R3
door R32 Jan 12, 2019 om 19:22
Winkels & webshops

Bestelling geweigerd - geld alleen terug na verwijdering recensie

Op 30 december 2018 via Thuisbezorgd een bestelling bij een restaurant geplaatst. Gedurende de bestelling is het bedrag (€ 10,75) direct afgerekend. De (tijd)order is ruim van tevoren geplaatst, om 19:28, voor bezorging om 22:30 op mijn werkadres. Het idee was om direct na het werk met de maaltijd naar huis te vertrekken. Om een lang verhaal kort te maken: ik krijg mijn geld alleen terug als ik de beoordeling verwijder. Hieronder een toelichting.

23:30 - derde maal naar het restaurant gebeld. Gevraagd of ik mijn geld kan terugkrijgen. "U heeft via Thuisbezorgd besteld zie ik staan. Dat gaat niet via ons, dat gaat via Thuisbezorgd. Ik ga morgen Thuisbezorgd bellen. Hun gaan het overmaken en dat is dan binnen 10 werkdagen dat u dat geld op uw rekening heeft. Zal ik dat voor u doen morgen?". Hiermee akkoord gegaan en daarbij nogmaals aangegeven een uur na het einde van mijn werktijd te hebben zitten wachten. "Ja, snap ik. Ik zie wel dat hij onderweg is. Wilt u dat ik morgen Thuisbezorgd bel en gewoon de geld laat storten?" Aangegeven hiermee in te stemmen. "Ik ga dat gelijk regelen, ja? Maar de bezorger kan alsnog aanbellen, gaat u de bestelling alsnog aannemen?". Aangegeven te zullen weigeren en de maaltijd mee retour te sturen. "Oke, dan hoor ik het vanzelf wel van de bezorger".

Via Thuisbezorgd dezelfde avond nog een klacht ingediend. Tevens een standaard mailtje ontvangen waarbij ik de mogelijkheid had om de bestelling en bezorging te beoordelen. Navolgende in de beoordeling beschreven: "I.v.m. verwachte drukte, besteld om 19:28 voor bezorging om 22:30 (3 uur van tevoren). 22:30, 22:45, 23:15 en 23:30 naar [naam restaurant] gebeld. Steeds "bezorger is er binnen een paar minuten". 23:40 komt de bezorger aan (uur en 10 min later). Eten teruggestuurd."

Een aantal dagen later bericht van Thuisbezorgd. "Naar aanleiding hiervan hebben wij contact opgenomen met restaurant [naam]. Uit dit gesprek werd duidelijk dat de restauranthouder geen toestemming geeft om het bedrag van uw bestelling te restitueren. Helaas zijn wij om deze reden dan ook niet in staat om het door u betaalde bedrag te restitueren. Het restaurant heeft aangegeven het totale bedrag van uw bestelling alleen terug te storten op het moment dat u toestemming geeft om uw beoordeling te laten verwijderen. Wij hebben de restauranthouder vriendelijk verzocht om nogmaals contact met u op te nemen om deze bestelling te bespreken. Helaas stond het restaurant hier niet voor open."

Hierop heb ik gedurende een aantal dagen vijf maal telefonisch contact gehad met het restaurant, kon geen van de medewerkers mij doorzetten naar de restauranthouder, zijn mijn gegevens viermaal door de medewerkers genoteerd en is er vijf maal de belofte gedaan dat ik zou worden teruggebeld. Tot op heden heb ik niets van de restauranthouder mogen vernemen. Op 11 januari sprak ik de medewerkster die 30 december aangaf de betaling te regelen. Ik vroeg of het wettelijk gezien mag, wat de restauranthouder doet, waarop mw. antwoordde: "Ja, dat mag. Zeker".

Ik zou graag willen weten welke vervolgstappen hierbij genomen kunnen worden. Het bedrag maakt niet zoveel uit. Het gaat meer om het principe en de houding van het restaurant.

10064 14 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 12, 2019 om 19:30
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo R32 ,

Wat een onzin , om uw geld pas terug te krijgen als u de recensie verwijderd .
Lees ook hier , klik op de rode regels .

https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/thuisbezorgd-excuses-voor-duizenden-vertraagde-bestellingen

Lees hier de voorwaarden m.n Art 6 ,

https://www.thuisbezorgd.nl/algemene-voorwaarden

Cookies
door Cookies Jan 12, 2019 om 20:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vergeet het juridisch loket niet. Rijdende rechter enz.

marita5
door marita5 Jan 12, 2019 om 20:02
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Oh , goed dat u mij daar aan herinnert , was ik vergeten .

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2019 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aangifte doen? Waarvan?

Zet uw verhaal, maar dan een korte vorm, overal neer. facebook, Klachtenkompas, Klacht.nl. Met naam en toenaam.

costnix
door costnix Jan 12, 2019 om 20:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De restauranthouder is natuurlijk niet goed bezig.
Maar je kan geen eten retourneren en dan je geld terugkrijgen.
Zit het net niet zo als met het retourneren van hygiënische artikelen?

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2019 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou er niet ruim een uur op gewacht hebben.

R3
door R32 Jan 12, 2019 om 20:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

De crux zit hem in het gegeven dat er meerdere keren telefonisch contact was en er telkens werd vermeldt dat de bezorger er binnen enkele minuten zou zijn. Dit is de reden dat er toch is gewacht. De telefoniste heeft aangegeven dat retour oke was en betaling geregeld zou worden, in dit geval was weigeren en geld terug dus wel een optie.

panter22
door panter22 - Jan 12, 2019 om 19:41
6599 Antwoorden / Vragen

Dat snap ik even niet, Je hebt langer dan een uur op de bezorger gewacht, Vaak gebeld en je staat er nog als de bezorger eindelijk met de maaltijd aankomt, Dan weiger je de maaltijd.  Dat je er genoeg van hebt en nooit weer een maaltijd daar bestelt, kan ik mij voorstellen. Wat wil je nu allemaal gaan doen voor €10,75.
Laat die recentie staan.

marita5
door marita5 Jan 12, 2019 om 19:50
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , Laat die recentie staan., nou zeg èèn dure recentie . belachelijk dat Ts pas zijn / of haar geld terug krijgt wanneer de recentie word verwijderd . Zie ook mijn reactie , Ts was met de feestdagen niet de enige . Na 1½ uur wachten zou ik ook geen verpieterd eten meer willen .

panter22
door panter22 Jan 12, 2019 om 20:21
6599 Antwoorden / Vragen

Dat gebeurt dus wel vaker, recentie verwijderen en dan pas geld terug, Dat klopt natuurlijk niet.
Je weet niet of het eten verpieterd was. Ts heeft de maaltijd geweigerd, de doos niet opengemaakt,
Ik zie in jouw reactie in de algemene voorwaarden staan dat hij de overeenkomst niet kan ontbinden.
Dus weigeren heeft niet tot gevolg dat hij zijn geld niet terugkrijgt.
En de klachtenregeling stelt niet zoveel voor.

6. Ontbinding van de Overeenkomst en annulering van de Bestelling

  1. In verband met de bederfelijkheid van het Aanbod geldt dat de Klant geen recht heeft om de Overeenkomst te ontbinden. Bestellingen kunnen niet door de Klant bij Takeaway.com worden geannuleerd. Annulering van de Bestelling door de Klant bij het Restaurant is slechts mogelijk indien het Restaurant expliciet aangeeft dat Annulering van de Bestelling door de Klant mogelijk

R3
door R32 Jan 12, 2019 om 20:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt idd. Echter, de laatste regel onderschrijft wat zich heeft plaatsgevonden. Gevraagd om mijn geld terug te krijgen. Mw. aan de tel heeft aangegeven het geld terug te laten storten. Kort erna heeft mw. nogmaals zelf het aanbod gedaan, waarmee ik ook akkoord ben gegaan. Weigeren was geen probleem. Dit geldt volgens mij als een mondelinge overeenkomst.

marita5
door marita5 Jan 12, 2019 om 20:49
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , op Twitter reageren klanten , vertraging / geen eten / of eten was lauw , deze klanten krijgen hun geld terug / of een tegoedbon , waarom Ts dan niet ? Bij de andere klanten geldt de voorwaarden dan ook niet .

