Edvraagt
door Edvraagt Oct 21, 2022 om 16:23
Winkels & webshops

Geen gratis toiletten

Staat Restaurant Loetje is zijn recht om geen gratis toilet aan te bieden aan zijn klanten?

het restaurant met meer dan 50 couverets heeft geen gratis toilet? Als je naar toilet moet, hoor je €1 te belaten.
mag ditzomaar?

9048 20 Rapporteer

ju
door juliomariner - Oct 21, 2022 om 16:28
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Voor een Horecabedirjf is 1 toilet verplchts als er maximaal 15 mensen gebruik van maken. Bij meer dan 15 is 2 verplcht.
Er staat volgens mij echter niet in de regels dat dit gratis ter beschikking moet worden gesteld.

https://ondernemersplein.kvk.nl/eisen-aan-de-inrichting-van-een-horecabedrijf/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2022 om 16:30
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zeer merkwaardig, recent ben ik bij Loetje in Gorssel geweest en ook in Leiden en behoefde bij toiletbezoek niets te betalen. Kan het zo zijn dat u geen gebruik maakte van het restaurant om iets te nuttigen? Dan zijn er wel meer locaties  /restaurants waar men dat vraagt.

Bij restaurantbezoek en ies ook nuttigen mag het m.i. niet in die zin dat er verplicht  een toiletvoorziening moet zijn.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 21, 2022 om 16:33
853 Antwoorden / 3 Vragen

Uhm,

waarom zou een toilet gratis moeten zijn als je alleen maar daar komt om dat toilet te gebruiken? Het is iets anders als je daar wel iets nuttigt, dan lijkt het me dat je zonder te betalen naar het toilet kunt gaan.

Dus antwoord op je vraag... ja het restaurant staat in haar recht met het voorbehoud van hetgeen ik als eerste tikte. Dus alleen klantbezoiek betalen, zi je er ooik te eten dan niet betalen.

C'est simple

Oh ja, een toilet houdt zich niet zelf schoon he ;-))

sira
door sira Oct 21, 2022 om 17:54
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Zo is het.
Als ik uit eten ga in een restaurant, betaal ik niet voor het toilet.

holiday
door holiday Oct 22, 2022 om 02:11
102 Antwoorden / 12 Vragen

Zij praat over klant, dan is het schandalig als je voor de wc moet betalen.
Ik zou gewoon naar de wc gaan en er zonder te betalen uit lopen.

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2022 om 16:33
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ze besteden toiletten uit, dat kost ook geld. Maar als men ergens gratis "mag", is het meestal een vieze bende. Ik persoonlijk zou niet over die euro vallen als ik toch, zoals bij Loetje, al duur uit eten ben. Verder vind ik alle Loetjes (bijna dan) wel prima voer hebben.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 21, 2022 om 16:35
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Als u als klant het restaurant bezoekt is het normaal dat u gratis van het toilet gebruik moet kunnen maken.

sira
door sira Oct 21, 2022 om 17:47
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Juist!

mahadma
door mahadma - Oct 21, 2022 om 17:00
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het restaurant zal die toiletten ook schoon moeten maken en houden. Immers als ze vuil zijn gaat u klagen. En het staat ze vrij om 1 euro per bezoek te rekenen.

gallito
door gallito Oct 24, 2022 om 11:37
479 Antwoorden / 66 Vragen

Onzin. Straks moet je ook nog voor je couvert gaan betalen, want dat moet ook afgewassen worden.
Een toilet hoort gratis te zijn in een restaurant waar je wat gebruikt, dat hoort bij de voorzieningen en service.

ne
door neodutchio - Oct 21, 2022 om 17:20
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig is er geen wet die bepaald dat toiletten gratis moeten zijn bij klanten. Ieder bedrijf staat er vrij in om zijn of haar voorwaarden te bepalen.

panter22
door panter22 - Oct 21, 2022 om 17:35
6599 Antwoorden / Vragen

Bij Mc Donalds betaal je ook voor het toiletbezoek, of je er nu eet of niet.

Waarom zou dat bij Loetje anders moeten zijn.
Voortaan maar van tevoren vragen of het toiletbezoek gratis is, voor je uit eten gaat.

getty
door getty Oct 21, 2022 om 17:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb bij de Mac Donalds nog nooit voor de wc betaald.

tenormin
door tenormin Oct 21, 2022 om 17:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@getty, bij de meeste McDonalds toch wel, hoor. Ligt eraan hoe franchisenemer ermee omgaat.

holiday
door holiday Oct 22, 2022 om 02:15
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb ook nog nooit betaald bij een Mac Donald, noem ze maar op, dan ga ik daar kijken.

tenormin
door tenormin Oct 22, 2022 om 11:50
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@holiday, ik kan ze niet opnoemen, maar staat bij zoeken op betalen toiletbezoek bij McDonald.

john devries
door john devries Oct 22, 2022 om 12:00
214 Antwoorden / Vragen

Bij veel MC Donalds in Amsterdam en ook in Groningen moet je betalen voor toiletbezoek om junks ed buiten te houden . Vaak krijg het betaalde geld terug als je iets besteld

sira
door sira - Oct 21, 2022 om 17:44
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dan hebben zij misschien het toilet uitbesteed. Als ik in een restaurant ga eten, verdom ik 't om het toilet te betalen. Het is een ander verhaal als ik een passant ben en vraag of ik even gebruik mag maken van het toilet (zonder iets te besteden).

