Bedrijf wil 125€ niet terugbetalen door ontbreken orginele verpakking
Ik heb online een bed gekocht. Toen het bed bij ons geleverd wordt kwamen we er achter dat 1 van de pootjes er niet onder paste. Wij hebben toen de klantenservice gebeld en er zou een week later een monteur langs komen. Een week later komt er geen monteur dus wij bellen weer, blijkt er geen afspraak ingepland te zijn. De eerst volgende monteur zou pas weer een week later kunnen komen.
Dus wij hebben besloten om het bed retour te sturen. (Dit is binnen de 14 dagen retourtijd) Mede omdat het bed niet geweldig ligt en om het gebeuren met de pootjes. Wil het bedrijf 25% van de aankoopprijs rekenen (125€) voor het ontbreken van de originele verpakking. Het gaat hierbij om de plastic zaken waar het bed in zat en de kartonnen beschermen hoeken.
Mijn vraag is dus of dit mag? Ik vind het een te hoog bedrag voor wat het is.
Topantwoord
De waardevermindering mag in rekening worden gebracht, 25% / € 125,00 lijkt aan de forse kant voor verpakking. A/d andere kant is het een gebruikt bed, sowieso absurd dat ze dat terugnemen onder de noemer van bedenktijd.
Het bed is praktisch nog in originele staat dus mag er dan nog een waarde vermindering plaatsvinden? Als we het originele verpakkingsmateriaal nog hadden was er geen waardevermindering in rekening gebracht voor mij, mag het dan nog steeds?
Ik vind het niet een heel raar idee dat je 2 weken bedenk tijd. Je besteld online een bed, het kan dat hij er in het echt een stuk minder uitziet of echt waardeloos ligt.
Daar is die bedenktijd ook voor, dus als het bed er in het echt anders uitziet als dan op de website kan je 'm terugsturen en ook als het bed niet fijn ligt. Maar als je er een week in hebt geslapen, dan is zo'n bed toch echt minder waard geworden. Ik zou in ieder geval geen gebruikt bed wil ontvangen voor de volle prijs (en overigens ook niet voor een korting). De meeste mensen willen dat niet, dus gaat het bed als een tweede kansje de aanbieding in.
Desondanks is € 125 wel erg veel. Wellicht heb je een escape als de verkoper de voorwaarden voor herroepen niet heeft vermeld / doorgegeven aan je, want je moet daar van te voren van op de hoogte zijn gesteld.
Topantwoord
Nee, dat mag niet. En zeker niet zo veel.
Welk bedrijf is dit?
Bedankt voor u reactie. Heeft u hier bronnen van, dan kan ik deze meesturen naar het bedrijf Het gaat om beddenplein
Topantwoord
Oh, als ik het goed begrijp lijken de 14 dagen die wettelijk geledn voor het terugzenden voorbij te zijn.
Als dat inderdaad zo is maar zelfs indien dat niet zo is heeft u recht op levering van een deugdelijk pruduct of welk een product dat voldoet aan de daaraan te stellen verwachtingen.En als dat niet zo is zoals u aangeeft door een niet passende poot DIENT de verkoper dat gratis te repareren en eerst als dat niet kan heeft u recht op geld terug.. U had het dus in feite helemaal niet reug behoeven te zenden maar aangeving dat u er sprake is van consumentenwetgeving.
Men dient dus gratis een wel passende poot te leveren. Anders gezegd, men dient het door u aangekochte compeet en correct (terug) te leveren.
Ik geef u nu enkele verwijzingen daarover:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt. verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Waaruit begrijp je dat de 14 dagen voorbij zijn? TS maakt gebruik van het herroepingsrecht en geeft de leverancier daardoor niet meer de kans om het gebrek te herstellen.
De 14 dagen bedenkt tijd zijn nog niet om. Daarom kunnen we het bed nog steeds retourneren, we willen het bed niet alleen terug sturen wegens de pooten maar ook omdat het niet geweldig slaapt.
Bedankt voor uw uitgebreide reactie
Dat probeer ik ook te zeggen en wel of geen herroepingsrecht, hetgeen in BW boek 7 art 17 t/m 25 wordt gesteld geldt onverkort. Vraagsteller had dus niet terug behoeven te zenden omdat er een verkeerd pootje bij aanwezig was. Daarbij las ik toch echt, de monteur kwam na een week etc. En ps. vraagsteller kan bewijzen dat het pootje fout was. En de verkoper behoort dit ook te weten en kan zich er m.i. niet vanaf maken met hun aanbod. Een nieuwe en goede poot is gratis. En dan toch ook maar weer: ik reageer op basis van zoals ik het lees naar vraagsteller. Het interesseert mij niet of u dat anders ziet!
@heremijntijd Dan moet je maar beter lezen:
"Een week later komt er geen monteur dus wij bellen weer, blijkt er geen afspraak ingepland te zijn. De eerst volgende monteur zou pas weer een week later kunnen komen.
Dus wij hebben besloten om het bed retour te sturen. (Dit is binnen de 14 dagen retourtijd).
En ts wil gee nieuw gratis pootje meer. Ts wil de koop annuleren dus moet het bed terug.
Mijn vraag is dus of dit mag? Ik vind het een te hoog bedrag voor wat het is.
Los van uw vraag: Hoe zou u het vinden als u er achter zou komen dat UW ontvangen bed 1 of meerdere keren eerder verkocht/retourgenomen zou zijn? Juist een bed moet je proberen in een beddenwinkel, kan je proberen of het goed/mindergoed/slecht/heel slecht ligt.
Nu moeten zij het bed reinigen, nieuwe verpakking regelen enz. en ja, dat mag u betalen. Als u de verpakking had bewaard had u nu € 125 bespaard. Ga even in de spreekwoordelijke schoenen staan van de verkoper, zou u het dan ook maar voor zoete koek nemen? Dacht ik niet.
Topantwoord
Een plastic zak en een stuk karton voor de hoeken kost geen € 125,00
Ga naar het juridisch loket in uw gemeente en laat u helpen. Of bel Consuwijzer.
Koop uw volgende bed gewoon in een winkel.
Oké, reinigen enz kost niets?
Dat gaan ze echt niet reinigen.
Dat ligt gecompliceerd. U maakt, wat mij betreft, de klassieke fout uw retourrecht te willen gebruiken voor iets waar het niet voor bedoeld is. U heeft het bed in gebruik genomen en hebt een discussie over een gebrek. U hoort een leverancier de kans te geven dat gebrek recht te zetten door reparatie of vervanging. U gaat echter alsnog retourneren en loopt nu aan tegen de terechte claim van de leverancier dat de verpakking ontbreekt. De wet geeft natuurlijk niet aan wat men daarvoor mag rekenen maar €125 is heel fors dus eerst nog maar eens in discussie met de leverancier.
Jullie hebben gekozen voor het herroepingsrecht en niet voor de 30 dagen slaapgarantie.
Met 30 dagen slaapgarantie hadden jullie het bed minimaal 14 dagen kunnen gebruiken en je geld terug gekregen.
Als je in de algemene voorwaarden kijkt naar uitsluiting herroepingsrecht staat dat voor producten die in gebruik genomen zijn geen herroepingsrecht geldt.Volgens de voorwaarden hadden jullie het bed niet meer kunnen terugsturen.
Jullie hebben het bed in gebruik genomen, er meer dan 1 week op geslapen en de verpakking weggegooid.
Ondanks dat er 1 poot niet onder het bed paste.
Desondanks heeft Beddenplein het bed teruggenomen, maar er is waardevermindering door het slapen en je hebt het bed onverpakt meegegeven aan de vervoerder. Die vervoerder kost €25. Zit die €25 bij die €125 in?
Dus schoon zal het bed niet meer zijn en niet meer voor de volle prijs weer verkoopbaar.
Het zal dus niet alleen gaan om het ontbreken van de originele verpakking.
https://www.beddenplein.nl/service/general-terms-conditions/
Dus 1 pootje paste niet maar je bent er toch in gaan slapen? Ik snap wel dat het niet goed ligt als een deel van de pootjes ontbreekt.... Het bed had ook kapot kunnen gaan als het niet goed ondersteunt werd met de juiste pootjes. Dan was de schade nog veel groter geweest.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer