hutch
door hutch Oct 9, 2014 om 12:49
Winkels & webshops

Boycotten AH - HEMA enz.

Met betrekking tot het 'Zwarte Pieten' debat het volgende:

Meerdere winkelbedrijven hebben aangegeven geen 'Zwarte Pieten' in hun collectie te doen, zelfs deze te vervangen door een soort van witte (of andere) 'Pieten'.

Bijvoorbeeld Albert Heijn (AH):
"... woordvoerder bij Ahold, verklaart dat er "lang en goed" is nagedacht over de uitbanning van Zwarte Piet. "We zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard."

Zelf hoorde ik in mijn kringen om dergelijke winkelbedrijven te boycotten, juist omdat zij de 'Zwarte Piet' in de ban doen.

Dus geen boodschappen meer te doen bij o.a. AH, HEMA, Wibra, en alle andere winkels die de 'Zwarte Piet' in de ban hebben gedaan.

Hoe denkt u over het feit om die winkelbedrijven, die de 'Zwarte Piet' in de ban doen, te boycotten?

1971 44 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed idee, maar zal niet veel uithalen.

Nog even en Sinterklaas mag geen man meer zijn, en zijn paard wordt een ezel.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed plan.
Ik dacht gelezen te hebben dat de Hema dat teruggedraaid heeft.
Heeft u gisteren PowNews gezien met het item Kwakoe over tradities in ere houden? klik hier en vergeet het laatste stukje van het filmpje niet..

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zwarte Piet moet gewoon Zwarte Piet blijven zoals hij was. Inderdaad TRADITIE.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

U mag wel na half November daar verkleed als Zwarte Piet Uw boodschappen daar doen....

Dat is het beste protest, dat meer helpt en publiciteit opleveren dan een boycot door wegblijven...

Tot ziens in alle media...

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is de volgende traditie die moet wijken, het kaartspel zwarte pieten niet meer spelen?

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op donderdag 9 okt 2014, 16:29: Wat is de volgende traditie die moet wijken, het kaartspel zwarte pieten niet meer spelen?

Ja, dat wordt ook verboden, net als de negerzoenen.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels schijnt AH al te hebben aangegeven dat Zwarte Piet niet uit het 'assortiment' gaat. Telegraaf stemmingmakerij?

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat we nu weer in dezelfde duscussie terechtkomen net zoals de vorige keer hier op het forum
en dat het gewoon geen nut heeft want de tegenstanders van onze zwarte pieten traditie hebben het gewoon van ons gewonnen Punt. Het is helaas niet anders

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 9 okt 2014, 16:33:
valerius-2 schreef op donderdag 9 okt 2014, 16:29: Wat is de volgende traditie die moet wijken, het kaartspel zwarte pieten niet meer spelen?

Ja, dat wordt ook verboden, net als de negerzoenen.

V olgens mij is het gewoon opgezet om ook eens iets te berde te brengen. Door een of ander die niets te doen heeft.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2014 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga niet boycotten. Ook al is die Zwarte Pietendiscussie nmm helemaal uit de hand gelopen, zo zeer hecht ik ook weer niet aan Zwarte Piet dat ik er de barricade voor op ga. AH zit lekker dichtbij en de Hema loop ik graag even binnen. Sorry!

Alleen als het op dierenleed aankomt, dan kom ik in touw. Een stel schreeuwende angorakonijnen en ik koop nooit meer een angoratrui.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2014 om 03:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten wij dan 'Black Peter' introduceren!

ve
door verwijderd - Oct 10, 2014 om 03:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

En als je die producten dan ook niet koopt, ja dan is het een probleem voor de winkelmanager. Overschot van niet verkoopbare producten, ook niet na (35%) afprijzing.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2014 om 04:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Statement van AH op hun website:

Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet

Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.

Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2014 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een oude traditie moet in ere gehouden worden dus hoort Zwarte Piet gewoon te blijven wie hij is.

Is voor iedereen weer anders maar ik ben zelf wel een voorstander voor het boycotten van zo'n winkel.
Is de enigste manier om te laten merken dat je het er niet mee eens bent.
Denk als veel mensen dit zouden doen de winkels het wel aan hun lagere inkomsten zullen merken en de verandering terug zullen draaien.

Verder slaat die zwarte Pieten discussie helemaal nergens op.
Zolang Zwarte Piet bij het Sinterklaasfeest niet neergezet wordt als een slaaf maar als een hardwerkende, grappige, behendige en vrolijke knakker dan moeten ze niet zo zeuren.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2014 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je je hier druk over maakt heb je echt geen leven.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2014 om 00:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 9 okt 2014, 20:35: Ik ga niet boycotten. Ook al is die Zwarte Pietendiscussie nmm helemaal uit de hand gelopen, zo zeer hecht ik ook weer niet aan Zwarte Piet dat ik er de barricade voor op ga. AH zit lekker dichtbij en de Hema loop ik graag even binnen. Sorry!

Alleen als het op dierenleed aankomt, dan kom ik in touw. Een stel schreeuwende angorakonijnen en ik koop nooit meer een angoratrui.

Zo heeft ieder zijn keus om te doen wat hij nodig vindt.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2014 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben pro zwarte piet.

De traditie bestaat nu eenmaal een eeuwigheid in Nederland en ik zie zelf geen goede reden om deze traditie in de ban te doen.

Sterker nog, de traditie ongeacht of er wel of geen sprake is van racisme is onderdeel geworden van onze historie.
Uitbannen van deze traditie betekent zonder meer geschiedvervalsing zeker op de voorwaarden die door de tegenstanders van zwarte piet gesteld worden.

Nu de werkelijke stelling wel of niet boycotten van de diverse winkels.

Ik denk zelf dat het weinig opgaat leveren.
De winkels kiezen zelf niet bewust voor deze discussie, ze zijn afhankelijk van de leveranciers en producenten van de door hun te verkopen producten. Ik vind het dus ook niet terecht om een winkelketen volledig verantwoordelijk te stellen voor deze keuze.

Sowieso is het sinterklaasfeest een maatschappelijk feest met een discussie die in de maatschappij gevoerd wordt en heeft iedereen recht om zich te onttrekken van de discussie.

Ik ga zelf niet bewust winkels boycotten voor het wel of niet in huis hebben van zwarte piet artikelen, daarentegen moet ik eerlijk zeggen dat ik maar sporadisch bij de albert heijn en de hema kom.

Komt er bij mij thuis zwarte piet in huis rond de sinterklaasperiode, reken maar van yes, desnoods maak ik ze zelf.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2014 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zwarte piet mag voor mij zwart blijven. Ik ga echter geen winkels boycotten waar ze er voor kiezen geen zwarte piet uitingen meer te plaatsen, en uiteraard ook niet waar ze wel zwarte piet uitingen hebben.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2014 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Beige Piet"!

ve
door verwijderd - Oct 13, 2014 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals deze discussie over de Piet is weer hetzelfde als een tijdje geleden
Mensen WE HEBBEN HET VERLOREN VAN DE TEGENSTANDERS VAN ONZE ZWARTE PIET

ve
door verwijderd - Oct 13, 2014 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

pinoeka schreef op zaterdag 11 okt 2014, 21:25: De traditie bestaat nu eenmaal een eeuwigheid in Nederland en ik zie zelf geen goede reden om deze traditie in de ban te doen.

Zwarte Piet zoals we die nu kennen bestaat pas sinds 1934. Daarvoor was het slechts een enkele knecht in verschillende boeken.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2014 om 02:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er schijnt ook nog een traditionele Friese variant 'Sint Piter' - de broer van Sinterklaas - te zijn, andere datum: derde zaterdag in februari in Grou, die blijft voorlopig buiten schot.

Sint Nicolaas(ga)

ve
door verwijderd - Oct 14, 2014 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar maakt iedereen zich zo druk om? Maak het gewoon gezellig en vier het zoals je het graag wil. Zou mij eerder druk maken om de pensioenwet en de andere plannen van de regering.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2014 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klik * * eens, om de lezen hoe de nazaten van de slavernij (in de meest positieve zin) er zelf over denken:

"Opmerkelijk is dat op Bonaire ieder spoor van witte pieten of kaas- en regenboog-varianten, ontbreekt . Navraag bij eilandbewoners leert dat een optreden als Zwarte Piet als een erebaan wordt beschouwd, men staat in de rij voor een optreden als Piet. De eilandpieten vinden zichzelf niet donker genoeg en schminken zich extra zwart. De goedheiligman, een Bonairiaan, heeft zijn gezicht voor de gelegenheid wit gemaakt. Nergens bespeuren we een protest tegen Zwarte Piet. De Bonairianen die we ernaar vragen, reageren verbaasd. Het sintfeest is vinden ze een mooie traditie waarbij Zwarte Piet hoort.
Niemand die krampachtig doet, en dat in een land dat relatief kort geleden nog zuchtte onder het juk van de slavernij. Het is een verademing mee te maken hoe relaxed het sinterklaasfeest op de Cariben wordt gevierd door verschillende bevolkingsgroepen
."

Prachtig toch.........

ve
door verwijderd - Dec 4, 2014 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zwarte Piet is een Moor(kop), lees klik hier.
Hier huppelen Zwarte Pieten trouwens vrolijk door de AH bij mij om de hoek en delen lekkernijen uit uit jute zakken....

ve
door verwijderd - Dec 4, 2014 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgend jaar heten de getinte medewerkers van onze goedheiligman 'ZWARTE PETER'!

Zo worden ze in België genoemd.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 03:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Hutch hebt weer een ouwe koe, en nog wel actueel ook nog steeds, boven water gehaald.

Camouflage Piet?!

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op maandag 19 okt 2015, 03:36: Ja Hutch hebt weer een ouwe koe, en nog wel actueel ook nog steeds, boven water gehaald.

Camouflage Piet?!

Misschien is het verstandiger om gewoon 's nachts te slapen? Scheelt een hoop onnozel gebrabbel van je.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op maandag 19 okt 2015, 03:36: Ja Hutch hebt weer een ouwe koe, en nog wel actueel ook nog steeds, boven water gehaald.

Camouflage Piet?!

Goede morgen/middag @1953,

Lekker (uit)geslapen ??
Niet @hutch heeft een oude koe boven water gehaald, maar dat heeft u zelf gedaan @1953
Het topic is van 2014 en dus reeds een jaar oud.
Het toeval wil dat u @1953 het laatst had gereageerd in 2014 en nu in 2015 als eerste weer verder gaat met dit topic.
Iemand een verwijt maken is één, maar iemand onterecht een verwijt maken verdient we een rectificatie van uw kant lijkt mij, maar wie ben ik.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zal maar geboren in Benin en toevallig bij de inkomst van Sint en zijn Pieten terecht komt. Je wordt subiet door de ME verwijderd wegens agressieve racisme.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op maandag 19 okt 2015, 13:33: Je zal maar geboren in Benin en toevallig bij de inkomst van Sint en zijn Pieten terecht komt. Je wordt subiet door de ME verwijderd wegens agressieve racisme.

Omdat die persoon geboren is in Benin?

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen moet.
Zo ben ik zelf opgevoed totdat....

Geef hem nou een paar roetvegen dan is dat hele gezeur over en kan het weer een onschuldig kinderfeestje worden.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een stemmingmakerij weer zeg, niemand wordt verwijderd door de me omdat hij een kleurtje heeft.
Waarom nou weer speciaal Benin genoemd wordt is me een volkomen raadsel, slaat nergens op.

Wel weer typisch voor de hele zwarte pieten discussie.
Een hoop lariekoek en je bent voor of tegen.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op maandag 19 okt 2015, 10:30:
1953 schreef op maandag 19 okt 2015, 03:36: Ja Hutch hebt weer een ouwe koe, en nog wel actueel ook nog steeds, boven water gehaald.

Camouflage Piet?!

Goede morgen/middag @1953,

Lekker (uit)geslapen ??
Niet @hutch heeft een oude koe boven water gehaald, maar dat heeft u zelf gedaan @1953
Het topic is van 2014 en dus reeds een jaar oud.
Het toeval wil dat u @1953 het laatst had gereageerd in 2014 en nu in 2015 als eerste weer verder gaat met dit topic.
Iemand een verwijt maken is één, maar iemand onterecht een verwijt maken verdient we een rectificatie van uw kant lijkt mij, maar wie ben ik.

Lezen is niet uw sterkste kant, iniedergeval Tekstverklaren uwerzijds is niet florissant. te benoemen.

... verdient we = verdienen we ...

Waarom rectificeren wat u verkeerd las?!

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het onderwerp is nu weer springlevend.

Het zou beter zijn als we zwarte piet afschaffen, niet om een ander zijn zin te geven, maar gewoon om het kinderfeestje niet te verpesten.
Kinderen zouden het helemaal niet erg vinden>> een meerkleurenpiet, zij hebben geen tradities.
Of een piet met roetvegen, ook goed.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2015 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat dat valt niet te ontkennen> piet staat niet voor piet snot op het dak, de kado s moeten door de schoorsteen.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2015 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit onderwerp is uiteraard weer 'springlevend' gezien de huidige nieuwsberichten.

van leyden schreef op maandag 19 okt 2015, 23:54: Het zou beter zijn als we zwarte piet afschaffen, niet om een ander zijn zin te geven, maar gewoon om het kinderfeestje niet te verpesten.

Dus wéér een knieval maken voor een hele kleine groep personen, die een groot minderwaardigheidscomplex hebben met het daarbij behorende groepje 'geitenwollensokken breiers'.

Het is een kinderfeest / volksfeest wat niets te maken heeft met discriminatie. Sterker nog: Zwarte Piet is meer geliefder dan Sinterklaas. En ik verwijs nogmaals naar het volgende, klik * * en * *.

En het is toch van de gekke dat bedrijven in Nederland zich laten intimideren door zo'n klein groepje personen die een psychisch probleem hebben. Waar is de ruggengraat gebleven van de verantwoordelijken die deze bedrijven runnen?
Of speelt hier, zoals meestal, het geld weer een grote rol?!?

ve
door verwijderd - Oct 20, 2015 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel ik altijd de pest gehad heb aan het Sinterklaasfeest, vind ik dat Sint en zijn ZWARTE Pieten moeten blijven.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2015 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op maandag 19 okt 2015, 20:07:

Goede morgen/middag @1953,

Lekker (uit)geslapen ??
Niet @hutch heeft een oude koe boven water gehaald, maar dat heeft u zelf gedaan @1953
Het topic is van 2014 en dus reeds een jaar oud.
Het toeval wil dat u @1953 het laatst had gereageerd in 2014 en nu in 2015 als eerste weer verder gaat met dit topic.
Iemand een verwijt maken is één, maar iemand onterecht een verwijt maken verdient we een rectificatie van uw kant lijkt mij, maar wie ben ik.

Lezen is niet uw sterkste kant, iniedergeval Tekstverklaren uwerzijds is niet florissant. te benoemen.

... verdient we = verdienen we ...

Waarom rectificeren wat u verkeerd las?!

@1953,

Leest u voortaan eerst uw eigen teksten eens na op inhoud, taal- stijl en/of spelfouten alvorens uw onsamenhangende en slecht leesbare verhalen en onderwerpen hier te droppen.
Als u zelf het Nederlands dusdanig zou beheersen dat u ook maar één regel foutloos zou kunnen schrijven dan zou dat het leesgemak voor een ieder enorm verbeteren.

Overigens heeft u mijn schrijffout ook nog fout gecorrigeerd, maar dat komt waarschijnlijk doordat lezen ook al uw sterkste kant niet blijkt te zijn.

...verdient we = verdienenwe= maar moet zijn: verdient wel

ve
door verwijderd - Oct 20, 2015 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

OT @mein33: zonde v.d. tijd die je in bovenstaande reactie steekt. @1953 kan helaas niet lezen en al helemaal niet goed schrijven.;-)

ve
door verwijderd - Oct 20, 2015 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op dinsdag 20 okt 2015, 13:02: OT @mein33: zonde v.d. tijd die je in bovenstaande reactie steekt. @1953 kan helaas niet lezen en al helemaal niet goed schrijven.;-)

O.T.

carola.83,

Ik ben blijkbaar erg hardleers en geef een ieder altijd het voordeel van de twijfel.
Maar wat @1953 betreft is die twijfel nu wel verdwenen, ik zal dan ook maar stoppen om op vragen en/of opmerkingen van haar/hem te reageren.
Aangezien de meeste vragen van @1953 beginnen met "ik ben voornemens" om vervolgens, na vele inhoudsloze reacties van hem/haar, te moeten lezen dat hij/zij er toch maar niet aan begint.
Zoals u schrijft, zonde van de tijd. ;-))

Vr.gr. mein33

ve
door verwijderd - Oct 20, 2015 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in een land gaat wonen hoor je je aan te passen aan de cultuur en normen en waarden van dat desbetreffende land. Men voelt zich nu gekwetst om iets wat cultuur is in Nederland. Deze mensen moeten zich wat meer gaan verdiepen in deze traditie zodat ze weten dat dit helemaal geen discriminatie is. Deze mensen mogen best een mening hebben, maar over tradities hebben ze naar mijn idee niks te vertellen. Daarnaast is het een kinderfeest en die trekken zich er al helemaal niks van aan.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2015 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op dinsdag 20 okt 2015, 09:01:
Dus wéér een knieval maken voor een hele kleine groep personen, die een groot minderwaardigheidscomplex hebben met het daarbij behorende groepje

Vroeger bracht Sinterklaas, als hij ons land bezocht, een aantal "zwarte pieten" met zich mee om hem te helpen bij het uitdelen van cadeautjes aan "alle" kleine kinderen in Nederland.
Hiervoor neemt de Sint meestal zo'n drie weken de tijd en dan verdwijnt hij weer, als sneeuw voor de zon is hij vertrokken.
Alle "zwarte pieten" nam hij, naar verluiden, mee terug naar Spanje alwaar zij zich weer gingen bezighouden met de voorbereidingen voor het volgende sinterklaasfeest.
Als ik vandaag de dag zo om mij heen kijk dan gaan alle "zwarte pieten" niet meer met Sinterklaas terug naar Spanje, maar blijven ze in Nederland achter.
Elk jaar brengt Sinterklaas weer nieuwe "zwarte pieten" mee naar Nederland, maar de laatste decennia gaat hij telkens helemaal alleen terug naar Spanje.
Naar verluid willen vele van de oude en achtergebleven "zwarte pieten" niet als "knecht" voor een "bleekscheet" werken of daarmee vereenzelvigd worden en daarom krijgen ze, vaak een leven lang, een sociale uitkering.
Gelukkig zijn er vele die wel van goede zinnen zijn en zich ook buiten de sinterklaasweken inzetten voor hun nieuwe Vaderland.
Een kleine groep wil echter niet meer met hun achtergrond geconfronteerd worden, ook niet op ludieke wijze, en roepen luide dat "zij" hierdoor worden gediscrimineerd.
Het tegenovergestelde is echter aan de hand en de liefhebbers van een oud gebruik laten zich als makke schapen leiden, door hen die in het land van herkomst geen toekomst hadden en hier met open armen werden ontvangen, om maar niet als discriminant te worden aangemerkt.

Al met al is het misschien toch wel niet zo'n gek idee, al is het wel even slikken, als Sinterklaas om die reden geen "zwarte pieten" meer mag meebrengen bij zijn jaarlijkse bezoek.
Voor de "knechtenrol" kan hij dan beter "bleekscheten" inhuren die dan geschminkt worden alsof ze met roet besmeurt zijn.
Laat het sinterklaasfeest een sinterklaasfeest voor de alle Nederlandse kinderen zijn en blijven en laat het niet verstieren door een stelletje zielige dwarsliggers*.

* voor dwarsliggers heeft Pro Rail trouwens nog een vacature open staan. ;-))

ve
door verwijderd - Oct 20, 2015 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

AH heeft haar personeel geïnstrueerd omtrent de mogelijke discussies met haar cliënteel omtrent de 'Zwarte Pieten-kwestie'.