Mikzar
door Mikzar Oct 21, 2018 om 12:21
Winkels & webshops

Eetcafé annuleerd reservering

Voor een reünie van oud klasgenoten hadden we besloten een etentje te gaan doen in een eetcafé in Maastricht.

We hebben deze reservering ruim van te voren gemaakt, omdat de locatie een speciale waarde had en we natuurlijk iedereen de kans moesten geven ook te kunnen komen.

3 weken voor de datum krijgen we een bericht van het Eetcafé dat ze de reservering annuleren omdat ze de mogelijkheid hebben een grote party aan te nemen. En aangezien we nog ruim voldoende tijd hebben om een andere locatie te zoeken, was het voor hun zo afgedaan.

Op de vraag of er een vorm van compensatie is hebben ze de afgelopen week nog niet gereageerd.

Ik vroeg mij af of een horeca zaak dit zomaar kan en mag doen?

Op de site vind ik nergens verwijzingen of een of andere vorm van reserveringsvoorwaarden.

9611 18 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 21, 2018 om 12:25
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mikzar ,

Welk eetcafe is dit ?

Mikzar
door Mikzar Oct 21, 2018 om 16:27
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb in eerste instantie niet de behoefte een naam te noemen.

Maar mocht ik er geen goed gevoel bij houden, ga ik dit wel doen.

marita5
door marita5 Oct 21, 2018 om 16:30
11494 Antwoorden / 15 Vragen

U heeft er nu al geen goed gevoel over , anders vraagt u geen compensatie .

Mikzar
door Mikzar Oct 21, 2018 om 16:39
Antwoorden / 1 Vragen

correct opgemerkt.
Maar geef ze zeker nog een kans, en hoop een duidelijker gevoel er aan over te houden door eerst mijn 'frusstratie' hier te delen.

marita5
door marita5 Oct 21, 2018 om 16:41
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Uw frustratie mag u hier delen , maar levert geen compensatie op ;-))

tenormin
door tenormin Oct 21, 2018 om 16:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, ☺ ;-))

Mikzar
door Mikzar Oct 21, 2018 om 16:47
Antwoorden / 1 Vragen

Maar misschien wel een correcte manier van reageren naar het betreffende bedrijf.

Ik moet ook eigenlijk het woordje "compensatie" vervangen door "reactie"

Mikzar
door Mikzar Oct 22, 2018 om 15:01
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie's!
heb er veel van geleerd en het is duidelijk dat meningen kunnen verschillen.

Ondertussen hebben we een andere lokatie gevonden, en ik laat het los of er nog een
bericht van het bedrijf zal komen.
Gelukkig verschillen meningen maar soms maken we ons te druk om een eerste mening.
We gaan er een gezellig avond van maken, daarvoor is de lokatie ,niet altijd van belang.

marita5
door marita5 Oct 22, 2018 om 15:04
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn dat u een andere locatie heeft gevonden , veel plezier , bedankt voor het terugmelden .

ne
door neodutchio - Oct 21, 2018 om 12:34
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat voor een compensatie had u zelf in gedachte? Schade zal u niet echt lijden, hooguit wat telefoonkosten om een ander eetcafe te gaan zoeken.

Op zich is het niet netjes om om deze reden te annuleren. Maar in de overeenkomst zal ongetwijfeld opgenomen zijn wat de regels zijn omtrent annuleren.

Mikzar
door Mikzar Oct 21, 2018 om 16:30
Antwoorden / 1 Vragen

Er is verder geen overeenkomst getekend ofzo.

De hoogte van het bedrag vind ik niet belangrijk, al is het maar een koffie die ze aanbieden.

Ik heb idd geen kosten, Maar het was een bewuste keuze om daar te gaan eten, vind de houding niet correct. Te gemakkelijk

ne
door neodutchio Oct 21, 2018 om 17:30
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als er geen getekende of bevestigde overeenkomt is hebt u geen poot om op te staan.

ma
door marleenvanh Oct 22, 2018 om 13:22
451 Antwoorden / 1 Vragen

Tja. In elk geval NOOIT meer naar die tent en de naam en het adres op social media bekend maken, alsook een slechte review geven. Drie weken zou echter inderdaad wel lang genoeg moeten (kunnen) zijn om een nieuw adres voor uw reünie te vinden. Compensatie lijkt mij dan ook niet op zijn plaats.Indien u drie weken van tevoren had afgezegd zou u ook niets hoeven betalen. Overigens weet ik niet wat de speciale reden was om juist dit eetcafé uit te zoeken en of u dat bij de boeking expliciet met hen heeft overlegd. 'Karma' zou wel zijn dat die nieuwe, grotere party te groot voor ze blijkt en die avond helemaal in de soep loopt waardoor ze veel last krijgen met die -o zo graag gewilde- 'grote' klant. Succes met het vinden van een nieuwe plek..

Mikzar
door Mikzar Oct 22, 2018 om 15:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie's!
heb er veel van geleerd en het is duidelijk dat meningen kunnen verschillen.

Ondertussen hebben we een andere lokatie gevonden, en ik laat het los of er nog een
bericht van het bedrijf zal komen.
Gelukkig verschillen meningen maar soms maken we ons te druk om een eerste mening.
We gaan er een gezellig avond van maken, daarvoor is de lokatie ,niet altijd van belang.

diumenge
door diumenge - Oct 21, 2018 om 12:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Interessante vraag. Het is meestal de klant die annuleert en in de horeca kan dat formeel vaak tot een dag van te voren, maar in de praktijk kunnen ze heel weinig doen als iemand na een reservering toch niet komt opdagen. Ik denk dat je in de horeca een reservering in bepaalde mate als vrijblijvend moet zien: "hou een tafeltje voor ons vrij". Dat zou dan voor beide partijen gelden, mits je het maar netjes doorgeeft als de reservering vervalt. Drie weken van te voren lijkt mij lang genoeg om een andere locatie te vinden.

Wat voor schade heb je dat je een compensatie verwacht?

Mikzar
door Mikzar Oct 21, 2018 om 16:33
Antwoorden / 1 Vragen

De hoogte van compensatie is niet belangrijk.

Vind de houding te gemakkelijk.

En er zijn veel horeca uitbaters die balen van no-shows.. en zelfs vooraf betalen invoeren.
Anders om blijkt het dan weer geen probleem.

diumenge
door diumenge Oct 21, 2018 om 18:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Anders om blijkt het dan weer geen probleem." Dus je vergelijkt het beleid van de ene uitbater met de andere, zo redeneer je wel heel erg makkelijk in je eigen voordeel. Had deze uitbater vooraf om een (aan)betaling gevraagd, dan hadden ze nu ook niet kunnen annuleren. Alleen dat doen ze niet, dus dat kan je dan niet vergelijken met het beleid van een andere uitbater die wel om een betaling vraagt.

Mikzar
door Mikzar Oct 22, 2018 om 15:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie's!
heb er veel van geleerd en het is duidelijk dat meningen kunnen verschillen.

Ondertussen hebben we een andere lokatie gevonden, en ik laat het los of er nog een
bericht van het bedrijf zal komen.
Gelukkig verschillen meningen maar soms maken we ons te druk om een eerste mening.
We gaan er een gezellig avond van maken, daarvoor is de lokatie ,niet altijd van belang.

diumenge
door diumenge Oct 22, 2018 om 18:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Mikzar, veel plezier met de reünie!

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2018 om 12:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat vindt u dat uw schade is en hoeveel geld wilt u daarvoor hebben?
Natuurlijk kan nmm een horecabedrijf dat doen. 3 Weken is lang tevoren en u heeft toch ook niets betaald?
Zoek gewoon iets anders en blijf hier niet langer over mijmeren.

Mikzar
door Mikzar Oct 21, 2018 om 16:37
Antwoorden / 1 Vragen

Is idd ook een houding, en zou ook gelden als de lokatie niet van belang zou zijn.
Ik zet het in het zelfde rijtjes als ergens een uitvaard organiseren die niet door kan gaan omdat er een betere groep komt,

Ik zie het als een bruiloft regelen, die dan helaas niet kan door gaan omdat de groep te klein blijkt te zijn,

In mijn gedachte te gemakkelijk.

Soms is een gebaar ook al genoeg om een gevoel te doen verdwijnen. Maar niets doen?

diumenge
door diumenge Oct 21, 2018 om 18:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Mikzar, je vergelijkt appels met peren. Een reünie met wat klasgenoten in een eetcafé is heel wat anders dan een uitvaart of bruiloft.

aurora1
door aurora1 Oct 22, 2018 om 10:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onbehoorlijke, ongepaste en irrelevante vergelijkingen.
U gedraagt zich als een verwend klein kind dat zijn zin niet krijgt. U heeft veel te leren als u dergelijke vergelijkingen durft te maken.
Heeft u inmiddels al een andere lokatie geregeld? Daar kunt u nl beter uw tijd aan besteden dan hier doordrammen en gelijk willen krijgen. Doordrammen en blijven zeuren is achteruitgang, om uw woorden te gebruiken. Trouwens, de verdiensten van een grotere grieo kunnen misschien een beetje de verliezen compenseren van al die reserveringen waarbij de mensen niet kwamen opdagen.

Mikzar
door Mikzar Oct 22, 2018 om 15:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie's!
heb er veel van geleerd en het is duidelijk dat meningen kunnen verschillen.

Ondertussen hebben we een andere lokatie gevonden, en ik laat het los of er nog een
bericht van het bedrijf zal komen.
Gelukkig verschillen meningen maar soms maken we ons te druk om een eerste mening.
We gaan er een gezellig avond van maken, daarvoor is de lokatie ,niet altijd van belang.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2018 om 16:35
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een zeer slechte wijze van omgaan met klanten. Commercieel gezien niet onlogisch want 'ze verdienen nu meer'. Met aantekening dat ze dat dan denken aangezien ik mag aannemen dat u dit verder vertelt en er dan in ieder geval van uw zijde geen klandiezie meer is voor hen.

Het lijkt mij dat u geen financiële schade aannemelijk kunt maken.

Mikzar
door Mikzar Oct 21, 2018 om 16:41
Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp ook het verschil in omzet. Daar geef ik ze geen ongelijk in.

Maar dan blijft het toch nog steeds hun probleem waar ze iets mee moeten doen lijkt me.

niets doen is achteruitgang..

jo
door jorisw Oct 22, 2018 om 18:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar bekijk het ook eens andersom: stel dat ze het niet zouden cancellen en ze hebben ook die party. Dat gaan andere gasten weer zeuren dat er geluidsoverlast was omdat er zo'n grote groep aanwezig was.

Of moet een ondernemer er dan maar voor kiezen om z'n zaak half leeg te hebben door die party niet aan te nemen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 22, 2018 om 21:16
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@JORISW, bedacht dat de andere groep de gehele, of vrijwel de gehele,  ruimte nodig zou kunnen hebben? De kleinere groep er dus niet meer bij kan? Dat afgezien van het gegeven dat een volle zaak dan nooit een probleem kan en mag zijn en de verdiensten dan ook optimaal zijn.

panter22
door panter22 - Oct 21, 2018 om 16:50
6599 Antwoorden / Vragen
Mikzar
door Mikzar Oct 21, 2018 om 17:26
Antwoorden / 1 Vragen

Hieruit kun je concluderen dat er een vorm van compensatie verwacht mag worden.

dank voor deze informatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2018 om 16:55
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Het is inderdaad een probleem voor henzelf als deze houding leidt tot klanten verlies, dus ook kennelijk min of meer eerder vaste klanten zoals u.

Cookies
door Cookies - Oct 21, 2018 om 17:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zie werkelijk geen enkele reden om hier de naam v/h eetcafé te vermelden, of het moet zijn om je gram te halen. Het is hier ook geen klachten- of reviewsite.

Je hebt niets aanbetaald, je hebt geen overeenkomst gesloten, het is geen trouwerij, het is 3 weken voor geplande datum. Kortom: spijkers op laag water zoeken.

Misschien is het leuk om tijdens het etentje in een ander gezellig tentje, te oefenen met het vervoegen van werkwoorden. De verliezer betaalt.;-)

ja
door jan24 Oct 22, 2018 om 12:25
109 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien is het leuk om tijdens het etentje in een ander gezellig tentje, te oefenen met het vervoegen van werkwoorden.

Zal het er flink druk worden. Geldt ook voor het juiste gebruik van leestelkens.

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2018 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja Jan, dat moet men telkens blijven oefenen.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 21, 2018 om 17:22
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zo ik het ervaar in deze tijd heeft/neemt de consument altijd (meer)gelijk heeft of meer rechten als als de zaak/bedrijf. De liefde komt van twee kanten. Het is een eerlijke mededeling geweest die zeker teleurstellend zal zijn geweest, maar de zaak die dit verzonden heeft zal zich ook gerealiseerd hebben dat dit ook gevolgen voor hen kan hebben. Schade heeft u niet, immers geen contract (getekend) en niets betaald, die zaak is wel een klant kwijt, oké, dat wisten ze van te voren. Dus maak een feestje en go on with your life.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2018 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u dit durft vergelijken met een uitvaart,

En u zou nog techt van spreken hebben als die afzegging een dag of wat tevoren gedaan werd, maar drie weken? Heel netjes.

Ga maar ergens anders reünieen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 22, 2018 om 21:19
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@tijger1?????

tenormin
door tenormin Oct 22, 2018 om 21:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Gerrit, hoezo @tijger1 vraagtekens. Is toch logisch dat men dit niet kan vergelijken met uitvaart. Maar goed, probleem van de TS is opgelost en ze gaan heerlijk elders feest vieren.

Gr
door Grunn1 - Oct 21, 2018 om 19:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een 1 kant heb je een punt aan de andere kant ook totaal niet.
Er zijn uitbaters die bij een reservering vast een bedrag vragen echter is het vaak wel zo dat je tot een bepaald aantal dagen voor reservering kosteloos kan annuleren. Andersom kan dat dus ook en 3 weken voordat de reservering zou zijn is een ruime marge en genoeg tijd om ergens anders wat te gaan zoeken.
Echer dit eetcafé heeft niks voooraf in rekening gebracht en ruim op tijd geannuleerd dus enig recht op compensatie lijkt mij er ook niet te zijn.
Een eetcafé met een speciale waarde omdat je waarschijnlijk daar vroeger ook kwam vind ik persoonlijk erg overdreven maar goed als ik dit zou willen dan wordt dat erg moeilijk want alle eetgelegenheden van toen ik nog op school zat zijn allang weg.
Advies, zoek snel wat anders en laat je reünie niet bederven door dit.

Mikzar
door Mikzar Oct 22, 2018 om 15:03
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie's!
heb er veel van geleerd en het is duidelijk dat meningen kunnen verschillen.

Ondertussen hebben we een andere lokatie gevonden, en ik laat het los of er nog een
bericht van het bedrijf zal komen.
Gelukkig verschillen meningen maar soms maken we ons te druk om een eerste mening.
We gaan er een gezellig avond van maken, daarvoor is de lokatie ,niet altijd van belang.

mo
door mof - Oct 22, 2018 om 14:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de reservering schriftelijk bevestigd heeft gekregen, of tenminste de annulering (daaruit blijkt namelijk dat u heeft gereserveerd), en de reserveringsvoorwaarden zijn niet bekend gemaakt, heeft u recht op een compensatie, bijvoorbeeld omdat u eleders duurder uit zou zijn. Emotionele waarde telt niet, dus dat de locatie een speciale waarde had, daarmee heeft u pech.
u heeft een overeenkomst, die kan niet zonder meer worden ontbonden.

bu
door burgos - Oct 22, 2018 om 14:51
96 Antwoorden / 7 Vragen

Gun die mensen een grote party.
Fijn voor hun eens een volle bak te hebben.
Er zijn toch zat eet gelegenheden in Maastricht?

wi
door willemjohan - Oct 22, 2018 om 16:58
7 Antwoorden / 5 Vragen

Of je wel of niet betaald heb doet niet tezake, je moet rekening houden met verschillende mensen en dan kan 3 weken heel kort zijn want het is ook je heb het op die datum geregeld ze kunnen, maar een andere eetcafe moet ook maar ruimte hebben op die datum, dus vind ik een compensatie terecht en als je daar niet mee eens ben wat je krijg zou ik de naam noemen van dat eetcafe.

ma
door maarten heest - Oct 22, 2018 om 17:56
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap u helemaal hoor. Dat het eetcafé een financieel lucratievere klus kan krijgen, daar hebt u in principe helemaal niks mee te maken natuurlijk.
Het zou de leiding van dat café sieren als ze u op de een of andere manier tegemoet gekomen waren.

Een gebaar maken in zo'n geval is echt heel er simpel. Wat hapjes en drankjes van het eetcafé tijdens jullie feestje op een andere locatie of zoiets. Een bloemetje met een tegoedbon etc.
Klein gebaar, groot resultaat.
Het ontbreekt daar aan fijngevoel.
Maar goed, u hebt inmiddels een andere locatie gevonden. Veel plezier daar!

ma
door maarten heest Oct 23, 2018 om 09:10
463 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvullend op mijn eigen bericht: ik zie nu eigenlijk pas goed dat het eetcafé nog niet gereageerd heeft.
Mijn reactie van hierboven kan ik niet meer aanpassen maar dan nu maar dit voorbehoud: als men over een poosje helemaal niet reageert of afwijzend reageert dan sta ik achter de tekst.
Maar voorlopig niet. Het café moet eerst de kans krijgen om met een reactie te komen.

diumenge
door diumenge - Oct 22, 2018 om 21:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gatverdamme, wat een walgelijke instelling.

DOOR MARLEENVANH 22 OKT. 2018 OM 13:22
225 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Tja. In elk geval NOOIT meer naar die tent en de naam en het adres op social media bekend maken, alsook een slechte review geven. Drie weken zou echter inderdaad wel lang genoeg moeten (kunnen) zijn om een nieuw adres voor uw reünie te vinden. Compensatie lijkt mij dan ook niet op zijn plaats.Indien u drie weken van tevoren had afgezegd zou u ook niets hoeven betalen. Overigens weet ik niet wat de speciale reden was om juist dit eetcafé uit te zoeken en of u dat bij de boeking expliciet met hen heeft overlegd. 'Karma' zou wel zijn dat die nieuwe, grotere party te groot voor ze blijkt en die avond helemaal in de soep loopt waardoor ze veel last krijgen met die -o zo graag gewilde- 'grote' klant. Succes met het vinden van een nieuwe plek..

tenormin
door tenormin Oct 22, 2018 om 21:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marleenvanh, jeetje, wat een commentaar of liever instelling heeft u. U bent toch van de veganisten/vegetariërs? Dus met mensen sollen is wel okay in uw ogen? Echt een naar commentaar om iemand op te jutten om dit op Social Media te zetten. Gelukkig is de TS zelf niet zo iemand.

ha
door harrybre - Oct 26, 2018 om 13:27
240 Antwoorden / Vragen

Klagen op social media ? ?

Hoe zou U het vinden, als u drie weken van te voren annuleert, en dan te kijk gezet wordt, als klant, die zijn toezeggingen niet nakomt?

Gut, wat een kleinzerige Klompendansers weer.

ba
door batav - Oct 26, 2018 om 17:33
29 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen, doe toch niet altijd zo moeilijk over een vergeten leesteken of een werkwoord of wat dan ook. Als je begrijpt wat er staat is het toch goed?