fa
door familiedejong Jun 21, 2016 om 14:11
Winkels & webshops

Ben ik nu verplicht de glazen te betalen?

ik ben zaterdag bij een opticien geweest om een bril uit te zoeken.
echter kon ik niet goed kiezen omdat dit mijn eerste bril zal worden. ik had weinig tijd en vroeg daarom de opticien de bril achteruit te houden die ik opzich wel zag zitten. En heb ik gezegd dat ik dinsdag terug zou komen met een definitief antwoord en om alles verder te regelen qua verzekering en betaling.
Nu ben ik maandag bij een andere opticien een leukere bril tegengekomen die ik liever zou willen dan die van de vorige opticien.
ik ben dus vandaag (dinsdag) weer naar de eerste opticien terug gegaan om te vertellen dat ik de bril die hij voor mij achteruit had gehouden toch niet meer wil.
Maar nu heeft hij mij verteld dat hij de glazen en montuur al heeft besteld zonder met mij in overleg te zijn geweest.
Hij vind echter dat ik duidelijk heb gemaakt dat ik de bril sowieso zou willen kopen en dat hij daarom alles heeft besteld.

Ik ben het hier niet mee eens en wil de bril annuleren, volgens deze man kan dat niet en moet ik sowieso de glazen kopen en die bij een andre opticien in het montuur dat ik wil het daarin te laten plaatsen.

mijn vraag is daarom: ben ik nu verplicht om de glazen wel te kopen of is het de schuld van de opticien en hoef ik de glazen niet bij hem te kopen?

8297 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2016 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had weinig tijd, maar zijn uw ogen dan wel gemeten, zodat bekend was welke glazen er moesten komen? Het montuur hoefde hij natuurlijk niet te bestellen, want dat was aanwezig in de winkel.

En hebt u nu iets bij die nieuwe opticien besteld?

zoekster1
door zoekster1 - Jun 21, 2016 om 14:27
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Lastig verhaal. Want uit uw verhaal krijg ik niet duidelijk of u nu echt een overeenkomst heeft gesloten met de verkoper. Aan de ene kant lijkt het erop van niet, u heeft het over een definitief antwoord op dinsdag. Aan de andere kant heeft u het over een betaling en verzekering. Dan lijkt het er weer op van wel.

Als u wilt weten hoe dit juridisch ligt.
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan. Nu gaat het erom of u een 'wilsverklaring' heeft gegeven en dus het aanbod aanvaard. Dat kan ook mondeling. Heeft u op een gegeven moment gezegd: ja, die bril wil ik van u kopen, of heeft u aangegeven dat u nog reserves heeft en dat u dinsdag met een definitief antwoord komt.
In het eerste geval zit u eraan vast en in het tweede geval niet.

U heeft de gebeurtenis op zo'n manier opgeschreven dat het een beetje mistig is. Bij mij roept dat altijd achterdocht op, maar het kan zijn dat het voor u zonneklaar is wat hier nu werkelijk gaande is.

holstein
door holstein - Jun 21, 2016 om 15:49
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dit is een welles nietes verhaal en de opticien heeft een andere versie, want dat hij montuur en glazen besteld zonder dat hij ook maar enige zekerheid heeft dat er met u een overeenkomst is gemaakt is toch ook ongeloofwaardig.
Wat wordt hij hier beter van, die ene bril verkopen met een kwade klant die hij nooit weer ziet, hij wil u weer over de vloer en daarom kan ik niet begrijpen dat hij zomaar die glazen heeft besteld.

ph
door philip36 - Jun 21, 2016 om 16:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt ook het leukere montuur bij de andere opticien kopen en de eerste opticien de bestelde glazen er in laten zetten.
Als u het merk weet zou de eerste opticien het montuur ook kunnen bestellen.

jo
door jorisw - Jun 21, 2016 om 18:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben wel benieuwd wat je precies met de opticien hebt besproken. Ik geloof niet dat een opticien zomaar glazen gaat bestellen, zonder zeker te weten of je uberhaupt wel terug komt naar de winkel. Dan zal je toch iets meer hebben besproken dan "Dankjewel, ik kijk nog even verder" (wat in de praktijk immers betekent: "ik ga wel ergens anders iets kopen".

audb
door audb - Jun 22, 2016 om 15:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u ergens voor getekend dan zit u er gewoon aan vast zoniet dan is het uw woord tegen de zijne.

