Sj
door Sjoukje308 Jul 7, 2020 om 08:57
Winkels & webshops

Bril kapot tijdens corona

Mijn bril ging kapot tijdens het telvisiekijken. Het draadje sprong waardoor het glas eruit viel. Omdat de winkels dicht waren heb ik het draadje geplakt met 3 sec. lijm. In juni, de winkels zijn weer open, ga ik naar Hans Anders en vertel bovenstaand verhaal. Een medewerkster zegt dat ze binnen 15 min de bril gerepareerd heeft.
Helaas mislukt deze actie. Het glas is kapot en het montuur zover onklaar dat ik genoodzaakt ben een compleet nieuwe bril te moeten kopen.
Hans Anders biedt 50% korting, als ik bij hun een nieuwe bril koop.  Dat vind ik een sigaar uit eigen doos.  Of een compleet nieuwe bril. Of 50% van de aanscafwaarde zodat ik bij een winkel naar keuze een nieuwe bril kan uitzoeken.

Ik kon niet anders dan mijn bril plakken omdat de vestigingen dicht waren.
Een bril moet toch bij normaal gebruik ( tv kijken) langer dan een jaar meegaan
Medewerkster maakt glas kapot en daardoor complete bril, is dat nu mijn fout?

6660 14 Rapporteer

me
door mein33 - Jul 7, 2020 om 09:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Plasticglazen, plasticlijm, dat is vragen om problemen achteraf.
Het gelijmde glas zal kapot zijn gegaan bij het demonteren en dat is niet zo verwonderlijk.
Nette aanbieding om u voor 50% te compenseren, want u had moeten/kunnen weten dat deze lijmaktie niet "het beste idee van Nederland" zou zijn.

Uw eerste bril waarschijnlijk, want bijna iedereen heeft wel eenvorige als reserve in de kast liggen, maar dat terzijde.

@H
door @HENK@ Jul 8, 2020 om 18:01
159 Antwoorden / 1 Vragen

Los van wie er voor de kosten op moet draaien, secondenlijm is geen plasticlijm en wat is het beste idee van Nederland wanneer de reparerende partij gesloten is?

panter22
door panter22 - Jul 7, 2020 om 09:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt pech gehad dat het draadje van de bril is geknapt. Zo'n draadje kan jaren meegaan. Was er geen andere opticien die de bril kon repareren? Nu heb je zelf de bril stuk gemaakt door secondenlijm te gebruiken.
Had je het zo maar gelaten ipv naar Hans Anders te gaan, dan had de bril nog wel even mee gekund,
De medewerkster had ookbeter moeten weten en geen reparatie moeten uitvoeren.
Nu de bril niet meer gemaakt kan worden en je 50% korting krijgt, lijkt mij ook een redelijke oplossing.
Hans Anders heeft goedkope brillen, dus hoe groot is de schade?

alfatrion
door alfatrion - Jul 7, 2020 om 12:44
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een en ander hangt af van de details. Maar het is verdedigbaar dat je bril met een nieuw glas nog een tijd had kunnen meegaan. De kosten van het glas zijn dan voor jou en de rest voor de winkelier. Misschien zou je wat meer korting kunnen krijgen met dit argument?

ne
door neodutchio Jul 7, 2020 om 15:12
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Uw eerdere advies was nog "direct aanpakken die korting".
Al was de bril nog nieuw, TS heeft zelf lopen stuntelen door er secondenlijm op te smeren. Het is zeer aannemelijk dat de bril niet onherstelbaar beschadigd zou raken als er geen lijm op zou zitten. Dus een gevalletje eigen schuld.

rj
door rjw Jul 7, 2020 om 19:17
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Eens even vertalen naar Alfatrion's vakgebied: client gaat op basis van wat hij ooit gehoord heeft van een jurist zichzelf verdedigen, maakt een foutje in het betoog en wordt veroordeeld. Is de jurist dan verantwoordelijk? Hoeveel ga je die client dan terugbetalen?

panter22
door panter22 Jul 8, 2020 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Het draadje van de bril is onderdeel van het montuur.

Ka
door Kassagebruiker - Jul 7, 2020 om 12:55
683 Antwoorden / 5 Vragen

Een "Nylor"montuur, dus randloos qua 'glas vasthoudend' systeem rondom, is ALTIJD kwetsbaar, ook plastic draadjes zijn kwetsbaar, dit soort monturen moet je eigenlijk niet kopen.

En repareren aan een montuur/bril wat je NIET zelf verkocht hebt moet je vooraf melden aan de klant dat hij/zij het risico loopt (zeker met dit soort brilletjes) dat het onherstelbaar is en of de winkel geen verantwoording neemt bij schade.

Anderzijds, hoe oud waren die glazen in het montuur, als die 1 a 2 jaar zijn zijn die ook aan vervanging toe qua correctie, dus dan is het niet billijk om de volle prijs te moeten vergoeden. TS mag blij zijn met die 50%.

Als de bril alleen als tv bril gebruikt wordt, wordt deze in verhouding ook vaker op en afgezet en dàt is nu net het kwetsbaarste moment.

ro
door ron503 - Jul 7, 2020 om 13:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Corona crisis of niet, het is niet de bedoeling dat u zelf aan de bril gaat sleutelen en zeker niet met secondenlijm in de weer gaat. De groef in het glas cq kunststof is zo klein dat één druppel secondenlijm de groef vult en reparatie niet meer mogelijk is. U legt uw ondeskundige reparatie op het bordje van de medewerkster neer want zij had gezegd dat de bril gerepareerd kon worden maar toen kon zij nog niet weten wat de impact van die secondenlijm is geweest. Hans Anders komt u alsnog tegemoet en biedt 50% korting aan terwijl u de bril zelf zeg maar onreparabel kapot heeft gemaakt.

me
door mein33 - Jul 7, 2020 om 13:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij mijn montuur van Mykita zijn de glazen er ook, meerdere keren zelfs, uitgeknald en de opticën heeft ze telkens opnieuw herplaatst.
Nu zijn er in het zelfde montuur nieuwe glazen met een andere randslijping (waardoor het elastiekje niet meer nodig is) geplaats en het euvel is opgelost.
En dat alles uiteraard als service van de zaak !
Maar ik was dan ook niet zo .... om secondenlijm te gebruiken! :-((

Analoog
door Analoog - Jul 7, 2020 om 13:36
137 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is 50% korting op een nieuwe bril best wel een genereus gebaar, want secondenlijm is mooi spul, maar niet voor iets dat later weer hersteld moet worden, dan heb je het er zelf een beetje naar gemaakt, zou de aanbieding maar grijpen als ik jou was.....

mi
door miennaamishaaz - Jul 7, 2020 om 15:00
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dus u krijgt van Hans-anders 50% korting bovenop de andere kortingen die ze geven?

Hoe lang heeft u de bril al?

afhankelijk van de zorgverzekering die u heeft krijgt u per X jaar 100-300 euro

me
door mein33 Jul 7, 2020 om 16:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

afhankelijk van de zorgverzekering die u heeft krijgt u per X jaar 100-300 euro

Kan heel goed dat er helemaal niets door de zorgverzekeraar wordt vergoed, dus € 0,00 is ook een optie !  ;-))

mi
door miennaamishaaz Jul 7, 2020 om 18:26
725 Antwoorden / 1 Vragen

@mein33, dat kan inderdaad het geval zijn, Met mijn zorgverzekeraar heb ik nog steeds Brilvergoeding in mijn verzekering.

me
door mein33 Jul 7, 2020 om 18:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Daar betaald u aanvullend dan ook voor.

aurora1
door aurora1 Jul 7, 2020 om 20:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Weggegooid geld daarvoor een aanvullende verzekering te hebben.

mi
door miennaamishaaz Jul 7, 2020 om 22:09
725 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora1

afhankelijk van welke verzekering je hebt, en hoe je verzekerd bent is aanvullend vaak goedkoper.
Dit heb je bij gemeente-polis, en verzekeringen via werk.

dan is een aanvullend vaak goedkoper dan een basis verzekering.

Maar het klopt wel als je als normale consument een verzekering afsluit een aanvullende verzekering duurder kan zijn.

audb
door audb Jul 8, 2020 om 20:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ga eens rekenen wat de aanvullende bril verzekering kost en kijk dan wat de vergoeding is.

in bijna alle gevallen kan je het geld beter in een potje gooien dan ben je na een jaar goedkoper uit dan als je verzekerd bent.

Sterker nog er is een verzekering waar je €200 perjaar moet betalen om een bril van €150 te krijgen :)
En als je een brillen recept hebt dan kan je ook online een bril kopen of bij een drogist deze bestellen.

Een montuur kost echt geen €75 of meer, als ik op Alie kijk zie ik ze daar al vanaf €5 tot zo €20 en dat komt omdat ze daar gemaakt worden in China en hier als "top" merk verkocht worden.

sp
door spikkel Jul 9, 2020 om 08:33
148 Antwoorden / 5 Vragen

Die aanvullende verzekering dekt natuurlijk niet alleen een bril. Daar zitten ook andere dekkingen in die mensen nodig hebben zoals fysio enzo.

mi
door miennaamishaaz Jul 9, 2020 om 11:48
725 Antwoorden / 1 Vragen

@AUDB, dan weet ik niet wat u voor verzekering hebt. maar voor mij is het wel goedkoper om een aanvullende verzekering te nemen, dan de basis verzekering.

Het kan zijn dat u in een regio zoals Amsterdam woont waar verzekeren duurder is, dan in een gebied zoals Lattrop "Overijsel"

aurora1
door aurora1 - Jul 7, 2020 om 20:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft zelf uw bril vernield door dat prutsen met secondenlijm. Dus dat het geheel stuk is is uw eigen fout.

Hans anders heeft erg voordelige monturen en als u dan 50% korting krijgt voor een hele nieuwe bril zou ik dat met beide handen aanpakken.

Heeft u niet een oude bril die u als reserve kunt gebruiken? Ik snap niet dat u met zo een delicate bril met secondenlijm bent gaan prutsen. Ook apart dat dat draadje zomaar "vanzelf" stuk gaat.

me
door mein33 Jul 7, 2020 om 20:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat kan inderdaad zomaar gebeuren en ik heb dit helaas vijf maal in zeven maanden moeten ondervinden.
De opticien heeft het wel telkenmale hersteld en is op zoek gegaan naar een passende oplossing en die heeft hij gelukkig gevonden, zodat ik nu al ruim een halfjaar van het probleem af ben.

Redacteur
door Redacteur Jul 8, 2020 om 09:56
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Beste Aurora1,

Blijf on-topic en onthoud je van verwijten of insinuaties. Daar heeft de topicstarter niks aan en draagt niet bij aan de sfeer op het forum en ook niet aan een passend antwoord.

- Danny

Magnum007
door Magnum007 - Jul 7, 2020 om 22:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Sjoukje,

Als brildrager heb ik de volgende adviezen voor je :

Neem een reserve bril en houdt deze in de buurt.

Kies voor een titanium model, deze is sterker.

Als je aanvullende verzekerd bent, heb je recht op een gratis bril, eens in de 3 jaar.

Het aanbod van Hans Anders is best goed als je nog geen klant bent.

PS : Hoe oud is de kapotte bril?

justmeagain
door justmeagain Jul 7, 2020 om 22:18
623 Antwoorden / 8 Vragen

@magnum
Lang niet alle verzekeraars betalen een bril per 3 jaar. Vaak is de vergoeding 100 euro in 2 jaar of 300 euro in 3 jaar, dit bij een duurder pakket.

me
door mein33 Jul 8, 2020 om 08:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als hiervoor niet 'aanvullend' is verzekert, dan is er ook geen sprake van een vergoeding.

ja
door jan24 Jul 8, 2020 om 10:32
109 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik het topic lees is dat een jaar.

@H
door @HENK@ Jul 8, 2020 om 18:14
159 Antwoorden / 1 Vragen

reserve bril is nooit verkeerd maar kost toch ook weer best wat, vaak gebruik je daar je vorige voor maar ooit begin je en heb je geen vorige...

titanium staat er om bekend licht te zijn, maar een titanium bril met dezelfde soort glazen en bevestiging zal net zo makkelijk kapot gaan als een plastic of wat dan ook uitvoering...

iedere 3 jaar een nieuwe bril is niet waar, dat hangt helemaal af van de verzekering en de soort bril...

het aanbod van hans anders? welk aanbod??

......"Een bril moet toch bij normaal gebruik ( tv kijken) langer dan een jaar meegaan"

samenvattend....advies ?????

Magnum007
door Magnum007 Jul 8, 2020 om 18:26
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Henk,

Ik ben al ruim 30 jaar klant van Hans Anders.
Hans Anders heeft tegenwoordig ook merkbrillen.

Mijn vorige titanium bril ging stuk omdat ik erop had gestaan......

Als je zo'n "halve" bril kiest, dan weet je dat de glazen kwetsbaar zijn.

audb
door audb Jul 8, 2020 om 20:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

"Als je aanvullende verzekerd bent, heb je recht op een gratis bril, eens in de 3 jaar. "

Geluk dat er ook verzekeringen zijn die iedere jaar dit aanbieden en soms is overstappen op een andere verzekeraar ook een optie als je een andere bril wil hebben.

Maar kijk wel goed wat je moet betalen en hoeveel je bril mag kosten en ook of je bij iedere opticien terecht kan.

Zelf zit ik bij Ditzo maar ik mag alleen bij Pearl en Eye whish en dan krijg ik €100 korting of eigenlijk €57.5 omdat ik €42,50 perjaar betaal voor me aanvullende verzekering.

danielle1960
door danielle1960 - Jul 8, 2020 om 10:14
19 Antwoorden / 1 Vragen

Je koopt geen bril bij Hans anders ,die zijn wel goedkoop maar je montuur en glazen zijn van Chinese makelij en gaan heel vlug stuk. In dit geval is goedkoop duurkoop
neem die korting aan maar ga volgende keer naar een echte optieker ipv naar een supermarkt

Grunnen.
door Grunnen. Jul 8, 2020 om 14:17
509 Antwoorden / Vragen

Supermarkt ? Wat een onzinnige domme opmerking  Hans Anders verkoopt ook merk brillen en verkoopt dezelfde duurdere merkglazen die bij andere brillenzaken worden geleverd .

audb
door audb Jul 8, 2020 om 20:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Waar denkt u dan waar een montuur vandaan komt?

Echt niet uit Europa, 99% komt gewoon uit China, goedkoop gemaakt en duur verkocht.

le
door leenpres - Jul 8, 2020 om 11:09
79 Antwoorden / 7 Vragen

Wie heeft de bril gelijmd en waarom heb u geen contant gezocht met Hans anders zijn gewoon berijkbaar geweest
Dus 50 procent is nog redelijk

1paul
door 1paul - Jul 8, 2020 om 11:43
3134 Antwoorden / 0 Vragen

feitelijk gezien heeft u garantie op de bril, deze is immers binnen een jaar stuk gegaan en daarvoor ahd u de bril aan moeten bieden,  dat dit niet kon is buiten de schuld van de winkel en daarom bent u zelf aan het knutselen geslagen zo ik het verhaal lees....

vaak staat er in de garantie voorwaarden wat u wel en niet mag in dit soort gevallen en meestal staat daarbij dat u of een ander niet mag repareren omdat anders de garantie vervalt wat in dit specifieke geval ook van uw kant overmacht is, dring er bij de winkel op aan dat ze dit toch onder garantie behandelen, bovendien heeft de verkoper uw bril stukgemaakt en niet u op deze grond mag u vervanging eisen....

mo
door mof - Jul 8, 2020 om 16:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Twee dingen zijn me niet duidelijk. Hoe is de bril kapot gegaan? Dat maakt uit of u garantie kunt bedingen. En twee, heeft u bij het plakken het glas aan het draadje geplakt? In dat geval heeft u het glas en montuur zelf zodanig beschadigd dat ws de medewerker het glas niet kon verwijderen zonder het stuk te maken.

u geeft te weinig informatie om te kunnen beoordelen of u op garantie kunt rekenen.

wat niet uitmaakt is dat u moest wachten wegens de corona. Dat is lastig, maar de winkelier heeft er niets mee te maken hooguit een verlenging van de garantietermijn met twee a drie maanden.

50% korting lijkt me vrij redelijk als u al die tijd nog wel heeft kunnen zien met de bril.