ga
door gateman Jan 23, 2021 om 21:47
Winkels & webshops

Bouwmarkt slaat de plank mis?

Gister een redelijke partij geschaafde planken en balken besteld van resp. 2.70  en 2.10 meter. Zeker die van 2.70 meter heb ik gekocht omdat ik dan 2 planken van 1.35 meter er uit kan halen. Bij de lengte afmeting staat in de advertentie circa! Vandaag de bestelling opgehaald en bij nameten dat de hele partij 1 cm te kort is. Om maandag een vervelende discussie te voorkomen stel ik hier de vraag:
Betekent circa dat de plank of balk 1 cm korter mag zijn. En dat het dan ook geld voor de hele partij? Voor mijn idee heb ik het eerder over milimeters dan centimeters. Ik hoor graag u meningen.

8472 23 Rapporteer

Iv
door Ivo W - Jan 23, 2021 om 22:02
728 Antwoorden / Vragen

Zaag- en schaafverlies zorgt er voor dat er afwijkingen zijn.

Het wordt nu dus een bouwerkje maken met planken van 134,5cm minus je eigen zaagverlies.

Wanneer je zelf een plank van 270,00cm doormidden zaagt, hou je ook geen twee planken van 135,00 centimeter over. Of kunt u zagen zonder dat zaagsel ontstaat? Uw plan om de planken van 270 cm op te delen in twee delen van exact 135 cm zou dus sowieso al niet opgaan. U zou hoe dan ook enkele millimeters tekort komen. Dat is nu alleen 5mm meer dan u verwacht had.

Maar een afwijking van een cm valt hier binnen de marge.

Analoog
door Analoog Jan 24, 2021 om 09:27
136 Antwoorden / Vragen

Ze hebben in de bouwmarkt een dikker zaagblad dan onze eigen handzaag en ze zagen daarbij nog een extra klein stukje weg, dat gebeurt gewoon met zagen, daardoor heb je een bredere zaagsnede en is die afwijking is uiteindelijk logisch.

ne
door neodutchio Jan 26, 2021 om 08:46
5129 Antwoorden / 12 Vragen

In een bouwmarkt wordt niet eens tuinhout gezaagd.

mahadma
door mahadma - Jan 23, 2021 om 22:29
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Met de aangegeven "circa" kunt u geen "exacte" afmetingen verwachten.
Ergo, pas uw bouw plannen aan, die 5 milimeter zijn zeker wel op te vangen, zeker bij zelfbouw.

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2021 om 22:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Omdat er circa bij staat geef ik u niet veel hoop op een goede afloop van het gesprek. Wat @ivo schrijft is onzin: een plank van exact 270 cm krijgt u natuurlijk 135 cm, als u het door het midden zaagt. Zaagsel? Hij gebruikt kennelijk niet het goede materiaal om te zagen. Maar dat circa is dus crusiaal, want de Bouwmarkt garandeerd niet dat....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 24, 2021 om 01:09
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Heeft u vroeger als timmerman gewerkt?

Er is altijd wat verlies bij het zagen......

Kent u het spreekwoord :"Van dik hout zaagt men planken"... .. ;<))  ?

tenormin
door tenormin Jan 24, 2021 om 12:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@GA, ja, toevallig. In die zin: mijn vader was eigenaar van een meubelfabriek, daar heb ik veel van opgestoken.

th
door thieu Jan 25, 2021 om 13:45
146 Antwoorden / 0 Vragen

Met een gewone handzaag is de zaagsnede al gauw anderhalve tot twee mm breed. Een zaagblad van een machine is dikker, zo'n 3 mm.
Je kunt dus nooit een plank van 2,70 m in twee stukken van exact 1,35 zagen omdat je minimaal de dikte van de zaagsnede verliest.
Verder zijn de uiteinden van de planken die je koopt vaak niet helemaal haaks, en ook iets ingescheurd, dus nog meer verlies.

Daarom hou ik altijd met minimaal een cm of vijf verlies rekening als ik planken koop.

john devries
door john devries Jan 25, 2021 om 15:09
213 Antwoorden / Vragen

@TENORMIN Een goed antwoord op een domme tegenvraag van jouw antwoord van Geb Amst.

tenormin
door tenormin Jan 25, 2021 om 15:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@johndevries, in de fabriek werd met heel goede zagen, geen handzagen uiteraard, gewerkt. Zie maar een machinepark voor je: met al die groene machines die alle houtdelen transporteerden en automatisch verwerkten voor tafelbladen, kasten etc.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 25, 2021 om 22:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Wat is de naam van de meubelfabriek van uw vader?

tenormin
door tenormin Jan 25, 2021 om 22:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@geborenamsterdammer, uiteraard is mijn vader (al heel lang geleden) overleden en door wie de zaak is overgenomen gaat je geen bal aan. Ga er maar van uit dat de zaak nog steeds een gerenommeerde fabriek (+ inmiddels natuurlijk veel meer is gebleven en geworden).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 25, 2021 om 23:14
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Als het een gerenommeerde fabriek was, kunt u de naam toch wel noemen?

De naam is immers gewijzigd....

tenormin
door tenormin Jan 25, 2021 om 23:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee GA, ik ga toch ook niet schrijven over wat ik van Prinses Beatrix weet. Er zijn zaken die men voor zich moet houden.

rj
door rjw - Jan 23, 2021 om 22:41
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als die 135cm exact zo moeten zijn moet je altijd meer dan 270cm hebben. Niet alleen omdat de plank nooit exact 270cm is, maar ook omdat je zaagverlies hebt en eventueel nog iets van de kopse kant moet halen als deze beschadigd is. In ieder boek over meubelmaken zie je eigenlijk dat je een stuk hout rondom bewerkt voor het uiteindelijke werkstuk.

En afwijkingen kunnen inderdaad voor de hele partij gelden. Die kans is eerlijk gezegd groter dan dat de lengte binnen 1 partij varieert.

Donuts
door Donuts - Jan 23, 2021 om 23:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Betekent circa dat de plank of balk 1 cm korter mag zijn. En dat het dan ook geld voor de hele partij?

Ja en ja.

vd
door vdlieuw - Jan 23, 2021 om 23:26
211 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben het niet eens met de mening over het zaagverlies.
Als je 2.70 mtr. besteld dien je ook 2,70 (max. 2 a 3 mm verschil) te krijgen.
De bouwmarkt dient er van uit te gaan dat er na het zagen 2,70 over blijft. Als er zo slordig wordt omgegaan met maatvoering zou er geen pand, winkel, huis, en kantoorgebouw recht en waterpas staan.
Kennelijk kan dit dus wel in de doe het zelf markt, bij de proffesionele houthandel en opdrachten is 2,70 dan ook 2,70.

th
door thieu Jan 25, 2021 om 14:08
146 Antwoorden / 0 Vragen

quote:"Als er zo slordig wordt omgegaan met maatvoering zou er geen pand, winkel, huis, en kantoorgebouw recht en waterpas staan."/quote

Dat is natuurlijk onzin. Een metselaar werkt met centimeters, een timmerman met milimeters en een metaalbewerker met tienden van mm. Zo werkt dat gewoon in de bouw.
En dat alles tóch recht staat heeft onder meer juist te maken met het groter/ langer aanvoeren van hout, dat op de bouw, in het werk, op maat wordt gezaagd.

ne
door neodutchio Jan 26, 2021 om 08:45
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het is te merken dat u nooit met hout hebt gewerkt. Hout krimpt en groeit. Daarbij is het ook niet de bouwmarkt die zaagt, maar de fabriek waar het hout weg komt. En die laat het hout eerst drogen tot een bepaalde percentage, zaagt het machinaal en dat is de maat. Doordat het hout daarna in weer en wind kan liggen zwelt het weer op. Door de warme zomers zal het weer inkrimpen. Je kan, en zeker bij jong vurenhout, nooit exact de maat hebben. Wat overdag 270cm is kan in een regenachtige avond 271 zijn. En schijnt de zon er een paar dagen op, dan kan het zomaar 269 zijn. Heeft iets met natuurwetten te maken.

ga
door gateman - Jan 23, 2021 om 23:42
8 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de reacties. Zaagverlies van 1 cm lijkt mij erg veel. Wat mij verbaasd is dat het dus eigenlijk niet één partij is. Het zij  balken planken. Van zowel de afmeting 2.10 en 2.70 mist een cm. Bij zaagverlies spreken we over mm. Toch?

tenormin
door tenormin Jan 23, 2021 om 23:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Is ook veel @gateman. Alleen, de aanbieding van circa 2.70 is een probleem, dan mag het afwijken. Als je inderdaad een plank krijgt, uiteraard meerdere, van exact 2.70 kan je gewoon verwachten dat je per plank gewoon 1.35 overhoud, Met goede zaag uiteraard. Want dan zaag je het alleen maar doormidden en verlies je eigenlijk geen halve of minder centimeter.

Donuts
door Donuts Jan 24, 2021 om 01:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

"van exact 2.70 kan je gewoon verwachten dat je per plank gewoon 1.35 overhoud," Dat mag u gewoon verwachten, maar helaas uw verwachting klopt niet. Zoals @Ivo en @RJW al schrijven, er is altijd zaagverlies.

rj
door rjw Jan 24, 2021 om 11:31
3238 Antwoorden / 5 Vragen

1 cm op 270cm = 0.37%. Dat is absurd weinig. Menig huis is onnauwkeuriger gebouwd. Daarnaast kan van een stuk hout niemand garanderen dat als je het vandaag op exact 270cm zaagt, het morgen nog steeds 270cm is. Hout werkt, en zeker het jonge hout dat een bouwmarkt verkoopt.Als je echt nauwkeurigheid wilt moet je oud hout kopen dat je speciaal voor jou exact op maat laat zagen. Het staat bij bouwmarkten ook niet voor niets bij bouwmaterialen en niet bij kant en klare producten.

Iv
door Ivo W Jan 24, 2021 om 12:14
728 Antwoorden / Vragen

Heeft u ooit het zaagblad van een grote cirkelzaag bekeken? Dat is toch echt van een noemenswaardige breedte.

Donuts
door Donuts - Jan 24, 2021 om 01:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft exact 135cm nodig en u koopt circa 270cm. 1cm korter op 10cm is veel, 1cm op 270cm is niet veel. De advertentie gaf duidelijke informatie. Misschien willen zij de partij planken retour nemen.

ro
door ronny530 - Jan 24, 2021 om 08:41
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Hout is een natuurproduct dat kan krimpen of uitzetten afhankelijk van de vochtigheidsgraad. Af zagerij zullen de planken op exact 2,70 meter gezaagt zijn en daarna in bulk verpakt zijn waarna de planken aan de bouwmarkt geleverd worden. Omdat zoals geschreven hout een natuurproduct is kan de bouwmarkt niet garanderen dat de planken een exacte maat houden en voegt het woord 'circa' aan de afmeting toe dus wat dat betreft heeft discussieren geen enkele zin. Zaagverlies zal er altijd zijn want de zaagtanden zagen als het ware een deel van het hout weg en dat deel valt als zaagsel op de grond. Het hangt een beetje van het doel af waarvoor u de planken gaat gebruiken maar ook als de maatgeving exact moet zijn dient u rekening te houden met uitzetting en krimp van de planken.

ne
door neodutchio - Jan 24, 2021 om 09:04
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u 2 planken van 1350mm wilt hebben, dan hebt u een plank nodig van minimaal 2702mm. Een zaag is namelijk 2mm dik. Let wel op dat kopse kanten altijd wat krom of beschadigd kunnen zijn, langer pakken is dus altijd het advies. Niet doen levert, dus ook hier weer, verkeerde zuinigheid op.
Zoals al benoemd is hout een natuurproduct en onderhevig aan weersinvloeden. Het hout wordt teruggebracht naar een bepaalde vochtigheid en dan machinaal gezaagd. Op dat moment is het hout de exacte afmeting. En daarna ontstaan de verschillen. Bij de ene bouwmarkt ligt het hout buiten waardoor het door vocht groter wordt. Bij anderen staat het maandenlang binnen waardoor het opdroogd en weer krimpt. Legt u het vervolgens weer een tijdje buiten zal het weer groter worden.
Nadeel is ook weer dat u, waarschijnlijk, geen geijkte meetlint zal hebben. Hierdoor ontstaat ook een afwijking.

Al met al valt er dus nooit te zeggen hoe lang of kort een plank zal worden nadat deze de zagerij verlaten heeft. Hier heb ik een hele mooie schutting gemaakt van het goedkope bouwmarkthout. In de winter staan de planken mooi tegen elkaar aan, maar in de zomer zit er 1 cm ruimte tussen de planken en groeit de hedera van de buren er doorheen.

th
door thieu Jan 25, 2021 om 14:17
146 Antwoorden / 0 Vragen

Een plank zal evenwijdig aan de nerf veel meer uitzetten/ krimpen dan in de lengte.
Daardoor kan een plank van 15 cm breed wel een cm in de breedte afwijken, terwijl diezelfde plank op een lengte van pakumbeet 2 meter nauwelijks korter of langer wordt.

ne
door neodutchio Jan 25, 2021 om 16:21
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vurenhout kan gewoon in lengterichting groeien en krimpen voor vocht of warmte. En aangezien TS geen geijkte meetlint heeft en machinaal wel zuiver gezaagd wordt, is het verschil veel kleiner te noemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2021 om 09:40
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Re:    (De reactie van @NEODUTCHIO kan ik ook goed volgen als er sprake is van van tuinhout). Als dat inderdaad zo is zou ik het zo laten.

Wel is het zo dat er sprake is van een on-line bestelling en u heeft daarmee de mogelijkheid  nu de maat niet voldoet de gehele partij terug te leveren binnen d daarvoor wettelijk gestelde bedenktijd. U behoeft geen reden aan te geven. Mogelijk lijkt dat 'flauw' omdat de afwijking 1cm is maar het is wel de wetgeving. Ik ben benieuwd hoe men dan bij de Bouwmarkt reageert. (Een zaagmachine kan goed op maat worden afgesteld).  Herhaald, als het bedoeld is als tuinhout dus voor bijv. een schutting zou ik het niet doen.

Bedenktijd online aankoop. Koopt u een product of dienst online? In de meeste gevallen heeft u dan recht op 14 dagen bedenktijd. Als er sprake is van bedenktijd bij uw online aankoop, kunt u de koopovereenkomst binnen deze termijn zonder opgave van reden ontbinden.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd

me
door mein33 - Jan 24, 2021 om 10:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GATEMAN  Bij de lengte afmeting staat in de advertentie circa!
Voor mijn idee heb ik het eerder over milimeters dan centimeters.

Circa geeft een bepaalde afwijking aan en daar was u van op de hoogte alvorens u het e.e.a. bestelde !
Het gaat om milimeters en sechts een enkele centimeter. ;-))

De vochtigheid van het hout kan ook nog van invloed zijn op de maatvoering, des te vochtiger des te groter de lengte, breedte en de dikte. Mogelijk lag de partij al een tijdje in een droge ruimte opgeslagen en is daardoor ook nog iets gekrompen en samen met het zaagverlies loopt dat bij die lengte op tot enkele milimeters.
Nog maar eens heel exact meten, want ook dat kan nog wel eens een paar milimeters opleveren. ;-))

TIP: Mocht u het hout in de openlucht gaan gebruiken, houdt dan rekening met het uitzetten van het hout (naar alle kanten) anders kan uw bouwwerk nog wel eens vreemde 'uitstulpingen' krijgen als u het te strak op elkaar gaat plaatsen. Laat het anders eerst een tijdje in de buitenruimte aclamatiseren alvorens u er mee aan de slag gaat.

En als u hierover een discussie aangaat, dan heeft u die op voorhand al verloren.

Succes met het bouwproject !

rj
door rjw - Jan 24, 2021 om 11:34
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Nog aanvullend: als je echt nauwkeurigheid nodig hebt, kan je beter meubelpanelen kopen. Die zijn door hun constructie maatvaster dan 100% hout.

pe
door pebk - Jan 24, 2021 om 12:17
579 Antwoorden / 0 Vragen

Wat verlies zal het zeker zijn. Maar vergeet niet dat hout werkt. De omstandigheden in de houtzagerij, de bouwmarkt en uw huis of schuur verschillen. Het hout wordt in de zagerij zo exact mogelijk gezaagd. Daar kan iets verschil in zitten, ook binnen een partij.

Wat het werken betreft, houd daar ook rekening mee. De omstandigheden in huis zijn redelijk stabiel zeker in moderne huizen, in een schuur zijn ze al groter.
Het verschilt natuurlijk ook per houtsoort.
Laat het voor verwerken eerst een tijdje acclimatiseren.

ga
door gateman - Jan 24, 2021 om 13:14
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp dat hout werkt, maar dat doet het dan niet alleen in de lengte. Breedte en dikte zijn  tot op de mm nauwkeurig. Ik klus wel vaker en heb nog nooit en verschil van 1 cm gehad op een hele partij. O ja ik gebruik het binnenshuis

ma
door malty Jan 24, 2021 om 14:29
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn ook houten balken te koop waar de lengte wel de aangegeven maat heeft maar zijn wel duurder.

Kennelijk heeft u hout gekocht waarvan men niet 100% kan garanderen dat de lengtemaat klopt.

ga
door gateman Jan 24, 2021 om 15:31
8 Antwoorden / 3 Vragen

maar allemaal precies 1 cm korter? Dat is wel erg toevallig.....

ne
door neodutchio Jan 24, 2021 om 18:21
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is niet toevallig, een partij wordt in partij gezaagt. Ze hebben dus allemaal dezelfde maat als ze de zagerij verlaten. En of ze allemaal 1 cm kleiner zijn is maar de vraag, de machine is geijkt, uw meetlint niet.

ti
door tilpend - Jan 24, 2021 om 14:45
131 Antwoorden / 0 Vragen

De afwijking is maar 0,4%, denk dat dat wel valt onder definitie van "circa".

ga
door gateman - Jan 24, 2021 om 15:31
8 Antwoorden / 3 Vragen

Maar allemaal precies 1 cm korter? Dat is wel erg toevallig.....maar goed ik neem mijn verlies wel. Zal  er geen discussie van maken morgen.

pino123
door pino123 Jan 25, 2021 om 08:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Gateman,

Eventueel kan je ze terugbrengen? Dan kijken naar een plank van 300cm, houd je wel wat zaagverlies over, maar kan je wel de planken op de juiste afmeting zagen.

mo
door mof - Jan 25, 2021 om 12:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmh, circa is niet verder gespecificeerd, maar ik zou zeggen, planken van 2,69 meter circa 2,70, of anders gezegd, ongeveer 2,70 is wel ok. Scheelt maar een fractie van een procent. Verder haalt u nooit twee planken van 1,35 m uit een plank van 2,70 m. U verliest altijd de zaagsnede.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 25, 2021 om 12:43
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij Ruwe hout  kun je dit verwachten.
Geschaafde.... beetje slordig....  en foute bouwmarkt.

En de zaag breedte?
Ik had als proef;
1 Cirkelzaag.  3,2 mm
2 Decoupeerzaag met  hout zaagje... 2,4 mm
3 Decoupeerzaag met ijzer zaagje, mooie gladdere randen en minder verliezen.  0,9mm
4 Multitool met mes,  0mm  zaagverlies en  nog mooiere snijvlak.

Wel is op elke  plank  1 cm  minder  veel winst als je vele winkels hebt en vele planken gaat verkopen, lijkt bewust gedaan te zijn!

Zelf bouw  ik bouwpakketten van houten Log woningen, dikte kan  3% krimpen of uitzetten maar de lengte is op mm nauwkeurig!
Als ze  dat niet doen paste het niet en op de hoeken lelijke hobbels....
De betere CNC  gestuurde zaagmachines werken op mm nauwkeurig,  dus   wie leverde hun deze zooi?

Ik bestelde in Oost Europa  met Metaal zagen gezaagde,  gladdere  kopse kanten die minder vocht opnemen en  je haalde jezelf niet open
als je daar tegenaan / langs liep!

En waren alle balken  scheurvrij?
En ook nog recht?
En  geen scheve nerf maar mooi recht want  de schuine nerf kun je vaak inkorten met Karate klap!

re
door red1 - Jan 25, 2021 om 15:59
329 Antwoorden / 1 Vragen

ja, 3m/m zaagsnee

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 26, 2021 om 12:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik keek op Gamma.nl en zag bij  geschaafde planken  1% tolerantie!

Dus de  270 cm lange mag  2,7cm langer of  korter zijn!

Alles tussen de 267 en 273 is dus toegestaan?
Maar als ik  210 koop,  de  218  is tekort maar nog erger.. 220 cm lang  paste niet in mijn auto!

Vind dit een onzin regel en  zou terug brengen...  1% mag beide kanten opgaan en vraag voor dit doel gewoon

Hornbach heeft -1 cm en +½ cm staan ongeacht lengte....
Dit is ruw vuren en  je mag  zelf afhalen en  nemeten en  weigeren als ze minder leveren...
De Konsta  sticker  heeft  gewoon de maten..  de witte ernaast tolerantie  dus 2 stickers?

De bundels zijn erg ruig gemaakte  ruige hout  maar geschaafde  verwacht ik meer maatvastheid.
Wat op de website staat  is voor mijn niet bindende,  op product zelf staat iets en als daar geen tolerantie is aangegeven  hun probleem...

Helaas is bouwhout  3e keus rommel meestal en   de  draagkracht op de website?
Met diagornale nerven   wil ik van dergelijke dikke balken geen vloer maken...
Daarom staan vaak uitgesorteerde zooi  als het vak bijna leeg is... kwasten en scheve nerf  uitzoeken...  en terug zetten!

De bestelde kreeg je voorste en de  echte vakmensen lieten die niet voor niets mooi staan!
Heb wel vaker commentaar gehad dat ik gehele vak leeg haalde en ging uitzoeken.
De bundels voor voordeel..   vaak  veel rommel in midden....

Als we meer weigeren en terug brengen  blijven ze met deze  zooi zitten....
Ik weet van  een Zagerij  in  Estland dat ze  de  3e keus voor bouwmarkten in EU  selecteerde,  vaak de bundels met  rommel....
Export kwaliteit vragen kun je dus beter niet doen!

ka
door kassaatje_4867950 - Jan 26, 2021 om 22:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een flauwe onzin. Als je bij een goede zaak bestelt hoor je planken van de juiste lengte te krijgen. Volgens mij heeft één of andere goochemerd de zaagmachine verkeerd ingesteld. Misschien begonnen vanaf de 1 cm i.p.v. de nul?

ne
door neodutchio Jan 27, 2021 om 08:27
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Of misschien is de zaag wel goed ingesteld, maar heeft TS een niet geijkte meetlint gebruikt waar 1% marge in zit.
Het zomerseizoen is ook al een tijdje voorbij waardoor het hout dat nu in de bouwmarkten te vinden is lekker droog is. En droog hout wil zeggen..... krimpen.

Om natuurwetten onzin te noemen.