Kl
door Klavertjevijf Feb 8, 2019 om 18:45
Winkels & webshops

Consumentenbond: kwaliteit en betrouwbaarheid

De Consumentenbond heb ik altijd als een nuttige vereniging gezien, met een doel waar ik achter kan staan. Die mening heb ik nog steeds. En toch is er
iets beginnen te wringen, waardoor ik mijn lidmaatschap na 32 jaar heb opgezegd.
De reden daarvan ligt in het volgende. Kort voor de afgelopen jaarwisseling begaf mijn vaatwasser het. Op zoek naar een nieuwe raadpleegde ik natuurlijk de testgegevens van de Consumentenbond op hun website. Door ook naar websites van fabrikanten te kijken bemerkte ik dat allerlei gegevens van de Consumentenbond daar niet mee in overeenstemming waren. Dat is nogal wat. Want afgaande op de testgegevens en specificaties op de website van de Consumentenbond kun je direct doorklikken naar een winkel om het apparaat te bestellen. Als de specificaties niet kloppen bestel je dus het verkeerde apparaat.

Om erachter te komen hoe de vork nu werkelijk in de steel zat heb ik de Consumentenbond een vraag gesteld. Ik ontving daarop geen antwoord. Daarop heb ik een klacht ingediend. De behandeling van de klacht ging op een manier die in de rubriek 'Stekeligheden' van de Consumentengids een mooie plaats had kunnen verdienen. Uiteindelijk kreeg ik na meer dan een maand toch nog een antwoord. Het antwoord was eenvoudig: de gegevens over de vaatwassers op de site van de Consumentenbond klopten niet en waren te wijten aan slordigheid (zo werd het letterlijk benoemd).
Voor mij was dit de aanleiding om mijn lidmaatschap direct te beëindigen. Hoewel ik het prima vind om met mijn lidmaatschap ook acties in het algemeen
belang te ondersteunen, ben ik van mening dat het deel - de testgegevens en de consumentengids - waarvoor je ruim € 75 per jaar betaald (nieuwe leden
betalen nog meer) betrouwbaar moet zijn. De website met de doorklikfunctie naar winkels impliceert dit ook.
Ik heb wat zoekwerk op het internet gedaan, maar kan toch maar nauwelijks negatieve reviews over de tests van de Consumentenbond vinden. Alleen op deze website van Kassa trof ik een vraag aan uit 2011 van iemand die ook al zijn vraagtekens plaatste bij de betrouwbaarheid van de tests van de Consumentenbond.

Ik vraag mij dan ook af: zijn er meer ervaringen met de tests van de Consumentenbond?

8217 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2019 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben heel lang geleden lid geweest van de Consumentenbond, maar van hun testen heb ik nooit een hoge pet op gehad.

Ik denk dat verleden jaar een heleboel mensen minder blij geweest zijn met CB ivm met die kwestie met Energieflex. Daar zijn velen blind ingestapt omdat CB dat promootte.

Hier op het forum is een tijd geleden ook het nodige te doen geweest over een cv ketel die beste koop geweest zou zijn, maar binnen de korste keren was doorgerot.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 8, 2019 om 18:55
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Nu u geen lid van de Consumentenbond meer bent hebt u in kieskeurig n.m.m. een goed alternatief.
Ben zelf geen lid van CB.
https://www.kieskeurig.nl/vaatwasser?gclid=EAIaIQobChMInp7O8dms4AIVxZrVCh37FA7xEAAYAiAAEgK7QvD_BwE

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 8, 2019 om 18:56
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Klavertje vijf,

Ik heb dezelfde ervaring gehad, 23 jaar geleden, toen ik een nieuwe bromscooter nodig had.

Omdat ik ervaring met bromscooters had,las ik hun test aandachtig.
Maar de conclusie van de test klopte niet met mijn ervaring.....

Ik las het magazine overigens gratis in de bibliotheek.

pe
door peentjes - Feb 8, 2019 om 19:21
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ja een jaartje geleden een proefabo gehad en me mateloos verbaasd over het vage taalgebruik in veel testen. Gelujk opgezegd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2019 om 19:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Voor zover ik ooit ben afgegaan op testen van de consumentenbond heb ik geen slechte ervaringen.
Daarbij kunnen meningen ook verschillen want naar mijn ervaring is de supermarkt dir zich op basis van een test van een tv consumentenprogramma de goedkoopstr noemt dat zeker niet.

jo
door jorisw - Feb 8, 2019 om 19:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds ik jaren geleden een keer een versterkertest van de CB hebt gelezen waarin een topversterker het aflegde tegen een B-merk omdat dat B-merk een hoger vermogen kon leveren ben ik afgehaakt.

aurora1
door aurora1 - Feb 9, 2019 om 19:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik had jaren geleden ook een abonnement. Ik ging en ga nooit alleen af op de testen van de CB.
En.... u kunt in de meeste bibliotheken de gids nog raadplegen.

gerbera
door gerbera - Feb 10, 2019 om 11:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bij al die testen heb ik zo mijn vraagtekens, er is b.v. een super als beste uit de bus gekomen met zijn groente en fruit. Ik haal mijn groente en fruit (buiten het seizoen van mijn volkstuin en de vriezer leeg is) op de markt waar dus niemand aan het fruit zit te knijpen of mee gooit en de groente dagvers is. En dat is echt veel beter dan die super waar het eerst dagen in de koeling ligt. Mijn keukenmachine, toendertijd niet zo best in de test, werkt al ruim 30 jaar en hakt, snijd, schrapt, kneed en raspt nog perfect en kan er ook nog heerlijke smooties mee maken. Alleen koffie zetten doet die niet maar daar heb ik een ander apparaat voor wat ook al 14 jaar mee gaat.

ma
door maarten heest - Feb 10, 2019 om 17:29
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, prima ervaringen. Heel nuttig.
Vevelend dat er bij de Consumentenbond een fout gemaakt is maar als u al 32 jaar lid bent, is dan deze ervaring een reden om op te zeggen?
'Slordigheden', ja maar natuurlijk. Het is mij de afgelopen 32 jaar ook niet gelukt om zonder slordigheden door het leven te gaan. Dat kan de beste overkomen toch?

Kl
door Klavertjevijf Feb 11, 2019 om 15:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geheel eens ben ik het met u dat ieder mens fouten kan maken. Ik reken mijzelf ook tot die mensen. Organisaties die diensten of producten leveren aan anderen weten dit net zo goed en hebben controlemechanismen ingebouwd om te voorkomen dat die fouten werkelijk doorgezet worden. De gezondheidszorg is met alle publiciteit het meest in het oog springend.

Op de website van de Consumentenbond over het onderwerp vaatwassers barstte het werkelijk van de fouten. Zoveel dat hier duidelijk niets gecontroleerd was. Een enkele kleine fout mag wat mij betreft zelfs nog wel eens onopgemerkt blijven bij een controle.

De leden van de Consumentenbond mogen er wat mij betreft op kunnen rekenen dat de gegevens waarvoor zij betalen een behoorlijke graad van betrouwbaarheid hebben. De bond onderstreept dit zelf door de lezers te laten doorklikken naar winkels waar het product te bestellen is, een systeem van 'zoek hier het product uit dat het meest past bij uw wensen en bestel direct'. De bond is wat mij betreft erg in gebreke als hier niet wordt gecontroleerd op fouten.

Wanneer na soebatten om een antwoord op mijn vragen over het gegevensbestand 'vaatwassers' na ruim een maand de enige reactie luidt: "slordigheid" dan geeft mij dat ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de weergegeven testresultaten van alle andere producten naast vaatwassers. Als het vertrouwen weg is, is een lidmaatschap nutteloos geworden.

Daarbij komt nog de wijze van communiceren. Alvorens een antwoord te krijgen heb ik eerst diverse mails moeten schrijven over het uitblijven daarvan. Daarop kwamen wel reacties. Gebezigde excuses waren o.m. 'systeemfout', 'uw mail is tussen 2 afdelingen blijven steken', 'onderbezetting', 'menselijke fout'. Dit brengt mij tot de conclusie dat er in de structuur ook iets mis is bij de Consumentenbond.

Het zal niet voor niets zijn dat het ledenaantal al jaren aan het dalen is. De meeste reacties van de geïnteresseerden in consumentenzaken hier op de website van Kassa zijn ook niet echt positief over de Consumentenbond. Zelf ben ik dat lange tijd wel geweest. Na een periode van twijfel hebben de hier beschreven gebeurtenissen mij tot de overtuiging gebracht dat het chaos moet zijn bij de Consumentenbond.

ma
door maarten heest Feb 12, 2019 om 10:47
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zijn wel een hoop foutjes en technische problemen die u tegenkomt. Dat snap ik.
Maar, zonder uw ervaring te willen bagatelliseren, de klanttevredenheidsscores wijzen een trend aan dat het steeds beter gaat.
Het lijkt dat u wilt suggereren dat het een chaos is en dat mensen daarom hun lidmaatschap opzeggen. Op basis van uw eigen ervaring.
Maar dat kunt u zo niet stellen natuurlijk. In het jaarverslag 2017 van de Consumentenbond staat dat er in 2017 juist 5000 minder klachten zijn binnengekomen dan in 2016. Bijna de helft minder zelfs. Het ledenaantal was in 2017 totaal 446767, nog steeds een aantal waar je u tegen zegt.
In 1978 was het aantal leden 470000, wel een daling nu dus maar ook min of meer stabiel.
Als je het verhaal over de impact van de Consumentenbond leest, dan staan daar prominente onderwerpen als sjoemelsoftware, boeterentes, garanties naast testen. Een club met invloed.

Persoonlijk zou ik de Consumentenbond iets meer krediet geven alhoewel ik me goed kan voorstellen dat u momenteel wat minder enthousiast bent.

De
door DebbievdZwaan - May 12, 2019 om 20:44
1 Antwoorden / Vragen

Consumentenbond is een commercieel bedrijf waarbij n bepaalde partij geld betaalt om als beste uit de test te komen bij hun recensies en waarderingen. Ik begrijp überhaupt niet dat zij nog enig advies mogen leveren, ze bedonderen mensen door te doen alsof t al maar iets om kwaliteit gaat

tijger1
door tijger1 May 12, 2019 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is nogal een aantijging, dat een waardering als “beste uit de test” te koop zou zijn.

Ik heb uw reactie gemeld.

aurora1
door aurora1 May 12, 2019 om 23:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10