Bed valt niet te monteren en herroepingsrecht door schade
Per Internetshop een bed voor de kinderen gekocht.Bij montage (technische achtergrond) bleken de panelen en de schroeven niet te deugen.Deze draaiden er helemaal doorheen.Gevolg: schade.Gebrekkige instructies en ondeugdelijk materiaal.
Herroepingsrecht aangevraagd bij verkoper.Deze heeft hiervoor een aantal voorwaarden.Eén daarvan is 50% terugbetaling van aankoopbedrag bij schade.
Na over en weer communicatie heeft de verkoper de prijzen van de panelen opgevraagd bij de leverancier.Hij heeft zijn bedonderdelen inmiddels retour (wij de foto's).Zijn antwoord op ons herroepingsrecht terugbetaling 50% door ondeugdelijke montage minus de kosten voor de kapotte panelen.
Dit lijkt me een prettig verdienmodel maar onwettig.Een bed is pas een bed indien dit in elkaar gezet is.Indien de onderdelen zich echter (zichtbaar) niet laten monteren is er sprake van een ondeugdelijk product.
Hiervoor treft de koper geen blaam lijkt mij.Wij willen weten of dit gerechtvaardigd is.Daarbij zou de verkoper ook de bed onderdelen kunnen leveren met nieuwe (deugdelijke panelen) waar we (al dan niet gezamelijk) de kosten van kunnen dragen.
We hebben nu en geen bed en geen geld.
De rechtsvraag hierbij : Kan een verkoper de retouren beoordelen als onnodige en onzorgvuldige montage of is hier sprake van het schenden van een gebrek aan Conformiteit zoals gesteld in Artikel 17 lid 2 BW7.
Topantwoord
Beste Marita5,
Graag ontvang ik een gericht antwoord op de vraag dan dat ik op een forum o.i.d. aan naming and shaming doe.
Ben niet uit op een vingerwijzing maar de rechtsgeldigheid van het handelen dat ons duidelijk erg dupeert.
Topantwoord
@Tubert71 ,
Ben niet uit op een vingerwijzing maar de rechtsgeldigheid van het handelen dat ons duidelijk erg dupeert.
Lees eens de voorwaarden van de webshop door , zijn ze ergens bij aangesloten ?
Marita5 Ze zijn nergens bij aangesloten kennelijk,Althans niet terug te vinden op de website.
Om de vraag te ondersteunen deze passage over garantie met als aantekening : bij deugdelijke producten
kan je dit accepteren.In ons geval viel het bed pas te gebruiken na montage.
Deze garantie geldt alleen voor schade of gebreken die ontstaan zijn door materiaal- of productiefouten. Bij (boven)matrassen en boxsprings geldt dat schade door oneigenlijk gebruik; het inklinken van de afdeklagen; afname van de oorspronkelijke stramheid van het interieur tot 20%, evenals een normale slijtage niet onder deze garantie vallen.
Bij verkeerd gebruik of verkeerde montage vervallen ook alle garantie aanspraken
Topantwoord
Draaiden de schroeven door de panelen heen en aan de buitenkant zichtbaar? Heb je dan wel de goede schroeven gebruikt?
Technische achtergrond of niet.Je ziet toch wel dat die schroeven te lang zijn.
Heb je schroeven overgehouden die te kort zijn?
Je hebt gebruik gemaakt van het herroepingsrecht en wilt het bed dus niet meer.
Je hebt de schade veroorzaakt en krijgt niet volledig je geld terug.
Maar je hebt volgens jou een ondeugdelijk product gekregen. Dat is wat anders.
Zat er een instructie bij hoe je het bed moest monteren? En heb je die instructies gevolgd.
Je schrijft dat de instructies gebrekkig waren. Heb je de winkel niet even gebeld toe het niet lukte met het in elkaar zetten?
Die verkoper ziet toch dat het bed niet goed gemonteerd is, dat zie je zelf ook.
Is het nu een fabrieksfout, wat heb je volgens de verkoper verkeerd gedaan?
Topantwoord
Een bed wordt in productie gemaakt, nooit per stuk. Alles gaat vol automatisch in een CNC machine. De kans dat een bed verkeerd is, is ontzettend klein.
Bij een herroeping moeten kosten gemaakt worden om het product weer in goede staat te krijgen. Voor die kosten bent u verantwoordelijk. De bewijslast ligt bij de verkoper. Maar als die het bed wel in elkaar krijgt , krijgt u alsnog de deksel op uw neus. U bent dan weer verantwoordelijk voor de kosten van het heen en weer sturen.
PANTER22 de vraag is of de verkoper zich hier zomaar op mag beroepen.De schuld wordt nu bij mij neergelegd.Ten onrechte volgens mij.Iedereen moet in staat zijn om een bed inelkaar te zetten.Daarbij moet een goede instructie geleverd worden. Dat lijkt me een essentieel onderdeel.Het is niet het eerste bed dat ik monteer.Daarbij ligt niet in mijn belang om de instructies niet zorgvuldig op te volgen.De hiervoor bestemde schroeven zijn gebruikt en er blijft niks over.
