Tu
door Tubert71! Apr 20, 2018 om 14:25
Winkels & webshops

Bed valt niet te monteren en herroepingsrecht door schade

Per Internetshop een bed voor de kinderen gekocht.Bij montage (technische achtergrond) bleken de panelen en de schroeven niet te deugen.Deze draaiden er helemaal doorheen.Gevolg: schade.Gebrekkige instructies en ondeugdelijk materiaal.
Herroepingsrecht aangevraagd bij verkoper.Deze heeft hiervoor een aantal voorwaarden.Eén daarvan is 50% terugbetaling van aankoopbedrag bij schade.
Na over en weer communicatie heeft de verkoper de prijzen van de panelen opgevraagd bij de leverancier.Hij heeft zijn bedonderdelen inmiddels retour (wij de foto's).Zijn antwoord op ons herroepingsrecht terugbetaling 50% door ondeugdelijke montage minus de kosten voor de kapotte panelen.
Dit lijkt me een prettig verdienmodel maar onwettig.Een bed is pas een bed indien dit in elkaar gezet is.Indien de onderdelen zich echter (zichtbaar) niet laten monteren is er sprake van een ondeugdelijk product.
Hiervoor treft de koper geen blaam lijkt mij.Wij willen weten of dit gerechtvaardigd is.Daarbij zou de verkoper ook de bed onderdelen kunnen leveren met nieuwe (deugdelijke panelen) waar we (al dan niet gezamelijk) de kosten van kunnen dragen.
We hebben nu en geen bed en geen geld.
De rechtsvraag hierbij : Kan een verkoper de retouren beoordelen als onnodige en onzorgvuldige montage of is hier sprake van het schenden van een gebrek aan Conformiteit zoals gesteld in Artikel 17 lid 2 BW7.

3872 17 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 20, 2018 om 14:28
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tubert71 ,

Bij welke webshop heeft u dit bed gekocht ?

Tu
door Tubert71! - Apr 20, 2018 om 14:34
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Marita5,
Graag ontvang ik een gericht antwoord op de vraag dan dat ik op een forum o.i.d. aan naming and shaming doe.
Ben niet uit op een vingerwijzing maar de rechtsgeldigheid van het handelen dat ons duidelijk erg dupeert.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 20, 2018 om 14:38
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Tubert71 ,

Ben niet uit op een vingerwijzing maar de rechtsgeldigheid van het handelen dat ons duidelijk erg dupeert.

Lees eens de voorwaarden van de webshop door , zijn ze ergens bij aangesloten ?

Tu
door Tubert71! - Apr 20, 2018 om 14:47
4 Antwoorden / 2 Vragen

Marita5 Ze zijn nergens bij aangesloten kennelijk,Althans niet terug te vinden op de website.
Om de vraag te ondersteunen deze passage over garantie met als aantekening : bij deugdelijke producten
kan je dit accepteren.In ons geval viel het bed pas te gebruiken na montage.

 Deze garantie geldt alleen voor schade of gebreken die ontstaan zijn door materiaal- of productiefouten. Bij (boven)matrassen en boxsprings geldt dat schade door oneigenlijk gebruik; het inklinken van de afdeklagen; afname van de oorspronkelijke stramheid van het interieur tot 20%, evenals een normale slijtage niet onder deze garantie vallen.

Bij verkeerd gebruik of verkeerde montage vervallen ook alle garantie aanspraken

Topantwoord

panter22
door panter22 - Apr 20, 2018 om 14:52
6599 Antwoorden / Vragen

Draaiden de schroeven door de panelen heen en aan de buitenkant zichtbaar? Heb je dan wel de goede schroeven gebruikt?
Technische achtergrond of niet.Je ziet toch wel dat die schroeven te lang zijn.
Heb je schroeven overgehouden die te kort zijn?
Je hebt gebruik gemaakt van het herroepingsrecht en wilt het bed dus niet meer.
Je hebt de schade veroorzaakt en krijgt niet volledig je geld terug.
Maar je hebt volgens jou een ondeugdelijk product gekregen. Dat is wat anders.
Zat er een instructie bij hoe je het bed moest monteren? En heb je die instructies gevolgd.
Je schrijft dat de instructies gebrekkig waren. Heb je de winkel niet even gebeld toe het niet lukte met het in elkaar zetten?
Die verkoper ziet toch dat het bed niet goed gemonteerd is, dat zie je zelf ook.
Is het nu een fabrieksfout, wat heb je volgens de verkoper verkeerd gedaan?

Topantwoord

ne
door neodutchio - Apr 20, 2018 om 14:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een bed wordt in productie gemaakt, nooit per stuk. Alles gaat vol automatisch in een CNC machine. De kans dat een bed verkeerd is, is ontzettend klein.
Bij een herroeping moeten kosten gemaakt worden om het product weer in goede staat te krijgen. Voor die kosten bent u verantwoordelijk. De bewijslast ligt bij de verkoper. Maar als die het bed wel in elkaar krijgt , krijgt u alsnog de deksel op uw neus. U bent dan weer verantwoordelijk voor de kosten van het heen en weer sturen.

Tu
door Tubert71! - Apr 20, 2018 om 15:22
4 Antwoorden / 2 Vragen

PANTER22 de vraag is of de verkoper zich hier zomaar op mag beroepen.De schuld wordt nu bij mij neergelegd.Ten onrechte volgens mij.Iedereen moet in staat zijn om een bed inelkaar te zetten.Daarbij moet een goede instructie geleverd worden. Dat lijkt me een essentieel onderdeel.Het is niet het eerste bed dat ik monteer.Daarbij ligt niet in mijn belang om de instructies niet zorgvuldig op te volgen.De hiervoor bestemde schroeven zijn gebruikt en er blijft niks over.
Indien ik dit fout zou hebben gedaan had ik de verantwoordelijkheid op me genomen en nieuwe panelen bijbesteld.
Wanneer de verkoper zich beroept op een gereduceerde teruggave door foutieve montage zorgt ervoor dat de herroeping faalt volgens hem.Immers er kan zonder reden van opgave een volledige terugbetaling worden gedaan.
Indien de motivering hiervan onnodige foutieve montage is dan ben ik het hier niet mee eens.In dat geval wil ik weten hoe hard een ondernemer dit kan maken.
Daartegenover gesteld denk ik dat vanuit mijn perspectief er sprake is een ondeugdelijk product.Een geschikte oplossing is om samen de reparatie te voldoen.
De verkoper stelt 50% van de aankoopwaarde betalen we terug minus de panelen.Geen sprake van een bed.Wel veel geld kwijt.
NEODUTCHIO  dan heb ik in iedergeval een bed en lijkt me een veel klantvriendelijkere oplossing dan waar ik nu voor sta. (sorry voor de hoofdletters)

panter22
door panter22 Apr 22, 2018 om 10:40
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heb je tegen die verkoper gezegd. Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Je hebt het bed teruggestuurd binnen 14 dagen na aankoop en hebt gebruik gemaakt van het herroepingsrecht.
Je wilt het bed niet meer want je kunt het bed niet in elkaar krijgen.
In hoeverre mag je het bed in elkaar zetten en dan weer terugsturen. Onbeschadigd zal geen probleem zijn.
Maar je hebt het bed beschadigd. Dan krijg je niet de volledige verkoopprijs terug.
Heb je niet gezegd dat je het bed wel wilt, maar dat het bed niet in elkaar past. Dat de verkoper een goed bed moet sturen. Dan doe je een beroep op non-conformiteit.
Daar zit denk ik het probleem. Waar doe je een beroep op, het herroepingsrecht of op non-conform van het product.

Tu
door Tubert71! Apr 22, 2018 om 15:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik doe beroep op het herroepingsrecht.De verkoper stelt dat er schade is gemaakt door mij aan de panelen.
Hij stelt ook dat dit onnodig is gebeurt na montage.Een handeling die verricht dient te worden om er een product van te maken waarvoor
er betaald is De verkoper geeft aan dat hij slechts 50% hoeft te voldoen met daarbij de kosten van kapotte panelen.
In hoeverre kan de verkoper stellen dat de fout bij mij ligt? De vraag is ook of ik me vanaf deze postie kan beroepen op de nonconformiteit van het product.Op dit forum hoop ik hier meer inzicht in te krijgen.Tenslotte heb ik ter goede trouw gehandeld en heb uiteindelijk ook geen bed.

panter22
door panter22 Apr 22, 2018 om 17:37
6599 Antwoorden / Vragen

-

Tu
door Tubert71! Apr 23, 2018 om 16:12
4 Antwoorden / 2 Vragen

Er is na 10 dagen na het versturen van een herinneringsmail een reactie gekomen.
In onze mail stond een verzoek aan de ondernemer om tot een andere oplossing te komen.(zie hiervoor de vraag)
De ondernemer verwijst naar leveringsvoorwaarden en het retourbeleid.
Maar sluit als bijlage een keuringsrapport waarmee hij onze uitspraken over een ondeugdelijk product weerlegd in.
Het keuringsrapport is echter een Certificaat dat het aan de Veiligheidseisen voldoet.
Uitgegeven door een Frans instituut in 1995 waarin letterlijk staat dat het niet als bewijs kan dienen voor een constante kwaliteit van fabricage.
Raar rapport lijkt me.Ik vroeg me overigens gaandeweg af of we niet gewoon recht hebben op vervangende panelen of een reparatie.
Iemand hier een ondersteunende invalshoek voor de communicatie met deze ondernemer?

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2018 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tubert71!

Hebt u eigenlijk foto’s gemaakt van de euvels aan dat bed?

Tu
door Tubert71! Apr 23, 2018 om 21:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

jazeker

panter22
door panter22 Apr 24, 2018 om 09:10
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je die foto's opgestuurd?
Is de ondernemer aangesloten bij een organisatie waar je kunt klagen als je er met hem niet uitkomt?

Tu
door Tubert71! Apr 26, 2018 om 08:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

Panter22 Foto"s zijn opgestuurd.Buiten de reguliere instanties waar de consument zijn klacht kan neerleggen is
er geen erkende organisatie waaraan dit bedrijf is aangesloten.Althans niet te herleiden via de website

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 20, 2018 om 15:26
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Tubert71 ,

Neem eens contact op met consuwijzer , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/vraag-stellen-aan-consuwijzer

Tu
door Tubert71! Apr 22, 2018 om 15:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

Gedaan, bedankt

marita5
door marita5 Apr 23, 2018 om 23:08
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , succes .

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2018 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koop een bed bij Ikea, moet je ook zelf in elkaar zetten, maar daar zijn de handleidingen correct en als er iets mis gaat zijn ze ook nog coulant.

Gr
door Grunn1 Apr 20, 2018 om 16:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En tig jaren garantie op matras.

Ge
door Genee - Apr 20, 2018 om 15:44
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waren de schroeven dan te lang dat ze er helemaal doorheen draaide?
Heeft u korte en lange schroeven niet verwisseld, een korte schroef gebruiken waar een lange hoort merk je niet maar een lange gebruiken waar een korte hoort merk je wel.
Als u denkt dat er verkeerde, te lange schroeven, zijn geleverd is dat duidelijk de fout van de leverancier.

Tu
door Tubert71! - Apr 20, 2018 om 16:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

TOONDER -Indien ik dit fout zou hebben gedaan had ik de verantwoordelijkheid op me genomen en nieuwe panelen bijbesteld.

Ge
door Genee Apr 20, 2018 om 16:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dan zijn er dus te lange schroeven geleverd?

Tu
door Tubert71! Apr 20, 2018 om 16:26
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ter relativering werkt het wel maar voor de inhoudelijke zaak heb ik toch andere adviezen nodig TIJGER1

tijger1
door tijger1 Apr 20, 2018 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tubert71! Maar het juiste advies hebt u al gehad van @marita567.

Het enige is dat u dus geen herroepingsrecht aan had moeten vragen. Het spul was niet in orde, dus niet conform.

Een herroepingsrecht is er voor als je het gewoon wilt terugsturen omdat het niet bevalt of zo.

Tu
door Tubert71! Apr 20, 2018 om 22:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

BesteTIJGER1 ,
Ik denk dat u gelijk hebt maar na het beroepen op het herroepingsrecht kwam de verkoper met een status bepaling van het geretourneerde.
De verkoper gaf aan dat we alles retour zouden moeten sturen en na terugzending (retourrecht was al ingegaan) konden we na doorgeven van ons IBAN nummer (?!?) rekenen op een teruggave van maar liefst 50% minus de schade voor de panelen,
Geen mededeling over alsnog het bed met nieuwe panelen aan te leveren of wat dan ook.
De correspondentie met de directeur (voorheen genoemd als verkoper) verloopt traag en ronduit onbehouden.
Dit is de reden waarom ik de vraag neerleg voor een breed publiek.Vanuit mijn gevoel is de verkoper in gebreken gebleven omdat het product ondeugdelijk bleek te zijn.Hier kom je pas achter wanneer je het product in elkaar gaat zetten (is gebleken).Een andere houding van de
directeur had ik wel verwacht in dit geval.DIt is gewoon een grote bek opzetten en dan wachten tot de klant opgeeft terwijl die bagger in de handen heeft en zich met moeite het Recht aan zijn zijde probeert te krijgen.Volle winst pakken op je product en wat je gedupeerde klant ervan vindt is niet van belang.Met andere woorden :
Herroepingsrecht ingesteld.Eigenaar geeft aan dat het product verkeerd gemonteerd is waardoor het onder de 100% uitbetaling uit kan komen.Doordat ikzelf heb gezien dat er van het materiaal niet bleek te deugen kan ik dus deze bewering onderbouwen met bewijs.De vraag is dus of een ondernemer dat zo eenvoudig kan stellen. Nogmaals het is niet in mijn belang om zo"n bouwpakket foutief te slopen en een wekenlange correspondentie te voeren met een onwelwillende verkoper.Consumenten worden beschermd met het herroepingsrecht en dat wordt nu met een grote mond en valse niet te onderbouwen beschuldiging van tafel geveegd om onder de volle verantwoordelijkheid uit te komen.

panter22
door panter22 Apr 22, 2018 om 16:15
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb het verhaal een paar dagen gemist, maar nu begint het duidelijk te worden.
Je hebt het steeds over het herroepingsrecht, maar je vraag gaat over garantie.
Voorbeeld:
Je koopt een paar schoenen bij Zalando.
Op de website lijken ze heel mooi, maar in het echt vallen ze tegen.
Je probeert ze in huis even uit, net zoals in de winkel zou doen. Ze knellen, dus die wil je niet.
Je pakt ze weer netjes in en stuurt ze terug.
Je hebt er niet buiten mee gelopen, de schoenen zijn onbeschadigd, dus krijg je je geld terug.
Dat is je herroepingsrecht,uitproberen net zoals in de winkel en onbeschadigd terugsturen.

Nu met dat bed. Je haalt het bed uit de verpakking, kijkt of alle onderdelen er zijn. Het bed voldoet aan je wensen.
Je wilt dat bed houden en je begint met monteren.
Nu blijkt dat je dat bed niet in elkaar kunt krijgen. Mogelijk een productiefout, misschien doe je zelf iets verkeerd, maar het wil niet. Dan neem je contact op met de verkoper. Dan doe je een beroep op garantie.
Immers je hebt recht op een bed dat je kunt gebruiken.
Dus die verkoper moet dat probleem voor je oplossen. Misschien nieuwe schroeven, nieuwe panelen. Wat er maar niet deugt. Kan de verkoper geen fatsoenlijk pakket leveren, dan het je recht op je geld terug.

Wat jij hebt gedaan is de boel weer inpakken en terugsturen naar de verkoper. En je hebt gezegd dat je een beroep doet op je herroepingsrecht.
Maar het bed heb je beschadigd en kan niet meer verkocht worden, dus krijg je niet de verkoopprijs volledig terug.
Wat je kunt doen is weer contact opnemen met de verkoper en vragen hoe je dat bed fatsoenlijk in elkaar kunt krijgen.Wat er mis is gegaan. Hoe het opgelost kan worden, zodat je alsnog een goed bed krijgt toegestuurd.

Tu
door Tubert71! Apr 22, 2018 om 17:04
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je antwoord.De verkoper zien te bewegen om alsnog een nieuw bed te leveren is de beste optie wat mij betreft.
Dat was natuurlijk in beginsel de bedoeling.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2018 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien helpt dit?

https://youtu.be/q7hgZKyyFEM  :-))

me
door mein33 - Apr 21, 2018 om 13:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij montage (technische achtergrond) bleken de panelen en de schroeven niet te deugen.Deze draaiden er helemaal doorheen. Gevolg: schade.Gebrekkige instructies en ondeugdelijk materiaal.

