bi
door bidigi Apr 23, 2018 om 16:52
Winkels & webshops

Goede airco

Nu de zomer er weer aan komt, zou ik graag advies willen over een verrijdbare airco.Het enige waar ik al dolblij mee ben, is dat onze slaapkamer dan een stuk koeler gaat worden.Ik woon in een huurappartement. Heb al verschillende merken voorbij zien komen, maar hoop dat ik een degelijk advies zou krijgen. Die airco,s zijn al zo duur. Heb er tussen de 300 en 400 euro voor over. En is er een goede airco evt zonder slang.

59293 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2018 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dan al eens aan de herrie gedacht, als alles binnen staat?

hansje klein
door hansje klein - Apr 23, 2018 om 17:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Begin eens met de basis-informatie van Coolblue ...

en daarna kunt u zolang verder zoeken op het internet tot ze allemaal zijn uitverkocht.

winterklaar
door winterklaar Apr 25, 2018 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u alleen mensen af wilt zeiken kunt u dat dan niet in uw familie- of vriendenkring doen

hansje klein
door hansje klein Apr 25, 2018 om 12:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Beste OT - @Winterkaar-afzeiker en moderator ...

Zodra het warm wordt zijn de (beste) Airco's meteen uitverkocht ... is mijn ervaring!

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 23, 2018 om 17:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een goede airco kunt u niet voor die prijs kopen.
Zonder slang bestaat wel dan moet u de wateropvangbak steeds tijdig legen.

Mobiele airco's zijn echt geldverspilling.  Aan de ene kant koelen ze maar de slang verhit de ruimte weer want die wordt bloedheet.
Het is een cirkel met bijzonder weinig rendement.
Veel beter te investeren in een split Airco.  Zijn veel efficiënter,  stiller en uiteindelijk zuiniger.

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2018 om 19:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Niet alle woningbouwverenigingen staan het toe om buiten aan de gevel of op het balkon een unit te bevestigen.

me
door mein33 - Apr 23, 2018 om 17:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Leuk zo'n verrijbare aico, maar weet wel dat die aparaten veel herrie produceren omdat het koelgedeelte en de ventilator in het apparaat zelf zit en het apparaat dus binnenskamers staat en alleen maar de warme lucht naar buiten wordt geblazen.
Deze apparaten maken zoveel kabaal dat bij het gebruik in de slaapkamer het slapen onmogelijk zal blijken te zijn, zelfs het gebruik van oordoppen is onvoldoende.
Om toch te kunnen slapen zet men dan het apparaat maar uit en binnen 10/15 minuten is het er weer net zo warm als voor het apparaat werdt aangezet.
Wilt u een mobiel apparaat dan moet u er een nemen waarvan de koelunit buiten kan worden gezet en alleen het ventilator gedeelte binnen staat, dan is slapen misschien nog wel te doen.
Maar uw budget zal de koop van een goede kwaliteit mobiele airco met buitenunit in de weg staan.

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2018 om 19:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ook hoer, Niet alle woningbouwverenigingen staan het toe om buiten aan de gevel of op het balkon een unit te bevestigen

hansje klein
door hansje klein - Apr 23, 2018 om 18:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Test.de (niet te verwisselen met de Stiftung Warentest), geeft een uitgebreid overzicht met weinig apparaten 'uw voorgegeven prijsvoorstelling'.  Voor de slaapkamer vooral op 'Leise' (< 40 decibel) blijven letten!

>testbericht HIER<

panter22
door panter22 - Apr 23, 2018 om 19:23
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens op kieskeurig.https://www.kieskeurig.nl/airco
D
e airco maakt kabaal, de slang wordt heet maar de slaapkamer heerlijk koel.
Kijk wel naar de oppervlakte van de slaapkamer, of de capaciteit voldoende is.
Let er op dat de airco niet  doordreunt, anders hebben de buren slapeloze nachten.

Gr
door Grunn1 - Apr 23, 2018 om 19:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een plafond ventilator werkt ook, koelt niet maar door de verplaatsing van de lucht voelt het koeler aan. Een luchtbevochtiger werkt ook en dan vullen met ijs koud water en eventueel ijsblokjes, voordeel is ook dat dat als de lucht droog is deze wat vochtiger wordt.

costnix
door costnix Apr 23, 2018 om 20:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik al dertig jaar een plafondventilator. Deze zijn muisstil en kunnen 24/7 draaien.

panter22
door panter22 Apr 23, 2018 om 20:35
6599 Antwoorden / Vragen

Er zit echt wel verschil in een airco of een ventilator.
Bij een ventilator blijft de temperatuur gelijk.
Bij gebruik van een airco daalt de temperatuur.

Gr
door Grunn1 Apr 24, 2018 om 00:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@panter, als je mijn reactie leest zie je ook dat ik niet zeg dat een airco koelt.

costnix
door costnix - Apr 23, 2018 om 20:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Voor die prijs kunt beter een arko gebruiken. Deze zijn bovendien muisstil.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2018 om 00:13
16774 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v Epcot@: het voordeel van een goede airco is nu juist dat het apparaat de lucht droger maakt. Het is vooral warme en vochtige lucht die het onaangenaam maakt.

Een luchtbevochtiger zal dus het tegendeel doen dan hetgeen dat wordt verwacht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2018 om 00:15
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Uitgebreide tropen en dus ook airco ervaring en vooral ook bij temperaturen in de buurt van 40 C en luchtvochtigheid van >95%.
In die gevallen was hoe droger de lucht hoe beter en hoe kouder binnen tenn opzichte van buiten hoe meer kans op verkoudheid.

me
door mein33 - Apr 24, 2018 om 11:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR EPCOT 23 APR. 2018 OM 19:47
441 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

Ook hoer, Niet alle woningbouwverenigingen staan het toe om buiten aan de gevel of op het balkon een unit te bevestigen

Wel netjes blijven a.u.b.  ;-))
Ik heb het ook niet over een vaste buitenunit maar over een mobliele airco waarvan je de koelunit (die het meeste lawaai veroorzaakt) buiten kan zetten, bijv. op een balkon of terras.

aurora1
door aurora1 - Apr 24, 2018 om 17:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Koop een tafelventilator of vloerventilator of meerdere daarvan. Zet die op het nachtkastje of naast het bed op de grond.
Voordelig, werkt prima, nauwelijks lawaai,  in te stellen op verschillende snelheden. Vaak bij kringlopers voor een prikje/enkele euro's te koop. Niet te lang uitstellen want zodra het wat warmer is rent iedereen de winkels binnen en zijn ze snel uitverkocht.

ka
door kareuter - Apr 25, 2018 om 13:11
22 Antwoorden / 3 Vragen

Een verrijdbare airco maakt warme lucht koud, blaast dt aan de voorkant eruit en zijgt die zelfde lucht even later aan de achterkant weer op.
Een ventilator werkt ongeveer het zelfde.

tijger1
door tijger1 Apr 25, 2018 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een ventilator maakt de lucht niet koud.

me
door mein33 Apr 25, 2018 om 13:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een ventilator werkt ongeveer het zelfde.

Een ventilator brengt alleen de lucht in beweging, maar koelt die niet af.
Door het circuleren van de lucht is het gevoelsmatig iets koeler, maar dat is het niet.

autoootje777
door autoootje777 - Apr 25, 2018 om 13:16
7 Antwoorden / 5 Vragen

ik zou er nemen/zoeken zonder slang ,anders kan je nog niet neer zetten waar u wil

me
door mein33 Apr 25, 2018 om 13:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maar het enorme kabaal die zo'n apparaat maakt zorgt ervoor dat je hem ook weer snel uitzet en in de slaapkamer wordt het wakker liggen i.p.v. heerlijk koel slapen. ;-)) En de warmte die het apparaat er aan de ene kant uithaalt, moet toch ergens heen en wordt daarom weer in de zelfde ruimte teruggebracht.

rembrantd
door rembrantd - Apr 25, 2018 om 16:35
116 Antwoorden / 36 Vragen

Alle airco's met een afvoerslang werken in principe hetzelfde, het apparaat maakt koude lucht en de warmte die vrijkomt bij dit proces wordt met een slang naar buiten afgevoerd.
Het is van belang dat er zo min mogelijk trek/tocht in de ruimte is. Dus als het raam een stukje openstaat voor de slang de deur dicht houden, zo heb je het beste rendement.
Als herrie je niet zoveel uitmaakt kun je een goedkope nemen, als je een stille airco wil kan ik die van DeLonghi aanbevelen. Wel wat duurder maar zo stil als een ventilator op standje 2

lo
door louisda - Apr 25, 2018 om 16:59
14 Antwoorden / 2 Vragen

Een goede airco voor minder dan €400 is er misschien wel, maar er moet echt altijd een slang naar buiten worden gevoerd. Alleen het bakje met het opgevangen water legen i.p.v. een slang die de warme lucht afvoert, is beslist onzin.
De afvoerslang zélf wordt al behoorlijk warm en de lucht die moet worden afgevoerd, is zo’n 35 graden. Die wordt, zonder afvoer, dan dus de te koelen ruimte ingeblazen en dan werkt de airco als verwarming.
De enige mogelijkheid is de airco overdag aan te zetten, de slang de warme lucht laten afvoeren en als u naar bed gaat, de airco uitzetten en het afvoergat dichten of het raam dichtdoen.
Het is dan best even aangenaam, maar binnen een kwartier is de temperatuur al weer flink hoger. Snel inslapen is dus gewenst.
Het beste advies is echt een (weliswaar flink wat duurdere) échte airco met een aparte binnen- en buitenunit te (laten) installeren.

in
door interland - Apr 25, 2018 om 17:26
16 Antwoorden / 1 Vragen

Veel antwoorden met allemaal een kern van waarheid. In principe wil je een apparaat dat warmteenergie uit de lucht haalt en die energie buiten de te koelen ruimte weer afgeeft.  Dit houdt dan automatisch in dat je het "opname gedeelte"in de ruimte zelf moet plaatsen, het "afgifte deel" elders.  Verder moet er in de verbinding tussen deze 2 delen zo weinig mogelijk warmte verloren gaan. Deze theorie betekend dus dat een z.g. split-unit de beste oplossing is, maar de gewone uitvoering met prijzen vanaf ca. € 500 excl. montage vallen buiten uw budget. Bovendien zult u voor deze oplossing toestemming moete hebben van de verhuurder, en de ruimte om binnen en buitenunit goed te kunnen plaatsen..
Aan de andere kant zijn de z.g. koelers die de koeling veroorzaken door het verdampen van water ( hierbij wordt energie opgenomen, blaas maar op een natte plek op uw huid). Nadeel is het verhoogde vochtpercentage ( onprettig gevoel) en de zeer beperkte capaciteiten, voordeel het feit dat je niets aan de verhuurder hoeft te vragen omdat niets beschadigd raakt .
De "gewone " mobiele airco's hebben een afvoerslang voor de warme lucht.  Heeft u een dergelijk apparaat dan moet u dus deze slang zo kort mogelijk houden en de naden en kieren van een raam afdichten. ( alternatief: als u alu of kunststof kozijnen heeft, zou u een nieuw ruitje met daaronder een paneeltje kunnen plaatsen. In het paneeltje kunt u dan de afvoerslang precies passend uitzagen, oude ruit bewaren, en na verhuizing even terugzetten).  Wel wordt hier vanuit andere ruimtes weer warme lucht aangezogen door de onderdruk die ontstaat door het wegblazen van de lucht door de afvoerslang. De laatste oplossing is een mobiele airco in split uitvoering: hierbij is de verbinding tussen binnen en buitenunit een flexibele leiding ( ca. 10 en 30 mm doorsnede in 1 ommanteling). Deze liggen echter in een prijsklasse die bij lange na niet haalbaar is voor u. ( vanaf 1000-1200 euro excl. BTW) . Deze kunt u wel altijd meenemen bij verhuizing en er zijn geen toestemmingen nodig van huisbaas!  De laatste mogelijkheid is de raam-airco, zoals u die vaak in amerikaanse series ziet.  Hier wordt een split- unit gebruikt, maar is er een zeer korte verbinding: binnenunit aan binnenzijde van een glasruit, buitenunit aan buitenzijde. Eigenlijk het idee van een ventilator door het glas heen. Maar om eerlijk te zijn: wat u graag heeft kunt u vergeten met uw budget!

in
door interland - Apr 25, 2018 om 17:26
16 Antwoorden / 1 Vragen

Veel antwoorden met allemaal een kern van waarheid. In principe wil je een apparaat dat warmteenergie uit de lucht haalt en die energie buiten de te koelen ruimte weer afgeeft.  Dit houdt dan automatisch in dat je het "opname gedeelte"in de ruimte zelf moet plaatsen, het "afgifte deel" elders.  Verder moet er in de verbinding tussen deze 2 delen zo weinig mogelijk warmte verloren gaan. Deze theorie betekend dus dat een z.g. split-unit de beste oplossing is, maar de gewone uitvoering met prijzen vanaf ca. € 500 excl. montage vallen buiten uw budget. Bovendien zult u voor deze oplossing toestemming moete hebben van de verhuurder, en de ruimte om binnen en buitenunit goed te kunnen plaatsen..
Aan de andere kant zijn de z.g. koelers die de koeling veroorzaken door het verdampen van water ( hierbij wordt energie opgenomen, blaas maar op een natte plek op uw huid). Nadeel is het verhoogde vochtpercentage ( onprettig gevoel) en de zeer beperkte capaciteiten, voordeel het feit dat je niets aan de verhuurder hoeft te vragen omdat niets beschadigd raakt .
De "gewone " mobiele airco's hebben een afvoerslang voor de warme lucht.  Heeft u een dergelijk apparaat dan moet u dus deze slang zo kort mogelijk houden en de naden en kieren van een raam afdichten. ( alternatief: als u alu of kunststof kozijnen heeft, zou u een nieuw ruitje met daaronder een paneeltje kunnen plaatsen. In het paneeltje kunt u dan de afvoerslang precies passend uitzagen, oude ruit bewaren, en na verhuizing even terugzetten).  Wel wordt hier vanuit andere ruimtes weer warme lucht aangezogen door de onderdruk die ontstaat door het wegblazen van de lucht door de afvoerslang. De laatste oplossing is een mobiele airco in split uitvoering: hierbij is de verbinding tussen binnen en buitenunit een flexibele leiding ( ca. 10 en 30 mm doorsnede in 1 ommanteling). Deze liggen echter in een prijsklasse die bij lange na niet haalbaar is voor u. ( vanaf 1000-1200 euro excl. BTW) . Deze kunt u wel altijd meenemen bij verhuizing en er zijn geen toestemmingen nodig van huisbaas!  De laatste mogelijkheid is de raam-airco, zoals u die vaak in amerikaanse series ziet.  Hier wordt een split- unit gebruikt, maar is er een zeer korte verbinding: binnenunit aan binnenzijde van een glasruit, buitenunit aan buitenzijde. Eigenlijk het idee van een ventilator door het glas heen. Maar om eerlijk te zijn: wat u graag heeft kunt u vergeten met uw budget!

in
door interland - Apr 25, 2018 om 17:34
16 Antwoorden / 1 Vragen

Bijgaand de foto die zojuist te groot was.