Hoe kan het dat je bij kledingzaak Dejaque je aankopen niet mag terug sturen?
Herroepingsrecht van 14 dagen geldt enkel bij online aankopen. En dat wil zeggen in een webshop zonder tussenkomst van een verkoper. Een fysieke winkel bellen, mailen of een bericht sturen via facebook valt niet onder online aankopen. En dat wil zeggen dat dezelfde regels gelden als elke andere aankoop in een winkel. En dat is koop is koop. Dat ze, toen ze nog open waren, hierin afwijkte in positieve zin wil niet zeggen dat ze dat altijd moeten doen. Zeker voor de wat kleinere zaken is het niet te doen om ruilingen toe te staan, creditfacturen te maken en geld over te maken.
Dan maar even wachten tot de winkels weer bezocht kunnen worden.
Bij een aankoop in een fysieke winkel heb je ook 14 dagen herroepingsrecht. En géén 7 , zoals Dejaque hanteert. Wanneer dit niet retour kán naar fysieke winkel, bestaat toch recht van retourzending
Bij aankoop in een fysieke winkel bestaat geen herroepingsrecht. Koop = koop. Veel winkels hanteren een retourbeleid, maar dat is geen recht.
Beste ZIJ, vooral met die wettekst naar de winkel toegaan en des noods een jurist op de zaak zetten. Als u zo overtuigd bent van uw gelijk. Dat gaat echter heel duur voor u uitpakken, want er bestaat geen herroepingsrecht in fysieke winkels. Het doel van die wet is dat je online niet kan zien, proberen, testen, voelen van wat je koopt. In een fysieke winkel kan dat wel. Daar kan je dus vooraf de beslissing maken of je het wilt hebben of niet. Dus gekocht is gekocht. Bij online kopen mag je thuis doen wat je normaal in de winkel doet. En bevalt het dan niet mag het wel terug.
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik heb er weer wat bijgeleerd! Maar nu weet ik door jullie reacties hoe het wél zit! Fijne dag
De 'clue' is hier of er werkelijk sprake is van het hebben gedaan van een on-line aankoop dus via het i-net.
Dat betekent dat hier dus mogelijk sprake van een schemergebied opo basis van de wetgeving m.b.t. koop op afstand. Ik stel dat zo omdat m.i. telefonisch bestellen ook kan worden gezien als koop op afstand.
Het lijkt mij in deze erg verstandig om uw probleem te melden bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de consumentebond (u behoeft geen lid te zijn om daar een melding te doen.
Bij koop op afstand heb je geen contact met de verkoper. Per telefoon kan onder koop op afstand vallen, maar dat was bij de vroegere postorderbedrijven waar je dan telefonisch contact zocht met een bestelafdeling. Bellen naar een winkel, daar de spullen reserveren en betalen met een tikkie of cash valt niet onder de wet koop op afstand.
[Edit redactie: off-topic en reactie gericht op de persoon]
Ik heb daar iets besteld in een periode dat het retour kon in de winkel. Soms denk je pas later of werkwijze wel juist is. Tja, inderdaad niet meer kopen.
Ik weet door bovenstaande reacties hoe het wettelijk in elkaar zit. Geen vorm van in de maling nemen dus..... en inderdaad wil je dit niet, dan niet kopen. Maar het mag wel op deze manier
Je kunt je ook wel voorstellen dat het voor de meeste kleinere winkel er op of eronder is in deze tijd en dat ze online zijn gegaan zonder zich te hebben kunnen voorbereid en verdiepen in het wettelijke kader. Ik zou ze gewoon even wijzen op de wettelijke regels en het niet gelijk keihard gaan spelen. Deze ondernemers hebben het al moeilijk genoeg. Al zijn er genoeg online hobbyjuristen die dit soort ondernemers graag kapot zien gaan natuurlijk. Zolang het juridisch maar klopt.
Het is in geen geval mijn bedoeling zoiets hard te spelen hoor. Maar ik vond het wel fijn om duidelijk te hebben hoe het wél zit. En ik vind de info hierover op internet nogal een 'door de bomen het bos niet meer zien' verhaal. Ik heb geen artikelen die ik retour hoef te sturen, dus de urgentie is voor mij zeker niet aanwezig. Ik begrijp één en ander nu beter. En dat is voor mij genoeg.
De zoveelste reactie van Tiger1 die niet ter zaken is en weggehaald wordt.
Als je via internet of telefonisch een aankoop doet mag je net zoals in een gewone winkel eerst beoordelen of je het product wilt houden. Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Binnen die termijn kun je de webwinkel laten weten dat je van de koop afziet en heb je 14 dagen de tijd om het product terug te sturen
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/spijt-van-je-aankoop-of-bestelling
Dat is alleen als het bezorgd Wordt.
Je kunt nu zelf ophalen, beoordelen en dan pas betaal je en dan heb je dus gekocht en betaald in de winkel . Het is een online bestelling die opgehaald wordt in de winkel en dat wordt niet gezien als online aankoop maar als aankoop in de winkel
Dat is een juiste uitleg denk ik. Maar, in dit geval kom je níet in de winkel om het op te halen en te betalen. Het wordt toegestuurd en de klant betaald online zeg maar.
Wat er even vergeten wordt om te vermelden bij bovenstaande link, dit geldt niet voor winkels die niet ingericht zijn op online verkoop, zoals een slager. Als je naar een winkel belt om iets apart te laten leggen, dan is dat geen koop op afstand. Als de kledingwinkel geen webshop heeft kan een telefonische verkoop ook nooit als koop op afstand aangemerkt worden.
De kleding wordt bezorgd. Via een speciale telefoonlijn kun je bestellen en het pakket wordt met de post bezorgd.
Whatsapp-meisjes
Bestellen kan nu nog via de speciale telefoonlijn, bij de ‘Whatsapp-meisjes’ die tijdens de coronacrisis in dienst werden genomen. Zij lopen vandaag met headsets door de winkel om bestellingen uit de rekken te halen. Een grote stapel met pakketten ligt midden in het magazijn achter de zaak.
Soms gaan er op één dag wel 250 pakketten op de post.” Willen klanten retourneren? Dan moeten ze dit binnen zeven dagen in de winkel doen.
https://www.destentor.nl/algemeen/deze-damesmode-uit-oldenzaal-is-een-gigantische-internethit-wat-een-gaaf-broekje~a38c01fc/
Het gaat du niet om click en collect , maar internetverkoop met eigen gemaakte regels.
Dat is inderdaad zoals ze het doen. Maar in de corona maanden waarin de winkels gesloten waren kon je het níet bij ze ophalen, niet bij ze terugbrengen. Maar ook niet per post retourneren. ( dat kun je bij hun overigens nooit). Ik ben er niet voor om (kleine)ondernemers hiermee dwars te zitten, ik wil alleen graag dat je als klant eerlijke mogelijkheden krijgt. Wanneer zij doen zoals het mag, dan vind ik de regelgeving hierover bijzonder. Maar dan is het zoals het is.
Als je het zeker wilt weten. neem dan contact op met Consuwijzer. Zij kunnen je precies vertellen wat kan en wat niet kan.
https://www.consuwijzer.nl/
Panter22; dat heb ik inmiddels gedaan. Juist omdat er zoveel hierin verschillend uitgelegd/ geïnterpreteerd wordt.
Klinkt een beetje als een winkelier die in alle haast of paniek online is gegaan door de lockdown en geen online strategie heeft bedacht en zich totaal niet heeft verdiept in de wettelijke regels.
Waarom zou elke winkel een online strategie moeten hebben? De fysieke winkel is ook niet online gegaan, ze hebben andere manieren aangeboord om toch te blijven leveren. Maar daarmee wordt het niet automatisch een webwinkel. Of je als consument zelf naar de winkel gaat of belt, daarin zit juridisch geen verschil.
Als je aankoop haalt bij de winkel heb je geen herroepingsrecht . Je kunt het zien en beoordelen en je koopt het of koopt het niet. Dus daar in hebben ze gelijk
Of je nu online besteld via Facebook of via telefoon je kunt hij de deur bestelling bekijken en afrekenen wat je wilt hebben. Zou zelf niet kopen bij een winkel waar je niet kunt passen en of retour brengen. Maar het mag .
Wordt online besteld waarna het thuis bezorgt wordt. Dan zijn ze verplicht retour wel aan te nemen .
Dus de vraag is, stuurt ze op. Dan heb je recht op retour
Of moet je ophalen , dan geld retour recht niet
Dankjewel voor je duidelijke uitleg!
Een fysieke winkel die kleding langsbrengt of opstuurt is niet automatisch een online winkel. Zo lang er rechtstreeks contact is tussen verkoper en koper is het geen koop op afstand.
Mischien contact opnemen met Avatros opgelicht.
https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/gemist/item/opgelicht-hulp-online-ellie-lust-biedt-hulp-op-het-gebied-van-online-oplichting/
En waar zit precies te oplichting?
Voor de duidelijkheid: ik stelde hierboven een vraag waarvan ik graag een goed antwoord wilde. Zelf dacht ik het een beetje te weten hoe het zat, maar dat was toch niet zo. Mij is één en ander nu duidelijk. Maar op dan gelijk te beginnen over 'oplichting' vind ik zo onnodig. Beetje jammer.
Dan nog liever opgelicht... (waar hier niet eens sprake van lijkt te zijn overigens).
@Neodutchio
Dat is het vage retourbeleid waar TS over spreekt.
Omdat je als klant eenmaal recht hebt op 14 dagen No questions asked Return recht.
Waarbij het niet uitmaakt wat de reden is, en je het product binnen 14 dagen na ontvangst mag terugsturen.
gezien het bedrijf dit niet wil, is het oplichting.
Oplichting is iets anders dan mogelijke regels niet opvolgen.
Zodra ze weer open gaat zal ze nu erg veel retour krijgen, en bij vele winkels geld dat nu.
Ook diverse bouwmarkten met minium bedragen, koop er iets bij voor bedrag en zodra open gelijk terug brengen.
Maar niet terug mogen sturen wegens ruimte? Dan zou ik er niets bestellen.
Retour pas later zou nog kunnen....
Het hangt van het beleid van de winkel af, of je de spullen terug mag brengen. Volgens Plus online.
https://www.plusonline.nl/coronavirus/vier-vragen-en-antwoorden-over-click-collect
Dus je kunt niet zomaar zeggen dat kleding niet teruggebracht kan worden.
De meeste winkels geven je de gelegenheid te retourneren binnen 14 dagen als de winkel weer open mag.
Een kledingzaak waar je alleen maar je bestelling mag afhalen, niet bekijken, niet passen en niet terugbrengen, en daar dan ook nog kopen?
Info Radar:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-werkt-click-collect-tijdens-de-lockdown/
Hallo ZIJ,
In een fysieke winkel heb je geen herroepingsrecht. Wel is er sprake van herroepingsrecht als je een aankoop hebt gedaan via internet, per telefoon of op straat. We hebben er een uitgebreid artikel over geschreven. Lees er hier alles over.
Met vriendelijke groet,
Danny
Daar waar nu het knellende blouseknoopje zit is of de winkel nu ineens valt onder koop op afstand of niet. Per telefoon bestellen kan onder koop op afstand vallen, maar ook niet. Als voorbeeld geeft de Consumentenbond de slager aan. Als je daar heen belt is het niet ineens koop op afstand.
Deze kledingwinkel heeft geen webshop en is ingericht op fysieke koop. Dat je nu kan bellen met de winkel wil, naar mijn mening, niet zeggen dat het koop op afstand betreft.
Dankjewel Danny voor je reactie.
Een helder artikel waar ik uit opmaak dat óók de verkoop van Dejaque via de telefoon en betaling via internet en levering via de post, handelingen zijn die vallen onder " een koopovereenkomst op afstand" . De klant heeft dus recht om de artikelen retour te doen. Kan dit nu niet in de fysieke winkel, dan zou dit dus wel mogelijk moeten zijn per post.
Best ingewikkelde materie.
Helemaal met de corona wetgeving.
Maar goed, het gaat hier ook niet om een onderneming die z'n hoofd niet boven water kan houden. De omzet is booming business zoals een eerder artikel aangaf.
Ik gun ze dat enorm en zit zelf totaal niet in die business. Maar als je groot wilt handelen, moet je je klanten groots behandelen las ik eens ergens....
Neodutchio: ik denk ook dat het een grijs gebied is, zolang de wetgeving niet heel helder is. Toch denk ik dat de producten besteld bij een slager juist vallen onder goederen die vóór jou klaargemaakt worden, aan bederf onderhevig zijn; hierdoor geen herroepingsrecht.
De kledingzaak Dejaque heeft altijd al via de telefoon verkocht, ook voor corona. Daar zijn de dagelijkse verkoopfilmpjes oa.ook op gericht . " De dames zijn er klaar voor, u kunt bellen met....". " Wilt u dit nu ook graag, bel dan snel want op is op". "Deze.....kunt u bestellen door te bellen met". Etc.
De koop op afstand blijft lastig te interpreteren.....
Bederfelijke waar zijn sowieso uitgesloten van herroepingsrecht. Het is niet zozeer de slager waar het dan om draait, maar om een fysieke winkel die geen webwinkel heeft en ook niet ingericht is als webwinkel. Bij een webwinkel heb je geen verkopers en heb je contact met een kantoor. Dat is een van de kernpunten met koop op afstand, dat er geen contact is tussen consument en een verkoper. En op het moment dat je via een appje of Facebook contact heb, dan valt dat niet onder de wet koop op afstand. En bellen kan er onder vallen als het bedrijf er op ingericht is, zoals de aloude postorder bedrijven. Daar moest je naar toe bellen om je bestelling door te geven. Dat is hier niet het geval.
@Neodutchio, deze winkel verkoopt de kleding op facebook. Een eigenaresse showt zelf de kleding en de prijzen staan er bij. Er zijn meer webshops die alleen via facebook verkopen. Zijn dat dan ineens geen webshops meer?
Een slager kan ook via internet verkopen. Laatst had Heremietkreeft daar een vraag over. Het ging om grote hoeveelheden, Niet om een slager die even de barbeque en het vlees komt brengen.
Misschien moet je het artikel uit de Stentor eens lezen. Speciaal medewerkers in dienst genomen die de kleding verzamelen en inpakken. Soms wel 250 pakjes op 1 dag.
Ze noemen zich ergens in de filmpjes een teleshop winkel. Online verkoop naast de fysieke winkel is al heel lang hun inzet. En wanneer je zovéél per dag verkoopt in een periode van maanden waarin mensen het niet terug kunnen brengen naar de winkel en ook niet retour mogen doen per post en ook niet na de lockdown in de winkel mogen brengen, dan vind ik dit niet okay van deze zaak.
Mijn reactie is dus weer verwijderd. Maar bij een zaak die zulke voorwaarden hanteert, moet je helemaal niet kopen, want ze nemen de boel in de maling.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer