Sannevdvleuten
door Sannevdvleuten Oct 11, 2019 om 13:16
Winkels & webshops

Coolblue vernietigd zonnebril zonder toestemming

Op 05-08-2019 heb ik, binnen de twee jaar garantietermijn, mijn Ray-Ban Erika RB4171 Polarized Brown ingeleverd. De coating aan de binnenkant van mijn zonnebril liet los. Lichte schade, maar omdat ik zag dat ik twee jaar garantie had, ben ik teruggaan naar uw winkel.

In de winkel besproken dat wij de zonnebril wel
terug willen, mits deze niet gemaakt kon worden. Aangegeven dat we geen geld willen ontvangen. Dit omdat wij destijds de bril voor een klein bedrag van 30 euro hebben betaald. Ik weet dat ik voor dat bedrag niet dezelfde bril terug kan kopen. De medewerker die gaf aan dit te begrijpen.

Plots krijg ik een mail van uw klantenservice dat ze mijn IBAN willen ontvangen i.v.m. het terugstorten van het aankoopbedrag. Omdat dit niet de afspraak was, terug naar de winkel gegaan en gevraagd of ik de zonnebril terug kan krijgen. De man in de winkel zou een notitie maken zodat de bril terug naar mij zo komen. Zo gezegd, zo gedaan.

Even later kreeg ik wederom een mail van uw klantenservice dat ik mijn zonnebril niet meer terug krijg omdat deze is vernietigd.
Dit was niet volgens afspraak

Coolblue gaf aan dat dit protocol is bij producten die Coolblue niet meer verkoopt, mits een duur apparaat zoals een laptop of witgoed. Daarbij wordt altijd met de klant ovelegd. Er wordt dus onderscheidt gemaakt hoeveel er door een klant wordt uitgegeven?
Hoe hoger de rekening, hoe klantvriendelijker?

Het gaat mij ten eerste niet om mijn aankoopbedrag van 30 euro. Ik heb twee jaar geleden geluk gehad dat ik voor die prijs een zonnebril van Ray-Ban heb kunnen kopen.

Het gaat mij om het feit dat er, zonder overleg en niet volgens afspraak, mijn zonnebril is vernietigd. De keus om mijn product elders te laten maken of ‘ kapot ‘  door te blijven dragen, is mij ontnomen en daarbij ook mijn zonnebril. Daarbij komt wel het feit dat ik voor een bedrag van 30 euro geen nieuwe Ray-Ban kan kopen, dus daarom niet akkoord ben gegaan met het terugkrijgen van mijn aankoopbedrag.

Reactie van Coolblue is dat de niks voor mij kunnen betekenen maar wel een voucher van 15 euro kunnen geven.

Wie staat er in z'n recht?

Mvg,

Sanne

1570 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2019 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vervelend, maar foutjes kunnen gebeuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2019 om 13:32
16772 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft geheel conform de consumentenbeschermingswetgeving de melding gehad dat u uw geld terug kunt ontvangen. Dat geldt dan wel voor de volledige  € 30,00 (ander lettertype door toetsenbord probleempje)

In die zin is er dus niets mis mee en is het zo dat de medewerker in de winkel u foutief heeft voorgelicht.

Zie o.a. www.consuwijzer.nl en in het BW art: 7:17 en verder.

(Strikt formeel is fabrieksgarantie hier niet aan de orde)

panter22
door panter22 - Oct 11, 2019 om 13:40
6599 Antwoorden / Vragen

Wat dacht je nu te krijgen Een nieuwe bril of een nieuwe coating voor een bril van 2 jaar oud die €30 heeft gekost?
Maken is veel duurder dan de waarde van de bril.
De verkoper heeft de keus, maken of het aankoopbedrag vergoeden. Of mogelijk de waarde van de bril.
Je bent schadeloos gesteld. maar dit soort dingen kun je maar beter niet weer doen.

sira
door sira - Oct 11, 2019 om 13:44
2289 Antwoorden / 24 Vragen

U hebt het aankoopbedrag toch teruggehad? Dan is de bril van Coolblue. Doorgaans is het òf òf en niet èn èn.

Sannevdvleuten
door Sannevdvleuten Oct 12, 2019 om 12:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nog niks ontvangen omdat ik nog niet akkoord ben gegaan.

Magnum007
door Magnum007 - Oct 11, 2019 om 20:18
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Sanne,

Je hebt geen “poot om op te staan” want je hebt het aankoopbedrag teruggekregen.

Zie het als een service van Ray-Ban ,je hebt immers “gratis” twee jaren genoten van de bril.

Koop maar weer een nieuwe Ray-Ban,dus even sparen.

Tr
door Trostomaat - Oct 11, 2019 om 21:42
239 Antwoorden / Vragen

Jammer dat door een foutje of miscommunicatie de bril niet gered is kunnen worden.
Natuurlijk staat u in uw recht als dat de afspraak wél was. De vergoeding bestaat uit alsnog de € 30 ontvangen.
Plus als extraatje een bon ter waarde van € 15 waarmee Coolblue in feite excuses maakt voor de gang van zaken. Netjes!

Het is overigens niet zonder meer gezegd dat Coolblue niet fout zat. Afspraak is immers afspraak.Het feit dat men, 'geheel conform consumentenbeschermingswetgeving', geld terug geeft, is natuurlijk geen rechtvaardiging gemaakte afspraken niet na te komen.

panter22
door panter22 - Oct 12, 2019 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

Je kon je geld terug krijgen voor de zonnebril, maar dat wilde je niet.
En als je dan aandringt om reparatie, dan stuurt de medewerker de bril wel op. Met dit gevolg.
Je wilt toch niet beweren dat je de bril elders zou laten maken.
Koop weer een nieuwe bril in de opruiming.
Of wilde je van Coolblue een geheel nieuwe bril?

Sannevdvleuten
door Sannevdvleuten Oct 12, 2019 om 12:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Panter22,

Ik had van te voren aangegeven dat wanneer de bril niet gemaakt kon worden, ik de bril terug zou willen. Dit omdat de schade minimaal was. Wel gaf Coolblue aan dat ik 2 jaar garantie had, dus waarom zou ik de bril dan niet laten maken, aldus medewerker in de winkel.

Het gaat mij niet om de 30 euro want dat was een koopje en heb ik geluk mee gehad. Het gaat om het feit dat ik van te voren duidelijke afspraken heb gemaakt maar niet zijn nagekomen.

Het geld terugkrijgen was de optie nadat de bril was vernietigd.

panter22
door panter22 Oct 12, 2019 om 15:07
6599 Antwoorden / Vragen

Nou dan kent die medewerker hun eigen regels niet,