No
door NoN Jan 21, 2018 om 11:30
Winkels & webshops
Google play afschrijving zonder specificatie.

Al geruime tijd, ongeveer een jaar, word er maandelijks een bedrag van 3,25 euro afgeschreven via mijn paypal door "Google". Het is zelfs voorgekomen dat het meerdere malen per maand werd afgeschreven. Het totaal bedrag is inmiddels al een kleine 100 euro.
Ik heb geen abbonement voor iets in de Google Playstore en ik heb ook geen apps waar ik maandelijks voor dien te betalen. Al mijn devices gecontroleerd en in mijn google account alles nagelopen maar er staat niets in waar ik voor dien te betalen.
Tevens staat er geen specificatie bij de afschrijving dus ook daar is niet te zien waar ik voor zou moeten betalen.
Via Paypal vorder ik nu iedere keer het bedrag terug. Op het moment dat het bedrag weer teruggestort word is te lezen de verkoper verzocht word een specificatie aan te leveren binnen 7 dagen, dit gebeurt volgens mij nooit waardoor ik ook gewoon het bedrag terug krijg.

Toch blijft het bedrag iedere maand terug komen bij mijn afschrijvingen en volgens mij is het niet echt Google die deze afschrijving doet. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Via paypal heb ik nu de autorisatie voor Google afschrijvingen geanulleerd en hoop dat het daarmee stopt, nadeel is wel dat ik nu niks via de google play store kan aanschaffen, want dan autoriseer ik hen opnieuw.

27470 9 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Jan 21, 2018 om 13:31
703 Antwoorden / 2 Vragen

Te weinig info om er kaas van te maken. Screenshotje zegt niks.

Google moet overigens volledige transparantie geven over deze afschrijvingen.

Overigens zit je nergens aan vast en kan je zo een nieuwe Google account aanmaken.(zie plaatje)

Doe het dan met een andere naam uit het gezin of een alias.

Aangezien je nergens voor wilt gaan betalen hoef je er ook geen bank of creditcard aan te hangen en kan je weer apps downloaden uit de appstore.

https://accounts.google.com/SignUp?service=googleplay&continue=https%3A%2F%2Fplay.google.com%2Fstore

No
door NoN Jan 21, 2018 om 16:04
3 Antwoorden / 2 Vragen

Meneer of mevrouw TDMDUC,

Bedankt voor je reactie. De situatie is volgens mij vrij simpel, er word een bedrag via mijn paypal betaald zonder specificatie en ik heb Google niet geautoriseerd om dit te doen.
Zoals u in het screenshot kunt zien staat er niet bij waarvoor ik betaal behalve dat het aan Google Play Store is en het zegt mij dus ook niks.
Volgens de richtlijnen van Google staat er altijd bij vermeld waarvoor de betaling is zoals onderstaand vermeld;

Stap 1: Google Play-afschrijvingen identificeren

Alle Google Play-aankopen worden met de volgende namen op uw afschrift weergegeven:

  • GOOGLE*Naam app-ontwikkelaar (voor Android-apps)
  • GOOGLE*type content (bijvoorbeeld GOOGLE*Muziek)

Als de betreffende afschrijving niet overeenkomt met een van deze indelingen, is de afschrijving niet afkomstig van Google Play. Neem contact op met uw bank of kaartverstrekker voor meer informatie.

Stap 2: Navragen bij familie en vrienden

Als u een Google Play-afschrijving niet herkent, gaat u na bij uw familie of vrienden of:

  • zij de aankoop hebben gedaan, of
  • een kind een game heeft gespeeld waardoor er onbedoeld een bedrag is afgeschreven.

Als de afschrijving ongeautoriseerd en onbedoeld is, maar er geen sprake is van fraude, kunt u een teruggave aanvragen op de Google Play-website.

Tip: Kom erachter hoe u wachtwoordbeveiliging voor uw apparaat gebruikt om ongeautoriseerde afschrijvingen te voorkomen.

Er staat ook bij dat je contact op moet nemen met je bank als dit niet klopt. Dat is in dit geval Paypal en dat heb ik dan ook gedaan door de betalingen terug te vorderen en de autoristatie voor de betalingen stop te zetten. Verder kunnen zij er volgens mij ook niks aan doen.

Ik heb niets in mijn Google account staan waarvoor betaald dient te worden en er zijn geen devices die gebruikt worden voor in app aankopen. Was dit wel het geval geweest dan had ook dat in de specificatie bij de betaling moeten staan. Tevens heb ik al meermaal mijn wachtwoord veranderd.

Wellicht dat dit de situatie wat verduidelijkt.

2g
door 2greyrooms - Jan 21, 2018 om 15:40
41 Antwoorden / 8 Vragen

Als in uw Googleaccount geen abonnementen vermeld staan (én de betalingen onregelmatig/meerdere keren per maand voorkomen) denk ik eerder aan betalingen in een spel o.i.d.. Kan iemand in uw omgeving gebruik maken van uw apparaat? Daarnaast: kan iemand zonder wachtwoord/vingerafdruk betalingen doen? (Dat laatste zou ik als eerste veranderen).
Misschien is een oplossing de PayPal optie te verwijderen in uw Googleaccount bij Betaalmethoden en IDEAL toe te voegen; dat laatste kan sinds kort.
Dit alles is natuurlijk alleen van toepassing als de betaling echt aan de Google PlayStore is; als bij uw aankopen in uw Googleaccount niets te vinden is moet u uitzoeken waar de betalingen naar toe gaan.

No
door NoN Jan 21, 2018 om 16:03
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb niets in mijn Google account staan waarvoor betaald dient te worden en er zijn geen devices die gebruikt worden voor in app aankopen. Was dit wel het geval geweest dan had ook dat in de specificatie bij de betaling moeten staan. Tevens heb ik al meermaal mijn wachtwoord veranderd.

aurora1
door aurora1 - Jan 21, 2018 om 15:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens bij payinfo.nl, mogelijk heeft u ergens een abonnnement op?

No
door NoN Jan 21, 2018 om 16:02
3 Antwoorden / 2 Vragen

Daar staat niets, bedankt voor de tip.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 21, 2018 om 16:14
509 Antwoorden / Vragen

Hoe komen ze aan je rekeningnummer en andere gegevens en waarom storneer je die bedragen niet?

No
door NoN Jan 21, 2018 om 19:07
3 Antwoorden / 2 Vragen

Geen idee hoe ze aan paypal gegevens komen, het is niet rechtstreeks van rekeningnummer. Ik heb de bedragen gestorneerd zoals in mijn eerdere bericht te lezen is. Ik heb ook al het geld teruggekregen maar toch komt de afschrijving iedere maand weer terug.

No
door NoN - Jan 21, 2018 om 15:59
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het vervelende is ook dat als de betaling niet echt naar Google gaat, naar wie dan wel!?

2g
door 2greyrooms - Jan 21, 2018 om 16:50
41 Antwoorden / 8 Vragen

Als eerste zou ik PayPal als betalingsmogelijkheid verwijderen uit uw Google account. Als er nog steeds geld wordt afgeschreven is het zeker niet van de PlayStore.
De klantenservice van Paypal ken ik niet, maar geven die geen verdere informatie over de ontvanger?
Is het geen optie uw Paypal account op te heffen (en evt. een nieuw account te openen)?

No
door NoN Jan 21, 2018 om 19:02
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dan is het zeker niet van de playstore, ik heb een aantal maanden geleden mijn paypal al ontkoppeld van mijn google account/playstore.

2g
door 2greyrooms Jan 21, 2018 om 19:22
41 Antwoorden / 8 Vragen

Als PayPal u niet kan/wil zeggen wie de afschrijvingen doet zou ik m'n account bij PayPal opheffen want blijkbaar wordt er onder valse naam misbruik van uw gegevens gemaakt. Hoe ingrijpend dat voor u is kan ik niet beoordelen en mogelijk hebben anderen hier betere ideeën. Succes!

No
door NoN Jan 21, 2018 om 20:00
3 Antwoorden / 2 Vragen

Na het lezen van een post op de paypal cumminity omtrent een fake Google die afschrijvingen doen, meer mensen gedupeerd zijn en paypal er niets mee doet ga ik inderdaad mijn paypal opzeggen. Toch wacht ik daar nog even mee, ik wil eerst zelf eens contact opnemen met paypal.

2g
door 2greyrooms Jan 21, 2018 om 20:08
41 Antwoorden / 8 Vragen

Dat lijkt me een goed plan. Nogmaals: Succes!

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 21, 2018 om 17:07
509 Antwoorden / Vragen

Heb je misschien abonnement op een virusprogramma bv Norton of iets dergelijks ?

No
door NoN Jan 21, 2018 om 19:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb geen betaalde beveiliging op mijn telefoon.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 21, 2018 om 19:22
509 Antwoorden / Vragen

https://support.google.com/googleplay/#topic=3364260

wi
door willem2sigaren - Jan 21, 2018 om 17:59
44 Antwoorden / Vragen
No
door NoN Jan 21, 2018 om 19:00
3 Antwoorden / 2 Vragen

Reeds gedaan, staat niets in.

wi
door willem2sigaren - Jan 21, 2018 om 18:43
44 Antwoorden / Vragen

Maar heeft u toevallig ook een PayPal account ??? Een invoice id wordt op google in relatie gebracht met PayPal.

No
door NoN Jan 21, 2018 om 19:05
3 Antwoorden / 2 Vragen

Daar gaat het juist om, er is geld afgeschreven van mijn paypal account zonder dat daar een specificatie bij staat van google. Het lijkt er dus op dat het hier niet google betreft maar een partij die in naam van Google ongeautoriseerd geld afschrijft.

No
door NoN - Jan 21, 2018 om 19:49
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bericht op PayPal community

Zojuist een post gevonden in de Paypal Community omtrent een "fake Google account". Via bovenstaande link is ook te lezen dat Paypal er volgens de afzender niets mee doet.
Het lijkt er op dat Paypal toch niet zo veilig is als dat ze beweren.