Indien ik dit fout zou hebben gedaan had ik de verantwoordelijkheid op me genomen en nieuwe panelen bijbesteld.
Wanneer de verkoper zich beroept op een gereduceerde teruggave door foutieve montage zorgt ervoor dat de herroeping faalt volgens hem.Immers er kan zonder reden van opgave een volledige terugbetaling worden gedaan.
Indien de motivering hiervan onnodige foutieve montage is dan ben ik het hier niet mee eens.In dat geval wil ik weten hoe hard een ondernemer dit kan maken.
Daartegenover gesteld denk ik dat vanuit mijn perspectief er sprake is een ondeugdelijk product.Een geschikte oplossing is om samen de reparatie te voldoen.
De verkoper stelt 50% van de aankoopwaarde betalen we terug minus de panelen.Geen sprake van een bed.Wel veel geld kwijt.
NEODUTCHIO dan heb ik in iedergeval een bed en lijkt me een veel klantvriendelijkere oplossing dan waar ik nu voor sta. (sorry voor de hoofdletters)
Wat heb je tegen die verkoper gezegd. Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Je hebt het bed teruggestuurd binnen 14 dagen na aankoop en hebt gebruik gemaakt van het herroepingsrecht.
Je wilt het bed niet meer want je kunt het bed niet in elkaar krijgen.
In hoeverre mag je het bed in elkaar zetten en dan weer terugsturen. Onbeschadigd zal geen probleem zijn.
Maar je hebt het bed beschadigd. Dan krijg je niet de volledige verkoopprijs terug.
Heb je niet gezegd dat je het bed wel wilt, maar dat het bed niet in elkaar past. Dat de verkoper een goed bed moet sturen. Dan doe je een beroep op non-conformiteit.
Daar zit denk ik het probleem. Waar doe je een beroep op, het herroepingsrecht of op non-conform van het product.
Ik doe beroep op het herroepingsrecht.De verkoper stelt dat er schade is gemaakt door mij aan de panelen.
Hij stelt ook dat dit onnodig is gebeurt na montage.Een handeling die verricht dient te worden om er een product van te maken waarvoor
er betaald is De verkoper geeft aan dat hij slechts 50% hoeft te voldoen met daarbij de kosten van kapotte panelen.
In hoeverre kan de verkoper stellen dat de fout bij mij ligt? De vraag is ook of ik me vanaf deze postie kan beroepen op de nonconformiteit van het product.Op dit forum hoop ik hier meer inzicht in te krijgen.Tenslotte heb ik ter goede trouw gehandeld en heb uiteindelijk ook geen bed.
-
Er is na 10 dagen na het versturen van een herinneringsmail een reactie gekomen.
In onze mail stond een verzoek aan de ondernemer om tot een andere oplossing te komen.(zie hiervoor de vraag)
De ondernemer verwijst naar leveringsvoorwaarden en het retourbeleid.
Maar sluit als bijlage een keuringsrapport waarmee hij onze uitspraken over een ondeugdelijk product weerlegd in.
Het keuringsrapport is echter een Certificaat dat het aan de Veiligheidseisen voldoet.
Uitgegeven door een Frans instituut in 1995 waarin letterlijk staat dat het niet als bewijs kan dienen voor een constante kwaliteit van fabricage.
Raar rapport lijkt me.Ik vroeg me overigens gaandeweg af of we niet gewoon recht hebben op vervangende panelen of een reparatie.
Iemand hier een ondersteunende invalshoek voor de communicatie met deze ondernemer?
@tubert71!
Hebt u eigenlijk foto’s gemaakt van de euvels aan dat bed?
jazeker
Heb je die foto's opgestuurd?
Is de ondernemer aangesloten bij een organisatie waar je kunt klagen als je er met hem niet uitkomt?
Panter22 Foto"s zijn opgestuurd.Buiten de reguliere instanties waar de consument zijn klacht kan neerleggen is
er geen erkende organisatie waaraan dit bedrijf is aangesloten.Althans niet te herleiden via de website
Topantwoord
@Tubert71 ,
Neem eens contact op met consuwijzer , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/vraag-stellen-aan-consuwijzer
Gedaan, bedankt
Graag gedaan , succes .
Topantwoord
Koop een bed bij Ikea, moet je ook zelf in elkaar zetten, maar daar zijn de handleidingen correct en als er iets mis gaat zijn ze ook nog coulant.
En tig jaren garantie op matras.
Waren de schroeven dan te lang dat ze er helemaal doorheen draaide?
Heeft u korte en lange schroeven niet verwisseld, een korte schroef gebruiken waar een lange hoort merk je niet maar een lange gebruiken waar een korte hoort merk je wel.
Als u denkt dat er verkeerde, te lange schroeven, zijn geleverd is dat duidelijk de fout van de leverancier.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer