Ni
door Nijhuis58 Jan 17, 2021 om 16:58
Winkels & webshops

Betalen invoerbelasting aan DHL agv Brexit ?

Ik heb een online bestelling geplaatst bij Amazon.nl voor een bedrag van 280 Euro. Op de website werd bij het artikel vermeld: "Prijzen zijn inclusief BTW" en "Gratis bezorging". Een paar dagen later werd het pakket door DHL afgeleverd en ze vroegen om 104 Euro invoerrechten te betalen. Omdat de toeleverancier van Amazon in de UK is gevestigd en dit een gevolg van de Brexit zou zijn. Ik heb deze betaling geweigerd en vervolgens de klantenservice van Amazon gebeld. Ik werd door hen in mijn gelijk bevestigd, en ze wilden de Engelse leverancier informeren. Vervolgens krijg ik mails van deze Engelse leverancier of ik wil schikken en toch een bedrag aan invoerbelasting wil betalen of mijn geld terug wil. Ik heb geantwoord dat ik mijn bestelde produkt voor het reeds betaalde bedrag wens te ontvangen, en bij de aankoop niet ben geinformeerd over extra kosten bij aflevering. Per slot van rekening heb ik gekocht via een Nederlandse website, en vind ik dat deze kwestie door Amazon en hun Engelse leverancier moet worden opgelost.
Tot mijn verbazing blijft Amazon doorverwijzen naar de Engelse leverancier, terwijl Amazon onjuiste informatie verstrekt via hun website. Kan ik Amazon houden aan de koopovereenkomst, die volgens mij bindend is, omdat ik geen reden had om te denken dat de prijs op hun website niet klopte ?

11929 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 17, 2021 om 17:04
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Als de bestelling geplaatst is in 2020 zou het binnen de eu regels vallen, het zou zo maar kunnen zijn dat de bestelling in 2021 gedaan is en dan gelden de 2021 regels.

panter22
door panter22 - Jan 17, 2021 om 17:11
6599 Antwoorden / Vragen
Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 17, 2021 om 17:35
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik bestel nu niets meer  tenzij het onder de €22,- blijft....
Ook verzenden die kant op  doe ik hetzelfde, maar weet  niet of de grenzen dan hetzelfde zijn.

Ik waarschuw elke Koper uit de UK  als hij iets bestelde voor ik stuurde,  nu 2x geld terug gestort.

rj
door rjw - Jan 17, 2021 om 17:33
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Er zullen de komende tijd nog wel meer van dit soort dingen voorkomen. Vanochtend toevallig een artikel in The Guardian gelezen over dat m.n. de wat kleinere bedrijven zich opeens realiseren hoeveel bureaucratie er opeens bij is gekomen (aardig detail is dan weer dat m.n. de kleinere bedrijven pro-brexit waren). Dat zou in dit geval ook best wel het geval zijn. Amazon.nl heeft gelijk, een reseller adverteert hun prijs op de amazon.nl website en als er extra kosten zijn, is dat het probleem van de reseller. Het is niet de taak van amazon.nl om aan klanten uit te leggen dat hun reseller niet weten hoe ze moeten exporteren.

Ben benieuwd wanneer ze op dat eiland doorkrijgen dat onderdeel uitmaken van de EU toch wel een stuk makkelijker was....

ne
door neodutchio - Jan 17, 2021 om 19:51
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Amazon.nl mag dan wel op Nederland gericht zijn, als daar aanbieders tussenzitten van buiten de Europese Gemeenschap, dan is dat dus invoer van buiten de EG. En dat wil zeggen importkosten betalen. Dan mag er een vaste prijs afgesproken zijn en de bezorging gratis, douane staat hier los van.
Op de site van Amazon staat wie de verzender is, u had dus kunnen zien dat dit geen Nederlands bedrijf is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 17, 2021 om 20:25
2048 Antwoorden / Vragen

Als ik bij de Nederlandse Amazon wat bestel hoor ik er vanuit te kunnen gaan dat het bedrag klopt en niet dat je nog een importheffing krijgt. Nou komt eea natuurlijk door de brexit en Amazon heeft als Amerikaan geen idee van dat Europese geneuzel maar laten we het nou niet goedpraten, dit is gewoon niet goed.

ne
door neodutchio Jan 17, 2021 om 20:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het is niet aan Amazon om alle wetgeving van alle landen te kennen. De importeur hoort dat wel te weten, en dat is TS in dit geval. Als je bij Amazon besteld kan het ook net zo goed uit Amerika komen, dan loop je tegen hetzelfde aan.
Je besteld daarbij niet bij de Nederlandse Amazon, je besteld bij de Nederlandse site van Amazon. En dat wil niet zeggen dat daar alleen Nederlandse verkopers op adverteren. Het is een platform waar ze gebruik van maken.

newmikey
door newmikey Jan 17, 2021 om 21:03
830 Antwoorden / 0 Vragen

Amazon weet letterlijk alles maar dan ook ALLES van dat "Europese geneuzel". Ze hebben meerdere volledige EU dochters met BTW boekhoudingen, een mega distributies centrum in Luxemburg en registraties in alle EU lidstaten. Ze zijn kenners als het over de Europese douane en BTW regels gaat. Dit afdoen met "het is een amerikaans bedrijf" gaat in dit geval niet op.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 17, 2021 om 21:49
2048 Antwoorden / Vragen

Misschien bedoel je dat ook @newmikey maar dat ze wel op de hoogte zijn maakt het alleen maar erger. Anazon had dit moeten voorkomen en als het dan toch fout gaat oplossen.

ne
door neodutchio Jan 17, 2021 om 22:13
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik schuif het niet af dat het een Amerikaans bedrijf zou zijn, ik zeg dat de importeur de regels moet kennen. Het is niet de taak van de verkoper om te waarschuwen voor lokale wetgeving, dus niet voor Europees geneuzel. Als ik een auto koop is het ook mijn verantwoordelijkheid dat ik een rijbewijs heb, dat hoeft de verkoper niet aan mij te vragen.
Dezelfde discussies zijn al vaker voorgekomen door mensen die bij Ali kopen en klagen dat ze ook kosten moeten betalen.

Het is heel simpel, TS koopt iets via het platform dat Amazon heet. Je ziet de verkoper en als die verkoper buiten de EG zit, dan ben je kosten verschuldigd aan de Nederlandse staat via de douane. Amazon kan daar niets aan voorkomen, zij hebben echt de macht niet om hun bestellingen stiekem langs de douane te krijgen.

newmikey
door newmikey - Jan 17, 2021 om 21:01
830 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig mijn vakgebied. Amazon heeft al sinds vorige zomer aangekondigd géén bestellingen van het Europese vasteland meer te kunnen verwerken voor aanbieders in het VK (en vice-versa).

Deze Britse verkoper zou dus allang van het Nederlandse Amazon platform afgegooid moeten zijn. In dit geval zou het wel eens een grensgevalletje geweest kunnen zijn, u vermeld er niet bij wanneer u de bestelling geplaatst heeft maar als dat in het oude jaar is geweest zal deze aanbieder gehoopt hebben dat uw bestelling nog voor 1 januari geleverd kon worden. Door de idiote drukte ron Kerst zijn veel pakketbezorgers in de problemen gekomen. Dat lijkt mij nog eens versterkt door de reactie van de verkoper die wel bereid is te "middelen".

Het bedrag van €104 lijkt mij trouwens extreem hoog. Er staat me bij dat UPS administratiekosten bij inklaring van €13 rekent. Blijft over €104-€13=€91 en aangezien de waarde van uw bestelling boven de €22 (vrijstellingsgrens voor BTW) en ook boven de €150 (vrijstellingsgrens voor rechten bij invoer) is, betaalt u beide.

De BTW is een vast percentage over de pakketwaarde + verzendkosten + invoerrechten en we kunnen dus het bedrag aan rechten bij invoer makkelijk uitrekenen als we de formule (€280 +IR) * 1.21 + IR = €104  gebruiken. Die rechten waren dan zo rond de €37.35 wat een percentage van grofweg 13% oplevert. Dat is, voor EU begrippen vrij hoog - geldt eigenlijk alleen voor zover het consumentenproducten betreft voor textiel, sommige voedingssuplementen en schoenen.

In mijn ogen is Amazon (de NL vestiging) hier gewoon de verkoper en heeft u recht op levering tegen de afgesproken prijs. Amazon gebruikt fullfillment centers die zelf de BTW afhandelen en dat moeten ze dan hier ook maar doen (kost ze niks extras aangezien BTW gewoon zakelijk aftrekbaar is) en ze zullen u dus volledig schadeloos moeten stellen. U heeft inderdaad niets met de Britse leverancier te maken. Of u uw recht ook zonder meer kunt halen is een tweede, het zal een lang welles/nietes spel worden. Of u daar zin in heeft kunt u alleen zelf beoordelen.

Wat u kùnt doen is dreigen van uw retourrecht gebruik te maken - dat gaat Amazon (èn deze verkoper) namelijk nog véél méér geld kosten aangezien het dan op weg terug weer twee keer door de Douane moet met de bijbehorende administratiekosten (1 keer bij uitvoer uit Nederland en nog een keer bij aankomst in het VK) en de handelaar dan misschien zowel pakketje als geld kwijt zal raken. Kijk eens hoe ze dáár op reageren...

ne
door neodutchio Jan 17, 2021 om 22:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Amazon is niet de verkoper, het is een platform. Je koop rechtstreeks bij de aanbieder en die kan en mag andere regels hanteren dan Amazon zelf.

mi
door miennaamishaaz - Jan 17, 2021 om 21:38
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is helaas het slechte aan Amazon, Iedereen kan er een store op openen.
dan krijg je dit soort onzin. vooral met invoer-rechten BTW en Doane kosten.

Amazon wil hier liever niet zijn handen aan branden omdat het een Recentelijk ingevoerde regel is van de UK. waardoor ze nog niet de systemen hebben of kennis van hoe alles exact werkt.
Volgens uw post heeft u namelijk bij een Leverancier gekocht die via Amazon verkoopt, Hierdoor wil amazon liever dat u het met de Leverancier afhandeld.

vd
door vdlieuw - Jan 17, 2021 om 22:21
212 Antwoorden / 6 Vragen

Last u niet gek makem of in de lure leggen door Amazon NL. Heel simpel, u heeft besteld bij een Nederlands bedrijf of Nedetlandse vestiging   daar heeft u dus een mondelinge of schriftelijke overeenkomst mee. Met de Engelse leverancier (desnoods zit die in verweggistan) heeft u geen enkele binding of overeenkomst en dus heeft u met hen niets te maken. Het is schering en inslag dat leveranciers de klant opzadelen om met de fabriek contact op te memen masr trap daar niet in.

ne
door neodutchio Jan 18, 2021 om 08:20
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dus iemand die bij Marktplaats.nl of Bol.com besteld waarbij een buitenlands bedrijf zijn goederen aanbiedt moet dat doen alsof het uit Nederland komt?
TS heeft geen zaken met Amazon gedaan, maar via Amazon. Je koopt rechtstreeks bij de verkoper. En die verkoper is geen leverancier van Amazon. Pas als Amazon zelf het product zou aanbieden, zij het zouden inkopen en daarna doorleveren aan TS, dan hebt u gelijk. TS heeft zelf gekocht bij een Engels bedrijf. En aangezien Engeland niet meer onder de EG valt moeten er kosten betaald worden.

newmikey
door newmikey Jan 18, 2021 om 09:05
830 Antwoorden / 0 Vragen

@NEODUTCHIO

Je bestelt op de website van Amazon, betaalt aan Amazon, wordt afgeleverd in een Amazon verpakking, maakt gebruikt van je Amazon Prime. Verkopers staan een deel van de opbrengst aan Amazon af om van het platform gebruik te maken. Veel verkopers leveren ook via een daartoe speciaal opgezet "Amazon Fulfillment Center". Je koopovereenkomst is met Amazon, je weet soms niet eens wie de verkoper is. Je garantie komt ook van Amazon ongeacht of het een directe of indirecte verkoop is, zie de garantievoorwaarden.

Dat is radicaal anders dan Marktplaats waar de website alleen als "koppelaar" optreedt.

ne
door neodutchio Jan 18, 2021 om 11:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij Bol betaal je ook via Bol en via Marktplaats kan je ook via hun systemen betalen. En toch die je zaken met de verkoper en niet met het platform.
Bij Amazon staat netjes vermeld wie de verkoper is, bij elk artikel staat "verzonden vanuit" en "verkocht door". En als daar geen Amazon staat, dan koop je dus niet bij Amazon, maar bij de vermelde verkoper.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2021 om 09:59
16838 Antwoorden / 202 Vragen

U bent verbaasd maar als al gezegd is er al veel informatie beschikbaar m.b.t. de consequenties m.b.t. Brexit en ook het mogelijk moeten betalen van invoerrechten en soms ook BTW.
U heeft in zekere zin nog 'het voordeel'dat het pakket wel bij u is afgeleverd en niet bij de douane is vastgehouden i.v.m. invoerrechten.
U had simpelweg wel het apkket kunnen weigeren.

Een belangrijke vraag is overigens wel waar het bedrag van € 104,00 aan invoerrechten voor een aankoopbedrag ad. € 280,00 dan is gebaseerd en zie daarvoor deze info waarin ik een hoogste tarief van 21% zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop en dat is dan iets dat men toch bij DHL aan u zou moeten kunnen verklaren. 104 is geen (max) 21 % van 280 en ivoor de meeste producten is het tarief zelfs lager.

newmikey
door newmikey Jan 18, 2021 om 15:11
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de berekening hierboven al gegeven. Het bedrag van €104 bestaat uit administratiekosten, BTW en invoerrechten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 18, 2021 om 17:53
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Het bedrag van €104 bestaat uit administratiekosten, BTW en invoerrechten. ????? En u gaf in de vraagt aan:  "Prijzen zijn inclusief BTW" en "Gratis bezorging". Hier 'stinkt dus iets behoorlijk' lijkt mij. Ik zou als ik u was dan toch maar 'voor geld terug'gaan' omdat een ingebreke stelling mogelijk meer zal kosten voorals als het een buitenlandse leverancier betreft. En toch m.i. maar een melding doen bij de politie met de vraag of dit wel ok is.

mo
door mof - Jan 18, 2021 om 11:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u bij Amazon NEderland heeft besteld dan mag Amazon u geen invoerrechten meer berekenen. U heeft de artikelen bij een Nederlands bedrijf gekocht, dat bedrijf moet voor de invoerrechten opkomen. Heeft u via de nederlandse webiste van Amazon UK gekocht, dan bent u het haasje.

mo
door mof - Jan 18, 2021 om 11:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En die 104 € is dan wel meer dan de 21% BTW, maar: het gaat hier om invoerrechten, daar vallen ook de transportkosten onder. Verder kan DHL een bedrag rekenen voor het extra werk en opslag (=tijd) die het kost om het pakket te leveren.

newmikey
door newmikey Jan 18, 2021 om 15:11
830 Antwoorden / 0 Vragen

Pure nonsens. Ik heb de berekening hierboven al geplaatst

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 18, 2021 om 11:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na vele jaren Brexit eindelijk rond en nu nog klagen....
U had dit jaren terug al kunnen weten.......

Ze moeten dit doen,  alleen een vertraagde zending die  in 2020 gestuurd die nu word afgeleverd kun je nog terug.
Dus niet in 2020 bestelde maar in  2020 verstuurde en vertraagde maakt nog enige kans op teruggave.

ka
door kassa2551 - Jan 18, 2021 om 13:36
22 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet of het helpt maar kijk eventjes naar de Amazon.Nl gebruiks-en Verkoopvoorwaarden speciaal op artikel 12 welke gaat omtrent " De Rol van Amazon" Daar wordt " derden" Amazon als platform aangeboden waarin Amazon niet de Verkopende Partij is. Wat dat betreft is Amazon.Nl van geen enkele toegevoegde waarde als Webshop. Een beetje Bol.dom waar ook " derden" goederen aanbieden waarbij de dus verantwoordelijk en aansprakelijk niet bij Bol.dom ligt maar bij de feitelijke aan ieder. Met als gevolg dat risico's altijd voor rekening klant zijn.