An
door Annemarij86 Aug 13, 2022 om 12:54
Winkels & webshops
Bikini gekocht, kaartjes er nog aan en mag hem niet ruilen. Vanwege hygiëne en c

Gekocht bij Schierfashion op Schiermonnikoog. Op de bon staat ruilen binnen 8 dagen. Plakstrip bikini broekje zit erin. Thuis kwam ik er achter dat het broekje niet bij het topje hoort. Broekje is antraciet, topje zwart. Wat kan ik doen?

7190 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 13, 2022 om 13:22
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Het artikel is en blijft een hygiëne artikel, en die worden niet geruild/terug genomen. 100% logisch. Wat u kunt doen? Niets, doneren aan de kledingcontainers. U had vooraf beter moeten opletten. Dat ruilen binnen 8 dagen geldt wel voor jurken en andere bovenkleding.

tenormin
door tenormin Aug 13, 2022 om 13:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, nee hoor, bij C&A mag men ruilen of geld terug: ruilen/terugbrengen van jurken en andere bovenkleding/onderkleding.

Thecla58
door Thecla58 Aug 13, 2022 om 13:56
841 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin

een bikini is geen bovenkleding. Dus logisch dat het niet geruild mag worden.

mahadma
door mahadma Aug 13, 2022 om 16:32
11519 Antwoorden / 51 Vragen

@Tenormin, om jouw reden zou ik geen onderkleding kopen bij C&A.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 13, 2022 om 13:26
7155 Antwoorden / 3 Vragen

De doos is open geweest en u kunt niet bewijzen dat u de bikini niet gepast hebt.
bij een hygiëneproduct is het belangrijk dat u zeker moet zijn van kleur en maat, er kan hierbij  alleen geruild worden als het product beschadigd is.

aanvulling:
u kunt ze wel over het kleurverschil telefonisch inlichten 0519 531 293

eddopeddo
door eddopeddo Aug 21, 2022 om 06:21
30 Antwoorden / 8 Vragen

Controleer uw reactie even op taalfouten.

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2022 om 13:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Als u de bikini online hebt besteld, zelfs al zit er een plakstrip in het broekje, dan zijn de voorwaarden anders. Als ik b.v. bij Hünkemoller ondergoed (broekjes enz. koop) - in de stenen winkel - dan mag je wel passen, ook daar zitten plastic strips in. Past het niet, te groot of te klein, dan mag je ruilen. Op het moment zelf. Ik houd bij dit soort artikelen ook mijn onderbroekje aan. En als er helemaal geen grotere/kleinere maten zijn, krijgt men gewoon zijn geld terug. Het klopt sowieso niet "ruilen binnen 8 dagen", dat moet 14 dagen zijn.

Thecla58
door Thecla58 Aug 13, 2022 om 13:58
841 Antwoorden / 3 Vragen

ik koop ook regelmatig bij Hunkemöller, maar dan online en laat ik het in de winkel bezorgen. Past het niet, dan gaat het inderdaad terug en dan kan ik bij Klarna doorgeven dat het retour gezonden is.

marita5
door marita5 Aug 13, 2022 om 14:05
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , Ts heeft de bikini in een winkel gekocht , Shierfasion heeft geen website , tenminste ik kan deze niet vinden .

tenormin
door tenormin Aug 13, 2022 om 14:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, zoals ik schreef: weet niet of het online is gekocht, kon ik niet uit de vraag opmaken.Schierfashion Schiermonnikoog heeft ook een website. Misschien komt het dat je Shierfashion dan niet te zien krijgt: er ontbreekt een C in de naam.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 13, 2022 om 15:10
7155 Antwoorden / 3 Vragen

@ tenormin,
zal wel online gekocht zijn want TS kwam thuis achter het kleurverschil.

https://www.kledingwinkel.info/schiermonnikoog/schier-fashion

marita5
door marita5 Aug 13, 2022 om 17:16
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , was een typ fout . Schierfashion heeft geen website , zie ook hier inschrijving KVK , er staat duidelijk Schierfashion winkels  https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q=56841132%20&start=0&site=kvk2014 , zie ook hier rechterkant , staat duidelijk kledingwinkel in Schiermonnikoog , geen verwijzing naar een website  https://www.google.nl/search?q=Schierfashion+op+Schiermonnikoog&source=hp&ei=Br73Yu_tCMGdsAfp4Z7oAg&iflsig=AJiK0e8AAAAAYvfMFi6xk2xb1nKzzVXv9dBu-snvNZFN&ved=0ahUKEwjviKX6i8T5AhXBDuwKHemwBy0Q4dUDCAk&uact=5&oq=Schierfashion+op+Schiermonnikoog&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEKIEMgUIABCiBFCTDViTDWDdGGgBcAB4AIABc4gBc5IBAzAuMZgBAKABAqABAbABAA&sclient=gws-wiz .

Heeft u de website gevonden , plaats dan een link , ik vind die niet , kunnen we kijken naar de voorwaarden .

tenormin
door tenormin Aug 13, 2022 om 17:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik en linken @marita5? Ik heb dus inderdaad een wegsite gevonden, die jij me doorgeeft is hetzelfde als ik te lezen  kreeg.

marita5
door marita5 Aug 13, 2022 om 18:53
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Ik weet dat een link maken voor u moeilijk is , maar een link maken van een website die niet bestaat is nog moeilijker ;-))

marita5
door marita5 - Aug 13, 2022 om 13:59
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Annemarij86 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-niet-tevreden/anders-dan-verwacht

Ik heb het product gekocht in een gewone winkel

Bij veel winkels mag u een aankoop binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit mag niet altijd. In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.

1paul
door 1paul - Aug 13, 2022 om 14:02
3101 Antwoorden / 0 Vragen

buiten hygiene de winkel heeft gewoon een ondeugdelijk product verkocht (kleurverschil) en deze moeten ze OF terugnemen OF topje omruilen dan wel broekje.

is het artikel online gekocht geld hetzelfde maar ook:

https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/

Ar
door AriEllis Aug 13, 2022 om 17:10
57 Antwoorden / Vragen

Huh? De klant heeft toch echt zelf een antraciet broekje en een zwart topje in haar (virtuele) winkelmandje gestopt. Ze schrijft zelf dat ze er thuis is achtergekomen dat het broekje niet bij het topje hoort.

sira
door sira Aug 13, 2022 om 21:20
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Ondeugdelijk product is hier niet van toepassing.
Ze heeft het in een stenen winkel gekocht, want Schier Fashion heeft geen webshop. Bikini's combineer je zelf, er zijn verschillende modellen topjes en verschillende modellen broekjes (+ kleuren), dus je maakt zelf een keuze tussen welk broekje je met welk topje wilt combineren. In dit geval heeft ze gekozen voor een triangel en een hipster, maar ze had bijv. ook een bandeau en string kunnen kiezen. De fout ligt dus geheel bij de vraagstelster en niet bij de winkel.

ne
door neodutchio Aug 19, 2022 om 23:24
5128 Antwoorden / 12 Vragen

1Paul is overduidelijk een man. Een topje en broekje is beiden maatwerk. Was het maar zo makkelijk dat iemand met dunne billen ook een kleine boezem heeft en andersom. Dan kan je inderdaad een kant en klaar setje aanbieden. Maar ja, de Here heeft ons gemaakt naar zijn goesting. En wat hij, in de ogen van de persoon, verkeerd gemaakt heeft kan aangepast worden. In de ogen van 1Paul had onze zakelijke schoonmaakster een grote uitdaging. Van onder een zeer kleine maat en van boven,.... Tja, hoe kan ik dat netjes zeggen.... Gevalletje watermeloen.

gerbera
door gerbera - Aug 13, 2022 om 14:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Aankoop in een stenen winkel

Niet wat je verwacht had van het product

Krijg je een verkeerde kleur geleverd of is er andere onjuiste informatie verstrekt waardoor het product anders is dan verwacht? Dan moet de verkoper dit oplossen. Ontbreekt er een onderdeel? Dan moet deze alsnog geleverd worden. Is repareren of vervangen niet mogelijk, dan pas mag je de koopovereenkomst ontbinden. Hiervan mag de verkoper niet afzien en de klant hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

Volgens de Nederlandse wet dient een product de eigenschappen te hebben die de consument mag verwachten. Deze verwachtingen worden vooral bepaald door het type product, het gebruiksdoel, de prijs en de informatie die door de verkoper is verstrekt.

m.a.w, de verkoper dient dit gewoon op te lossen en u van een bikini te voorzien van een en dezelfde kleur cq de boel om te ruilen, blijkbaar heeft betreffende bikini in de etalage gehangen met het zonnetje er op. De link van @1paul gaat over internetaankoop wat iets anders is dan bovenstaande.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2022 om 14:31
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn grote vraag is waarom u niet in de winkel bent nagegaan of hetgeen u dacht te hebben gekocht ook inderdaad goed is ergo dat topje en broekje wel degelijk bij elkaar horen.
Gelet op de reactie die @GERBERA al gaf kunt u  een poging doen om op basis van 'niet geschoten is altijd mis' een beroep doen op de consumentenwetgeving (waar @GERBERA op doelt) en ik geeft u nu daar nadere info over om dat te verduidelijkekn. Maar herhaald, m.i. op basis van niet geschoten is altijd mis: het is aan u om al of niet nader te handelen.

Het gaat dan inderdaad over de aankoop van een product dat niet voldoet aan de verwachting die er aan gesteld mocht worden dus passend bij elkaar:
(en niet over garantie etc.) dus vooral als gemeld in BW 7:17  Van uitermate belang is wel dat de verkoper in dit geval dient te bewijzen dat u een en ander niet heeft gepast en dat kan positief voor u uitvallen.

De nadere info:  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

sira
door sira Aug 13, 2022 om 21:47
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Ze komt hier niet verder mee, ze heeft met 100% zekerheid zelf de verkeerde kleuren gekozen.
Mannen hebben het makkelijker, die zoeken 1 model zwembroek in een bepaalde kleur uit, maar bij bikini's combineer je. Alles topjes en broekjes in verschillende modellen, kleuren en maten worden los verkocht.

gerbera
door gerbera Aug 14, 2022 om 10:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en tegen de tijd dat de TS al die wetregels heeft gelezen zijn de 8 dagen omruilmogelijkheid voorbij. Daarbij gaan deze artikelen voornamelijk over het onjuist informeren door de verkoper(ster), maar het lijkt mij sterk dat de verkoper(ster) daar mee bezig is geweest hooguit met de maat die de Ts moet hebben en die blijkt prima te zijn.
Maar ja het blijft interessant allerlei (overbodige) wetsartikelen hier neer te zetten i.p.v. een gewone samenvatting van de rechten van een consument.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 14, 2022 om 15:07
16770 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA: het blijft merkwaardig hoe u steeds denkt te moeten reageren. U geeft nota bene zelf dit aan: (Citaat uit uw antwoord) 'Niet wat je verwacht had van het product

Krijg je een verkeerde kleur geleverd of is er andere onjuiste informatie verstrekt waardoor het product anders is dan verwacht? Dan moet de verkoper dit oplossen. Ontbreekt er een onderdeel? Dan moet deze alsnog geleverd worden. Is repareren of vervangen niet mogelijk, dan pas mag je de koopovereenkomst ontbinden. Hiervan mag de verkoper niet afzien en de klant hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

Volgens de Nederlandse wet dient een product de eigenschappen te hebben die de consument mag verwachten. Deze verwachtingen worden vooral bepaald door het type product, het gebruiksdoel, de prijs en de informatie die door de verkoper is verstrekt.'

Ik deed niet meer of minder dan naar de onderbouwing daarvan te verwijzen en daarbij geldt ook dat ik absoluut niet de enige ben die dit soort meer uitgebreide verwijzingen geef. Houd er dus een mee op op ziet u dit als dank dat ik uw antwoorden indien ik die goed vind ook op+?
 U mag het best overbodig vinden, feitelijk had ik een dergelijke reactie wel weer kunnen verwachten. Herhaald, het lijkt mij zinvol en beslist niet overbodig om stellingnames/antwoorden te onderbouwen.

gerbera
door gerbera Aug 15, 2022 om 14:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik geef het maar op, heeft ook verder geen enkele zin er op in te gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 15, 2022 om 14:49
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Hè Hè

Mabelle
door Mabelle Aug 15, 2022 om 15:37
403 Antwoorden / 1 Vragen

Opgeven betekent niet dat je gelijk hebt, kreeft. Je hebt zeker geen gelijk, maar @gerbera heeft geen zin in je eindeloos gezeur om je gelijk te halen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 15, 2022 om 15:42
16770 Antwoorden / 202 Vragen

@MARIBELLE, als u goed heeft opgelet is het helemaal geen kwestie van gelijk hebben en geef ik al sedert 2006 ziveel mogelijk uutgebreide onderbouwing op mijn antwoorden. Ik ben niet eens de enige en het meest frappante is dat het geen kwestie van gelijk hebben of krijgen is maar als al gezegd, onderbouwing waarmee ik niet eens de enige ben. En ik ben het dus niet die (zoals ook een enkeling wel eerder) kennelijk k ritiek heeft op de onderbouwingen en verwijzingen. Ik rappurteer uw m.i. wel zeer merkwaardige reactie aan de redactie. Het is bijzonder opmerkelijk aangezien ik nota bene dit onder meer schreef in mijn antwoord: (m.a.w. de opmerking van @GERBERA was terecht en ik onderbouwde dat! (Citaat uit mijn antwoord: Mijn grote vraag is waarom u niet in de winkel bent nagegaan of hetgeen u dacht te hebben gekocht ook inderdaad goed is ergo dat topje en broekje wel degelijk bij elkaar horen. Gelet op de reactie die @GERBERA al gaf kunt u een poging doen om op basis van 'niet geschoten is altijd mis' een beroep doen op de consumentenwetgeving (waar @GERBERA op doelt) en ik geeft u nu daar nadere info over om dat te verduidelijkekn. Maar herhaald, m.i. op basis van niet geschoten is altijd mis: het is aan u om al of niet nader te handelen. Het gaat dan inderdaad over de aankoop van een product dat niet voldoet aan de verwachting die er aan gesteld mocht worden dus passend bij elkaar: (en niet over garantie etc.) dus vooral als gemeld in BW 7:17 Van uitermate belang is wel dat de verkoper in dit geval dient te bewijzen dat u een en ander niet heeft gepast en dat kan positief voor u uitvallen.g

ka
door kaartendraak Aug 17, 2022 om 11:20
171 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan het makkelijk zeggen dat je in de winkel al naar de kleur moet kijken, maar heb je de verlichtingen in winkels aleens gezien? Die zijn niet natuurlijk en zorgen daardoor ook vaak ervoor dat een kleur er anders uitziet dan buiten in het natuurlijke (zon)licht. En als je dan thuis komt waar je bijv bij een raam kan gaan staan, of je hebt ander licht dan in de winkel, dan zie je pas kleurverschillen.

Neemt niet weg dat als je het later ontdekt en alle etiketten enz zitten er nog aan, de winkel de goede kleur erbij moet zoeken. Vooraf kan je ook bij de kassa even goed navragen of het teruggebracht mag worden, als ze ja zeggen, laat het dan opschrijven..........

panter22
door panter22 - Aug 13, 2022 om 18:11
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet de bikini niet ruilen. In de winkel moeten ze het bijpassende broekje of topje vinden zodat je een bikini hebt in 1 kleur.
Bij de kassa hadden ze de nummers moeten controleren.
Ben je niet terug geweest naar de winkel?
Komen jullie er niet uit dan zou je de bikini kunnen houden en misschien korting krijgen.
Het kleurverschil is minimaal, anders was het je in de winkel wel opgevallen.

rj
door rjw Aug 13, 2022 om 18:52
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Ze moeten natuurlijk helemaal niks. Als die spullen los worden verkocht (wat helemaal niet gek is want er is geen "wet" die zegt dat het dezelfde kleur moet zijn, en boven en ondermaten zijn ook niet altijd hetzelfde) kiest de klant een broekje en topje uit.

panter22
door panter22 Aug 13, 2022 om 20:45
6599 Antwoorden / Vragen

Dat weet je dus niet of het topje en broekje los verkocht werd. Als dat wel zo was, dan heb je gelijk. Dan had ze zelf beter op moeten letten en valt er niets terug te brengen.

sira
door sira Aug 13, 2022 om 21:31
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Alle topjes en slipjes van bikini's worden tegenwoordig los verkocht, je combineert zelf de maten, kleuren en modellen. Ook wel logisch, want de ene vrouw heeft van broekje maat 38 en van topje 80D en de ander heeft weer boven niets, maar wel een dikke kont. Vroeger konden deze mensen nooit een bikini kopen, omdat het allemaal sets waren in kledingmaten (maat 36, 38, 40 etc.).

panter22
door panter22 Aug 15, 2022 om 14:38
6599 Antwoorden / Vragen

@Sira, ik had het kunnen weten. Bij de Primark worden ze ook apart verkocht.

sira
door sira Aug 16, 2022 om 16:21
2288 Antwoorden / 24 Vragen

@Panter22
Maakt niet uit ;-))
Sommige vraagstellers(sters) zijn zo uitermate summier met de vraag dat ze anderen op het verkeerde been zetten en mannen weten al helemaal niet hoe het werkt met bikini's (ze weten alleen aan welk koordje ze moeten trekken) :-))

Ar
door AriEllis - Aug 13, 2022 om 19:11
57 Antwoorden / Vragen

Voor degenen die het niet lijken te weten:  Een bikini stel je zelf samen. Sommigen willen allen het topje of het broekje. Sommigen willen een bovendeel met stippen samen met een effen broekje. Ook kan het nodig zijn met verschillende maten boven en onder. Het is niet als met een paar schoenen die echt als paar verkocht worden.

sira
door sira Aug 13, 2022 om 21:38
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Dit is juist.
Vroeger was men bij een bikini aan 1 kledingmaat gebonden. Nu kan men het model topje met juiste omvang + cupmaat kiezen en het juiste model en maat broekje. En inderdaad ook de kleur.
Overigens kan zwart en antraciet goed samen ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 14, 2022 om 10:04
16770 Antwoorden / 202 Vragen

En stel dus dat vraagstelster dat niet wist? Of ten minste niet juist heeft gedaan? Bij zelf eerst passen zou ze het dan al gezien hebben.

sira
door sira Aug 14, 2022 om 18:05
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Natuurlijk weet vraagstelster dat wel, ze is van 1986. Dergelijke bikini's liggen vaak in bakken en dan combineer je zelf een set, verkoopster komt er helemaal niet aan te pas. Waarschijnlijk heeft ze zelfs geen enkele twijfel gehad over de kleuren, anders was ze wel even naar de deur gelopen om de set bij daglicht te controleren.
De mogelijkheid om alles los te kopen, is ontstaan in de toplesstijd (ca. 40 jaar geleden), want wat moet iemand met een topje als die altijd zonder topje zont,

Mabelle
door Mabelle Aug 15, 2022 om 15:35
403 Antwoorden / 1 Vragen

Oude mannen die denken ook maar enig verstand te hebben van bikini's. Het moet niet gekker worden. @Sira heeft gewoon gelijk.

sira
door sira Aug 16, 2022 om 16:23
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Tja, die goeie ouwe topless tijd....

sira
door sira - Aug 13, 2022 om 21:10
2288 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft het topje en broekje zelf in de winkel op Schiermonnikoog uitgezocht en gekocht. Nu blijkt dat de kleuren niet hetzelfde zijn. De winkel geeft aan dat er binnen 8 dagen geruild mag worden, u had dan binnen 8 dagen zelf naar de winkel moeten gaan en dan had u het topje kunnen omruilen, want Schier Fashion heeft geen webshop. Er is geen enkele stenen winkel zonder webshop die het u gaat toesturen.

Als er een merk in de bikini staat, kunt u op internet naar dat merk gaan zoeken en koopt dan een zwart broekje en antraciet topje. Dan heeft u 2 bikini's en kunt u de eerstkomende jaren vooruit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 14, 2022 om 10:04
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Goede tip!

Mabelle
door Mabelle - Aug 15, 2022 om 15:33
403 Antwoorden / 1 Vragen

Als het als 1 set is verkocht, is het de fout van de verkoper en zouden zij retour moeten accepteren. Als je zelf de set bij elkaar hebt gezocht en dus zelf het kleurverschil niet hebt gezien, heb je pech.

jewee
door jewee - Aug 17, 2022 om 11:09
61 Antwoorden / Vragen

1.Schierfashion heeft GEEN website.
Waarschijnlijk is de bikini tijdens een verblijf op Schiermonnikoog gekocht waarbij door beide partijen niet is opgelet vwb kleurverschil.

mo
door mof - Aug 17, 2022 om 11:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gekocht in een stenen winkel geeft u nul recht om te kunnen ruilen.

He
door Helen 66 - Aug 18, 2022 om 00:50
119 Antwoorden / Vragen

Waarom niet gepast in de winkel? en toen ook het kleurverschil niet opgemerkt?
Plakstrip of niet, van wege hygiene wordt dit vanzelfsprekend niet geruild.
Wellicht kunt U van het broekje of het topje net wat u wilt, het bijpassende stuk los erbij kopen dan heeft u alsnog een complete bikini in dezelfde kleur..Zo niet, dan zal het verschil nawelijks opvallen in de zon. u zag het zelf ook pas thuis toch?