Maar ook zou u eerst al uw gegevens moeten opgeven voor hij uw bril kan bestellen heeft hij deze niet dan hoeft u verder ook niets te doen.

vr1944
door vr1944 - Jun 22, 2016 om 16:01
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Merkwaardige actie van de opticien,want meestal moet er bij een bestelling een gedeelte vooraf betaald worden. Als je geen opdracht gegeven hebt en geen opdrachtbon getekend hebt , heeft de opticien geen been om op te staan.Een reservering is geen koop.

lo
door lovewinnie - Jun 22, 2016 om 16:12
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Draag al 18 jaar een bril en bestel elke 2 jaar een nieuwe. Deel wordt vergoed via de verzekering

Altijd zoek jé er een uit. Daarna heb je een gesprekje met wat voor glazen, de prijs en extra opties worden besproken. Daarna wordt er getekend en wordt het gedeelte betaald wat niet vergoed wordt of als alles vergoed wordt moet ik een verklaring tekenen dat wanneer er iets alsnog niet vergoed wordt ik het Alsnog betaal met ophalen.

U heeft niet getekend? Na mijn weten is er dan niks besteld

Bo
door Bonte Specht Jun 23, 2016 om 10:44
45 Antwoorden / Vragen

Ik draag al 45 jaar een bril, ik heb nog NOOIT getekend hiervoor.
Wel heb ik bij mijn opticien de ervaring dat wanneer ik twijfel, er niks wordt besteld. Pas wanneer alles goed is ingemeten, en dan heb ik het over afstand van pupil- middelpun enz, en we hebben alles goed doorgesproken, dan krijg ik te horen wanneer ze denken dat mijn bril klaar is.
Afrekenen doe ik pas bij ophalen.

ja
door jank - Jun 22, 2016 om 17:10
168 Antwoorden / 8 Vragen

Het antwoord van PH om het leukere montuur alsnog bij de eerste opticien te kopen en de reeds bestelde glazen daar in te laten zetten zal niet opgaan vrees ik.
De bestelde glazen moeten qua grootte wel in dat montuur passen. En als het varifocus glazen zijn kan dat mogelijk verkeerd uitpakken wat betreft het zien.

ph
door philip36 Jun 22, 2016 om 17:51
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De eerste opticien zei dat de glazen moeten worden afgenomen en TS die in het leukere montuur bij de andere opticien kan laten plaatsen.
Als hij dat, zal het ook wel kunnen.

wa
door walsum107 - Jun 22, 2016 om 17:35
54 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn ogen heeft u geen definitieve afspraak gemaakt. Als de betreffende opticiën zo dom is geweest op voorhand alles te bestellen is dat zijn probleem. Het opzij leggen is niet ongebruikelijk en heet service. Ik deed dit zelf ook om later met dochter te kijken hoe zei over mijn keuze dacht. We praten dus over het montuur wat in de winkel met vele anderen hing lijkt mij. De glazen zijn dan nog lang niet aan de orde. Daar dient een uitvoerige meting aan vooraf te gaan. Als het is gegaan zoals u zegt zouden er nooit vooraf glazen kunnen worden besteld. Tenzij u wist, alletwee de ogen zijn - of + zoveel, centrisch? who knows, daar is immers de nodige kennis voor nodig die een leek niet heeft. En zoals gebruikelijk wordt het een welles/nietes verhaal. Laat hem maar bewijzen dat u duidelijk heeft gemaakt dat u de bril wilde kopen. Van de glazen klopt sowieso als niets van, op voorhand met een sterkte? bestellen.Ik ga er van uit dat geen oogmeting heeft plaatsgehad, anders wordt het wellicht een ander verhaal.

rs
door rsnel - Jun 23, 2016 om 16:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Bij veel opticiens moet je een handtekening zetten, ter bevestiging van de bestelling.
Zonder handtekening moet de opticien maar bewijzen dat er een overeenkomst tot stand is gekomen.
In dit geval denk ik dat de opticien dus gewoon pech heeft gehad.

Als u eenmaal getekend hebt, dan is er een duidelijke overeenkomst gesloten, anders niet.

sp
door sporten - Jun 23, 2016 om 16:54
17 Antwoorden / 1 Vragen

Het gebeurt zo dikwijls, dat de opticien de meting uitvoert, voordat daadwerkelijk tot een koop wordt overgegaan.
Het lijkt wel of dit gebruikelijk is bij de opticien, ook bij een grote keten ( druk zetten ?).

Dus dat de opticien de meting heeft gedaan, zegt nog niets over een aankoop.
Wat mij wel verbaasd is, dat de vragenstelster spreekt over annuleren van de bril ( misschien is dit ongelukkig geformuleerd ?).

In de meeste gevallen wordt er een handtekening gevraagd en/of een aanbetaling gevraagd.
De vragenstelster weet alleen hoe e.e.a. is gegaan.
Als zij wel akkoord is gegaan, dan kan de opticien m.i. niets bewijzen, een dure les voor hem, dan.

blok
door blok - Jun 24, 2016 om 15:26
79 Antwoorden / 8 Vragen

ofteel, er zijn veel vragen over uw verhaal, familiedejong.
zou u wat opheldering willen geven ? graag.

corpe
door corpe - Jun 27, 2016 om 19:34
13 Antwoorden / 0 Vragen

Was nou maar naar Specsavers gegaan,