Zi
door Zij Feb 24, 2021 om 23:07
Winkels & webshops

Hoe kan het dat je bij kledingzaak Dejaque je aankopen niet mag terug sturen?

Ik volg via Facebook de voor velen bekende modezaak Dejaque uit Oldenzaal. Haar verkoop gaat erg goed, oa door middel van online filmpjes waarbij ze kleding showt en hiermee de verkoop triggert. Niks mis mee, maar hun retourbeleid is wel erg dubieus. Ik heb ook twee keer iets bij hun besteld. Normaliter bij het open zijn van de winkel heb je de mogelijkheid om binnen 7 dagen het kledingstuk in de winkel te ruilen. Online aankopen kunnen niet per post geretourneerd worden. Nu de kledingwinkel al enige maanden gesloten is, gaan er per dag nog veel kledingpakketten bij hun de deur uit ( zie Facebook). Het gekke is dat géén van deze pakketten geretourneerd mogen worden van Debby van de Zanden en haar compagnon Saskia. In een filmpje zegt ze dat je immers je eigen maat weet en dat je zelf weet wat je staat of niet, ze zegt dat retourneren niet mag en dat je het anders maar aan iemand anders weggeeft. Ze zegt in filmpjes dat ze niet willen zitten met retour post en dat ze daar te klein voor zijn. Debby geeft in filmpje aan dat ze geen webshop zijn en dat het daarom zo is..... Ik vind dit erg bedenkelijk. Er is toch een wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen voor de klant. Ook bij verkopen die via internet of telefonisch verlopen.

39202 13 Rapporteer

ne
door neodutchio - Feb 24, 2021 om 23:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Herroepingsrecht van 14 dagen geldt enkel bij online aankopen. En dat wil zeggen in een webshop zonder tussenkomst van een verkoper. Een fysieke winkel bellen, mailen of een bericht sturen via facebook valt niet onder online aankopen. En dat wil zeggen dat dezelfde regels gelden als elke andere aankoop in een winkel. En dat is koop is koop. Dat ze, toen ze nog open waren, hierin afwijkte in positieve zin wil niet zeggen dat ze dat altijd moeten doen. Zeker voor de wat kleinere zaken is het niet te doen om ruilingen toe te staan, creditfacturen te maken en geld over te maken.

Dan maar even wachten tot de winkels weer bezocht kunnen worden.

Zi
door Zij Feb 24, 2021 om 23:55
Antwoorden / 1 Vragen

Bij een aankoop in een fysieke winkel heb je ook 14 dagen herroepingsrecht.  En géén 7 , zoals Dejaque hanteert. Wanneer dit niet retour kán naar fysieke winkel, bestaat toch recht van retourzending

emcede
door emcede Feb 25, 2021 om 00:00
960 Antwoorden / 4 Vragen

Bij aankoop in een fysieke winkel bestaat geen herroepingsrecht. Koop = koop. Veel winkels hanteren een retourbeleid, maar dat is geen recht.

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 08:31
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Beste ZIJ, vooral met die wettekst naar de winkel toegaan en des noods een jurist op de zaak zetten. Als u zo overtuigd bent van uw gelijk. Dat gaat echter heel duur voor u uitpakken, want er bestaat geen herroepingsrecht in fysieke winkels. Het doel van die wet is dat je online niet kan zien, proberen, testen, voelen van wat je koopt. In een fysieke winkel kan dat wel. Daar kan je dus vooraf de beslissing maken of je het wilt hebben of niet. Dus gekocht is gekocht. Bij online kopen mag je thuis doen wat je normaal in de winkel doet. En bevalt het dan niet mag het wel terug.

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 08:36
Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik heb er weer wat bijgeleerd! Maar nu weet ik door jullie reacties hoe het wél zit! Fijne dag

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 25, 2021 om 10:09
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De 'clue' is hier of er werkelijk sprake is van het hebben gedaan van een on-line aankoop dus via het i-net.

Dat betekent dat hier dus mogelijk sprake van een schemergebied opo basis van de wetgeving m.b.t. koop op afstand. Ik stel dat zo omdat m.i. telefonisch bestellen ook kan worden gezien als koop op afstand.

Het lijkt mij in deze erg verstandig om uw probleem te melden bij  https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en bij https://www.klachtenkompas.nl/  van de consumentebond (u behoeft geen lid te zijn om daar een melding te doen.

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 11:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij koop op afstand heb je geen contact met de verkoper. Per telefoon kan onder koop op afstand vallen, maar dat was bij de vroegere postorderbedrijven waar je dan telefonisch contact zocht met een bestelafdeling. Bellen naar een winkel, daar de spullen reserveren en betalen met een tikkie of cash valt niet onder de wet koop op afstand.

