Ba
door Bas007 Sep 20, 2021 om 18:01
Winkels & webshops

Ervaring erfrechtplanning

Onlangs heeft mijn buurvrouw een adviseur van Erfrechtplanning over de vloer gehad.

Die heeft daarna een tekst uit z'n computer laten rollen. Daarin zaten ook kleine fouten, zoals spelling namen en zo. Maar het belangrijkste was dat een broer die uitgesloten moet zijn, opeens als belangrijkste begunstiger beschreven werd.

Dit was zo de plank op de verkeerde plek slaan dat mijn buurvrouw direct heeft laten weten (telefonisch) dat ze al het vertrouwen in een eventuele aangepast testament niet via hun (erfrechtplanning) wilde laten verlopen.

Welke mogelijkheden heeft mijn buurvrouw om onder de geeiste som van 600,- voor een slecht document vandaan te komen?

De adviseur van het bedrijf liet weten dat het hem speet, en dat hij wat te gemakkelijk het standaarddocument had gevuld met een aantal gegevens en dit belangrijke punt eigenlijk over het hoofd had gezien.

Bij grote nalatigheid lijkt mij 600,- in rekening brengen idioot, nietwaar?

Heeft iemand anders ook hier ervaring mee?

8124 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 20, 2021 om 18:08
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bas007 ,

De voorwaarden ,

Artikel 9. Onderzoek, reclames en klachten

  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden moet de opdrachtgever binnen twee weken na factuurdatum en uiterlijk binnen drie weken na afronding van de betreffende werkzaamheden, schriftelijk melden aan de opdrachtnemer. De ingebrekestelling moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming bevatten, zodat de opdrachtnemer er adequaat op kan reageren.
  2. Als een klacht terecht is, verricht de opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog zoals is overeengekomen, tenzij dit aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste moet de opdrachtgever schriftelijk kenbaar maken.
  3. Als het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, is de opdrachtnemer aansprakelijk, binnen de grenzen van artikel 13.
Zie deze link ,

https://www.erfrechtplanning.nl/algemene-voorwaarden/

Lees ook hier
https://www.maxmeldpunt.nl/topic/misleiding-agressieve-verkoop-misschien-wel-oplichting/

https://radar.avrotros.nl/forum/overig-juridisch-financieel-f93/ervaringen-erfrechtplan-t183189.html

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/erfrechtplanning/klachten/niet-geleverd-van-wat-is-beloofd%21%21/details?complaintId=6ca39741-ed86-4ec1-8fc2-c5594adbe203

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/de-booming-business-van-erfrechtplanbureaus

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 20, 2021 om 18:20
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA5, u bent me net voor met een zeer adequate verwijzing naar de voorwaarden ven het kennelijk hierbij betrokken bedrijf.Met groet en knipoog.

marita5
door marita5 Sep 20, 2021 om 18:24
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Er moet èèn de eerste zijn ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2021 om 18:16
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Indien de buurvrouw de planner niet zellf heeft uitgenodigd en en dit nog geen 14 dagenm is geled kan zij dit herroepen. Ik vrees echter dat het al langer is geleden en dan is het een kwestie van raadplegen van een hierin gespecicialiseerde juriust (advocaat of notatris en dan dit te raadplege - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Het lijkt mij dat gelet op de naar u genoemede en mijn menig grove fouten (en misleiding?) dit aan de orde kan zijn: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en zij eventueel dit al zelf kan bvenutten. voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  Inderdaad m.i. grove nalatigheid. Indien het bedrijf van de adviseur is aangesloten bij een branchevereniging met klachtprocedure kan ook dat worden benut. Het lijkt mij echter om toch een jurist te benaderen (en dan mogelijk één die de eerste intake gratis doet).

Ps. Aan ervaringen nheeft u niets, er dient gehandeld te worden om dit procedureel aan te pakken.

Ik zie inmiddels dat @MARITA5 u (kruisend met mijn reactie) ook al wijst op ingebreke stellen!
en nog een ps: in de brief in ieder geval dus ook stellen dat de eigen voorwaarden kennelijk worden genegeerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 20, 2021 om 18:21
2038 Antwoorden / Vragen

Als je opdracht hebt gegeven kun je niet zomaar onder het contract vandaan. Geef schriftelijk aan wat er mis is en laat dat corrigeren. Niemand is geïnteresseerd in de hoeveelheid vertrouwen die mensen hebben, dat is van belang vóór je de opdracht gunt, niet daarna

Ba
door Bas007 - Sep 20, 2021 om 19:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de snelle reacties!

Ik had dit soort juridische zaken ook al gevonden.

Het valt me gewoon op dat de bedragen die met een dergelijke opdracht gemoeid zijn, meteen zo groot zijn.

En weer te klein natuurlijk, als je er echt werk van wilt maken, zit je met een advocaat etc ook weer snel over het bedrag heen dat je probeert te claimen. Ik begrijp waarom dit soort bedrijfjes als paddenstoelen de grond uit schieten. Als ik ergens in loondienst ben, en mijn werk bevalt niet, dan sta ik zo op straat, maar met een opdracht etc, hoplakee!

Zoals ik al op andere plekken ook lees (https://radar.avrotros.nl/forum/overig-juridisch-financieel-f93/ervaringen-erfrechtplan-t183189.html) gebeurt dit regelmatig; het in een foutief traject trappen en dan direct veel geld kwijt zijn.

Groet,

Bas

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2021 om 20:30
16825 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v uw reactie: laat de buurvrouw er wel werk van maken door hoe dan ook nader advies te vragen hoe dit aan te pakken en buiten dat: het zenden van een ingebreke stelling kan ook zelf worden gedaan. Als aangegeven: goede argumenten aangeven en vorderen dat een en ander ongedaan wordt gemaakt en het factuurbedrag geannuleerd of vorderen dat een en ander zo wordt gewijzigd als de bedoeling was dus ongedaan maken van de ernstige foutren die zijn gemaakt.

Mogelijk nog beter: eerst vorderen dat de gemaakte fouten ongedaan worden gemaakt en zo niet debiteren van het factuurbedrag. (In die situatie is dan wel aan de gevraagde dienst verleend.  En dan afwachten wat dan de reactie is.

panter22
door panter22 - Sep 21, 2021 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je stelt hier wel een vraag namens je buurvrouw, maar eigenlijk weet je niet wat buurvrouw heeft afgesproken. En daar gaat het nu om.
Je buurvrouw heeft geen offerte gekregen en een opdracht tot dienstverlening getekend?
Je buurvrouw heeft erfrechtplanning niet de gelegenheid gegeven de fouten te herstellen, maar direct de overeenkomst opgezegd.
Dan moet ze betalen. Uit de algemene voorwaarden:
Als er uitsluitend een Adviesrapport afgenomen wordt met betrekking tot meer dan 1 akte bedragen de kosten € 595,00 inclusief btw.

Ga met je buurvrouw naar een notaris in de buurt en laat alles goed regelen.

ma
door malty - Sep 21, 2021 om 10:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Uw buurvrouw toch maar adviseren om door te gaan met dat bureau anders is ze €600 kwijt plus als ze alsnog een testament wil de kosten voor een andere notaris.

panter22
door panter22 Sep 21, 2021 om 10:43
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de link van Marita5 van het meldpunt van max gelezen? Het totaal bedrag kan wel meer dan €2000 worden als buurvrouw met die club doorgaat,

ma
door malty Sep 21, 2021 om 11:18
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kan, maar ze moet vooraf zwart op wit een prijs afspreken.

ma
door malty - Sep 21, 2021 om 11:16
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer uw buurvrouw bij de Dela een uitvaartverzekering heeft kan ze daar gratis advies en begeleiding krijgen.
https://www.dela.nl/voor-leden/dela-notarisservice

pe
door pebk - Sep 22, 2021 om 12:00
580 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort bureautjes opereren op de grenzen van wat mag en niet mag. Wij hebben zelf ervaring gehad met een 'lekkagespecialist'. Er kwam een vent met een tablet zonder gereedschap of wat dan ook langs om een foto te maken en heeft er een verslag van gemaakt. Het enige dat er in stond is dat er een verdergaande inspectie nodig was. Geintje kostte 300 Euro. Bedrag was ook nog eens ex BTW (dat mag helemaal niet naar consumenten) en als je het niet contant betaalde (waar niet eens om gevraagd werd) kwam er nog eens 75 Euro adminstratiekosten bij.

Met de rechtsbijstandverzekering over gesproken. Dit soort bedrijfjes is lastig aan te pakken. Bijna niets op papier, etc. We habben zelf ook verder geen onderzoek gedaan naar het bedrijf. We zouden een zaak kunnen starten, maar dat zou langdurig zijn met het risico dat we zouden verliezen. Rechtsbijstandverzekering heeft de zaak 'overgenomen' en ons een tegemoetkoming in de kosten gegeven. Als er voldoende klachten zouden zijn, pakten zij het zelf op om het te verhalen op de 'specialist'. De rest van het bedrag hebben we maar als leergeld beschouwd.

We zijn er nu een stuk scherper op. Niet meer de eerste de beste die bij google naar boven komt. Checken bij klacht.nl, klachtenkompas, etc. In die zin is het het leergeld wel waard geweest.

Indien uw buurvrouw een rechtsbijstandverzekering heeft, zou ik aanraden deze te contacteren. Alternatief is een bezoekje aan het juridisch loket. Echter vrees ik dat ook zij leergeld zal moeten betalen. De les is niet zomaar bedrijfjes te laten komen, maar ook te onderzoeken of ze daadwerkelijk iets kunnen.