Cookies
door Cookies - Jan 12, 2019 om 19:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

We hebben het toch over 10 euro? Daar zou ik niet eens dat hele verhaal voor typen, laat staan dat ik er mijn bed voor uit zou komen. Gewoon die recensie laten staan en een keertje minder bij Thuisbezorgd bestellen, heb je je 10 eurootjes weer terug verdiend.

marita5
door marita5 Jan 12, 2019 om 19:55
11494 Antwoorden / 15 Vragen

 Daar zou ik niet eens dat hele verhaal voor typen, laat staan dat ik er mijn bed voor uit zou komen , U niet maar andere wel .

Cookies
door Cookies Jan 12, 2019 om 19:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, en? Mijn antwoord is niet voor jou bestemd.

marita5
door marita5 Jan 12, 2019 om 20:03
11494 Antwoorden / 15 Vragen

En ik reageer in het reactieveld waar het voor bedoeld is , simpel .

Cookies
door Cookies Jan 12, 2019 om 20:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En ik herhaalde slechts je EIGEN woorden, simpel.

R3
door R32 Jan 12, 2019 om 20:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord. We hebben het niet specifiek over het bedrag. Er is een overeenkomst met een bedrijf, maar vervolgens worden er eigen regels op bedacht, waarbij de klant als het ware geen keus heeft en zich moet conformeren aan hetgeen het restaurant wilt. Voor hetzelfde geldt betrof het een order van 50 euro en zou er niets aan het verhaal veranderen.

marita5
door marita5 Jan 12, 2019 om 20:09
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@netflixfan ,U moet toch altijd het laatste woord hebben , dus bij deze , veel geluk met uw onzin . @R32 , u heeft gelijk , het is tenslotte uw geld en niet van iemand anders .

Cookies
door Cookies Jan 12, 2019 om 20:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@R32: Dat klopt, maar persoonlijk kijk ik wel naar het bedrag wat er mee gemoeid is. De tijd en energie die ik ergens aan besteed, moet voor mij in verhouding staan met het bedrag. Succes in ieder geval.

Cookies
door Cookies Jan 12, 2019 om 20:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Marita5,  wat jij niet kunt begrijpen blijkbaar is dat mijn reactie een eye opener voor TS kan zijn. Dag Marieke.

marita5
door marita5 Jan 12, 2019 om 20:36
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Welja , geweldige eye opener € 10,75 laten zitten en niks doen . Terwijl andere klanten met de feestdagen dezelfde problemen hadden en wel hun geld / of een tegoedbon kregen . Ik zie het verschil tussen Ts en de andere niet . Dag @netflixfan slaap goed .

costnix
door costnix - Jan 12, 2019 om 19:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Edit.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2019 om 20:09
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiend relaas dat feitelijk neerkomt op een vorm van chantage dat in beginsel ook nog strafbaar is. Geld terug van hen als u de recensie verwijderd. Te gek om los te lopen maar hoewel u aangifte zou kunnen doen is het wel de vraag of € 10,00 die moeite loont. Rest het al gegeven advies om dit dan maar zo veel als mogelijk rond te vertellen en vooral nooit meer iets bij dat restaurant te bestellen.

(Een kleine opmerking zijdelings: 'Hun gaan het overmaken', de tijd van de Hunnen ligt al eeuwen achter ons. U bedoelt neem ik aan: zij gaan het overmaken.)

R3
door R32 Jan 12, 2019 om 20:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Het voornaamste doel is dat het restaurant er niet zomaar mee wegkomt en klanten op een dergelijke manier kan behandelen/ chanteren. Ik had gehoopt dat Thuisbezorgd hier een rol in zou spelen. Echter, zij leggen zich er ook bij neer en geven aan dat ik de restauranthouder dien te volgen om mijn geld terug te krijgen, hetgeen een aparte gang van zaken is. Hetgeen ik mij ook wel afvraag is of ik het restaurant bij naam mag noemen...

(De stukken tekst tussen aanhalingstekens zijn citaten vanuit de medewerkers van het restaurant.)

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 12, 2019 om 20:59
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het is vaker voorgekomen dat er een geplaatste recentie weggehaald moest worden alvorens er geld teruggeven zou worden, echter komt het ook voor dat als dan de recentie weggehaald is er dan toch niet betaald werd.
Wat u in dit geval kunt doen is beloven dat de recentie door u wordt verwijderd nadat de betaalde rekening is teruggegeven.

