Garantie Makita
Enige tijd terug een Makita gekocht en binnen de garantietermijn ging deze machine kapot. Contact opgenomen met Makita. Er werden echter door Makita allerlei barrieres opgeworpen om maar niet van deze garantie gebruik te kunnen maken. Een daarvan was dat het via de tussenhandel opgestuurd zou moeten worden. Vervolgens de machine via de tussenhandel naar Makita gestuurd. Van Makita allerlei argumenten te horen gekregen waarom ik geen garantie kreeg; machine uit de parallelle handel (?), machine zat niet in hun assortiment (?/was toch echt een Makita). Inmiddels ook van anderen te horen gekregen dat Makita heel moeilijk doet als je aanspraak maakt op de garantietermijn. Ik dacht een klasse merk gekocht te hebben en daar ook de service bij te krijgen. Is hier nog iets aan te doen? En zo niet: wees gewaarschuwd.
Ik geef u verwijzingen naar de wetgeving in deze die prevaleert boven fabrieksgarantie. Samengevat houydt dat onder meer in dat u bij de verkoper moet zijn die hiervoor verantwoordelijk is en indien dat bij Makita zelf is (neem ik niet aan) negeren zij de wetgeving.
Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa en verder
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Voor garantie moet u gewoon naar de winkel waar u de Makita heeft gekocht, zij dienen garantie te geven en niemand anders.
Aangezien u niet rechtstreeks bij Makita heeft gekocht moet u voor garantie bij de verkoper zijn. Makita doet dus niet moeilijk maar heeft gelijk.
Als je bij de verkoper garantie reclameerd ondervangt u ook het parallelimport probleem. De importeur Makita Nederland zou gek zijn kosten te maken voor iets dat zij niet verkocht hebben.
Als de verkoper nasr Makita verwijst wijs hen er dan op dat zij als verkoper verplicht zijn de garantie op hun te nemen
Weet niet of dit bericht uit de link voor u geldt.
Garantie vervalt in de volgende situaties:
- Machines die door anderen dan door Makita aangewezen deskundigen zijn gedemonteerd of door hen zijn gewijzigd.
- De gevolgen van onoordeelkundig of verkeerd gebruik van de machines. Indien de instructies in de gebruiksaanwijzing niet zijn opgevolgd, er sprake is van slecht onderhoud, nalatigheid, of overbelasting van de machine.
- Gebruiksdelen zoals schaafbeitels, cirkelzaagbladen, schuurbanden, schuurschijven, beitels, etc. en ook onderdelen voor de bevestiging hiervan (bouten, sluitringen, klemplaten).
- Onderdelen onderhevig aan normale slijtage tijdens de garantieperiode door zeer intensief gebruik zoals bv. kogel- en naaldlagers, olieafdichtingen en zuigerveren, koolborstels, etc.
https://www.makita.nl/service-en-garantie.html
Makita Nederland heeft vaste dealers waar je hun producten kan verkopen. Als ik dan via grijze import een buitenlands model aanschaf, dan heeft Makita daar niets aan verdiend en hoeft dus ook geen garantie te bieden.
Makita doet zeker niet moeilijk bij garantie, je krijgt eerder een nieuwe machine terug dan dat er gerepareerd word.
U moet terug naar uw verkoper en die moet het oplossen.
Waar heb je de machine gekocht? Bij een officiële Makita dealer in Nederland zoals op hun website staat?
Los daarvan: je moet zoals al gezegd bij de verkoper zijn. Makita heeft waarschijnlijk helemaal geen organisatie om direct met consumenten te werken. Daarvoor gebruiken ze het retailnetwerk.
Geachte Arnoud Rinke,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Om welke machine gaat het?
Waar heeft u de machine gekocht?
Zou tijd worden dat TS wat meer informatie geeft maar zwijgt in alle talen wellicht voldoen de gegeven antwoorden niet aan zijn verwachtingen,en blijft het zoals veel topics stil aan de overkant.
Kleine moeite om aan te geven waar en wanneer gekocht
Dat er geen extra informatie gegeven is of komt zegt vaak genoeg.
Denk dat het om een aanbieding gaat van Gamma die de schroefboormachinen 4 weken geleden in de aanbieding had. En Gamma is geen oficiële dealer van Makita.
Ik denk dat de TS dit niet heeft aangevinkt
Waar heeft u de Makita gekocht? U zlt bij de verkopende partij moeten zijn voor de aanspraak op garantie ... met deze heeft u een koopovereenkomst en daarom moet deze het vervolgens met Makita regelen. U moet dit niet zelf met de fabrikant proberen te regelen want u heeft met deze geen koopovereenkomst gesloten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?
Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?
Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.
De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer