Re
door RenDvk May 20, 2023 om 11:27
Winkels & webshops

Glas van ovendeur Inventum gasfornuis is gesprongen,

Fornuis is 1,5 jaar oud, dus valt binnen garantie.
Contact gehad met inventum en daar kreeg ik als antwoord dat glas uitgesloten is van garantie.
Mag en kan dit zomaar?

4537 15 Rapporteer

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 20, 2023 om 11:31
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geschte RendVK,

Om welk type oven van Inventum gaat het?

Re
door RenDvk May 20, 2023 om 11:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

VFG 6034 WGRVS

Topantwoord

mahadma
door mahadma - May 20, 2023 om 11:32
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Inventum zal dat vast en zeker wel in de garantievoorwaarden hebben staan , anders zeggen ze dat niet. Als het er in staat mag het en kan het "zomaar". Kijk eens in uw papieren met het fornuis. Lees onderstaande reactie van collega THECLA58.

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - May 20, 2023 om 11:34
841 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de garantievoorwaarden van Inventum

Uitgesloten van garantie 1. De hiervoor genoemde garanties gelden niet in geval van: • normale slijtage; • onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik; • onvoldoende onderhoud; • het niet in acht nemen van de bedienings- en onderhoudsvoorschriften; • ondeskundige montage of reparatie door derden of door de consument zelf; • door de consument toegepaste niet originele onderdelen; • zakelijk of bedrijfsmatig gebruik; • het serienummer en/of rating-label is verwijderd. 2. Tevens geldt de garantie niet voor normale verbruiksartikelen, zoals: • kneedhaken, bakblikken, (koolstof)filters, etc.; • batterijen, lampjes, koolstoffilters, vetfilters enz.; • externe verbindingskabels; • glazen accessoires en glazen delen zoals ovendeuren; en soortgelijke zaken.

Lees hier
Onder het kopje wanneer vervalt de garantie...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 21, 2023 om 01:59
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla58

Dat stukje over "ovendeuren" lees ik nergens....

rj
door rjw - May 20, 2023 om 11:42
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Gezien de leeftijd van de oven zal je sowieso moeten aantonen dat de oorzaak een productie- of constructiefout is. Maar aangezien de deur het anderhalf jaar wel heeft gehouden ligt een externe oorzaak eerder voor de hand. Dat kan een kleine tik op de juiste plek zijn geweest waardoor het glas uiteindelijk is gesprongen.

Re
door RenDvk - May 20, 2023 om 11:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie antwoord.
Toch vind ik het bizar dat een ovenruit barst terwijl hij op 220 graden een pizza bakt.
Waarschijnlijk moet ik mijn verlies nemen en zelf een nieuwe ovendeur kopen.

Gr
door Grunn1 May 20, 2023 om 12:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is niks bizar aan. Als het glas bijvoorbeeld een week geleden en tikje heeft gehad door er per ongeluk tegen aan te stoten met iets hards dan zit er een zwakke plek die later kan barsten. Als er tijdens de productie een foutje is ontstaan dan was het glas al veel eerder kapot gegaan tenzij je de oven nog nooit hebt gebruikt.

rj
door rjw May 20, 2023 om 17:11
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een misverstand dat (technische) producten pas na een bepaalde tijd kapot zouden mogen gaan. Ook hierbij is sprake van een bell curve. De meeste producten zullen een gemiddelde levensduur hebben waarop het is ontworpen bijvoorbeeld 10 jaar. Maar er zitten er ook tussen die al na een dag sneuvelen of pas na 25 jaar (of zelfs helemaal niet). En hoe verder van het gemiddelde hoe minder exemplaren er zijn.

Topantwoord

Ho
door Hommer - May 20, 2023 om 17:06
30 Antwoorden / Vragen

Voordat u een nieuwe ruit koopt zou ik nog even het advies van GA afwachten. U heeft immers zijn volstrekt irrelevante vraag om welk type oven het gaat beantwoord dus nu komt hij terug met een op maat gemaakt antwoord voor u.

@H
door @HENK@ May 20, 2023 om 23:16
158 Antwoorden / 1 Vragen

@ HOMMER

Nee, alvorens met dat op maat gemaakte antwoord te komen zal hij hoogstwaarschijnlijk nog om diverse foto's vragen  ;-)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 21, 2023 om 02:00
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Hommer ,

Wat een flauwe opmerking van u....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 21, 2023 om 02:04
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Henk,

Foto's zijn altijd handig om een zo goed mogelijk antwoord te
geven....;<))

Ho
door Hommer May 21, 2023 om 08:34
30 Antwoorden / Vragen

@GA, kunt u me dan vertellen welk bruikbaar advies u voor TS heeft? Want u vertelt hem nu dat u online alleen positieve ervaringen leest met deze specifieke oven. Daar is TS toch geen millimeter mee geholpen?
Dus nogmaals de vraag: welk concreet advies heeft u voor TS?

Hetzelfde geldt voor de talloze topics waarin u vraagt of iemand een huur of koopwoning heeft om ze daarna naar vereniging eigen huis door te verwijzen. Doe dat dan direct want inhoudelijk schieten we er op dit forum niks mee op.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 21, 2023 om 10:38
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Hommer,

Laten we even de foto's van TS afwachten....

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het glas van een ovendeur stuk gaat.....

Ik ga ervan uit,dat er in de keuken van TS geen kinderen van TS hebben gevoetbald......

rj
door rjw May 22, 2023 om 18:19
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom ga je daar van uit? Ken je TS?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 23:53
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Bekijk even die foto's van TS beneden.

Het is ronduit een gevaarlijke oven.

Topantwoord

sira
door sira - May 20, 2023 om 18:22
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u de oven rechtstreeks bij Inventum gekocht? Indien niet, moet u niet Inventum bellen, maar de winkel waar u hem gekocht heeft.
Als u daar vaker apparatuur heeft gekocht, zijn die nog weleens bereid u tegemoet te komen in de prijs.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 21, 2023 om 02:01
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RendVK,

Ik lees in de algemene voorwaarden niets over ovendeuren.....(zie bijgevoegde foto).

Kunt u een foto plaatsen van de mail/brief van Inventum?
Uiteraard even uw privé gegevens afdekken.

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 21, 2023 om 02:16
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RendVK,

Ik zie online alleen maar positieve recensies over deze oven....

Klik op de volgende link:

https://www.kieskeurig.nl/fornuis/product/3705506-inventum-vfg6034wgrvs/reviews

ro
door ronny530 - May 21, 2023 om 09:48
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De garantievoorwaarden benoemen niet expliciet de glazen ovendeur maar wel dat alle glazen delen van garantie uitgesloten zijn en omdat de deur een glazen deel betreft is die ook van garantie uitgesloten. Ik ga er van uit dat u de oven op de juiste manier in gebruik heeft genomen, de glazen ovendeur niet heeft beschadigd en de pizza volgens de gebruiksaanwijzing heeft verwarmt want bij juist gebruik mag een glazen ovendeur niet uit elkaar springen maar hoe toont u dat aan want u dient te bewijzen dat het een constructiefout betreft die al aanwezig was maar zich pas later openbaarde. Ook al zou dat zo zijn dan wordt het moeilijk om uw gelijk te halen want u zal Inventum de fabrikant voor de rechter dienen te slepen wat al kosten met zich mee brengt en dient u ook het gasfornuis in de staat waarin die nu is te houden want als u tot vervanging van de ovendeur overgaat is de oorzaak niet meer te achterhalen. Wellicht kunt u contact met Inventum opnemen waarin u uitlegd dat het springen van de glazen ovendeur niet aan u te wijten is en vragen om een soort van coulance want Inventum heeft meer aan tevreden klanten dan aan boze klanten.

rj
door rjw May 21, 2023 om 09:51
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Als je kunt aantonen dat het een ontwerp- if productiefout is moet de leverancier gewoon volgens de wet garantie leveren. En het is ook best wel logisch dat de consument na zo'n lange tijd van gebruik moet aantonen dat het een productfout is. Er kan in de tussentijd zoveel zijn gebeurt waar de leverancier geen invloed op heeft gehad of heeft kunnen hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 21, 2023 om 10:35
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RendVK,

Kunt u een foto plaatsen van de gesprongen ovendeur?
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt bij een oven.....

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

mo
door mof - May 22, 2023 om 11:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen
Re
door RenDvk - May 22, 2023 om 14:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Voorbeeld binnenste glasplaat is gesprongen

Re
door RenDvk - May 22, 2023 om 14:47
4 Antwoorden / 1 Vragen
Re
door RenDvk - May 22, 2023 om 14:50
4 Antwoorden / 1 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 21:47
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RendVK,

Heeft deze ovendeur dus dubbelglas , waarvan het binnenste is stuk gegaan?

Re
door RenDvk May 22, 2023 om 22:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja klopt...
Buiten kant is heel

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 23:57
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@RendVK,

Ik schrik van de foto's.

Het is dus ronduit een gevaarlijke oven.

Ik snap die houding van Inventum niet....ik heb ook wat apparaten van dat merk.

Kunt u de mail van Inventum hier nog plaatsen? (uiteraard even uw privé gegevens afdekken).

Re
door RenDvk May 23, 2023 om 00:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen mail van Inventum.
Heb telefonisch contact gehad. Ik ben verder altijd blij met het fornuis en oven geweest. Ben alleen niet blij met de garantie voorwaarden. En die zijn ook pas duidelijk na de koop..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 23, 2023 om 00:42
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@RendVK,

Bij wie heeft u dit gasfornuis gekocht? Ik raad u aan om bij hen te klagen.

Ik kan in de garantievoorwaarden niets vinden over glasbreuk van de ovendeur.

Als het een productiefout betreft, gaat het om een gevaarlijke kwestie en is het goed om hier op dit forum er aandacht voor te vragen.