gi
door gideon de grauw Jan 20, 2017 om 08:10
Winkels & webshops

Geld terug bij annulering

Ik heb in een winkel een vloer aangekocht, welke later geleverd zou worden.
Echter blijk ik deze niet meer nodig te hebben omdat mijn flat inclusief vloer geleverd wordt.
Ik heb al betaald, maar het staat nog in hun magazijn.
Ze willen geen geld terug geven, maar mijn bon geld als tegoedbon of ik mag leverages aanpassen.
Klopt dit wel?

2034 9 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jan 20, 2017 om 08:35
2763 Antwoorden / 14 Vragen

In principe koop is koop. Wees blij dat ze u nog een tegoedbond teruggeven. Je kan wel in de leveringsvoorwaarde kijken of er een nog een periode is waarin je kan annuleren, waardoor je bijv. 70% terugkrijgt en 30% zelf moet betalen.

Om welke winkel gaat het? Zou de vloer al geleverd moeten worden?

ne
door neodutchio - Jan 20, 2017 om 09:04
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het is ook niet slim om nu al te bestellen nog voordat u weet of u het nodig heeft. Zoals pino123 al aangeeft, koop is koop. Het is een gunst van de winkelier om al dan niet te ruilen/geld terug/tegoedbon/etc. Het is in ieder geval geen recht die u heeft.

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 09:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals gezegd, kijk hun algemene voorwaarden na of u überhaupt wel kunt annuleren.

Maar begrijp ik uw vraag goed dat u ook alles al vooruit betaald hebt? Uiterst onverstandig, wat als dat bedrijf failliet gaat?

gi
door gideon de grauw - Jan 20, 2017 om 09:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Algemene voorwaarden zijn niet beschikbaar op hun Site.  En ik ben door overmacht naar een ander appartement verhuisd waar dus al wel een vloer in lag.
Bij webwinkel bestaat het herroepingsrecht. Waarom zou dat hier niet gelden?

jo
door joerieve Jan 21, 2017 om 10:29
31 Antwoorden / 7 Vragen

Omdat je een product op mat bestelt.

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een webwinkel is geen stenen winkel. Er gelden verschillende regels. Dus als zij geen regel hebben dat u kunt annuleren, mag u blij zijn dat u een tegoedbon krijgt.

marita5
door marita5 - Jan 20, 2017 om 10:17
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gideon De Grauw ,

Algemene voorwaarden zijn niet beschikbaar op hun Site.  En ik ben door overmacht naar een ander appartement verhuisd waar dus al wel een vloer in lag.
Bij webwinkel bestaat het herroepingsrecht. Waarom zou dat hier niet gelden?

Koop is koop

Ruilen na aankoop niet vanzelfsprekend!

Het overkomt iedereen weleens: overbodige aankopen. Was je in de winkel nog enthousiast over jouw nieuwe apparaat, eenmaal thuis besef je dat je het eigenlijk niet nodig hebt. Het apparaat ongebruikt op zolder zetten is natuurlijk zonde en dus besluit je om de volgende dag terug te gaan naar de winkel. Je hebt de aankoopbon, het product zit nog onbeschadigd in de doos en je brengt het één dag na aankoop terug. In die situatie mag ruilen toch altijd?

De wet

Hoewel veel mensen denken dat een consument in deze situatie het recht heeft om te ruilen, is dit onjuist. Er bestaat geen wettelijk recht om een gekocht product te mogen ruilen. Sterker nog, het uitgangspunt van de wet is: koop is koop. Heb je een product gekocht dan zit je eraan vast. Een winkelier is dus niet verplicht om je het aankoopbedrag of een tegoedbon terug te geven. Uitzonderingen hierop zijn enkel mogelijk door vóór de aankoop andere afspraken te maken en schriftelijk vast te leggen is. Dit geldt voor aankopen in winkels. Bij koop aan de deur, via internet, telefoon, fax of uit een catalogus gelden andere regels.

De praktijk

In de praktijk komen winkeliers je hierin tegemoet. Vaak maakt ruilbeleid onderdeel uit van klantvriendelijkheid en staan de ruilvoorwaarden op de kassabon. Het blijft echter een gunst van de verkoper om ruilen toe te staan. Tref je namelijk een verkoper jouw product niet terugneemt dan geldt: koop is koop.

Denk dus goed na voordat je een product aanschaft en win waar nodig deskundig advies in.

ha
door halex - Jan 20, 2017 om 18:25
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat u in een webwinkel niet voor aanschaf het produkt in het echt kunt bekijken, voelen, uitproberen, inzien, passen, controleren, meten, vergelijken, enzovoort. Dat kunt u in een stenen winkel (veelal) wel. Daarom geldt in een webwinkel een herroepingsrecht (ook niet altijd, overigens) en in een stenen winkel koop=koop.

gi
door gideon de grauw - 20 jan. 2017 om 09:46

Algemene voorwaarden zijn niet beschikbaar op hun Site.  En ik ben door overmacht naar een ander appartement verhuisd waar dus al wel een vloer in lag.
Bij webwinkel bestaat het herroepingsrecht. Waarom zou dat hier niet gelden?

jo
door joerieve Jan 21, 2017 om 10:30
31 Antwoorden / 7 Vragen

Dit is niet van toepassing op producten dat op maat zijn gemaakt en aangezien je bij vloeren altijd de vierkante meters moet doorgeven is dit op maat

hutch
door hutch - Jan 20, 2017 om 19:22
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tegoedbon of  'leverage' aanpassen: pluimpje voor die winkel. Warme douche ........?

Ma
door Mat Matheij - Jan 20, 2017 om 21:56
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft de vloer aangekocht mogelijk op maat. Dat het bedrijf dat al schade heeft door opslag -mogelijk onverkoopbare partij -uitlopende partij toch bereid is aan u een tegoedbon te vestrekken, strekt het bedrijf tot eer. Hiertoe bestaat geen enkele noodzaak. Niet zij maar u bent ingebreke gebleven. Het bedrijf is aldus behoorlijk coulant naar u toe.

ha
door halex Jan 20, 2017 om 22:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hoezo is TS in gebreke? Hij heeft toch betaald? De verkoper biedt een tegoedbon, dus dwingt ontvangst niet af. Sterker nog, verkoper accepteert dat hij niet meer hoeft te leveren. Dus hoe kunt u dan TS beschuldigen van in gebreke zijn?

Ma
door Mat Matheij Jan 20, 2017 om 22:16
986 Antwoorden / 3 Vragen

U geeft -zoals gewoonlijk- een enorm verkeerde draai aan het verhaal. TS neemt bestelde betaalde vloer niet af door oorzaken die niet aan de leverancier toe te schrijven zijn. Dan is het toch aardig een tegoedbon te krijgen of had TS dan geld retour verwacht.
Lees af en toe wat er werkelijk staat en niet datgene dat er absoluut NIET staat.

ha
door halex Jan 21, 2017 om 09:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

'Niet zij maar u bent ingebreke gebleven' schrijft u. Ik vraag wat u daarmee bedoelt. Want ik zie niet in waarom TS in gebreke is, nu de verkoper niet eist dat hij mag leveren.

newmikey
door newmikey Jan 21, 2017 om 09:51
830 Antwoorden / 0 Vragen

Door bestelde goederen niet af te nemen, blijven zij in de voorraad (ook boekhoudtechnisch) staan en nemen zij dure opslagruimte in - dus ondanks dat ze betaald zijn is er wel degelijk sprake van "ingebreke blijven" van de zijde van de koper.

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2017 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

..

ha
door halex Jan 21, 2017 om 12:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Newmikey: goeie fantasie, maar de verkoper biedt een tegoedbon dus accepteert dat hij niet hoeft te leveren. Je kan pas ingebreke zijn als je niet nakomt wat je moet nakomen èn de andere partij vordert nakoming.