Herman Koek
door Herman Koek Feb 27, 2021 om 12:27
Winkels & webshops

Hebben meerdere mensen ervaring met afwijkende garantievoorwaarden van Coolblue?

Afwijkende garantievoorwaarden bij COOLBLUE. In maart 2018 wilde ik bij Cameranu de Nikon 70-300mm lens kopen om mee te nemen op vakantie. Deze hadden ze op dat moment niet op voorraad. Dus verder op internet gekeken wie deze lens op korte termijn wel kon leveren. Ik kwam uit bij Coolblue. De lens besteld en de volgende dag thuis. Geleverd door Camerashop.nl via Coolblue. Prima service. Totdat een paar dagen geleden de lens defect ging. Niet beter wetend dat nagenoeg iedere leverancier van deze lenzen 5 jaar garantie geeft op deze lens. Wat bleek bij navraag bij Coolblue. Zij geven maar 2 jaar garantie. De wettelijke garantie dus. De andere 3 jaar garantie moest ik zelf maar met Nikon regelen. Wat blijkt, de leverancier van Coolblue, Camerashop.nl, geeft wel 5 jaar garantie op deze lens. Ik had deze lens dus beter bij Camerashop.nl kunnen bestellen. Via Coolblue ben je dus 3 jaar garantie kwijt. Het zou Coolblue sieren dat zij dezelfde garantietermijn zouden hanteren als hun leverancier. Dus ook 5 jaar. Dus kijk goed uit bij het bestellen bij Coolblue of je dezelfde garantie hebt als bij cameranu.nl, Konijnenberg, Kameraexpress of Camerashop.nl en hun collega’s, want zij geven wel 5 jaar garantie.

5106 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 27, 2021 om 12:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik naar camerashop.nl ga, dan kom ik bij coolblue.nl/cameras uit, dus hoe zie je hen als een leverancier van Coolblue of een bedrijf waar je apart kan bestellen?

Maar je kan de fabrieksgarantie toch alsnog bij Nikon claimen?

ne
door neodutchio - Feb 27, 2021 om 12:39
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit een verschil tussen fabrieksgarantie en wettelijke garantie. Een verkoper is niet verplicht om fabrieksgarantie te geven. Sowieso gaat die fabrieksgarantie via de fabrikant, dus niet via de verkoper.

pe
door pebk Mar 1, 2021 om 15:40
579 Antwoorden / 0 Vragen

Het eerste deel is juist, het laatste niet. Garantie (fabrieks of wettelijk) gaat via de verkoper. U heeft immers geen contract met de fabrikant. Bovendien maakt de twee jaar niet uit, tenzij het een budget lens is. De wettelijke garantie is niet beperkt tot twee jaar. Helaas geldt weer, recht hebben is 1, het recht krijgen is 2.

Zie opmerking "Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant." bij het kopje Fabrieksgarantie en Verkopersgarantie.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

ne
door neodutchio Mar 1, 2021 om 17:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wettelijke garantie gaat inderdaad via de verkoper. Heel veel fabrikanten sturen een formulier mee waarmee ze een langere garantie aanbieden. En die garantie gaat echt niet via de verkoper.

marita5
door marita5 - Feb 27, 2021 om 12:50
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Herman Koek ,

Wat bleek bij navraag bij Coolblue. Zij geven maar 2 jaar garantie

Bij bestellen staat 2 jaar garantie .

https://www.coolblue.nl/cameralenzen/cameralenzen-voor-nikon-cameras/70-300-mm-lenzen

Cameranu.nl en Kameraexpress , geven inderdaad 5 jaar garantie , maar dit is mosterd na de maaltijd .

Meld u zich bij Nikon .

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 27, 2021 om 13:06
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien toch wel goed zoals u het nu gedaan hebt want het kan nadeliger:
https://nl.trustpilot.com/review/www.cameranu.nl

diumenge
door diumenge Feb 27, 2021 om 13:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik weet het niet hoor. Maar ik zie enorme zeikklachten daar en daarop steeds keurige nette reacties van Cameranu.nl, waarin ze ook fouten toegeven.

Herman Koek
door Herman Koek - Feb 27, 2021 om 13:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zie het in ieder geval als een tip. Even rondkijken op internet kan zo maar 3 jaar extra garantie opleveren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 27, 2021 om 14:51
2011 Antwoorden / Vragen

Man stelt zich niet op de hoogte van voorwaarden en is daar nu verbolgen over welke emotie hij nu kwijt moet aan de wereld.

panter22
door panter22 - Feb 27, 2021 om 15:13
6599 Antwoorden / Vragen

Als je bij Coolblue de lens koopt en wordt geleverd door Camerashop, dan heb je toch bij Camerashop gekocht?
Wat staat er op de aankoopbon.
Heb je al contact opgenomen met Camerashop?

rj
door rjw Feb 27, 2021 om 15:48
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Camerashop is gewoon Coolblue. Coolblue is lang geleden begonnen met verschillende webshops voor de diverse categorieen (in de tijd dat Coolblue nog geen begrip was). In die tijd zochten webwinkels namen als Camershop, tvwinkel, etc. Als je naar camerashop.nl gaat kom je gewoon bij Coolblue uit.

Ik snap ook niet wat TS bedoelt met bij Coolblue gekocht en door Camerashop geleverd. Als ik naar de cameraafdeling op coolblue.nl ga, zie ik nergens Camerashop.nl (zoals je bijvoorbeeld bij Bol.com of Amazon ziet, als die met resellers werken).

panter22
door panter22 Feb 28, 2021 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb in het Handelsregister gekeken, wat een handelsnamen heeft Cooblue.
Inderdaad als je op camerashop klikt kom je bij Coolblue terecht.
Ts heeft, schrijft hij ook, bij Coolblue gekocht, Met 2 jaar garantie. Meerdere webshops geven op die lens 3 jaar extra  garantie. Maar Coolblue niet.
Je hebt wel de wettelijke garantie. Maar die lens is bijna 3 jaar oud en kost nu €249.
Het is een van de goedkoopste lenzen. Heeft het zin om voor dit bedrag de lens laten beoordelen door een deskundige en de strijd aan te gaan met Coolblue?

rj
door rjw - Feb 27, 2021 om 15:51
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat je zwart op wit hebt dat camerashop.nl (wat ook gewoon coolblue is) 5 jaar garantie geeft en levert.

sira
door sira - Feb 28, 2021 om 19:22
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien dat u iets met deze antwoorden kunt https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=196246

diumenge
door diumenge Feb 28, 2021 om 20:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zou best kunnen dat hij iets met zijn eigen topic daar kan.

panter22
door panter22 Mar 1, 2021 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Om te proberen om een gratis nieuwe lens te krijgen van Coolblue, kan ts zich beter aanmelden bij Mr. Visser wordt u al geholpen. Op een forum lukt dat niet.

sira
door sira Mar 1, 2021 om 08:54
2290 Antwoorden / 24 Vragen

@Diumenge
Dat bedoel ik ;-)

1paul
door 1paul - Mar 1, 2021 om 11:53
3103 Antwoorden / 0 Vragen

denk toch dat je voor de garantie bij de verkoper moet zijn en niet bij Coolbleu, daar heb je immers een overeenkomst mee....

pe
door pebk Mar 1, 2021 om 15:46
579 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoper op de factuur is de verkoper...

1paul
door 1paul Mar 2, 2021 om 08:48
3103 Antwoorden / 0 Vragen
panter22
door panter22 Mar 2, 2021 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

-

re
door red1 - Mar 1, 2021 om 15:22
329 Antwoorden / 1 Vragen

kijk eerst eens bij kamera expres

pe
door pebk Mar 1, 2021 om 15:45
579 Antwoorden / 0 Vragen

Net te laat. De TS heeft de lens al twee jaar gebruikt en nu is ie stuk...

mo
door mof - Mar 1, 2021 om 17:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Coolblue is vaak dan ook weer goedkoper ... komt t niet uit de lengte dan komt t wel uit de breedte ...

panter22
door panter22 - Mar 2, 2021 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

@Pebk, je draait om de hete brij heen. Stond er op de factuur dat je 5 jaar garantie had?