En misschien ook nog wel een heel onhandige "doe het vooral niet zelver" met twee linker handen.
Verkeerde boutje/schoefje in het foute gaatje van het verkeerde plaatje.
Als je, als rechtgeaarde "doe het zelver" een bouwpakket gaat monteren dan kijk je "tevoren" of alles er is en of alles past en dat doe je "voor" je de boel gaat vernaggelen.   ;-))

Tu
door Tubert71! Apr 22, 2018 om 16:02
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat er niet om of ik een goede klusser ben.Ik heb ter goeder trouw gehandeld en geheel in mijn eigen belang mijn best gedaan om een bed te monteren.Nu dat niet bleek te kunnen heb ik me op het herroepingsrecht beroepen.De verkoper toont geen coulance en stelt dat het mijn schuld is.Gevolg geen bed en geen geld.Aardig verdien model uit het perspectief van de verkoper beschouwd.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 21, 2018 om 13:53
422 Antwoorden / 2 Vragen

Deze al eens bekeken??      klik
Of google eens op " IKEA FAIL"  allemaal voorbeelden van mensen die dat product ook "goed" in elkaar gezet hebben.

Tu
door Tubert71! Apr 22, 2018 om 16:02
4 Antwoorden / 2 Vragen

Grappig filmpje.Helaas geen antwoord op mijn vraag

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 11, 2018 om 15:59
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U vatte de eerste reactie van Marita5@ op als een terechtwijzing, onterecht maar ik ben wel benieuwd wat u dan van het volgende vindt:

volgens de vigerende consumentenwetgeving heeft u het recht om binnen 14 dagen een gedane aankoop kosteloss te retourneren en heeft u recht op geld terug.
U wijst op Art 7/17 van het BW maar als u ook de volgende artikelen er bij betrekt dan heeft u wettelijk recht op of reparatie en als dat niet kan om het geleverd krijgen van een geliujkwaardig product. Reden voor herroeping of ontbinding ontstaat eerst als nog reparatie, nog levering van wel deugdelike onderdelen achterwege blijft. Van belang is ook dat de de bewijslast bij de verkoper ligt en niet bij u.

U heeft m.i. dus volledig gelijk met uw veronderstelling dat de handelwijze van de verkoper niet gerechtvaardigd is maar als u niet eerst om reparatie heeft gevraagd resp. levering van wel goede onderdelen is uw handelwijze niet conform de wetgeving geweest, strikt formeel gesproken.

Samengevat: de verkoper dient u geheel kosteloos wel goede onderdelen te leveren.

Maar het lastige in zekere zin is nu ook dat u de niet deugdelijke onderdelen heeft teruggzonden en niet het gehele bed binnen de 14 dagen bedenktijd die de wet geeft bij internetaankopen. Dat interfereert dus met elkaar.

Dan: recht hebben is niet (helaas niet) altijd gelijk aan ook uw recht krijgen. Soms is dan een procedure nodig die echter de nodige kosten met zich mee brengt en dan is het (ook helaas) of dat opweegt tegen de geleden schade.

alfatrion
door alfatrion - May 11, 2018 om 16:12
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft een keuze tussen een beroep doen op het herroepingsrecht of conformiteit.

In het geval dat u een beroep doet op het herroepingsrecht, dan heeft de verkoper recht op vergoeding van de waardevermindering, mits hij kan aantonen: a) wat de waardevermindering is; b) dat u dit heeft veroorzaakt doordat u verder bent gegaan dan het testen van het product. De 50% voorwaarden is in strijd met de wet, omdat de waardeverminering ook wel eens lager kan liggen.

In het geval u een beroep doet op de conformiteit, dan heeft u in beginsel een vrije keuze tussen kosteloos herstel en vervanging. Dat is alleen anders als dat in de gegeven omstandigheid onredelijk is. Denk daarbij aan dat herstel meer dan 20% goedkoper is dan vervanging en ook geen echte bezwaren tegen herstel. Als u stelt dat het product ondeugdelijk is, dan draagt de verkoper daar de bewijslast voor alles wat u in de eerste zes maanden aantoonbaar heeft ontdekt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 11, 2018 om 16:15
16830 Antwoorden / 202 Vragen
alfatrion
door alfatrion May 12, 2018 om 20:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Houdt er rekening mee dat die bron verouderd is. De actuele versie staat op wetten.overheid.nl