Coolblue vernietigd zonnebril zonder toestemming
Op 05-08-2019 heb ik, binnen de twee jaar garantietermijn, mijn Ray-Ban Erika RB4171 Polarized Brown ingeleverd. De coating aan de binnenkant van mijn zonnebril liet los. Lichte schade, maar omdat ik zag dat ik twee jaar garantie had, ben ik teruggaan naar uw winkel.
In de winkel besproken dat wij de zonnebril wel terug willen, mits deze niet gemaakt kon worden. Aangegeven dat we geen geld willen ontvangen. Dit omdat wij destijds de bril voor een klein bedrag van 30 euro hebben betaald. Ik weet dat ik voor dat bedrag niet dezelfde bril terug kan kopen. De medewerker die gaf aan dit te begrijpen.
Plots krijg ik een mail van uw klantenservice dat ze mijn IBAN willen ontvangen i.v.m. het terugstorten van het aankoopbedrag. Omdat dit niet de afspraak was, terug naar de winkel gegaan en gevraagd of ik de zonnebril terug kan krijgen. De man in de winkel zou een notitie maken zodat de bril terug naar mij zo komen. Zo gezegd, zo gedaan.
Even later kreeg ik wederom een mail van uw klantenservice dat ik mijn zonnebril niet meer terug krijg omdat deze is vernietigd.
Dit was niet volgens afspraak.
Coolblue gaf aan dat dit protocol is bij producten die Coolblue niet meer verkoopt, mits een duur apparaat zoals een laptop of witgoed. Daarbij wordt altijd met de klant ovelegd. Er wordt dus onderscheidt gemaakt hoeveel er door een klant wordt uitgegeven?
Hoe hoger de rekening, hoe klantvriendelijker?
Het gaat mij ten eerste niet om mijn aankoopbedrag van 30 euro. Ik heb twee jaar geleden geluk gehad dat ik voor die prijs een zonnebril van Ray-Ban heb kunnen kopen.
Het gaat mij om het feit dat er, zonder overleg en niet volgens afspraak, mijn zonnebril is vernietigd. De keus om mijn product elders te laten maken of ‘ kapot ‘ door te blijven dragen, is mij ontnomen en daarbij ook mijn zonnebril. Daarbij komt wel het feit dat ik voor een bedrag van 30 euro geen nieuwe Ray-Ban kan kopen, dus daarom niet akkoord ben gegaan met het terugkrijgen van mijn aankoopbedrag.
Reactie van Coolblue is dat de niks voor mij kunnen betekenen maar wel een voucher van 15 euro kunnen geven.
Wie staat er in z'n recht?
Mvg,
Sanne
U heeft geheel conform de consumentenbeschermingswetgeving de melding gehad dat u uw geld terug kunt ontvangen. Dat geldt dan wel voor de volledige € 30,00 (ander lettertype door toetsenbord probleempje)
In die zin is er dus niets mis mee en is het zo dat de medewerker in de winkel u foutief heeft voorgelicht.
Zie o.a. www.consuwijzer.nl en in het BW art: 7:17 en verder.
(Strikt formeel is fabrieksgarantie hier niet aan de orde)
Wat dacht je nu te krijgen Een nieuwe bril of een nieuwe coating voor een bril van 2 jaar oud die €30 heeft gekost?
Maken is veel duurder dan de waarde van de bril.
De verkoper heeft de keus, maken of het aankoopbedrag vergoeden. Of mogelijk de waarde van de bril.
Je bent schadeloos gesteld. maar dit soort dingen kun je maar beter niet weer doen.
U hebt het aankoopbedrag toch teruggehad? Dan is de bril van Coolblue. Doorgaans is het òf òf en niet èn èn.
Ik heb nog niks ontvangen omdat ik nog niet akkoord ben gegaan.
Hallo Sanne,
Je hebt geen “poot om op te staan” want je hebt het aankoopbedrag teruggekregen.
Zie het als een service van Ray-Ban ,je hebt immers “gratis” twee jaren genoten van de bril.
Koop maar weer een nieuwe Ray-Ban,dus even sparen.
Jammer dat door een foutje of miscommunicatie de bril niet gered is kunnen worden.
Natuurlijk staat u in uw recht als dat de afspraak wél was. De vergoeding bestaat uit alsnog de € 30 ontvangen.
Plus als extraatje een bon ter waarde van € 15 waarmee Coolblue in feite excuses maakt voor de gang van zaken. Netjes!
Het is overigens niet zonder meer gezegd dat Coolblue niet fout zat. Afspraak is immers afspraak.Het feit dat men, 'geheel conform consumentenbeschermingswetgeving', geld terug geeft, is natuurlijk geen rechtvaardiging gemaakte afspraken niet na te komen.
Je kon je geld terug krijgen voor de zonnebril, maar dat wilde je niet.
En als je dan aandringt om reparatie, dan stuurt de medewerker de bril wel op. Met dit gevolg.
Je wilt toch niet beweren dat je de bril elders zou laten maken.
Koop weer een nieuwe bril in de opruiming.
Of wilde je van Coolblue een geheel nieuwe bril?
Beste Panter22,
Ik had van te voren aangegeven dat wanneer de bril niet gemaakt kon worden, ik de bril terug zou willen. Dit omdat de schade minimaal was. Wel gaf Coolblue aan dat ik 2 jaar garantie had, dus waarom zou ik de bril dan niet laten maken, aldus medewerker in de winkel.
Het gaat mij niet om de 30 euro want dat was een koopje en heb ik geluk mee gehad. Het gaat om het feit dat ik van te voren duidelijke afspraken heb gemaakt maar niet zijn nagekomen.
Het geld terugkrijgen was de optie nadat de bril was vernietigd.
Nou dan kent die medewerker hun eigen regels niet,
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer