Ew
door Ewout Pool May 26, 2022 om 18:30
Winkels & webshops

Flink B.V. levert product niet. Ik had dit binnen 24 uur aan hun moeten doorgeven. Klopt dit?

Goedemiddag,
Op 22 mei 2022 had ik een bestelling gedaan voor boodschappen bij Flink. Toen ik vanavond ging koken zag ik dat 1 product (tomatensaus) ontbrak. Vanavond contact via de app opgenomen met Flink maar de representant (Tugba) gaf aan dat ik dit binnen 24 uur had moeten melden.  Ik heb haar verteld dat dit volgens mij niet volgens de Nederlandse wet is, en dat zij m.i. wanprestatie plegen. Mag een bedrijf een termijn stellen waarin een gebrek of omissie moet worden gemeld? En is 24 uur dan niet erg kort? Het gaat niet om een groot bedrag, maar was wel nieuwsgierig.

5755 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 26, 2022 om 18:39
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het lees is hier strikt formeel sprake van wanprestatie:  Wanprestatie is geregeld in artikel 6:74 van het Burgerlijk Wetboek en ontstaat doordat verbintenissen uit de wet of verbintenissen uit een overeenkomst niet of onvoldoende worden nageleefd door één van de partijen. Wanneer iemand niet nakomt wat afgesproken is, pleegt diegene wanprestatie. Wanprestatie betekent dus letterlijk “niet presteren”.

Wat is wanprestatie? – Juspecia en zou u Flink in gebreke kunnen stellen en uw schade vorderen. Ook ik vraag mij in rede af of de voorwaarde die is gesteld m.b.t. het informeren juridisch juist is maar om hier over te procederen lijkt mi, nu er sprake is van 1 product, dat helaas economisch niet zo haalbaar. Tugba handelt m.i. wel degelijk onrwetmatig en het lijkt mij, eveneens uit kostenoverweging zeer zinvol om dit te melden bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en ook dit aan te kaarten bij de gratis service van de Consumentenbond men het probleem doorspeelt naar het door u genoemde bedrijf en de vraag en reactie, ook als die er niet komt, publiceert op hun website. Herhaald, zelf een in gebreke stelling te doen of dergelijke kan te kostbaar zijn. Jammer maar waar.

justmeagain
door justmeagain May 26, 2022 om 23:28
623 Antwoorden / 8 Vragen

ZoZo schade vorderen. Heel normaal, Ts besteld en  betaalt maar controleert zijn levering niet. Als je daar na 4 dagen achter komt ben je echt rijkelijk te laat.
Bij BOL en Coolblue moet je ontdekte schades ook binnen 24 uur melden. Of ontbrekende delen.

Maar goed bel eerst even het juridisch loket met start en gesprekskosten.
Daarna naar het Kifid  vervolgens de ACM en een beetje advies van HMk

heremietkreeft
door heremietkreeft May 27, 2022 om 09:10
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@JUSTMEAGAIN, begrijpt u mijn reactie weer eens niet en moet u zonodig toch weer reageren? Ik reageer op de voorwaarde melden binnen 24 uur. Niet meer en niet minder. Uit mijn antwoord is verder naar mijn mening helder af te leiden dat verdere actie m.i. niet zinvol is om kosten en moeite reden. Edoch, helaas voor u is het formeel wel mogelijk en is het aan vraagsteller wat er mee te doen. Kunt u aangeven waar u de voorwaarde m.b.t. melden binnen 24 uur bij Coolblue vindt? Ik zie het hier niet https://www.coolblue.nl/c/algemene-voorwaarden.html#id-13-bezorging-en-uitvoering en hier ook niet: https://www.coolblue.nl/c/algemene-voorwaarden.html#id-12-nakomen-beloftes-en-garantie

ne
door neodutchio - May 26, 2022 om 18:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Flink is een flitsbezorger om de boodschappen of lekkernijen direct te laten bezorgen. Dus vergeten items of vanwege een spontaan bezoek van vrienden. Dat is hun doel. U besteld op 22 mei en gaat dat pas op 26 mei gebruiken, wat dat betreft gebruikt u de site anders dan waarvoor bedoeld.

Juridisch kan een hoop, maar recht halen is anders dan recht krijgen. Wellicht de volgende keer zelf de boodschappen doen of via normale bezorgers bestellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 26, 2022 om 19:13
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Geheel mee eens, een flitsbezorger is bedoeld voor iets snels in huis te hebben om ook snel te benutten.

getty
door getty - May 26, 2022 om 22:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U staat niet in uw recht.

Het  is een flitsbezorging waarna van u een directe controle verwacht mag worden.

panter22
door panter22 - May 27, 2022 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens in de algemene voorwaarden artikel 13 lid 6. Het staat er niet erg duidelijk omdat er telkens weer gesproken wordt over de ondernemer.
https://www.goflink.com/nl-NL/agb/
Hoeveel boodschappen kunnen er in die rugzak? En dan merk je niet dat er 1 product ontbreekt?
Je hebt een contract en Flink moet leveren wat je besteld en betaald hebt.  Flink levert, maar stelt wel voorwaarden. Je bestelt bij Flink en dan ga je akkoord met de voorwaarden, of je ze nu leest of niet.
Maar als jij je niet aan de voorwaarden houdt, dan is dat jouw verantwoordelijkheid.

ma
door marleenvanh - May 27, 2022 om 13:45
451 Antwoorden / 1 Vragen

Binnen 10 MINUTEN leveren want de klant heeft het snel nodig, zo werkt Flink.....Bij levering let klant zelf NERGENS op en ongeveer 96 UUR (4 dagen!) later gaat hij de artikelen pas gebruiken. Ik vind, gezien bovenstaande, 24 uur 'klaagrecht' zelfs RUIM!!

mo
door mof - May 27, 2022 om 14:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U hoort de boodschappen direct na levering te controleren. Dan kunt u verhaal halen. Zo werkt dat ook met pakketjes etc. Voor de tijd tussen levering en controle kan uiteindelijk geen enkele bezorgservice meer verantwoording nemen wanneer u die te lang laat worden.

Ja
door JannyBoe - May 27, 2022 om 14:28
511 Antwoorden / Vragen

Hallo Ewout, dat klopt inderdaad niet. Flink geeft hier iets aan wat niet strookt met uw recht als consument.

De website van Consuwijzer vermeldt voor online bestellingen in het geval van 'Wordt het product niet op tijd geleverd?': 'Dan kunt u ook gebruik maken van uw bedenktijd om de koopovereenkomst ongedaan te maken (ontbinden). Want u hebt ook al bedenktijd als het product nog niet geleverd is. De bedenktijd eindigt 14 dagen na de levering. Maakt u gebruik van uw bedenktijd? Dan hoeft u de verkoper geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u binnen 14 dagen uw geld teruggeven.'

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 27, 2022 om 14:59
2039 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is bederfelijke waar niet uitgesloten van retourrecht dus gaat deze redenering niet op.

panter22
door panter22 May 27, 2022 om 15:27
6599 Antwoorden / Vragen

Er is een bestelling geleverd en er ontbreekt een product. Het eerste wat je dan moet doen is de verkoper op de hoogte stellen. Het kan zijn dat de tomatensaus alsnog geleverd wordt, of dat ts geld terug krijgt. Je kunt dan inderdaad zeggen dat je de tomatensaus niet meer hoeft, ontbinden dus.
Maar je kunt niet na 14 dagen zeggen, dat er iets aan de bestelling ontbrak. Er wordt wel van je verwacht dat je even nakijkt of de bestelling compleet is. Dat heb je afgesproken. Je hebt 24 uur om de bestelling na te kijken Dat is ruimschoots voldoende voor die paar artikelen die je maar kunt bestellen.

Ja
door JannyBoe May 27, 2022 om 16:11
511 Antwoorden / Vragen

Henk, niet geopende etenswaar producten mogen gewoon retour onder de 14 dagen bedenktijd.
Maar het product is niet eens geleverd dus het geld moet volgens de wet sowieso terug.

Panter22, product is op 22 mei besteld en op 26 mei ziet de consument dat het ontbreekt.
Ruimschoots binnen de juridische termijn van 14 dagen bedenktijd.

panter22
door panter22 May 27, 2022 om 17:17
6599 Antwoorden / Vragen

@Jannyboe, ts koopt niet 1 product, maar een bestelling. Een verzameling producten. Er ontbreekt iets aan de bestelling. En de algemene voorwaarden kan ts gewoon negeren?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 27, 2022 om 17:46
2039 Antwoorden / Vragen

Ik snap je redenering wel maar ik denk dat het simpelweg verkeerd is hier over retourrecht te spreken. Dan heeft de klant natuurlijk recht op volledige levering maar mag de leverancier omgekeerd ook verlangen dat dit binnen een redelijke termijn gecontroleerd en gemeld wordt. Ik vind 24 uur bij flitsbezorging redelijk en wat de rechter daar van vind zullen we af moeten wachten tenzij je nu al jurisprudentie kan produceren.

Ja
door JannyBoe May 28, 2022 om 07:05
511 Antwoorden / Vragen

Degene die de vraag stelt is op duidelijk op zoek naar juridische informatie. Die informatie geeft de ACM middels Consuwijzer duidelijk. Je kunt er een mening over hebben maar in juridische zin is het duidelijk. Persoonlijk vind ik de reactie van Flink nogal flauw. Ik zou er verder niet over discussiëren maar het snel oplossen. Een goeie reputatie is belangrijker dan een paar euro. Dat is uiteraard geen juridische insteek ;)
Ewout kan Flink vragen om alsnog te leveren, die kans moeten ze krijgen, maar daarna is het geld retour klant.
Als er links zijn naar info dat het anders zit ben ik daar benieuwd naar. Groetjes.

panter22
door panter22 May 28, 2022 om 17:20
6599 Antwoorden / Vragen

@Jannieboe, kijk nog eens even in je eigen link van de ACM. Onder het kopje:
Een vaste leverdatum afspreken. Want daar gaat het hier om. De boodschappen worden op een vaste datum binnen een vast tijdstip bezorgd.
Daar staat:

U kunt ook met de verkoper afspreken dat uw aankoop op een bepaalde datum wordt geleverd. Bijvoorbeeld op de verjaardag van uw zoon. Of op de dag voor uw bruiloft. Dit noemt men een vaste levertijd of vaste leverdatum.

Wordt het product op die dag niet geleverd? En wilt u het daarna niet meer hebben? Dan mag u de koopovereenkomst meteen ongedaan maken (ontbinden). U hoeft de verkoper dan geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven  etc....

De boodschappen worden keurig bezorgd en betaald, maar bij het uitpakken mist er een product. Er is iets misgegaan. Dat heeft niets met het herroepingsrecht te maken. Het herroepingsrecht geldt als je een product onvangen hebt of het product maar steeds niet wordt verstuurd.
Maar in deze situatie is er iets mis gegaan. Het product hoorde in het pakket te zitten, maar blijkt weg te zijn. In dat geval geldt het herroepingsrecht dus niet. Wat Flink dus in de algemene voorwaarden heeft gezet dat je in dit geval binnen 24 uur even moet melden dat er een product ontbreekt.
Dan is de vraag of deze bepaling in de algemene voorwaarden onredelijk is. Het gaat om een paar boodschappen die je tegelijk kunt laten bezorgen, boodschappen meestal voor direct gebruik, dus kun je direct zien of er wat mist. En Flink kan direct in zijn administratie zien waar het mis is gegaan en eventueel naleveren.

atlas1302
door atlas1302 May 29, 2022 om 11:11
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als Flink in zijn zijn handelsvoorwaarden heeft staan, producten controleren binnen 24 uur en doorgeven. Dan is de communicatie duidelijk toch?
En dat is blijkbaar niet gedaan, volgende keer even opletten.

Ja
door JannyBoe May 29, 2022 om 15:44
511 Antwoorden / Vragen

Dat staat niet in de voorwaarden. Wel dat het geldt voor de klant 'die ondernemer is'. Voor het overige vermeldt Flink de gangbare termijn van 14 dagen voor consumenten ook zelf op hun site.
Maar dan nog, het consumentenrecht gaat altijd boven voorwaarden die bedrijven zelf hebben bedacht.

panter22
door panter22 May 30, 2022 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

@Jannyboe, lees het verhaal van de man met de lege doos op Kassa en Radar waar een telefoon in moest zitten. Hij kon dus volgens jou een beroep doen op zijn herroepingsrecht?

atlas1302
door atlas1302 - May 29, 2022 om 10:54
341 Antwoorden / 13 Vragen

Bij de kassa en het afrekeken van uw boodschappen kijkt / controleert u toch ook of alles in de booodschappentas gaat? Als u nu thuis komt en merkt dat een potje er niet bij zit, denkt u dan ook dat die grote supermatkt u wel dat potje geeft?

Ik vind dat Flink zeer schappelijk is met zijn 24 uur doorgeeftijd, en het potje had u gekregen.