M.van Zanten
door M.van Zanten Feb 15, 2022 om 21:39
Winkels & webshops

Hidde Dirks Kat

" Het dagboek van de Amelander walvisvaarder HIDDE DIRKS KAT " heb ik online ( in nieuwe staat) gekocht bij boekhandel " Afuk" ( das Fries) uit Leeuwarden voor € 14,95.

Nu is hetzelfde boek bij Bol.com voor € 84,95 te koop.
Ik heb info bij Bol gevraagd en hier werd mij mede gedeeld dat bepaalde boekhandelaren de prijs zelf mogen bepalen en Bol de juiste prijs hanteerd.
Dus......die Friese boekhandel dupeerd zichzelf op € 60 ?
Ik geloof het niet :-)

4289 27 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2022 om 21:45
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, ieder handelaar kan en mag zelf de prijs bepalen. Het boek dat een handelaar via BOL.COM aanbiedt is vergeleken met wat u noemt wel erg duur. M.a.w de prijs wordt door de aanbieder bepaald en daar komt dan uiteraard wel een bedrag voor de bemiddeling door BOL.COM bij.

Ik zide inmiddels bij zoeken met zoeknaam HIDDE DIRKS KAT prijs dat het boek is uitgegeven en verkocht tegen de prijs die ui noemt, 14,95 en zie deze info https://www.persbureau-ameland.nl/de-meest-vergeten-schipbreuk en zo te ziuen heeft betrekking op de oponing van het Hidde Dirks jaar in 2018 en rekent de boekhandel die u noemt de oorspronkelijke prijs.  Degene die via BOL.COM aanbiedt vraagt dus wel ietwat veel m.i. (en nog een aanvulling: zeker als het kennelijk 2e hands is)

Nog een verwijzing waarin ook de prijs wordt genoemd: https://www.amelanderhistorie.nl/products/het-dagboek-van-de-amelander-walvisvaarder-hidde-dirks-kat/

ma
door malty Feb 16, 2022 om 13:35
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Iedere handelaar mag zelf de prijs bepalen?
Lees eens https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs/veelgestelde-vragen

sira
door sira - Feb 15, 2022 om 21:47
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Kan het zijn dat uw boek tweedehands is? U schrijft namelijk "in nieuwe staat".

Ik zie nu dat het boek bij Bol ook tweedehands is.

Donuts
door Donuts Feb 15, 2022 om 21:48
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Boek op Bol.com is ook 2e hands.

sira
door sira Feb 15, 2022 om 21:53
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Dat had ik al aangegeven.
Belachelijke prijs voor een paperback. Of het moet zo'n bijzonder boek zijn, misschien wordt het niet meer gedrukt, maar dan nog. De prijs die de TS heeft betaald, lijkt mij een logischer prijs.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 15, 2022 om 21:57
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, zie mijn aanvulling. Het boek is zoals ik afleid uit info in 2018 op de markjt gekomen en ook verkocht voor € 14,95. Degene die het via @Bol.Com aanbiedt vraag dus m.i. wel erg veel, zeker als het ook 2 hands is. Er wordt zeker gedacht dat het een zeldzaam verzamelboek is.

M.van Zanten
door M.van Zanten Feb 15, 2022 om 22:48
Antwoorden / 1 Vragen

Als aanvulling : Mijn boek is nieuw , geen tweedehands en gekocht voor € 14,95.
@Bol.com daarintegen biedt het boek wel tweedehands aan.
Een niet te bevatten prijsverschil van € 60

sira
door sira Feb 15, 2022 om 22:52
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, ik zou het er niet voor over hebben.

Donuts
door Donuts - Feb 15, 2022 om 21:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nou dan geloof je het niet... Of je betaalt nog €60 extra aan Afuk.

Edit, hij kan er wel €85 voor vragen, maar of iemand zo gek is om dat ervoor te betalen, betwijfel ik ten zeerste.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 15, 2022 om 21:58
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@DONUTS, de aanbieder denkt kennelijk dat er wel mensen ziujn die zo ..... zijn.

M.van Zanten
door M.van Zanten Feb 15, 2022 om 22:58
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil alleen toekomstige lezers/kopers er op attenderen dat men beter eerst kan vergelijken op prijzen van bepaalde boeken.

gerbera
door gerbera - Feb 15, 2022 om 22:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het boek is overal te koop voor € 14,95 en bij Bol € 84,95 dus hoe die aan die prijs komt? hun reactie is kolder. Het is of een foutje in de prijs of de koper wordt een poot uitgedraaid.

Donuts
door Donuts Feb 15, 2022 om 22:11
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om een externe verkoper, die bepalen hun eigen prijs.

tenormin
door tenormin - Feb 15, 2022 om 22:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Moet gewoon een fout zijn: denk bij Bol ook 14,95 en geen 84,95. Maar als men beide prijzen leest bestel je dat boek toch niet bij Bol.com?

M.van Zanten
door M.van Zanten Feb 15, 2022 om 22:54
Antwoorden / 1 Vragen

Wel goed lezen : ik had het boek al ( nieuw) gekocht voor € 14,95.
Het gaat mij om het antwoord van Bol , nadat ik hun er op aangesproken heb.

tenormin
door tenormin Feb 15, 2022 om 23:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@m.van zanten, jawel had het goed gelezen. Maar een mens met een normaal IQ gaat zo'n prijs toch niet betalen? Uiteraard is het antwoord van Bol.com niets; maar iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijk waar men koopt. Ik lees graag veel boeken, het liefst gratis, ook al mag het niet. Maar ze staan wel op mijn e-reader.

marita5
door marita5 - Feb 15, 2022 om 23:03
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo M.Van Zanten ,

Dus......die Friese boekhandel dupeerd zichzelf op € 60 ?

Rekenen is ook een kunst ;-))

Moet zijn € 70,-

M.van Zanten
door M.van Zanten Feb 16, 2022 om 11:45
Antwoorden / 1 Vragen

Wordt ut verschil alleen maar groter van :-))

Donuts
door Donuts - Feb 15, 2022 om 23:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: het gaat mij om het antwoord van Bol , nadat ik hun er op aangesproken heb.

Maar Bol is helemaal de verkoper niet! Je had moeten bellen met de externe verkoper als je denkt dat je het recht hebt een verkoper daarop aan te spreken.

Iv
door Ivo W - Feb 16, 2022 om 07:19
729 Antwoorden / Vragen

Handelaren kunnen en mogen in Nederland hun prijzen vrij bepalen. Zolang de prijs maar bekend is voordat de koopovereenkomst gesloten wordt. Dat is hier het geval, dus niets aan de hand.

Het kan ook best zijn dat het boek wat online wordt aangeboden een bijzondere uitgave is. Een eerste druk, een druk met zeer beperkte oplage, een druk met bijzondere kaft, of extra toevoeging. Er zijn genoeg redenen waarom het specifieke boek voor verzamelaars meer waarde kan hebben dan een regulier exemplaar uit de vierde druk.

Maar ook als er niets bijzonders is met dit boek, is de hoge prijs niks strafbaars. Het is een duidelijk gecommuniceerde prijs die zichtbaar is voordat de overeenkomst tot stand komt. Wie het boek dit bedrag waard vindt, kan het kopen. Wie het te duur vindt, kan elders gaan winkelen waar het goedkoper is of een ander boek kopen of helemaal geen boek kopen.

rj
door rjw Feb 16, 2022 om 08:02
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Precies. Ik heb op vrijmarkten ook wel eens boeken voor idiote prijzen kunnen verkopen, domweg omdat verzamelaars dat er voor betaalden. Zo heb ik een exemplaar voor de OOR Muziekencyclopedie kunnen verkopen voor meer dan 100 euro aan iemand die alle versies wilde hebben. Als hij even had doorgezocht had hij dat boek ook online voor de normale prijs kunnen vinden.

panter22
door panter22 - Feb 16, 2022 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

De Nederlandse wet is ingegaan in 2005. Uitvoering en handhaving van de wet zijn in handen van het Commissariaat voor de Media.[1] De wet geldt niet alleen voor Nederlands- en Friestalige boeken maar is ook van toepassing op bladmuziekuitgaven.

In Nederland biedt de wet de uitgever wel mogelijkheden om voor een beperkte periode actieprijzen vast te stellen. Na een half jaar mag een uitgever de prijs van een boek aanpassen en na een jaar mag hij de vaste prijs opheffen. Schoolboeken zijn uitgezonderd van de vaste boekenprijs, evenals tweedehands boeken. Ook voor e-boeken geldt de wet niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_op_de_vaste_boekenprijs
De verkoper op Bol verkoopt het boek tweedehands en mag zelf een prijs bepalen.

