Ar
door ArnoudRinke Jan 29, 2023 om 11:54
Winkels & webshops

Garantie Makita

Enige tijd terug een Makita gekocht en binnen de garantietermijn ging deze machine kapot. Contact opgenomen met Makita. Er werden echter door Makita allerlei barrieres opgeworpen om maar niet van deze garantie gebruik te kunnen maken. Een daarvan was dat het via de tussenhandel opgestuurd zou moeten worden. Vervolgens de machine via de tussenhandel naar Makita gestuurd. Van Makita allerlei argumenten te horen gekregen waarom ik geen garantie kreeg; machine uit de parallelle handel (?), machine zat niet in hun assortiment (?/was toch echt een Makita). Inmiddels ook van anderen te horen gekregen dat Makita heel moeilijk doet als je aanspraak maakt op de garantietermijn. Ik dacht een klasse merk gekocht te hebben en daar ook de service bij te krijgen. Is hier nog iets aan te doen? En zo niet: wees gewaarschuwd.

2682 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2023 om 11:58
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u verwijzingen naar de wetgeving in deze die prevaleert boven fabrieksgarantie. Samengevat houydt dat onder meer in dat u bij de verkoper moet zijn die hiervoor verantwoordelijk is en indien dat bij Makita zelf is (neem ik niet aan) negeren zij de wetgeving.

Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

sira
door sira - Jan 29, 2023 om 12:05
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Voor garantie moet u gewoon naar de winkel waar u de Makita heeft gekocht, zij dienen garantie te geven en niemand anders.

ju
door juliomariner - Jan 29, 2023 om 12:14
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien u niet rechtstreeks bij Makita heeft gekocht moet u voor garantie bij de verkoper zijn. Makita doet dus niet moeilijk maar heeft gelijk.
Als je bij de verkoper garantie reclameerd ondervangt u ook het parallelimport probleem. De importeur Makita Nederland zou gek zijn kosten te maken voor iets dat zij niet verkocht hebben.
Als de verkoper nasr Makita verwijst  wijs hen er dan op dat zij als verkoper verplicht zijn de garantie op hun te nemen

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 29, 2023 om 12:17
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Weet niet of dit bericht uit de link voor u geldt.

Garantie vervalt in de volgende situaties:

- Machines die door anderen dan door Makita aangewezen deskundigen zijn gedemonteerd of door hen zijn gewijzigd.

- De gevolgen van onoordeelkundig of verkeerd gebruik van de machines. Indien de instructies in de gebruiksaanwijzing niet zijn opgevolgd, er sprake is van slecht onderhoud, nalatigheid, of overbelasting van de machine.

- Gebruiksdelen zoals schaafbeitels, cirkelzaagbladen, schuurbanden, schuurschijven, beitels, etc. en ook onderdelen voor de bevestiging hiervan (bouten, sluitringen, klemplaten).

- Onderdelen onderhevig aan normale slijtage tijdens de garantieperiode door zeer intensief gebruik zoals bv. kogel- en naaldlagers, olieafdichtingen en zuigerveren, koolborstels, etc.

https://www.makita.nl/service-en-garantie.html

ne
door neodutchio - Jan 29, 2023 om 12:21
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Makita Nederland heeft vaste dealers waar je hun producten kan verkopen. Als ik dan via grijze import een buitenlands model aanschaf, dan heeft Makita daar niets aan verdiend en hoeft dus ook geen garantie te bieden.
Makita doet zeker niet moeilijk bij garantie, je krijgt eerder een nieuwe machine terug dan dat er gerepareerd word.

U moet terug naar uw verkoper en die moet het oplossen.

rj
door rjw - Jan 29, 2023 om 12:52
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Waar heb je de machine gekocht? Bij een officiële Makita dealer in Nederland zoals op hun website staat?

Los daarvan: je moet zoals al gezegd bij de verkoper zijn. Makita heeft waarschijnlijk helemaal geen organisatie om direct met consumenten te werken. Daarvoor gebruiken ze het retailnetwerk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 29, 2023 om 13:27
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Arnoud Rinke,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welke machine gaat het?

Waar heeft u de machine gekocht?

br
door bravehenk - Jan 29, 2023 om 18:36
206 Antwoorden / 0 Vragen

Zou tijd worden dat TS wat meer informatie geeft maar zwijgt in alle talen wellicht voldoen de gegeven antwoorden niet aan zijn verwachtingen,en blijft het zoals veel topics stil aan de overkant.
Kleine moeite om aan te geven waar en wanneer gekocht

ne
door neodutchio Jan 29, 2023 om 18:47
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat er geen extra informatie gegeven is of komt zegt vaak genoeg.

gerbera
door gerbera Jan 29, 2023 om 21:44
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat het om een aanbieding gaat van Gamma die de schroefboormachinen 4 weken geleden in de aanbieding had. En Gamma is geen oficiële dealer van Makita.

sira
door sira Jan 31, 2023 om 23:05
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat de TS dit niet heeft aangevinkt

mo
door mof - Jan 30, 2023 om 11:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waar heeft u de Makita gekocht? U zlt bij de verkopende partij moeten zijn voor de aanspraak op garantie ... met deze heeft u een koopovereenkomst en daarom moet deze het vervolgens met Makita regelen. U moet dit niet zelf met de fabrikant proberen te regelen want u heeft met deze geen koopovereenkomst gesloten.