Ge
door Gerrit van der Zee May 18, 2019 om 16:43
Winkels & webshops

Controle door KCB

Ik heb in Thailand 6 plantjes gekocht ter waarde van 70 euro, deze plantjes zijn bij invoer in Nederland door de KCB (Kwaliteits Controle Buro) voor PostNL bekeken of de planten gezond zijn. Het fytosanitair certificaat zat bij de zending van 6 plantjes.
Voor deze controle van de plantjes moest in 130 euro betalen aan PostNL.
Nadat ik PostNL heb aangeschreven trekken zij hun handen er van af en moet ik maar contact opnemen met KCB.
De KCB antwoord "de controle moet betaald worden"
Over de proportionele (keurings)kosten willen ze het niet hebben.
Ik vind het maar raar dat ik 130 euro keuringskosten moet betalen voor de invoer van plantjes voor 70 euro.
Heeft iemand anders dit ook meegemaakt ??
En wat te doen, want ik ben het er helemaal niet mee eens.

6265 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 18, 2019 om 16:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Uiteraard moeten de keuringskosten betaald worden. Dat staat los van de waarde van de planten.
Je kunt het er dan wel; niet mee eens zijn, maar .... weinig aan te doen.
https://kcb.nl/over/tarieven
Ter info: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/import-planten-groenten-fruit-plantaardige-producten/importinspecties/inspectie

tijger1
door tijger1 - May 18, 2019 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is ook de taak van de KCB.

  • de importinspectie (fytosanitair) van verse groenten en fruit, snijbloemen en potplanten en van plantaardige producten die niet onder een specifieke sector vallen, ook wel ‘diverse producten’ genaamd

marita5
door marita5 - May 18, 2019 om 16:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Edit

tenormin
door tenormin - May 18, 2019 om 17:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij normaal dat u keuringskosten moet betalen.

costnix
door costnix May 18, 2019 om 18:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De tarieven van Nederland vallen nog mee vergeleken met die van Australië en Nieuw-Zeeland.

gerbera
door gerbera - May 18, 2019 om 17:21
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het fytosanitair certificaat zat bij de zending

Dit certificaat betekend niet dat er bij invoer niet alsnog een controle dient plaats te vinden. Het geeft aan dat in het land van herkomst de planten als "veilig" zijn beoordeeld. U heeft ze zoals ik begrijp op laten sturen en dan moet PostNl de planten laten controleren om te kijken of de planten voor de flora in Nederland niet "schadelijk" zijn. En die controle moet betaald worden.

Uitgangspunt in de regelgeving voor import van plantaardige producten is dat de fytosanitaire controle gebeurt aan de buitengrens. Douanetechnisch mag de zending pas worden ingevoerd nadat de fytosanitaire controle is afgerond. Concreet betekent dit dat een zending onder douanetoezicht blijft, totdat de fytosanitaire controle is afgerond.

costnix
door costnix - May 18, 2019 om 18:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ieder bedrijf, dat planten, groenten, bloemen,.... importeert heeft er mee te maken en ook particulieren zoals u.
Bedrijven krijgen korting bij grote hoeveelheden en kunnen abonnementen afsluiten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2019 om 18:29
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, als u zich niet van te voren goed informeert over het importeren van planjes dan is het toch helaas jammer voor u dat u het niet met deze regelgeving eens bent. Een (on)aardig voorbeeld waarom dit nodig is is o.a. de buxusmot (naast andere mogelijk te importeren ongewenste plantenziekten).
Ps. u zou de webwinkel kunnen aanspreke als zij dit niet vermeld hebben.

newmikey
door newmikey - May 19, 2019 om 09:10
830 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het er "helemaal niet mee eens" bent en die tarieven gewoon van te voren vast staan heeft u de zaken omgedraaid: u had éérst moeten protesteren en pas ná dat u er in geslaagd was de KCB te overtuigen hun tarieven te verlagen plantjes moeten importeren.

aurora1
door aurora1 - May 20, 2019 om 01:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U zult moeten betalen. Controle op invoer van planten, zaden, eten. etc. is om te voorkomen dat geen ziektes etc. binnen komen die de hele landbouw om zeep kan helpen en verdere flora/beplantingen.
U had zich maar beter vooraf over e.e.a. kunnen informeren.
Kijk ook eens naar het programma Border Control op Veronica op zondagavond tot 20.30 uur.

costnix
door costnix May 20, 2019 om 16:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Australië en Nieuw Zeeland zijn veeeeel strenger. In de aankomsthal loopt de douane met speurhonden rond, die getraind zijn in het opsporen van o.a. groenten en fruit.
Ik werd in Nieuw Zeeland uit de rij gehaald, toen de hond naast mij ging zitten. Op mijn vraag of dit een drugscontrole was, was het antwoord nee, het is voor controle op plantaardig materiaal.
Rugzak en koffer werd opengemaakt en ze vonden niets, maar ik had een aantal appels in de rugzak gehad en de hond heeft die geur opgemerkt. Ik kon vervolgens gaan.
De tenten, die we bij ons hadden werden vervolgens meegenomen voor een grondige schoonmaakbeurt, want daar zat aarde en plaatmateriaal in van het vorige gebruik. Twee uren later konden wij weer verder. Onze reisleider moest wel voor die kosten betalen en kreeg een schriftelijke waarschuwing.

aurora1
door aurora1 May 20, 2019 om 22:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Sportteams worden vaak naar kranen gestuurd om de modder van hun sportschoenen te verwijderen enz. en erna opnieuw gecontroleerd.
Behalve in Australië en Nieuw Zeeland zijn ze in de USA ook veel strenger.
Ik vind het prima.

ne
door neodutchio - May 20, 2019 om 08:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De waarde van uw plantjes maken totaal niet uit. Een plantje van €1 kost net zoveel om te controleren dan eentje van €100.

Ook al heeft u een fytosanitair certificaat erbij, dat zegt ook niet veel. Enkel dat de plantjes gezond zijn volgens de richlijnen in Thailand. Echter zal de regelgeving in Nederland strakker zijn en willen wij ook weten of er geen andere zaken (zoals zaden en ongedierte) meereizen met de plantjes.

Alles gaat geheel volgens de richtlijnen. De prijzen liggen vast en de volgorde ook. Jammer voor u dat de plantjes duurder zijn uitgevallen. Maar aan de andere kant heeft u wel iets bijzonders nu.

1paul
door 1paul - May 20, 2019 om 14:51
3134 Antwoorden / 0 Vragen

wees blij dat je niet ook nog eens btw en invoerkosten erbij hebt gekregen!!!

costnix
door costnix May 20, 2019 om 16:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En dat de planten niet in beslag zijn genomen of dat u de planten op uw kosten terug naar Thailand had moeten sturen.

philip lentz
door philip lentz - May 20, 2019 om 16:07
1 Antwoorden / Vragen

130€is niet deelbaar door 6

costnix
door costnix May 20, 2019 om 16:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo niet deelbaar?
130 / 6 = 21.6666666666667 :-D

wa
door walsum107 - May 20, 2019 om 16:57
54 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kijk met plezier naar het programma "Border Securety" met name Australië. Daar weet met uit angst van wanten.
Dan komt u goed weg, fytosanitair certificaat ten spijt. Als hier een een controle door het KCB vereist is voor Post NL, jawel
dan is dit zo. Bestel ik bij alibaba in China iets boven de vrijstelling van invoerkosten. Moet ik ook betalen en soms meer dan
wat het bestelde kost.

wimmi20
door wimmi20 - May 20, 2019 om 19:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als u van te voren bij Google had ingeklopt 'planten invoeren' dan had u deze narigheid niet gehad.

mo
door mof - May 21, 2019 om 07:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

130€?  Dat is iets van 1 a anderhalf man uur .... volgens mij is dat redelijk. Wat hier schort is dat u uzelf beter vooraf had moeten laten voorlichten. Deze mensen doen zeer nuttig werk. Voorkomen verspreiding van ziekten.