Mo
door Monster88 Jan 21, 2018 om 18:26
Winkels & webshops

Btw actie mediamarkt 2018

De btw-actie bij de mediamarkt komt er weer aan. Iedereen kent het inmiddels wel. In de weken voor deze actie doet mediamarkt bij een groot deel van het assortiment de prijzen verhogen. De concurrentie gaat daarin mee. Op deze manier betaald de klant nog steeds evenveel of zelfs meer voor dit product dan voor de prijsverhogingen. Vervolgens wordt er gezegd dat dit niks te maken heeft mbt de komende btw actie, maar dat ze de prijzen aanpassen op de concurrentie. Tevens bieden ze dezelfde artikelen aan als de concurrenten; weliswaar verschilt het typenummer met 1 letter of cijfer. Dit doen ze zodat de laagste prijsgarantie niet geld. Het gaat nu jaar in jaar uit zo... kunnen we hier niet collectief wat aan doen? Immers is het zo dat er nu een bepaalde patroon is ontstaan en als de winkelier doelbewust eerst de prijs verhoogt en vervolgens met een kortingsactie weer op de oude prijs uitkomt dan is er in feite geen sprake van echte korting. De winkel probeert je zo te lokken en te verleiden een aankoop te doen. Deze misleiding is bij wet verboden; en toch blijven ze er mee weg komen.

10968 17 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 21, 2018 om 18:33
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ga uw gang. Ik voel me niet geroepen want koop daar nooit meer wat

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2018 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik laat me niet door een winkel lokken en/of verleiden. Daar moet toch echt wat anders aan te pas komen.

Heb aan die onzin dus nog nooit meegedaan. Zou u ook moeten doen, hoeft u zich niet te ergeren.

Ik koop pas iets als ik het nodig heb, en niet omdat een winkel zogenaamd gaat stunten.

pe
door peentjes - Jan 21, 2018 om 19:23
421 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt. Zolang mensen erin trappen. En dat zijn er heel wat... en nee, ik doe niks collectiefs tegen welke zaak dan ook omdat ik er niet koop.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 21, 2018 om 20:01
509 Antwoorden / Vragen

Knap dat je dat nu al weet . Het is onzin er in zo'n periode geen voordeel is te halen .Misleiding ? Hoezo ,we zijn toch wel instaat om te bepalen of iets wel of niet goedkoop is. Bovendien heeft MM lage prijsgarantie.

costnix
door costnix - Jan 21, 2018 om 21:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gooi hem er nog maar weer eens in:
”Je hebt leugens, grove leugens en reclame.”

ne
door neodutchio - Jan 21, 2018 om 21:32
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik hoop voor u dat u bewijzen heeft voor uw uitspraken. MM verhoogt de prijzen en de concurrenten gaan er in mee. Waarom zou een concurrent zijn prijzen verhogen als MM dat ook doet? Als MM zichzelf uit de markt wil prijzen is dat een kans voor anderen om klanten te lokken met lagere prijzen. Of zou het te maken kunnen hebben dat inkoopprijzen nooit vast staan?

De BTW vrije aktie wordt regelmatig gehouden en ondertussen is bij iedereen wel bekend hoe het werkt. Wat hier aan te doen is? Gewoon niet meer kopen tijdens deze periode. Dat hoeft echt niet collectief aangepakt te worden, dat kunt u ook heel goed zelf. Of gaat u er niet meer kopen als ik er ook niet meer koop? In dat geval hoeft u nooit meer naar de MM, ik koop sowieso niet bij winkels die hard schreeuwen en niks waar maken.

gerbera
door gerbera - Jan 21, 2018 om 22:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Immers is het zo dat er nu een bepaalde patroon is ontstaan en als de winkelier doelbewust eerst de prijs verhoogt en vervolgens met een kortingsactie weer op de oude prijs uitkomt dan is er in feite geen sprake van echte korting.

Er wordt nergens over korting gesproken wel dat hun de BTW voor hun rekening nemen. Die wordt dus in mindering gebracht op de prijs van het artikel. En wat die prijs is mag de winkelier zelf bepalen.
Deze misleiding is bij wet verboden; en toch blijven ze er mee weg komen.
Er is dus totaal geen sprake van misleiding, eerder van een verkeerde interpretatie van uw kant.

panter22
door panter22 - Jan 22, 2018 om 09:16
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin. De fabrikant bepaalt de prijs. Het is een adviesprijs.
MM of een andere winkel mag daar naar beneden van afwijken.
Hoe ze daar reklame voor maken, moeten ze zelf weten.
Prijzen kun je op het internet gemakkelijk vergelijken. Dus je kunt het product kopen bij de gekoopste winkel.
Reklame is de consument te verleiden een aankoop te doen,
Én wat let je, als daar een mooie tv staat die je graag wilt hebben, dan koop je die toch deze week bij de MM.

Ed
door EddieNederland - Jan 24, 2018 om 11:08
1 Antwoorden / Vragen

24 januari 2018.
Vorige week koste de SONOS Sub € 679.
Sinds deze week kost hij € 799,00
Verder hoef ik hier lijkt me niets aan toe te voegen wat betreft de "actie" van de Mediamarkt.

ju
door juliomariner Jan 24, 2018 om 11:13
1321 Antwoorden / 2 Vragen

1 voorbeeld is geen voorbeeld. Er zijn altijd wel van dit soort prijsverhogingen te vinden,. Het gaat erom of ze het hele assortiment (of een groot deel ervan) eerst in prijs verhogen. Dat voorbeeld heb ik nog niet bewezen gezien

Gr
door Grunn1 Jan 24, 2018 om 11:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Voorbeeld: Samsung galaxy A3 kost nu en vorige week 259 euro en ook bij de concurrent coolblue 259 euro.
Tijdens de btw vrije dagen kost die bijna 210 euro.
Hoezo geen korting?
Maar ook hier is dit 1 voorbeeld en zo zullen er honderden verschillende voorbeelden zijn.
Je bepaalt zelf wanneer en waar je iets kopen wil.
Heb zelf tijdens de vorige btw vrije dagen een Bose soundbar gekocht en jawel ook met korting (anders had ik hem niet gekocht).

Dysanix
door Dysanix - Jan 24, 2018 om 11:39
1 Antwoorden / Vragen

Dag Monster88,

Zelf werk ik bij de Mediamarkt, en ik heb hier nadrukkelijk op gelet omdat ik ook nieuwsgierig was of dit soort berichten enige waarheid bevatte. Ik maak deel uit van de smartbar, dus ik weet precies welke tech producten we binnen krijgen, welke artikelnummers hieraan verbonden zijn en wat de prijzen hiervan zijn.

Ik heb meerdere producten in de gaten gehouden waaronder de 'premium' 1999 EUR HP Spectre x360 15-bl110nd, en nog wat andere laptops, tablets & telefoons. Deze zijn allemaal niet in prijs veranderd naar aanloop van de BTW-dagen. Het klopt dat de Mediamarkt dagprijzen hanteert door middel van concullega polling (net als ieder ander [verstandig] bedrijf in deze branche), maar ik heb zelf geen prijsverandering ervaren. Sterker nog, de dag vóór de BTW-dagen zetten we de polling stop voor een week, om dit soort 'discussies' te voorkomen.

Bij de BTW-dagen worden afspraken gemaakt met fabrikanten en leveranciers zodat artikelen voor een zo groot mogelijk voordeel kunnen worden gekocht in bulk. Ook wordt de winst-marge sterk omlaag gehaald. Dit vertaalt in lagere prijzen, hogere omzet en een gelijke/hogere winst d.m.v. bijverkoop (accessoires tellen niet mee met de BTW-dagen) en hoeveelheid verkoop. Het is een win-win situatie voor de klant en Mediamarkt.

Toch vreemd dat deze accusaties altijd weer zonder bewijs worden opgeleverd. In plaats van mensen napraten of verwachten dat iets niet kan, is het vaak verstandiger om zelf onderzoek te doen. Natuurlijk kan het net zo zijn dat de polling naar aanloop van de BTW-dagen voor u wat onhandig uitpakt... maar dat is nou eenmaal zo binnen een markt. Ik zie vaak genoeg producten schommelen van prijs hier; los van het feit of er een actie aankomt of niet.

Gr
door Grunn1 Jan 24, 2018 om 16:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Correct antwoord.

Een aantal maanden geleden gekeken naar een wasdroger bij de mediamarkt op zondag. Kwam maandag weer en dezelfde droger was 50 euro duurder geworden. Bleek dat de zondag gehanteerde prijs de goedkooptste was en gelijkwaardig aan de prijs van een zaak waar die week die droger in de aanbieding was. Aanbieding bij de concurrent voorbij dus gaat de prijs omhoog, logisch want op die manier blijft men het goedkoopste.
Oh ik werk er niet en koop liever bij de concurrent als die gelijkwaardig is in prijs want heb het niet zo op met die opdringerige verkopers die je ook gelijk Ziggo of Essent willen aansmeren maar eerlijk moet men wel zijn en zeker over de prijs en als het niet klopt kom dan met bewijzen.

Cosmo Kramer
door Cosmo Kramer Jan 25, 2018 om 15:53
Antwoorden / Vragen

Media Markt doet toch wel enigszins aan misleiding. Ik had mijn oog laten vallen op de Sony 4K Ultra HDTV KD49XE9005BAEP. Deze kostte bij de Media Markt EUR 1189,-. Een paar weken voordat de BTW actie begon, is echter in allerijl de prijs opgetrokken naar EUR 1399! Daar gaat nu dan de BTW af, en hij kost dan EUR 1156,13. Dus wordt de suggestie gewekt dat je EUR 242 korting krijgt, terwijl het in feite maar EUR 33 is.

MM is uiteraard niet de enige winkel die zich hier schuldig aan maakt, zo zijn er diverse andere ketens (waaronder bol.com) die in de aanloop naar de feestdagen eventjes de prijzen flink verhogen, om vervolgens even later weer "korting" te geven op deze verhoogde prijzen. Wie de prijzen goed in de gaten houdt ziet echter dat veel van deze producten buiten deze actieperiodes om feitelijk niet of nauwelijks duurder zijn, zodat die zogenaamd enorme korting eigenlijk nep is.

Cosmo Kramer
door Cosmo Kramer Jan 25, 2018 om 16:02
Antwoorden / Vragen

Ook kost het plaatsen van de TV (uitpakken, neerzetten en meenemen oude TV) ineens 15 euro, waar dit tot voor kort nog gratis was. Dus van die 33 euro korting blijft nog 18 euro over. Daarbij is het ook onzin dat ik moet betalen voor het meenemen van mijn oude TV. Ik heb hier nota bene nog verwijderingsbijdrage voor moeten betalen. Bij de meeste electronicawinkels (webshops uitgezonderd) hoort het op de juiste plek neerzetten en het meenemen van het verpakkingsmateriaal gewoon bij de standaard service, zonder dat hiervoor hoeft te worden bijbetaald.

Gr
door Grunn1 Jan 25, 2018 om 16:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Vanmorgen gekocht een broodrooster van Russel Hobs voor 37,40. Koste gisteren 44,95 bij de Mediamarkt, 44,99 bij coolblue en 43,99 bij Blokker..
Ach je hoeft er niets te kopen en wellicht als je zoeken gaat kom je rare prijzen tegen.
Je bepaald zelf als je iets te duur vind of niet en of je iets wil kopen.
Een ieder zal zo wel een voorbeeld kunnen vinden die wel of niet klopt.

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2018 om 16:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zit de prijs van deze laptop sinds gisteren in de gaten te houden http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_hp-pavilion-15-cd023nd-1514734.html Gister en vanmorgen was hij 699,- (bij concurrent CB 799,-), nu op dit moment 664,- euro (inmiddels ook bij Bol.com 664,- euro)

Gr
door Grunn1 Jan 25, 2018 om 16:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En?

Cookies
door Cookies Jan 25, 2018 om 16:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb 'm net 10 minuten geleden gekocht voor 549,- euro. Bij anderen nog steeds 699,- en bij CB dus zelfs 799,-.

Cookies
door Cookies Jan 25, 2018 om 16:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen
edrick3
door edrick3 Jan 25, 2018 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Koopje!

Gr
door Grunn1 Jan 26, 2018 om 01:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En nu is die uitverkocht

Cookies
door Cookies Jan 27, 2018 om 20:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen
ro
door ron503 - Jan 25, 2018 om 17:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen kent de acties wel dus u ook. Wat is er dan mis mee want u krijgt korting op het product en niet op de BTW want de Mediamarkt moet de BTW toch aan de belastingdienst afdragen. Wat ik niet kan bevatten is dat de Mediamarkt een slechte winkel is maar er tijdens de zogenoende kaarthouders in het filiaal Apeldoorn extern personeeel werdt ingehuurd omdat de mediamarkt de toestroom niet aan kon. Kortom als de Media markt een actie voert zijn de rapen gaar maar als tv winkel Sjakie hetzelfde doet heeft u daar geen problemen mee, u betaald wel veel meer maar Sjakie kan nog voor een jaar de winkel open houden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 26, 2018 om 00:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

. In de weken voor deze actie doet mediamarkt bij een groot deel van het assortiment de prijzen verhogen. De concurrentie gaat daarin mee

Lijkt me dat de concurrentie dom is, als zij hun prijzen verhogen verliezen ze klanten. Als ze hun normale prijs hanteren zijn ze goedkoper en levert dit klanten op.

In de telegraaf stond vandaag een fors aantal artikelen die weldegelijk duurder zijn geworden.
Heeft niets met dagprijzen te maken en ook niet met concurrentie, slechts met schadebeperking tijdens deze dagen.

En dan even een boodschap aan onze mediamarkt medewerker, een oud collega van mij runt een Mediamarkt filiaal in Noord Holland, hij geeft het ronduit toe dat veel prijzen omhoog gaan in aanloop naar de actieperiode. Gelukkig zijn er ook echte aanbiedingen maar die zijn op een paar handen te tellen.

lo
door lovewinnie - Jan 26, 2018 om 07:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er is alsnog wel een flinke korting vaak hoor. Daarnaast is het tegenwoordig met smartphone super handig om ff online te zoeken of de aanbieding echt of nep is. Ff artikel opzoeken, betere prijs Koop je daar.
Andere type nummer ook al scheelt een letter of cijfer is meteen een heel ander artikel. Dit hoort bij alle enkels gelijk te zijn. Bij een tv zou dat zomaar verschil kunnen zijn tussen led of Ultra 4k en dus ook verschil in prijs.

Ook geloof ik niet dat concurrentie de prijs mee verhoogt, juist door hun prijzen gelijk te houden zouden ze dan toch veel meer verkopen. Wat schieten hun op met prijsverhoging.

Ko
door Koekje1968 - Jan 27, 2018 om 21:09
1 Antwoorden / Vragen

Ik wil hier nog een belangrijke opmerking, vraag aan toevoegen:
Waarom zijn er bepaalde artikelen uit de online webshop gehaald?
Op het moment dat de btw-actie start, wordt de nieuwe website met de aangepaste prijzen gelanceerd.
Hoe komt dan toch dat veel nieuwere artikelen bij lancering van de website “tijdelijk niet verkrijgbaar” zijn?
Ik krijg het idee dat er heel bewuste afspraken zijn met leveranciers over wat wel en wat niet in de btw actie komt. Als er 2 modellen zijn waarvan de kleur verschillend is en er is net voor de lancering voldoende voorraad, dan kan het er bij mij niet in dat om 0:00 bij de lancering van de actie die voorraad compleet is uitverkocht en zoals ik boven vermeld: “tijdelijk niet verkrijgbaar” Deze artikelen worden vervolgens uit de voorraad gehaald om na de actie weer te worden teruggelegd!
Zijn er meer mensen met deze ervaringen?