Topantwoord

Yv
door Yvonne_909 - Jan 14, 2019 om 13:23
42 Antwoorden / 2 Vragen

Of je haalt de recensie in 1e instantie weg en plaatst deze, met vermelding van deze volgende eis erbij, later weer opnieuw ;-)

Topantwoord

gy
door gypsyjoy - Jan 14, 2019 om 13:25
28 Antwoorden / 3 Vragen

Welnu, is het mogelijk de recentie te verwijderen tot u uw geld terug heeft en het daarna wederom te plaatsen?
Kost de minste moeite en u heeft wat u hebben wilt. Uw geld en de recentie.

ma
door marleenvanh - Jan 14, 2019 om 13:46
451 Antwoorden / 1 Vragen

Is aanpassen en na geld terug weer opnieuw aanpassen MET mededeling dat de eerste aanpassing onder dwang was misschien een idee?? Maar ik had wel een oom (inmiddels overleden) die regelmatig zei: Wanneer mensen zeggen: "Het gaat niet om het geld maar om het principe..." Dan gaat het .... inderdaad ja.....  Succes.

R3
door R32 Jan 14, 2019 om 23:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is helaas niet mogelijk. De recensie valt niet meer te bewerken. Ik dien toestemming te geven aan Thuisbezorgd om de recensie te verwijderen, waarna de restauranthouder toestemming zal geven om het bedrag terug te storten.

Ik snap uw punt. Natuurlijk speelt het bedrag een rol, maar het principe weegt wat mij betreft zwaarder. Ik geef geld doorgaans niet gratis weg aan bedrijven. Zeker niet aan een bedrijf dat zo met klanten omgaat en dit zelfs ongestoord en vooral zonder consequenties kan doen.

sira
door sira - Jan 14, 2019 om 20:59
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien zie ik iets over het hoofd, ik heb namelijk geen ervaring met Thuisbezorgd. Die luxe hebben wij in dit gebied (nog) niet.

Is het niet zo dat de TS een overeenkomst heeft met Thuisbezorgd? Hij bestelt namelijk via hun site. Ik neem aan dat hij dan ook aan Thuisbezorgd betaalt.

Had de beoordeling niet over Thuisbezorgd moeten gaan i.p.v. over het restaurant?

R3
door R32 Jan 15, 2019 om 00:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat dacht ik, en velen met mij, ook. In eerste instantie sprak ik Thuisbezorgd aan omtrent de gang van zaken. Echter, Thuisbezorgd heeft dit dichtgezet in de algemene voorwaarden. De overeenkomst die wordt afgesloten is tussen de consument en betreffend restaurant.

Voor de beeldvorming onderstaand een citaat uit het mailcontact:

Wij vinden het spijtig om te horen dat uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost door het restaurant. De exclusieve verantwoordelijkheid voor het aanbod van het restaurant en de uitvoering van de bestelling ligt bij het restaurant. Wij kunnen alleen een bemiddelende rol aannemen in deze situatie. Wij hebben deze situatie dan ook besproken met het restaurant. Echter heeft het restaurant ons geen toestemming gegeven voor het terugstorten van het totaal bedrag van uw bestelling. Wanneer een restaurant ons hier geen akkoord voor geeft kunnen wij dit proces ook niet in gang zetten. Helaas kunnen wij in deze situatie niet verder helpen. Wij willen u dan ook aanraden om nogmaals contact op te nemen met het restaurant

R3
door R32 - Jan 16, 2019 om 22:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

(Bericht aan Thuisbezorgd)
Tot op heden lukt het niet om in contact te komen met de restauranthouder. De communicatie blijft beperkt tot één partij.

Klaarblijkelijk is er in dit verband als consument zijnde - zonder een prijzige dagvaardingsprocedure binnen het civiel recht te starten - geen optie om het bedrag, dat nu onterecht wordt achtergehouden, terug te krijgen zoals overeen is gekomen, zonder te voldoen aan de zeer onredelijke van de restauranthouder. Dit valt m.i. onder de noemers onrechtmatige daad en oneerlijke handelspraktijk. Daarbij is het erg jammer dat Thuisbezorgd hier (als tussenpartij) verder niets aan kan doen en de restauranthouder zo ongestoord en vooral zonder consequenties zijn gang kan gaan. Het ontbreken van gevolgen naar het restaurant toe, schept in mijn ogen een precedent, waarbij toekomstige klanten gemakkelijk op eenzelfde wijze gedupeerd kunnen worden.

Aan de andere kant is het opvallend om in een interview met de CEO van Thuisbezorgd (Quotenet, 2015) te lezen dat het bedrijf zich actief bezighoudt met controle en sancties op recensiefraude, alwaar huidige casus volgens mijn opvatting ook onderdeel van uitmaakt. Immers, het verwijderen van een "negatieve" recensie (vorm van censuur) wordt hier als drukmiddel gebruikt om een (rechtmatige) terugbetaling te ontvangen. Verwijdering heeft invloed op een hogere waardering in het beoordelingssysteem (aantal sterren). Daarbij is het zo dat plaatsen van een recensie, dat in eerste aanleg valt onder het recht van vrije meningsuiting, rechtmatig is mits deze niet beledigend, belastend en/of onnodig grievende bewoordingen bevat. Ook geldt: indien consumenten geen eerlijke recensies kunnen posten, kan dit andere consumenten belemmeren om een geïnformeerde keuze te maken. Uiteraard is er meerdere malen tevergeefs getracht voornoemde in een telefonisch gesprek aan de restauranthouder mede te delen. Wellicht dat Thuisbezorgd mij van een e-mailadres kan voorzien, zodat dit zelf kan worden doorgezet naar het restaurant?

Gezien de zeer gebrekkige communicatie met het restaurant, waarbij de afspraken de afgelopen 17 dagen consequent niet worden nagekomen en valse beloften worden gedaan, is de restauranthouder in mijn optiek onbetrouwbaar te noemen. Er is zodoende geen enkele garantie dat er wordt bevestigd voor terugbetalen, indien ik toestemming geef om de recensie te verwijderen. Derhalve wordt navolgende voorgesteld: indien het bedrag retour wordt gestort op mijn rekening en ook daadwerkelijk op mijn rekening staat, zal ik contact opnemen met Thuisbezorgd om toestemming te geven om de desbetreffende recensie van Thuisbezorgd.nl te verwijderen.

16-01-2019 - Bericht terug van Thuisbezorgd dat de restauranthouder akkoord is gegaan met mijn voorstel, hetgeen ik niet had verwacht. Op mijn overige vragen/ uiteenzetting geen reactie.

marita5
door marita5 Jan 17, 2019 om 08:09
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@R32 , fijn om te horen dat het opgelost wordt , iig de aanhouder wint , bedankt voor het terugmelden .

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, en dus nooit meer bij dat pruts bedrijf iets bestellen.

panter22
door panter22 - Jan 17, 2019 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

Een heel verhaal. Maar je hebt je geld terug.
Alleen de volgorde die je voorstelt is nu anders. Pas als jij je geld terug hebt, dan wordt de negatieve recentie verwijderd.
Het voorstel van de restauranthouder was eerst de recentie verwijderen en dan geld terug.
Ondanks al je kritiek heb je gewoon meegewerkt om het bestaande systeem in stand te houden,
Bij negatieve kritiek krijg je geen geld terug.

R3
door R32 Jan 17, 2019 om 17:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad. Naar aanleiding van bovenstaande reacties heb ik besloten de recensie toch te laten verwijderen. Op thuisbezorgd staat deze nu ergens achteraan (tabblad 10), gezien er een hele rits positieve recensies zijn geplaatst.

Ik heb meegewerkt, maar in mijn voorstel heb ik expliciet aangegeven dat ik akkoord ga met verwijdering van de betreffende recensie op Thuisbezorgd.nl. Dit betekent dat ik een recensie via google maps en de facebookpagina van het bedrijf kan en ga plaatsen, zodra het bedrag terug op mijn rekening staat. Ik zie dat de restauranthouder bij beide pagina's actief van zich laat horen.

Daarbij is er vorige week een melding gedaan bij ConsuWijzer, die de zaak heeft opgepakt en nu onderzoekt. Blijkt uit mijn klacht dat de restauranthouder met zijn eis de wet overtreedt, dan kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) optreden.

