Geld terug bij annulering
Ik heb in een winkel een vloer aangekocht, welke later geleverd zou worden.
Echter blijk ik deze niet meer nodig te hebben omdat mijn flat inclusief vloer geleverd wordt.
Ik heb al betaald, maar het staat nog in hun magazijn.
Ze willen geen geld terug geven, maar mijn bon geld als tegoedbon of ik mag leverages aanpassen.
Klopt dit wel?
In principe koop is koop. Wees blij dat ze u nog een tegoedbond teruggeven. Je kan wel in de leveringsvoorwaarde kijken of er een nog een periode is waarin je kan annuleren, waardoor je bijv. 70% terugkrijgt en 30% zelf moet betalen.
Om welke winkel gaat het? Zou de vloer al geleverd moeten worden?
Het is ook niet slim om nu al te bestellen nog voordat u weet of u het nodig heeft. Zoals pino123 al aangeeft, koop is koop. Het is een gunst van de winkelier om al dan niet te ruilen/geld terug/tegoedbon/etc. Het is in ieder geval geen recht die u heeft.
Zoals gezegd, kijk hun algemene voorwaarden na of u überhaupt wel kunt annuleren.
Maar begrijp ik uw vraag goed dat u ook alles al vooruit betaald hebt? Uiterst onverstandig, wat als dat bedrijf failliet gaat?
Algemene voorwaarden zijn niet beschikbaar op hun Site. En ik ben door overmacht naar een ander appartement verhuisd waar dus al wel een vloer in lag.
Bij webwinkel bestaat het herroepingsrecht. Waarom zou dat hier niet gelden?
Omdat je een product op mat bestelt.
Een webwinkel is geen stenen winkel. Er gelden verschillende regels. Dus als zij geen regel hebben dat u kunt annuleren, mag u blij zijn dat u een tegoedbon krijgt.
Hallo Gideon De Grauw ,
Algemene voorwaarden zijn niet beschikbaar op hun Site. En ik ben door overmacht naar een ander appartement verhuisd waar dus al wel een vloer in lag.
Bij webwinkel bestaat het herroepingsrecht. Waarom zou dat hier niet gelden?
Koop is koop
Ruilen na aankoop niet vanzelfsprekend!
Het overkomt iedereen weleens: overbodige aankopen. Was je in de winkel nog enthousiast over jouw nieuwe apparaat, eenmaal thuis besef je dat je het eigenlijk niet nodig hebt. Het apparaat ongebruikt op zolder zetten is natuurlijk zonde en dus besluit je om de volgende dag terug te gaan naar de winkel. Je hebt de aankoopbon, het product zit nog onbeschadigd in de doos en je brengt het één dag na aankoop terug. In die situatie mag ruilen toch altijd?
De wet
Hoewel veel mensen denken dat een consument in deze situatie het recht heeft om te ruilen, is dit onjuist. Er bestaat geen wettelijk recht om een gekocht product te mogen ruilen. Sterker nog, het uitgangspunt van de wet is: koop is koop. Heb je een product gekocht dan zit je eraan vast. Een winkelier is dus niet verplicht om je het aankoopbedrag of een tegoedbon terug te geven. Uitzonderingen hierop zijn enkel mogelijk door vóór de aankoop andere afspraken te maken en schriftelijk vast te leggen is. Dit geldt voor aankopen in winkels. Bij koop aan de deur, via internet, telefoon, fax of uit een catalogus gelden andere regels.
De praktijk
In de praktijk komen winkeliers je hierin tegemoet. Vaak maakt ruilbeleid onderdeel uit van klantvriendelijkheid en staan de ruilvoorwaarden op de kassabon. Het blijft echter een gunst van de verkoper om ruilen toe te staan. Tref je namelijk een verkoper jouw product niet terugneemt dan geldt: koop is koop.
Denk dus goed na voordat je een product aanschaft en win waar nodig deskundig advies in.
Omdat u in een webwinkel niet voor aanschaf het produkt in het echt kunt bekijken, voelen, uitproberen, inzien, passen, controleren, meten, vergelijken, enzovoort. Dat kunt u in een stenen winkel (veelal) wel. Daarom geldt in een webwinkel een herroepingsrecht (ook niet altijd, overigens) en in een stenen winkel koop=koop.
Algemene voorwaarden zijn niet beschikbaar op hun Site. En ik ben door overmacht naar een ander appartement verhuisd waar dus al wel een vloer in lag.
Bij webwinkel bestaat het herroepingsrecht. Waarom zou dat hier niet gelden?
Dit is niet van toepassing op producten dat op maat zijn gemaakt en aangezien je bij vloeren altijd de vierkante meters moet doorgeven is dit op maat
U heeft de vloer aangekocht mogelijk op maat. Dat het bedrijf dat al schade heeft door opslag -mogelijk onverkoopbare partij -uitlopende partij toch bereid is aan u een tegoedbon te vestrekken, strekt het bedrijf tot eer. Hiertoe bestaat geen enkele noodzaak. Niet zij maar u bent ingebreke gebleven. Het bedrijf is aldus behoorlijk coulant naar u toe.
Hoezo is TS in gebreke? Hij heeft toch betaald? De verkoper biedt een tegoedbon, dus dwingt ontvangst niet af. Sterker nog, verkoper accepteert dat hij niet meer hoeft te leveren. Dus hoe kunt u dan TS beschuldigen van in gebreke zijn?
U geeft -zoals gewoonlijk- een enorm verkeerde draai aan het verhaal. TS neemt bestelde betaalde vloer niet af door oorzaken die niet aan de leverancier toe te schrijven zijn. Dan is het toch aardig een tegoedbon te krijgen of had TS dan geld retour verwacht.
Lees af en toe wat er werkelijk staat en niet datgene dat er absoluut NIET staat.
'Niet zij maar u bent ingebreke gebleven' schrijft u. Ik vraag wat u daarmee bedoelt. Want ik zie niet in waarom TS in gebreke is, nu de verkoper niet eist dat hij mag leveren.
Door bestelde goederen niet af te nemen, blijven zij in de voorraad (ook boekhoudtechnisch) staan en nemen zij dure opslagruimte in - dus ondanks dat ze betaald zijn is er wel degelijk sprake van "ingebreke blijven" van de zijde van de koper.
..
@Newmikey: goeie fantasie, maar de verkoper biedt een tegoedbon dus accepteert dat hij niet hoeft te leveren. Je kan pas ingebreke zijn als je niet nakomt wat je moet nakomen èn de andere partij vordert nakoming.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer