ro
door roy93 Jun 12, 2020 om 15:52
Winkels & webshops

Herroepingsrecht 3x vertraagde online bestelling.

Ik heb begin maart vier stoelen gekocht. 2 grijzen en 2 gelen. De gele stoelen zijn direct geleverd, de grijzen bleken toch niet op voorraad en zouden in mei geleverd worden. Toen ik in mei vroeg wanneer ze wel zouden komen werd half juni gezegt. Zojuist heb ik gebeld of ze echt half juni komen en heb ik te horen gekregen dat het nog 4 tot 5 weken ging duren. Ik wil niet langer wachten omdat ze nu 3 keer de lever termijn hebben aangepast. Het annuleren van de grijze stoelen is geen probleem. Ze willen alleen de 2 gele stoelen niet terugnemen. Behalve dat ik het erg onredelijk vind, heb ik wettelijk gezien recht op iets?

2256 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 12, 2020 om 16:09
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Roy93 ,

Ze willen alleen de 2 gele stoelen niet terugnemen.

Waarom zouden ze de gele stoelen mee terug moeten nemen ? deze zijn toch goed .

De grijze stoelen kunt u annuleren , waar u dan wettelijk gezien recht op hebt is uw geld terug , niet meer en niet minder .

Ka
door Kassagebruiker - Jun 12, 2020 om 16:15
683 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft in maart 2020 besteld 2 gele en 2 grijze stoelen. De gele stoelen zijn ook in maart 2020 geleverd.
U heeft deze gele stoelen dus nu 4 maanden in gebruik. Ergo die zijn bepaald niet nieuw meer, als die stoelen tuinstoelen zijn en dus ook altijd buiten gestaan zouden hebben is er natuurlijk geen discussie.

Als u de volledige bestelling in maart 2020 volledig betaald heeft is terugbetaling van de 2 grijze een terecht gegeven. De gele gebruikte natuurlijk niet meer.

ro
door roy93 - Jun 12, 2020 om 16:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie reactie @maritas en Kassagebruiker.

Ik snap natuurlijk dat ze gebruikt zijn, ik ben dan ook niet de moeilijkste en zou de webwinkel echt wel tegemoed komen voor het gebruik.

Het ziet er natuurlijk niet uit om 2 verschillende soorten stoelen bij 1 tafel te hebben. Ik kan helaas dezelfde stoelen niet zo snel ergens anders vinden en ga de 2 gele stoelen dan ook verkopen als ik nergens recht op heb. De webwinkel heeft naar mijn idee niet aan de leververplichting voldaan, ze hebben maar de helft van mijn stoelen geleverd.

getty
door getty Jun 12, 2020 om 16:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Rustig wachten op de grijze dan maar

Ka
door Kassagebruiker Jun 12, 2020 om 16:26
683 Antwoorden / 5 Vragen

Getty + 10

alfatrion
door alfatrion Jun 12, 2020 om 20:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Tussen de waardevermindering en het verder gaan dan uitproberen moet een causaal verband bestaan. Het weggooien van de verpakking heeft geen invloed op de waardevermindering. Ik vermoed dat de waardevermindering op 0 uit komt.

getty
door getty - Jun 12, 2020 om 16:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Topantwoord

Tr
door Trostomaat - Jun 12, 2020 om 16:24
239 Antwoorden / Vragen

Ja, ook voor de gele stoelen geldt gewoon nog het herroepingsrecht.

Zoals verwoord op ictrecht.nl:

"De termijn waarbinnen de consument kan ontbinden gaat in:
...

  • Op de dag dat de consument of een door hem aangewezen derde (die niet de vervoerder is) het laatste product heeft ontvangen uit een bestelling waarin meerdere producten zijn besteld. Stel je bestelt meerdere artikelen, met een verschillende levertermijn, dan gaat de herroepingstermijn pas in als de consument het laatste product uit de bestelling heeft gekregen. Het kan dan dus zijn dat sommige producten heel lang bij de klant liggen (ook langer dan de 14 dagen!), omdat er een product nog niet geleverd is"

De herroepingstermijn eindigt dus pas 14 dagen nadat het laatste product uit de bestelling ontvangen is.

Voor degene die zegt dat de stoelen 'gebruikt' zijn: dat blijkt niet uit de vraag. Zelfs al zou er meer met de geleverde stoelen gebeurd zijn, dan strikt noodzakelijk om te beoordelen of je ze wil houden, dan tast dat het herroepingsrecht niet aan.
(de vraag lees ik zo dat alle stoelen in dezelfde bestelling gekocht zijn; dat lijkt me de correcte lezing).

marita5
door marita5 Jun 12, 2020 om 16:31
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@trostomaat , Voor degene die zegt dat de stoelen 'gebruikt' zijn: dat blijkt niet uit de vraag. , maar wel uit de reactie van Ts : Ik snap natuurlijk dat ze gebruikt zijn, ik ben dan ook niet de moeilijkste en zou de webwinkel echt wel tegemoed komen voor het gebruik.

Tr
door Trostomaat Jun 12, 2020 om 16:51
239 Antwoorden / Vragen

Die reactie heb ik inmiddels ook gezien. De conclusie werd, ten onrechte, echter al voor het verschijnen van die reactie getrokken. Door 'kassagebruiker'.
Het herroepingsrecht is daarmee echter niet tenietgegaan.

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - Jun 12, 2020 om 16:49
725 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de ACM kunt u nog steeds gebruik maken van uw herroepingsrecht indien de stoelen bij Diezelfde order horen
https://www.acm.nl/nl/bedenktijd

ro
door roy93 - Jun 12, 2020 om 17:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie reactie Trostomaat en MIENNAAMISHAAZ,
Het heeft mij erg geholpen! Ze hebben echter nu teruggemaild dat het in de originele verplakking moet zitten. Die heb ik na 4 maanden natuurlijk niet meer. Eens kijken of ze hier uit gaan komen.

By the way; het stond ook in hun eigen voorwaarden, blijkbaar wist hun klantenservice medewerker dit ook niet. OOPS!

Dankjewel !

bu
door burgos - Jun 12, 2020 om 17:11
96 Antwoorden / 7 Vragen

Corona..wij als bedrijf wachten ook al weken op producten.
Komt misschien wel uit Hongkong.
Geduld.

ne
door neodutchio - Jun 12, 2020 om 17:21
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt bij een online aankoop inderdaad recht op herroeping tot 14 dagen na ontvangst van het laatste artikel. Echter, tijdens het herroepingsrecht mag u het product testen, maar niet in gebruik nemen. Doet u dat wel, dan bent u aansprakelijk voor de waardevermindering. U geeft al aan dat u de verpakking niet meer heeft en de stoelen zijn al enkele maanden in gebruik. Geen idee wat ze gekost hebben, maar dat het geld gaat kosten is al duidelijk.

Even voor de beeldvorming, over wel bedrag praten we hier? Bij een fors bedrag zou er wellicht nog de helft uit te halen zijn, anders zou marktplaats over blijven.

ro
door roy93 - Jun 12, 2020 om 17:26
4 Antwoorden / 2 Vragen

@Neodutchio, dit staat inderdaad ook in hun voorwaarden. Dat is helemaal prima, ik heb ze aangeboden om de waarde vermindering te betalen. Daar reageerden ze op met het voorstel om langs te komen in het magazijn in Barneveld. Ik woon zelf in Enschede.

Het zijn twee goedkope stoelen. Het mailverkeer is inmiddels hilarisch. Ik ben er inmiddels al van overtuigd dat ik het geld niet meer ga terugkrijgen. Jammer van de 100 euro. Opzoek naar andere stoelen, wel jammer, want ze waren wel mooi en zaten prima voor dat geld. Wie weet kan ik ze nog voor 2 tientjes op marktplaats kwijt. ;)

panter22
door panter22 Jun 12, 2020 om 17:32
6599 Antwoorden / Vragen

Als die stoelen mooi zijn en prima zitten waarom heb je dan niet nog een paar weken geduld. Wat een drukte allemaal of ben je er al op uitgekeken?

alfatrion
door alfatrion - Jun 12, 2020 om 20:45
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, het herroepingsrecht is op de hele bestelling van kracht tot 14 dagen nadat de laatste stoel is geleverd (art. 6:230o aanhef en onder b, 2° BW). Als er een ingebrekestelling was gestuurd had je ook kunnen ontbinden wegens non-conformiteit.