Dit zegt de Consumentenbond:
Ondernemers van particuliere tenten, zoals cafés en restaurants, mogen wel geld vragen voor het gebruik van het toilet. Ze kunnen echter klanten niet verplichten daadwerkelijk te betalen", stelt een medewerkster van de Ombudsman. "Het is zeer onfatsoenlijk hiervoor geld te vragen

ro
door ronny530 - Oct 21, 2022 om 17:46
2773 Antwoorden / 41 Vragen

In een grijs verleden was toilet bezoek ook al niet gratis want er zat bij de ingang van de toiletruimte een dame of heer aan een kleine tafel met daar op een schoteltje waar geheel 'vrijwillig' een muntstuk in gedeponeerd diende te worden. Deed iemand dat niet was er niets aan de hand maar die blik van die dame of heer maakte dat die iemand met het schaamrood op de kaken toch een stuiver of een duppie op het schoteltje deponeerde. Voor gasten die ook van een diner of lunch gebruik maken behoort gratis toilet bezoek tot de aangeboden faciliteiten maar voor iemand die enkel van het toilet gebruik wil maken en daarna het restaurant verlaat wordt de restauranthouder ook niet blij omdat een restaurant geen openbaar bezit is waar iedereen zijn ontlasting kan lozen.

Analoog
door Analoog - Oct 21, 2022 om 18:22
137 Antwoorden / Vragen

Ze konden om mij de pot op.....

marita5
door marita5 - Oct 21, 2022 om 19:51
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Edvraagt ,

Lees deze discussie eens door , klik op de rode regel .

https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/verplicht-betalen-voor-toilet-in-horeca-25543

Lees hier eens de revieuws , en het gegeven antwoord van Loetje Amsterdam ,  scroll naar beneden .

https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g188590-d8009660-Reviews-Loetje_Amsterdam_Centraal-Amsterdam_North_Holland_Province.html

rj
door rjw - Oct 21, 2022 om 23:12
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Het staat ook gewoon op hun website waarom het zo is. Gezien de locatie kan ik me er wel iets bij voorstellen. Zoveel ruimte is er niet.

marita5
door marita5 Oct 22, 2022 om 00:39
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Waar staat dit op de site ?  ik kan het niet vinden .

marita5
door marita5 Oct 22, 2022 om 00:43
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Gevonden , er staat openbaar ( betaald ) toilet https://www.loetje.nl/nl/locaties/centraal/

koekeloer
door koekeloer - Oct 24, 2022 om 11:28
562 Antwoorden / 18 Vragen

Bij Loetje (t.o. Amsterdam Centraal) zijn duizenden toeristen en ik snap dat Loetje deze niet allemaal in hun toilet wil. Als je daar het toilet gebruikt krijg je een bonnetje. Als je daar gegeten hebt lever je bij betalen het bonnetje in en krijg je een bedrag korting. Net als bij de toiletten langs de Duitse snelwegen.

e-
door e-genius - Oct 24, 2022 om 11:54
11 Antwoorden / 1 Vragen

Los van de vraag of dit 'mag'.
Waarom kiest een bedrijf dat zich gastvrij wil gedragen, niet ervoor om ook gastvrijheid van toiletbezoek te faciliteren.
Over het algemeen is het wel typisch Nederlands om overal geld voor te vragen.
Als je in Duitsland, Engeland, Griekenland, Spanje, Amerika of Canada komt is dit eigenlijk overal gratis, zelf in supermarkten!

Het hebben van een toilet is aan regels gebonden, betaling is helaas soms anders ingericht.

rj
door rjw Oct 24, 2022 om 12:37
3254 Antwoorden / 5 Vragen

In Duitsland betaal je tegenwoordig in wegrestaurants de hoofdprijs. Onlangs voor een euro mogen piesen in een smerige wc.

marijke77
door marijke77 - Oct 24, 2022 om 12:15
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ga ergens eten waar het wel gratis is, als iedereen dat doet gaan ze vanzelf overstag.

ke
door keijzert - Oct 24, 2022 om 12:17
4 Antwoorden / 2 Vragen

Als je met vakantie in het buitenland bent, bijvoorbeeld in Scandinavie, maar ook Duitsland en Frankrijk, zie je dat daar overal schone openbare toiletten zijn en dat je ook in horecagelegenheden gratis naar het toilet kan. Ook is het kraanwater dat je bij je eten drinkt gratis. Het is toch te gek dat overal geld voor gevraagd wordt. er is toch ook zo iets als begrip voor normale menselijke behoeftes als plassen en poepen. En ja die wc moet ook schoongemaakt worden (dat deed de toiletjuffrouw vroeger na iedere klant) maar de tafels moeten ook afgenomen worden en de vloer gedweild. Kom op zeg, je hoeft niet overal geld aan te verdienen.

rj
door rjw Oct 24, 2022 om 12:38
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Gratis bestaat niet. Als je ergens niet voor betaalt zitten de kosten ergens anders in verwerkt.

mo
door mof - Oct 24, 2022 om 16:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als je klant bent hoor he gratis naar het toilet te kunnen. Als je niets bestelt dan ben je geen klant en dan mag het wel.

Pe
door Pensioen1954 - Oct 24, 2022 om 16:11
19 Antwoorden / Vragen

Mogen is een zwaar begrip. Maar als ik in dat restaurant wat hebt gegeten dan verrek ik het om voor het toilet te betalen.

wa
door walsum107 - Oct 24, 2022 om 16:13
54 Antwoorden / 0 Vragen

Je zult maar nodig moeten, wees dus blij dat je terecht kan. Volkomen logisch als er geld gevraagd op plaatsen waar onderhoud dikwijls veel harder nodig is dan de tafel schoonvegen en dan geen consumptie gebruiken? Zou het niet eens durven. Wellicht ook een reden dat er niet zoveel openbare toileten zijn, er zijn altijd mensen die niet kunnen richten of doortrekken. Dus doe het volgende keer in de broek. Kost meer als € 1.