - te sturen naar een door W. Burgerhout BV vastgesteld retouradres. De klant dient in dit geval zelf de kosten van en het risico voor het verzenden te dragen.

9.3. Indien de klant reeds enige betalingen heeft verricht op het moment dat de klant de overeenkomst met W. Burgerhout BV ingevolge artikel 9.1. en 9.2 van deze Koopvoorwaarden heeft herroepen, zal W. Burgerhout BV deze betalingen binnen veertien (14) werkdagen nadat W. Burgerhout BV het door de klant geretourneerde product heeft ontvangen, aan de klant terugbetalen.

9.4. W. Burgerhout BV behoudt het recht om geretourneerde producten te weigeren of om slechts een gedeelte van het reeds betaalde bedrag te crediteren, wanneer het vermoeden bestaat dat het product reeds is geopend, gebruikt of door de schuld van de klant (anders dan die van W. Burgerhout BV of de leverancier van het product) is beschadigd.

9.5. Indien een product wordt geretourneerd dat naar het oordeel van W. Burgerhout BV schade heeft opgelopen die aan een handeling of nalatigheid van de klant te wijten is of anderszins voor risico van de klant komt, zal W. Burgerhout BV de klant hiervan schriftelijk (via fax, brief of e-mail) in kennis stellen. W. Burgerhout BV heeft het recht om de waardevermindering van het product als gevolg van deze schade van het aan de klant terug te betalen bedrag in te houden.

hutch
door hutch May 17, 2016 om 20:00
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dit bedrijfje beperkt de rechten van haar klanten. En dat is verboden.

marita5
door marita5 May 17, 2016 om 20:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

dat dacht ik ook daarom verwees ik ook door naar consuwijzer .

edrick3
door edrick3 - May 17, 2016 om 17:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kwestie van de Voorwaarden goed doorlezen:

Wat zijn de regels voor retourneren

Het is belangrijk dat u altijd eerst contact met ons opneemt vóór u de goederen terugstuurt. U dient inzake retournering binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelling uw order retour aan te melden per email aan klantenservice@babyentiener.nl. Hierin dient u het ordernummer, de omschrijving van de reden en de artikelen die u wenst te retourneren te vermelden.

Het te retourneren artikel moet nog voorzien zijn van labels en originele verpakking en kan niet worden teruggenomen indien:
- Het artikel gebruikt of beschadigd is
- U zelf heeft getracht een gebrek te herstellen
- U de gebruiksaanwijzing en/of gebruiksinstructies niet heeft opgevolgd

Let op: Sommige producten kunnen uitgesloten zijn van retour i.v.m. veiligheidsredenen, zoals autostoelen. Cadeaubonnen mogen niet geretourneerd worden. Wij accepteren uitsluitend retouren die op de hierboven beschreven wijze zijn aangemeld en waarvan de instructies, die bij aanmelding zijn aangegeven, gevolgd zijn. Retouren die niet of niet binnen de gestelde tijd aangemeld zijn, worden niet geaccepteerd.
(Bron)

Heel vervelend dus.
Volgende keer dus eerst in een filiaal gaan kijken!

hutch
door hutch May 17, 2016 om 19:59
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ehhhh....? Dus alles wat een bedrijf schrijft in haar AV geldt, al is het in strijd met de wet?? Denk het niet!!

Ma
door Mat Matheij - May 17, 2016 om 17:55
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer op hun website staat dat U veertien dagen bedenktijd hebt dan heeft U die ook. Is de winkel aangesloten bij thuiswaarborg. Klachten kunt u plaatsen bij thuiswaarborg.org.
ALGEMEEN mensen kijk toch eens uit bij kreten als Discounter, De Specialist, Megastores. Geen service veel ellende en amper goedkoper. Daarnaast kun je een matras niet testen op internet maar een kinderzitje evenmin. Mvrgr.

edrick3
door edrick3 May 17, 2016 om 18:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OT:  De eerdere reacties niet gelezen?

Ma
door Mat Matheij May 17, 2016 om 18:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk wel maar of zulke voorwaarden als serieus moeten worden beschouwd valt te bezien en daar moeten wij ons als forum niet mee conformeren. Deze hebben wij vaker gezien en als onzinnig bestempeld. Thuiswinkelwaarborg daar werd naar gevraagd. Mvrgr.

Gerry1969
door Gerry1969 May 17, 2016 om 18:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waar werd dat gevraagd dan? U vraagt zelf of het bedrijf is aangesloten. Niet door TS.
Klik hier voor een vergelijkbaar geval en stuur de leverancier de mening van de consumentenbond mee, zij denken er anders over.

reflecs
door reflecs May 17, 2016 om 18:40
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@diewilik, de link werkt niet. Misschien als Antwoord plaatsen i.p.v. Reactie? Alles werkt nog niet zoals het hoort binnen reacties.

Ma
door Mat Matheij - May 17, 2016 om 18:19
986 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn devies NIET kopen bij Baby en Tiener Megastores... Misschien heeft U hier iets aan. Mvrgr

Ma
door Mat Matheij - May 17, 2016 om 18:33
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dubbele plaatsing komt helaas vaker voor mogelijk door provider wisseling.  Site werkt (nog) wat traag. Excuses. Mvrgr.

Cookies
door Cookies May 17, 2016 om 20:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Site werkt helemaal niet traag en dubbelposts komt alleen nog bij jou voor. Het probleem zit dus bij jou.

Ma
door Mat Matheij May 17, 2016 om 20:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer jij dat zegt. Ik maakte het onlangs mee. En wat de een traag vindt is voor een ander voldoende. Hij reageert wel sneller dan voorheen. Ik heb daarom in ieder geval niet 'gestaakt' met welke reden dan ook. Daarnaast had ik het over provider wisseling van Wifi naar 4G. Stond er toch echt bijzonder duidelijk bij.

Ma
door Mat Matheij - May 17, 2016 om 18:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

@diewilik Voorwaarden als 'alleen in ongeopende verpakking terugzenden' en wat is 'ongebruikt' zijn niet van deze tijd. Consumenten moeten gewaarschuwd worden tegen malafide bedrijven en er zou behalve thuiswinkelwaarborg een consumenten code moeten komen voor thuiswinkelorganisaties. De consument moet tegen wildgroei beschermd worden.
Van rijkswege zie ik weinig tot geen (wets) initiatief bij een groter groeiend marktaandeel. Mvrgr.

marita5
door marita5 - May 17, 2016 om 19:17
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Singh2206 ,

U kunt bellen / of een vraag stellen aan consuwijzer , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/contact

reflecs
door reflecs - May 17, 2016 om 19:21
1859 Antwoorden / 4 Vragen
Ro
door RoyY - May 17, 2016 om 19:23
1 Antwoorden / Vragen

Ook al staat het in de algemene voorwaarden, de wet blijft nog steeds gelden. Je bedenktijd (mits die niet verstreken is) is nog van toepassing, en die is wettelijk vastgelegd.

Zie hiervoor ook de site van de ACM: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/webwinkels/het-afhandelen-van-een-bestelling-bedenktijd-bij-internetaankopen/uitzonderingen-op-de-bedenktijd/

[edit]
Reflecs was mij net voor...MAW: de site houdt zich niet aan de wetgeving.

hutch
door hutch - May 17, 2016 om 19:57
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zoals anderen al gesteld hebben: de wet stelt dat u 14 dagen de tijd heeft om dit autostoeltje te retourneren. U hoeft zelfs geen reden op te geven.
U mag het stoeltje uit de verpakking halen, zoals u het ook zou doen in een winkel, en rustig bekijken.
Wel een aantekening: u mag dit autostoeltje niet feitelijk gebruikt hebben. U mag het dus alleen bekijken.

"Sommige producten kunnen uitgesloten zijn van retour, i.v.m. veiligheidsredenen, zoals bijvoorbeeld autostoelen."
Dit bedrijf beperkt de rechten van haar klanten en dat is verboden. Wat zij schrijven in de algemene voorwaarden is lariekoek.
Als u een autostoeltje alleen maar bekijkt en retourneert, heeft dat totaal niets met veiligheid te maken.

Gebruikt u feitelijk dat autostoeltje, heeft dat wel met veiligheid te maken, maar dan heeft u uw aankoop ook geaccepteerd en vervalt de 14-dagen retourrecht.

Dit webwinkeltje handelt dus in strijd met de wet, als u dat autostoeltje niet feitelijk gebruikt heeft.

Mijn vraag is dus: heeft u feitelijk gebruikt gemaakt van dat autostoeltje?

hutch
door hutch May 17, 2016 om 20:01
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zij zijn niet voor niets niet aangesloten bij een overkoepelende brancheorganistatie...... Dan dienen zij zich wel aan de wet te houden.

costnix
door costnix May 17, 2016 om 22:59
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@hutch: men moet zich toch altijd aan de wet houden?

hutch
door hutch May 17, 2016 om 23:35
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Uiteraard :-)  Maar aangesloten bij een brancheorganisatie zit er wel extra druk achter. En nu rommelen zij maar wat aan. Dit is nu niet echt een bedrijfje waar men met een gerust hart iets kan bestellen.

zoekster1
door zoekster1 May 18, 2016 om 00:01
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Gebruik maakt niet meer uit in dit geval. Zie mijn antwoord.

zoekster1
door zoekster1 - May 17, 2016 om 23:49
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is nog veel simpeler, omdat het bedrijf u uw 14 dagen bedenktijd heeft onthouden gaat dit over in een maximale bedenktijd van een jaar. De achteruitgang van het product komt ook niet meer voor uw rekening, omdat u de 14 dagen bedenktijd niet zijn gegeven waar u wel recht op heeft. Veiligheidsredenen zijn geen wettige redenen om een consument zijn herroepingsrecht te onthouden.

Dit op basis van het volgende wetsartikel

art art 6:230 s

3.De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.

En daarmee heeft deze ondernemer zichzelf aardig in de vingers gesneden. Zelfs al heeft u het stoeltje gebruikt, dan nog kunt u het gewoon terugsturen.

costnix
door costnix - May 18, 2016 om 07:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In elke reclameuiting wordt bezuinigd op de waarheid. Het percentage varieert van 1 tot 100 procent op een logaritmische schaal.

zoekster1
door zoekster1 May 18, 2016 om 08:57
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit gaat volgens mij een stapje verder dan reclame. Dit gaat om dwingend recht waar deze webshop onderuit probeert te komen.

costnix
door costnix May 18, 2016 om 10:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster: Dat ben ik met u eens, maar ik zou niet in deze situatie zijn terecht gekomen, omdat ik er nooit zou hebben gekocht.
Een autostoeltje is een te belangrijk ding om bij een webwinkel te kopen. Die moet je zelf kunnen zien en beoordelen in een stenen winkel, voordat men tot aankoop overgaat.