gi
door gijane Aug 4, 2017 om 18:49
Winkels & webshops

Consumentenrecht en Hornbach

Hornbach zonder service Na 19 jaar was onze oude airco overleden. Na lang beraadt besloten wij om een airco te kopen bij de Hornbach. In mei kochten wij een split airco van het merk Eurom AC 7000 bij de Hornbach Nieuwegein. Deze airco was voor verkoeling in ons appartement welke als bovenste etage al snel te warm is om te vertoeven. Al na twee maanden en met nog geen tien dagen draaitijd bleek de airco niet meer te functioneren. Ik belde daarop de Honbach om een vervangend product te vragen. De Hornbach gaf aan deze airco niet meer op voorraad te hebben. Daarna werd mij verzocht om zelf maar contact op te nemen met de fabrikant. Aangezien wij het product bij de Hornbach hadden gekocht maakte ik gelijk duidelijk dat wij zaken hadden gedaan met de Hornbach en niet met de fabrikant. Ik verzocht de medewerker van Hornbach om dit met de fabrikant te regelen. Ik gaf aan dat wij ons geld terug wilden maar er werd beloofd dat ik de airco met een week gerepareerd weer kon ophalen. Daarmee gingen wij akkoord. Een week later hadden we nog niets gehoord over onze airco. Ik belde dus wederom met de Hornbach Nieuwegein. Daar werd mij verteld dat het apparaat pas later naar de firma Eurom was verzonden maar dat Eurom had aangegeven de airco op maandag na het weekend te repareren. Het apparaat zou dan worden teruggestuurd naar de Hornbach. Ik kon dinsdag en hooguit donderdag wel een telefoontje verwachten. Donderdagmiddag hadden we wederom niets gehoord van de Hornbach dus belde ik ze maar weer een keer. Er werd ons wederom belooft dat de airco er nu op vrijdag zou zijn. Inmiddels waren we dus ruim twee weken verder. Al die tijd dus ook zonder airco gezeten en geen geld terug gehad om een andere aan te kunnen schaffen. Op vrijdagmiddag belde ik wederom naar de Hornbach. De airco was er niet. Ik gaf wederom aan dat wij ons geld terug wilde en de koopovereenkomst wilde ontbinden. Een vriendelijke medewerker van de Hornbach gaf mij aan dat hij dat met zijn filiaalmanager moest bespreken en dat hij mij voor 17.00 zou terugbellen. Dat gebeurde ook. Zijn verhaal was echter dat wij ons mijn geld niet terug kregen en maar moesten wachten op de gerepareerde airco. Ik vroeg daarom naar de filiaalmanager zelf. Deze man was erg onvriendelijk en uit de hoogte. Hij besliste dus voor ons dat wij nog maar een week extra op de airco moesten wachten. Hij kon niet garanderen dat de airco er over een week daadwerkelijk zou zijn. Wij zaten inmiddels al ruim twee weken zonder airco! Wij hebben dat ding gekocht voor de zomer en niet om weken lang te moeten wachten tot een bedrijf als Eurom het ding een keer repareert en opstuurt. Dan is de zomer al voorbij. Ik gaf wederom aan dat wij de koop wilde ontbinden en dat wij daarvoor in ons recht stonden. Ik bleef herhalen dat ik ons geld terug wilde hebben om zo een ander apparaat te kunnen aanschaffen maar hij bleef bij zijn standpunt. Uiteindelijk verzandde het telefoongesprek in ruzie. Iets waar ik natuurlijk niet op zit te wachten. De Hornbach geeft geen duimbreed toe ook al zijn er meerdere beloftes gebroken welke door de medewerkers van diezelfde Hornbach naar ons toen\ zijn gemaakt. Ook al hebben wij de wet aan onze kant. Dat maakt voor de Hornbach niets uit. Ik weet niet hoe dat zal aflopen. Wij sturen nu een brief waarin ik de koop wil ontbinden en ik mijn geld teruggestort wil hebben. Als ik af moet gaan op de manier waarop de filiaalmanager mij te woord stond kan ik zowel naar de airco als mijn geld fluiten ben ik bang. Daarom: koop nooit iets bij de Hornbach, zeker geen electronica. Als het stuk gaat ben je alles kwijt. Service is een woord die ze daar nog nooit hebben gehoord. Ze denken daar met intimidatie de klant te kunnen bestoken maar ik bijt van mij af. Dan maar via dit soort fora. Meer heb je in dit land eigenlijk als consument niet. Ik ben benieuwd of er nog zal worden gereageerd op mijn brief. G.I.Jane

2423 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 4, 2017 om 18:57
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gijane ,

Ik gaf aan dat ik dan mijn geld terug wilde en de koopovereenkomst wilde ontbinden

Ontbinding van de koopovereenkomst kan meestal niet meteen gebeuren. Dit doet u pas als de verkoper niet kan of wil repareren of geen nieuw product kan leveren. Of als dit niet van hem gevraagd mag worden. De wet zegt dat u allereerst recht hebt op levering van een goed, deugdelijk product. En dat de verkoper daar eerst voor moet zorgen.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2017 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In mei koopt u een airco, na twee maanden en een paar dagen doet hij het niet meer.

Dus in juli gaat dat ding terug naar de fabriek, hoogzomer. Er zullen daar wel meer airco's binnen komen om gerepareerd te worden. Dus dat u moet wachten is niet zo raar en nee, u hebt in ieder geval voorlopig geen recht op geld terug.

Po
door Pontiac - Aug 4, 2017 om 19:02
131 Antwoorden / 5 Vragen

U bent boos op de verkoper maar de verkoper doet wat hij kan ,u moet gewoon geduld hebben (is heel moeilijk weet ik ook iets van maar het komt als ik uw "lijdensweg" goed heb gelezen best wel goed )

diumenge
door diumenge - Aug 4, 2017 om 19:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

TL;DR. Kan je je verhaal even samenvatten in drie zinnen?

marita5
door marita5 Aug 4, 2017 om 19:15
11507 Antwoorden / 15 Vragen

ik wil een airco , de koopovereenkomst ontbinden , en mijn geld terug ;-))

Cookies
door Cookies - Aug 4, 2017 om 19:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kan het wel in 1 zin samenvatten: TS wil niet wachten op reparatie van een airco en wil haar geld terug van Hornbach waar je nooit meer wat moet kopen omdat ze daar nog nooit van service hebben gehoord.

DOOR DIUMENGE - 4 AUG. 2017 OM 19:10
8882 ANTWOORDEN / 11 VRAGEN

TL;DR. Kan je je verhaal even samenvatten in drie zinnen?

diumenge
door diumenge - Aug 4, 2017 om 19:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kijk zo kan het ook. En Hornbach heeft natuurlijk het recht om te repareren.

DOOR CAROLA.83 - 4 AUG. 2017 OM 19:16
11675 ANTWOORDEN / 28 VRAGEN

Kan het wel in 1 zin samenvatten: TS wil niet wachten op reparatie van een airco en wil haar geld terug van Hornbach waar je nooit meer wat moet kopen omdat ze daar nog nooit van service hebben gehoord.

tenormin
door tenormin - Aug 4, 2017 om 19:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Toch zal u Hornbach de gelegeheid moeten geven om de airco te repareren. Dat mag zelfs 3 keer, helaas voor U. Daarna gaat het over een ongeschikt product. Hoeveel slechts u ook over Hornbach schrijft. En, "dan is de zomer al voorbij", beetje optimisme mag best: September komt er ook nog aan. ;-)

ne
door neodutchio - Aug 4, 2017 om 19:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Zie mijn verhaal op Radar. U eist een beetje meer dan u vragen mag.

tenormin
door tenormin Aug 4, 2017 om 23:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Geen zin om op Radar te kijken, toch eenzelfde verhaal; -) @neodutchio

ne
door neodutchio Aug 5, 2017 om 06:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Tuurlijk, aan de onderkant van de markt iets kopen en klagen dat het in het hoogseizoen niet binnen een paar dagen opgelost is.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 4, 2017 om 23:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik weet het niet hoor maar u klinkt A alsof u een B merk heeft gekocht en B nogal uit de hoogte.
en dat wij daarvoor in ons recht stonden
En ook nog deze
Ook al hebben wij de wet aan onze kant.

U staat niet in uw recht en de wet staat duidelijk niet aan uw kant.
Een beetje airoboer komt gewoon aan huis service verlenen maar dat gaat natuurlijk niet lukken voor dit soort bedragen en merken.

Daarnaast is het een caravan airco en dus niet bedoeld om.een appartementen te koelen
.

tenormin
door tenormin Aug 4, 2017 om 23:18
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Vraag me veel af waar men "zomaar" wetten uit de hoge hoed tovert. Trouwens, is ook niet helemaal correct: een caravan airco kan best voldoen een om een bepaald gedeelte van een appartement koel te houden. Men hoeft echt geen totale installatie van een airco te hebben, hoor.

ge
door george321 - Aug 4, 2017 om 23:14
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als de beleefdheid en of rechten wederzijds met voeten getreden worden, kan de andere partij ook zijn rechten laten spreken. Twee richtingverkeer heet dat. Zo te lezen eist u teveel, ze mogen repareren/herstellen. En als u met uw geld iets gekocht en betaald heeft, is het niet meer uw geld maar uw artikel.

costnix
door costnix - Aug 4, 2017 om 23:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt ondertussen gebruikmaken van de arko. Mocht deze niet aanwezig zijn, zult u van de adko gebruik moeten maken.