Analoog
door Analoog - Feb 16, 2022 om 09:27
137 Antwoorden / Vragen

Bol heeft in principe geen invloed op de prijs van een externe verkoper en dus kan winkelen en om je heen kijken je veel geld besparen...

gerbera
door gerbera - Feb 16, 2022 om 11:25
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Getracht bij de verkoper te achterhalen waarom het belachelijke prijsverschil en jawel dezelfde onzin als al door de TS vermeld.

ma
door malty - Feb 16, 2022 om 13:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lucaz books is gespecialiseerd in boeken die niet of nauwelijks meer te krijgen zijn.

Vandaar die prijs, wat ik lees op hun site is het boek tweedehands, conditie goed.

Donuts
door Donuts - Feb 16, 2022 om 13:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Getracht bij de verkoper te achterhalen waarom het belachelijke prijsverschil en jawel dezelfde onzin als al door de TS vermeld.

Tsja, wat had je dan verwacht? Een verkoper is helemaal geen tekst en uitleg verschuldigd over zijn verkoopprijs.

Ik zag in de decembermaand eens een Legopakket door een externe verkoper aangeboden worden voor meer dan € 400,-, waarvan de verkoopprijs bij diverse winkels rond de € 75,- lag.
Ik zie ook ontelbare artikelen op Bol.com worden aangeboden waarvoor ik bij de Action bijv. € 3,- betaal en bij de externen wordt dan rustig het 10-voudige gevraagd.

Het mag, daar ga ik echt geen verkopers mee lastig vallen, gewoon zelf blijven opletten.

Het betreffende boek is overigens bij meerdere (online) verkopers voor € 14,95 te koop.

ju
door juliomariner Feb 18, 2022 om 15:45
1325 Antwoorden / 2 Vragen

precies  ik snap niet waar TS zich druk om maakt. Vind het dan ook een kul topic

Be
door Bessel Dekker - Feb 16, 2022 om 14:41
24 Antwoorden / Vragen

De meeste antwoorden zijn wel juist, maar niet alle.

1. In Nederland geldt een vaste boekenprijs voor nieuwe boeken. Daarvan mag een handelaar niet afwijken. (Behoudens uitzonderingen, zoals tijdelijke acties.)

2. Dit geldt niet voor tweedehands boeken of antiquarische boeken. Daarvan is de prijs vrij: de handelaar is dus vrij zijn eigen prijs te bepalen. Die kan lager zijn of hoger dan de nieuwprijs. Het doet er niet toe of het boek óók nog nieuw leverbaar is. Rondkijken heeft dus zin. Maar als het boek zeldzaam is, en als je het per se wilt hebben, dan zul je wellicht meer willen betalen. In andere gevallen juist minder.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2022 om 15:15
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Naar aanleiding van de reactie van @MALTY op mijn reactie (en niet op soortgelijke antwoorden van ook anderen) corrigeer ik mijn anwoord in die zin dat het niet mag indien de condities/voorwaarden etc als hier genoemd  https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs/veelgestelde-vragen van toepassing zijn.

In dit geval lijkt het mij dat de vastgesteld prijs voor dit boek indien het een nieuw exemplaar is  wel degelij €14,95 zou moeten zijn en dat in de conetxt dat een antquaire geen specifike boekhandelaar behoeft te zijn. Of het dus wel of niet mag???? M.i. bij nader inzien niet maar ik heb toch twijfels.

Donuts
door Donuts - Feb 16, 2022 om 15:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Afuk heeft ook een ANBI status, misschien maakt dat ook nog wat uit https://afuk.frl/nl/oer-de-afuk/anbi/

ro
door ronny530 - Feb 16, 2022 om 17:11
2778 Antwoorden / 41 Vragen

De bol.com verkoper schrijft er bij dat het een eerste druk exemplaar betreft en zo'n eerste druk exemplaar kan voor een verzamelaar zeer interessant zijn. Als uw boek ook van de eerste druk afkomstig is dan heeft de bol.com verkoper zijn/haar huiswerk niet goed gedaan maar dan nog u hoeft de verkoper en bol.com er niet op te wijzen want u heeft het boek al in bezit.

1paul
door 1paul - Feb 16, 2022 om 17:40
3143 Antwoorden / 0 Vragen

staat, in nieuwe staat, is dus geen nieuw boek!!!!

mo
door mof - Feb 18, 2022 om 11:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Dat mag. Iedere handelaar is vrij om te vragen wat hij/zij wil. Waarschijnlijk is het boek bij bol.com te koop zonder verdere verzendkosten, die al in de prijs inbegrepen zijn. Verder is het verschil erg groot, maar u bent niet verplicht bij bol.com te kopen.

blubber2
door blubber2 - Feb 18, 2022 om 13:27
34 Antwoorden / 7 Vragen

tegenvlalende verkopen blijkbaar

koekeloer
door koekeloer - Feb 18, 2022 om 13:29
562 Antwoorden / 18 Vragen

En wat is nu uw vraag hier aan het forum?

ag
door agnesd - Feb 18, 2022 om 15:41
10 Antwoorden / 2 Vragen

Nederlandse vertaalde nieuwe boeken van Virginia Andrews zijn normaal € 19,95

Nu de uitgever enkele jarens geleden is gestopt met uitgeven van deze boeken zijn ze veel duurder geworden en begind 2de hands al vanaf dit bedrag

Je kunt er niets aan doen

Tip: Op internet zoeken naar de goedkoopse

Be
door Bessel Dekker - Feb 18, 2022 om 15:58
24 Antwoorden / Vragen

Het doet er niet toe of de verkoper een antiquaar is of een particulier. Het gaat om wederverkoop. Als ik bij de boekhandel een boek koop en het onmiddellijk probeel door te verkopen voor een hogere prijs, dan mag dat. Niet dat daar veel mensen in zullen trappen. De vaste boekenprijs is in wezen een bindende overeenkomst tussen uitgevers en boekhandelaren. Niet tussen uitgevers en antiquaren, niet tussen uitgevers en particulieren.

Een speciaal geval is prijsopheffing. Dit ziet op ramsj-artikelen. Een niet-gangbaar boek kan "in prijs worden opgeheven", en dan wordt het verpulpt of komt het in het "modern antiquariaat" terecht. Dat waren de stapels nieuwe boeken die je indertijd dij De Slegte zag liggen.

Bij de onderhavige titel zou het om een prijsopheffing kunnen gaan, maar daar lijkt het niet op. Het lijkt ook niet van belang, zolanf de aanbieder geen boekhandelaar is.

He
door Helen 66 - Feb 18, 2022 om 16:50
119 Antwoorden / Vragen

Dat mag en kan. Heb hetzelfde gehad bij Bolm.com mbt een serie 2e hands boeken. Meerdere delen moesten van verschillende handelaren komen. Allemaal hardcover en allemaal in "nieuwstaat". Echter 1 deel was maar bij 1 handelaar nog te krijgen en die vroeg de hoofdprijs.
Heb het toch betaakld omdat anders de serie niet compleet was en het was een kado. Heb hierover nog wel gecorrespondeerd met die handelaar, maar hij wist dat het betreffende deel verder nergens meer te krijgen was, dus...

Co
door Contentino - Feb 18, 2022 om 18:28
16 Antwoorden / Vragen

Sinds kort ontdekt, misschien wat laat, dat Bol.com tegenwoordig ontzettend duur begint te worden.
Misschien denken ze een machtspositie te hebben omdat ze een groot assortiment hebben.
Helaas us dat grote assortiment NIET van Bol.com , maar van de wederverkopers.
Betalen mag je dan bij Bol.com, maar als er iets mis gaat moet je het maar bij die wederverkoper uit zien te zoeken.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 18, 2022 om 19:30
854 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry dat ik hard moet lachen.

Maar ik snap niet waar jij je druk om maakt. Als er mensen zijn die dat boek voor 84,95 willen kopen laat ze lekker. Dat de boekhandel waar jij je boek gekocht hebt 14,95 verkoopt is aan de boekhandel.
Dat jij nog navraag gaat doen bij Bol.com... die tijd had je beter aan het lezen van je boek kunnen besteden. (vette knipoog ;))

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2022 om 10:51
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Laat de site van Bol nu zijn aangepast, boek kost nu ook € 14,95 en verkoop door Bol zelf.