Cookies
door Cookies Jan 17, 2019 om 18:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....Naar aanleiding van bovenstaande reacties heb ik besloten de recensie toch te laten verwijderen...... Je hebt duidelijk gekeken naar de reacties van mensen die geld belangrijker vinden dan principes. Er waren toch echt 2 reacties waarin gezegd werd, joh laat voor die paar centen de recensie staan.

Prima, dat ook jij geld belangrijker vindt dan principes, maar wees dan wel eerlijk en kom niet met de smoes van:
Het bedrag maakt niet zoveel uit. Het gaat meer om het principe.

panter22
door panter22 Jan 17, 2019 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

"Ik heb meegewerkt, maar in mijn voorstel heb ik expliciet aangegeven dat ik akkoord ga met verwijdering van de betreffende recensie op Thuisbezorgd.nl. Dit betekent dat ik een recensie via google maps en de facebookpagina van het bedrijf kan en ga plaatsen, zodra het bedrag terug op mijn rekening staat."

Bah, dat vind ik niet netjes. Je doet een voorstel. De restauranthouder gaat er mee akkoord. Je krijgt je geld terug, maar geeft nog een trap na.

R3
door R32 Jan 17, 2019 om 19:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals. "Natuurlijk speelt het bedrag een rol, maar het principe weegt wat mij betreft zwaarder. Ik geef geld doorgaans niet gratis weg aan bedrijven. Zeker niet aan een bedrijf dat zo met klanten omgaat en dit zelfs ongestoord en vooral zonder consequenties kan doen".

"Je hebt duidelijk gekeken naar de reacties van mensen die geld belangrijker vinden dan principes. Er waren toch echt 2 reacties waarin gezegd werd, joh laat voor die paar centen de recensie staan". Naar aanleiding van bovenstaande reacties heb ik idd besloten de recensie te verwijderen (lees: een besluit genomen, waarbij ik alle reacties in ogenschouw heb genomen).

Nu kan ik dus het bedrag rechtmatig terugkrijgen en alsnog mijn recensie plaatsen op 2 sites waar dit duidelijker zichtbaar is voor overige klanten en waar de restauranthouder actief bezig is om op recensies te reageren (win - win). Daarbij nog het verhaal met consuwijzer en acm. Ik hoef dit niet te doen. Immers, het geld wordt teruggestort... Je zou dan ook nog kunnen zeggen dat dit tijdverspilling is, maar voor mij geldt het principe dat een klant op geen enkele wijze onrecht wordt aangedaan. Daarbij is 10 euro voor de één "een paar centen", voor de ander een uurloon en weer voor een ander een bedrag waarmee je een hoop andere dingen kan doen. Ik d
enk niet dat ik het rechtmatig terug willen hiervan hoef te verantwoorden of er een smoes voor zou moeten verzinnen...

R3
door R32 Jan 17, 2019 om 19:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ Panter22

Het plaatsen van een recensie, valt in eerste aanleg onder het recht van vrije meningsuiting. Ook geldt: indien consumenten geen eerlijke recensies kunnen posten, kan dit andere consumenten belemmeren om een geïnformeerde keuze te maken. Zodoende mijn besluit om alsnog de recensie te plaatsen, maar dan op een andere plek, daar de restauranthouder een vorm van chantage/censuur gebruikt om dit te verhinderen. Ik denk dat dit niet meer dan redelijk is, maar ook noodzakelijk is om andere klanten te kunnen waarschuwen. "Om het bestaande systeem niet in stand te houden" Ik zie daarom niet hoe dit een trap na is, wanneer de klant juist de gedupeerde is.

panter22
door panter22 Jan 17, 2019 om 19:51
6599 Antwoorden / Vragen

De ondernemer wilde in eerste instantie dat je de recensie verwijderde en daarna zou je je geld terug krijgen,
Dat aanbod heb je niet geaccepteerd.
Had je het daarbij gelaten, dan had je een punt.
Maar je bent m.i. te ver gegaan door de ondernemer een tegenvoorstel te doen, Eerst het geld terug, daarna de recensie verwijderen. Dat aanbod heeft de ondernemer geaccepteerd.
Op dat moment was er geen sprake meer van chantage/sensuur. Immers dit voorstel heb je gedaan uit vrije wil.
Wees voorzichtig met je kritiek. Mogelijk is er nu sprake van smaad of laster van jouw kant.