bertusje
door bertusje Jan 19, 2023 om 20:12
Winkels & webshops

Bij AH beschuldigd van diefstal bij andere winkel

In het winkelcentrum bij ons zit een een Albert Heijn maar ook andere winkels. Laatst had ik een fles drankgekocht bij de slijterij (hoort niet bij AH). Daarna ging ik boodschappen doen bij AH. Een winkelmedewerkster wilde in mijn tas kijken want ze verdacht mij van diefstal. Dat was niet zo dus natuurlijk stond ik dat toe. Toen ze fles drank zag, die niet verkrijgbaar is bij AH, stuurde ze mij naar de slijterij om een bonnetje, wat ik niet had omdat ik dit niet nodig achtte. Ik was zo verbouwereerd dat ik naar de slijterij ging. De manager van deze winkel is met mij meegegaan en heeft de betreffende medewerkster en de afdelingsmanager van AH bevestigd dat ik die fles gewoon betaald had. Vervolgens beschuldigde de winkelmedewerkster mij ervan dat ik eerder spullen zou hebben gestolen bij AH en dat ze mij daarop betrapt had. Ook zou ik haar een duw hebben gegeven. Dit klopt niet en er is ook geen proces verbaal van opgemaakt ofzo. Toen ik de keer erop weer om boodschappen ging kwam de afdelingsmanager naar me toe met de mededeling dat ik een winkelverbod zou hebben bij deze winkel. Dit alles gebeurde ook niet in een besloten ruimte waar ik privacy had maar gewoon midden in de winkel waar iedereen kon zien en horen waar ik van beschuldigd werd. Een klacht hierover neemt Albert Heijn niet in behandeling. Iemand een idee wat ik zou kunnen doen want ik vind dit echt te ver gaan.

15540 26 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 19, 2023 om 20:14
2049 Antwoorden / Vragen

Andere winkel zoeken, dit ga je niet winnen en gaat ook niet (meer) goed komen.

pi
door piet limburg Jan 20, 2023 om 11:10
232 Antwoorden / 15 Vragen

Dit is het enig juiste advies.

wi
door wim koelewijn Jan 20, 2023 om 11:39
68 Antwoorden / Vragen

Je wilt toch sowieso niet terug naar die winkel,lijkt mij. .

mahadma
door mahadma - Jan 19, 2023 om 20:17
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Een email + brief naar het hoofdkantoor van AH met getuigen verklaringen van alle betrokkenen lijkt mij wel passend.

Dreig met een advocaat als ze niet op korte termijn, 10 dagen reageren.

Wie eist, die bewijst! En ah eist, dus .......

Bevindt zich in: Ahold Delhaize Head Office

Adres: Provincialeweg 11, 1506 MA Zaandam
Telefoon: 075 659 9111

D
it is hèt gebied van Heremietkreeft, denk ik.

rj
door rjw Jan 19, 2023 om 20:34
3261 Antwoorden / 5 Vragen

En dan? Gewoon niet meer naar die winkel gaan en het tegen zo veel mogelijk mensen in de buurt vertellen zodat die wellicht ook naar een andere winkel gaan. Daar tref je ze meer mee.

mahadma
door mahadma Jan 19, 2023 om 20:45
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@RJW, dàt zou ook een druppel op de gloeiende plaat zijn, er zijn genoeg mensen die voor de wegblijvers de plaats invullen.

Ze kunnen beter naar hun lokale omroep gaan en hun verhaal doen.

tenormin
door tenormin - Jan 19, 2023 om 20:56
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Wat een (ongefunderdeerde)  beschuldigingen van een medewerkster van de A.H. Dat u al eerder boodschappen zou hebben gestolen. Kortom, u had in slijterij elders wat gekocht, daarna, zonder bon van de fles, A.H. ingegaan en pas toen hoorde u dat u een winkelverbod kreeg? Heeft u, waar u woont het "plaatselijk Sufferdje". Wijk- of Gemeente krantje? Zou daar eens fijn mijn verhaal vertellen. Hoop alleen niet dat die AH een goed doel in die Gemeente vervult (anders werken ze niet mee), maar dan zullen ze "verhaal" best willen plaatsen. Succes ermee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2023 om 21:05
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Volg het advies dat @MAHADMA al gaf en verwijs in de brief die u aangetekend naar het hoofdkantoor van AH zendt de verwijzing naar hetgeen in het Wetboek van Strafrecht artr 261  http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/261.html. (en ook verder) is gemeld en dat u zich bij afwijzing alle rechten voorbehoud. Dat laatste is beter (sorry MAHADMA) dan dreigen met een advocaat en hetgeen subtieler feitelijk meer betekent en in ieder geval ook dat u melding kunt doen bij de politie en/of dit gaat benutten https://meld.nl/melding/schade-melden/valse-beschuldiging/ Beperk u in de brief tot 'voorbehoud van alle rechten om niet al vooarf u in de kaart te laten kijken of vooraf al kruit te verschieten.
+ U werd volstrekt onterecht beschuldigt van een strafbaar feit en zie m.b.t. de consequenties voor degene(n) die dat doet(doen)  http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/261.html

U bent in het openbaar beschuldigt.  Het opleggen van een winkelverbod gaat m.i. alle perken te buiten.
Stel zoals @MAHADMA al aangeeft een antwoord termijn en neem nadere aktie als ik noem indien u geen antwoord krijgt binnen die termijn of een voor u negatief antwoord..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2023 om 21:54
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Bij deze kom ik nog even bij u terug omdat misschien iets essenteels over het hoofd is gezien:

Dat is de vraag: is de bedoelde winkel een vestiging van Albert Heijn zelf, of is het een zaak van een AH franchisenemer. Indien het laatste het geval is dient u de eigenaar/franchisenemer aan te spreken via de al genoemde brief en dan wel met een kopie naar het Hoofdkantoor van AH in Zaandam.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 19, 2023 om 22:06
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bertusje,

Een soortgelijke kwestie is hier al vaker geweest.

Uw grote fout ,is dat u boodschappen meeneemt naar een andere winkel zonder een bon van de betaalde winkel mee te nemen.

Dus een wijze les : vraag altijd een bon als u wat koopt.

Klik op de volgende link:

https://www.bnnvara.nl/kassa/discussie-rechten-bij-winkeldiefstal

mahadma
door mahadma Jan 19, 2023 om 22:29
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Met alle respect, @GA, als ik een fles drank koop die ah niet heeft (!), dan mogen ze niet eens een bon vragen, dàt op zich is horkerig.
Als ik eerst naar het Kruidvat ga en daar een eigenmerk artikel koop, dan naar een slijterij waar ik een bijzonder buitenlandsbiertje koop, en dan naar de ah, dan snapt een dove blinde idioot dat je die NIET bij ah gekocht hebt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 19, 2023 om 22:35
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Ik kom regelmatig bij supermarkten en zie vreemde dingen: mensen shoppen zonder winkelwagentje of mandje en stoppen goederen in hun eigen tas.

Maar ik geef toe ,dat supermarkten er ook een potje van maken door te bezuinigen op voldoende bewakers.

Gr
door Grunn1 Jan 20, 2023 om 00:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@GA, onvoldoende bewakers in de supermarkt? Is dat iets normaals in Amsterdam ofzo, bewakers in de supermarkt. Nou hier in Groningen hebben we dat niet en is ook niet nodig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 20, 2023 om 00:41
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grunn1,

Het is hier in Amsterdam zeker nodig.

Veel supermarkten stappen over op de zelf scan kassa's.

Hierbij staat voortdurend een bewaker.

Maar er hoort ook een bewaker bij de ingang te staan om klanten te dwingen een winkelwagen of winkelmandje te laten gebruiken.

Ik was onlangs in Parijs bij een supermarkt  en daar werd zelfs mijn rugtas gesealed met een tierip.

jewee
door jewee Jan 20, 2023 om 12:42
61 Antwoorden / Vragen

Geboren Amsterdammer....lees nog even opnieuw.
1. Fles wordt niet bij AH verkocht
2. Verkoper drankhandel is meegelopen naar AH om aan koop in zijn zaak te bevestigen.
3. Nooit een PV opgemaakt en op onwaarschijnlijke grond een winkelverbod....goed fout daar bij AH.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 20, 2023 om 12:50
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jewee,

Ik kies zeker geen partij voor Albert Heijn.

Maar TS had zich veel problemen kunnen besparen door een bon te vragen van zijn gekochte boodschappen.

jewee
door jewee Jan 20, 2023 om 13:30
61 Antwoorden / Vragen

Altijd zo makkelijk om achteraf te praten. Punt is dat manager van drankzaak al heeft verteld dat fles NIET bij AH vandaan kwam.
AH gaat hier compleet zijn boekje te buiten....
Een winkel verbod op vage gronden, iemand publiekelijk beschuldigen wat vlgs aangever onterecht is.
Zou graag weten welke AH dat is.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 20, 2023 om 09:40
425 Antwoorden / 2 Vragen

Aangifte gaan doen van valse beschuldigingen.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 20, 2023 om 11:16
854 Antwoorden / 3 Vragen

Als mij zoiets zou overkomen dan ga ik niet meer naar dat betreffende filiaal, gaat er een brief naar het hoofdkantoor met daarin de naam van de medewerker en de bedrijfsleider/franchisenemer.

Heb ik al in een andere winkel boodschappen gedaan? Dan zeg ik dat bij de klantenservice of ik vraag of ik mijn tas even daar mag achterlaten. Voorkom j e i.i.g. dit soort insinuaties/situaties.

mo
door mof - Jan 20, 2023 om 11:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als dit werkelijk zo is dan bent u publiekelijk voor winkeldief uitgemaakt terwijl u dit niet bent. Dat is smaad en strafbaar. U kunt aangifte tegen deze AH vestiging doen. AH moet dan aantonen dat u daadwerkelijk wegens winkeldiefstal bent betrapt. Daarvoor hoeft u dan niet per se veroordeeld te zijn overigens. HEt kan ook wanneer u betrapt ben en hebt toegegeven en daarop de medewerkers u buiten de deur hebben gezet.

Wanneer de AH medewerkers u beschuldigen van winkeldiefstal in de wetenschap dat u dit niet heeft gedaan is het nog ernstiger: dan is er sprake van laster.

Verder, als u een fles drank bij u heeft die niet verkrijgbaar is bij de AH hoeft u daarvan nooit een bonnetje te laten zien. Dit hoeft ook niet als het een fles is die wel bij AH te kopen is.
Het personeel moet aantonen dat u heeft gestolen, u hoeft niet aan te tonen dat u dat niet heeft. Er hangen cameraatjes etc. in de winkels van AH dus daar moet op te zien zijn dat u iets in uw tas zou hebben gestopt.

Many Fires
door Many Fires - Jan 20, 2023 om 11:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je al contact met hrt hoofdkantoor gehad? Ik heb ook erns ern ruzie bij de AH  gehad.
En vaanwege mijn grote mond, ik was boos kreeg ik de pan die ondrugdelijk was en waar ik me asn verbrand hsd niet vergoed.
Het hoofdkantoor stuurde mij evcuses. Ik kreeg mijn geld terug en mocht de pan hoiden. Die heb ik aan een vriendin geg3ven, want op haar fornuis kon hij wel gebruikt.

En daarna deden ze aardig tegen mij. Ik mag de winkelbeheerders niet, maar kan er wel winkelen en het is nu eenmaal de enigste grote supermatkt in ons dorp

gr
door graham - Jan 20, 2023 om 11:32
11 Antwoorden / 0 Vragen

hebben ze bewijzen dat het zo is wat zij zeggen camerabeelden zo niet dan heeben ze geen poot om op te staan.

Jeannetims
door Jeannetims - Jan 20, 2023 om 12:01
51 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt ze gewoon aanklagen wegen smaad. Je mag ook pas een tas controleren bij 'gerede twijfel' en wanneer er een duidelijk bord met de huisregels hangt. Misschien is er sprake van een persoonsverwisseling.

ma
door marleenvanh - Jan 20, 2023 om 12:35
451 Antwoorden / 1 Vragen

Niet Gall & Gall dus.... In dat geval zou ik zeggen: [EDIT REDACTIE] Iemand die bij AH werkt heeft NIETS maar dan ook helemaal NIETS te zeggen over wat u wel of niet aanschaft bij een andere zaak! Die [EDIT REDACTIE] moet een veeg uit de pan hebben, niet u. En wanneer 'muddam' dacht (?) dat u eerder gestolen zou hebben (wel bij AH) dan had ze u TOEN aan moeten aanspreken. Gelijk ontslaan, wegens smaad naar klanten, Wat een [EDIT REDACTIE]

REDACTIE: Met het verkeerde been uit bed gestapt? Zo kan 'ie wel weer met dat geschreeuw en gescheld.

ge
door gewicht Jan 20, 2023 om 14:25
170 Antwoorden / 1 Vragen

Marleentje toch,  maar je hebt wel gelijk.

agapon1951
door agapon1951 - Jan 20, 2023 om 12:43
169 Antwoorden / Vragen

De fles is niet verkrijgbaar bij AH ??? dan hebben ze geen poot om op te staan. Zou zeer zeker een aanklacht indienen bij het hoofdkantoor. Manager is getuige dat dit betaald werd in zijn winkel en dat ook bevestigd bij AH. De houding van de medewerkster en manager zijn rond uit belachelijk en ongefundeerd. Zoek een andere winkel en ga niet naar een winkel waarbij HAMSTEREN bedoeld is om eigen zakken te vullen en niet die van de klant. Zoal een te dure winkel. Mocht hoofdkantoor neit reageren, persoonlijk voor de winkel gaan staan met een bord, hier wordt men ten onrechte beshulcigd van winkeldiefstal.

la
door lagerweij - Jan 20, 2023 om 12:57
31 Antwoorden / 1 Vragen

Hoor meer klachten over zelfscan, ga zelf gewoon langs de kassa, doe maar eens per week alle boodschappen (voor ca. € 140,00) en vindt scannen dan een gedoe. Als er veel karren staan vraag ik gewoon, luid en duidelijk, of er geen extra kassa bij kan, zouden meer mensen moeten doen.

Maar mijn zoon werd aangehouden omdat hij iets niet gescand zou hebben en dat in een drukke winkel. \Daarna werd de hele volle kar gescand ter controle. Buiten gekomen ziet hij op de bon kiwi's staan maar hij had appels en die wel waren gescand..Hij terug naar de winkel., bleek de scancode van kiwi's ook op die zak appels te zitten, hoe dat kan ????. Dus bij decontrole worden appels gescand,maar worden kiwi's geregistreerd en dat zien ze daar helemaal niet. Reactie AH, ja jammer dan sorry,  maar ondertussne sta je wel voor schut.

He
door Helen 66 - Jan 20, 2023 om 15:04
119 Antwoorden / Vragen

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die in. Zo niet, dan aangetekende brief naar hoofdkantoor met vermelding van datum en naam manager en medewerkster van betr. filiaal. Zou ook aangifte doen bij de Politi wegens onterechte beschulldiging en plein publiek ook nog. U heeft de eigenaar van waar u de fles drank kocht ook nog als bewijs.

Pe
door Pensioen1954 - Jan 20, 2023 om 15:16
21 Antwoorden / Vragen

Of dat je gelijk hebt of niet. Het kwaad is al geschied en je bent nu gebrandmerkt.

mahadma
door mahadma Jan 20, 2023 om 15:29
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Nu AH nog nog effe brandmerken dan.

me
door mein33 - Jan 20, 2023 om 15:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De  reacties jegens het optreden van de AH-medewerkster en het vervolg daarop zijn (bijna) vermakelijk om te lezen.
Alle ballen op het filiaalpersoneel van AH, maar het relaas van Ts is slecht zijn kant  van het verhaal en niemand weet 'hoe de steel nu werkelijk in de vork steekt'.
De tassencontrole zal pas na de kassa/zelfscanlijn hebben plaatsgevonden, want zolang je die lijn niet gepasseerd bent is er geen sprake van diefstal.
Het zou zomaar eens kunnen zijn dat hier iets meer aan de hand is (geweest) en mogelijk zelfs al bij een eerder bezoek van Ts. aan dit filiaal, maar wat in deze story onvermeld blijft.

Yv
door Yvonne_909 Jan 20, 2023 om 20:20
42 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een aannames/verdachtmakingen, want waar rook is, is vuur?
Waarop gebaseerd?

gerbera
door gerbera Jan 22, 2023 om 11:58
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Yvonne, niks aannames, het is een vreemd verhaal. Waarom juist bij de TS de tas controleren, dat een manager zijn winkel verlaat om de TS bij te staanhad gewoon met een bonnetje geregeld kunnen worden, TS schrijft er is geen proces verbaal opgemaakt van eerder incident, zou kunnen dat dit intern was opgelost, en als laatste lijkt het mij sterk dat een medewerkster iemand zo maar beschuldigd van diefstal, die filliaalmanager iemand zo maar een winkelverbod geeft. Inderdaad waar rook is, is vuur en dat kan van 2 kanten zijn.

1paul
door 1paul - Jan 20, 2023 om 16:03
3143 Antwoorden / 0 Vragen

vraag de winkel om uitleg en vooral ook een getuige verklaring, als ze deze niet hebben kunt u aangifte doen van smaad dan wel laster!

klaas visser
door klaas visser - Jan 20, 2023 om 16:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

BESTE. PERSOON.
IK zou , wat ik ook haal in een andere winkel.
altijd een kassabon vragen, kun je altijd.
aan tonen dat je het in een andere winkel hebt gekocht.
voorkomt heleboel ergenis.
groeten.klaas.

ro
door ronny530 - Jan 21, 2023 om 09:29
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Toch wel een ongeloofwaardig relaas want een klant die van diefstal verdacht wordt mag het filiaal niet verlaten totdat e.e.a. is opgehelderd. M.i. is er meer gebeurt dan u kenbaar maakt omdat de filiaalmanager er ook bij betrokkken was en u op voorhand een winkelverbod heeft opgelegd. De winkelmedewerkster moet wel een geloofwaardig verhaal over uw doen en laten in de winkel hebben gehouden want als die medewerkster u onterecht van diefstal beschuldigd wordt ze opstaande voet ontslagen.

pk49
door pk49 - Jan 22, 2023 om 18:50
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb ook zoiets aan de hand gehad en werd de toegang ontzegd voor 6 maanden. Nu heeft de AH waar ik boodschappen deed, een erg slechte reputatie op dat gebied. Zelfs ouderen,vaak niet meer zo helder van geest,werden streng bestraft,als ze iets hadden vergeten te scannen. En omdat de winkel dichtbij was voor veel mensen, en ze niet zo ver hoefden te lopen,was een winkelban een vervelende verschijnsel. Een slecht te been zijnde buurman,werd ook voor 6 maanden geband. Het enige wat je kunt doen, is een andere supermarkt kiezen,soms ben je nog goedkoper uit, ook nog! Ik ben gestopt met scannen, omdat het vaak fout gaat. Het apparaat geeft vaak de verkeerde hoeveelheid aan of het verkeerde artikel. Of vergeet de geadverteerde korting te berekenen.

ka
door kama - Jan 23, 2023 om 11:46
161 Antwoorden / 19 Vragen

Een kassabon meenemen van je eerder gekochte boodschappen is ook niet altijd voldoende. Wij doen de boodschappen bij diverse supermarkten, achterelkaar, in één ritje, anders zou je elke keer eerst naar huis moeten fietsen. Beetje omslachtig.
Dus hadden we al een stapeltje boodschappen in de tas (mét de bonnetjes) toen we bij de AH kwamen. Bij de zelfscan werden we gecontroleerd. De controleuse vond het te lastig om zo te controleren of we de boodschappen hadden afgerekend. Als ze bonnetjes van andere winkels moest controleren ging dat haar veel te veel tijd kosten. Ze zei dat het niet toegestaan was om met boodschappen in je tas de winkel te betreden. Dat staat evenwel nergens aangegeven. Ik moest dan de boodschappentas maar afgeven bij de klantenservice en dan weer opvragen na het afrekenen (lekker handig), bovendien is er helemaal geen plek achter de klantenservicebalie voor alle boodschappentassen voor iedereen die er al iets in heeft zitten.
De winkelmanager bleef achter zijn medewerker staan.
Bij de vier andere supermarkten in mijn winkelrondje hebben ze er nog nooit een probleem van gemaakt dat ik boodschappen in mijn tas heb als ik binnenkom.
Geen echt prettige ervaring bij de AH dus.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 23, 2023 om 12:26
425 Antwoorden / 2 Vragen

"Een kassabon meenemen van je eerder gekochte boodschappen is ook niet altijd voldoende"    Dat is erg logisch dat dit niet voldoende is. Immers daar is op eenvoudige manier mee te sjoemelen, zeker bij producten die bij die andere supermarkt 200 Mtr verderop ook te koop zijn. Men koopt 1 product in winkel 1 en betaal dat netjes en leg dat in de auto. Neem het bonnetje van winkel 1 en een lege tas mee naar binnen in winkel 2. Doe je gewenste boodschappen en pak ook dat zelfde product uit het rek en doe in je karretje. Zeg tegen de kassajuffrouw: Dit komt uit die andere winkel hier 200 Mrt verderop, kijk maar naar dit bonnetje.

ro
door ronny530 - Jan 23, 2023 om 17:18
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Dat het bij de zelfscan wel eens mis kan gaan heb ik ook ondervonden. Bij de aankoop controle worden een paar producten gescand o.a. een blik maaltijdsoep die ik wel degelijk had gescand maar door het controle apparaat niet goed herkend werd en werd me medegedeeld dat ik dat blik niet gescand zou hebben. Het betrof wel een nieuwe winkelmedewerkster die door een ervaren medewerkster begeleid werd en toen die er bij kwam bleek er niets aan de hand te zijn want dat schijnt vaker te gebeuren. Zij wist dat nog niet maar werd waar ik bij was direct op de gevolgen gewezen want door haar actie had ik maar zo een winkelverbod kunnen krijgen, ze bood excuus aan en daarmee was de lucht voor zowel haar als mij geklaard, wat ik bedoel te zeggen zo kan het ook gaan. Ik lees in de antwoorden ook dat mensen met boodschappen die in een supermarkt gekocht zijn in de boodschappentas laten en vervolgens in een andere supermarkt met die halfvolle boodschappentas verder gaan winkelen af gaan rekenen bij de zelfscan en als er een aankoopcontrole plaats gaat vinden nog boos worden omdat er geen juiste aankoopcontrole gedaan kan worden. Iedere supermarkt heeft bij de ingang een servicebalie waar je als je het vriendelijk vraagt de boodschappentas in bewaring kunt geven en na afrekenen van de boodschappen weer af kunt halen.