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2021 om 23:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: off-topic en reactie gericht op de persoon]

Zi
door Zij Feb 24, 2021 om 23:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb daar iets besteld in een periode dat het retour kon in de winkel. Soms denk je pas later of werkwijze wel juist is. Tja, inderdaad niet meer kopen.

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 08:39
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet door bovenstaande reacties hoe het wettelijk in elkaar zit. Geen vorm van in de maling nemen dus..... en inderdaad wil je dit niet, dan niet kopen. Maar het mag wel op deze manier

rj
door rjw Feb 25, 2021 om 09:21
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt je ook wel voorstellen dat het voor de meeste kleinere winkel er op of eronder is in deze tijd en dat ze online zijn gegaan zonder zich te hebben kunnen voorbereid en verdiepen in het wettelijke kader. Ik zou ze gewoon even wijzen op de wettelijke regels en het niet gelijk keihard gaan spelen. Deze ondernemers hebben het al moeilijk genoeg. Al zijn er genoeg online hobbyjuristen die dit soort ondernemers graag kapot zien gaan natuurlijk. Zolang het juridisch maar klopt.

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 09:33
Antwoorden / 1 Vragen

Het is in geen geval mijn bedoeling zoiets hard te spelen hoor. Maar ik vond het wel fijn om duidelijk te hebben hoe het wél zit. En ik vind de info hierover op internet nogal een 'door de bomen het bos niet meer zien' verhaal. Ik heb geen artikelen die ik retour hoef te sturen, dus de urgentie is voor mij zeker niet aanwezig. Ik begrijp één en ander nu beter. En dat is voor mij genoeg.

koekeloer
door koekeloer Feb 26, 2021 om 13:59
562 Antwoorden / 18 Vragen

De zoveelste reactie van Tiger1 die niet ter zaken is en weggehaald wordt.

panter22
door panter22 - Feb 25, 2021 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Als je via internet of telefonisch een aankoop doet mag je net zoals in een gewone winkel eerst beoordelen of je het product wilt houden. Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Binnen die termijn kun je de webwinkel laten weten dat je van de koop afziet en heb je 14 dagen de tijd om het product terug te sturen
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/spijt-van-je-aankoop-of-bestelling

lo
door lovewinnie Feb 25, 2021 om 09:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is alleen als het bezorgd Wordt.
Je kunt nu zelf ophalen, beoordelen en dan pas betaal je en dan heb je dus gekocht en betaald in de winkel . Het is een online bestelling die opgehaald wordt in de winkel en dat wordt niet gezien als online aankoop maar als aankoop in de winkel

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 10:06
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is een juiste uitleg denk ik. Maar, in dit geval kom je níet in de winkel om het op te halen en te betalen. Het wordt toegestuurd en de klant betaald online zeg maar.

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 14:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat er even vergeten wordt om te vermelden bij bovenstaande link, dit geldt niet voor winkels die niet ingericht zijn op online verkoop, zoals een slager. Als je naar een winkel belt om iets apart te laten leggen, dan is dat geen koop op afstand. Als de kledingwinkel geen webshop heeft kan een telefonische verkoop ook nooit als koop op afstand aangemerkt worden.

panter22
door panter22 Feb 25, 2021 om 16:11
6599 Antwoorden / Vragen

De kleding wordt bezorgd. Via een speciale telefoonlijn kun je bestellen en het pakket wordt met de post bezorgd.

Whatsapp-meisjes

Bestellen kan nu nog via de speciale telefoonlijn, bij de ‘Whatsapp-meisjes’ die tijdens de coronacrisis in dienst werden genomen. Zij lopen vandaag met headsets door de winkel om bestellingen uit de rekken te halen. Een grote stapel met pakketten ligt midden in het magazijn achter de zaak.

Soms gaan er op één dag wel 250 pakketten op de post.” Willen klanten retourneren? Dan moeten ze dit binnen zeven dagen in de winkel doen.

https://www.destentor.nl/algemeen/deze-damesmode-uit-oldenzaal-is-een-gigantische-internethit-wat-een-gaaf-broekje~a38c01fc/

Het gaat du niet om click en collect , maar internetverkoop met eigen gemaakte regels.

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 16:27
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad zoals ze het doen. Maar in de corona maanden waarin de winkels gesloten waren kon je het níet bij ze ophalen, niet bij ze terugbrengen. Maar ook niet per post retourneren. ( dat kun je bij hun overigens nooit). Ik ben er niet voor om (kleine)ondernemers hiermee dwars te zitten, ik wil alleen graag dat je als klant eerlijke mogelijkheden krijgt. Wanneer zij doen zoals het mag, dan vind ik de regelgeving hierover bijzonder. Maar dan is het zoals het is.

panter22
door panter22 Feb 25, 2021 om 16:48
6599 Antwoorden / Vragen

Als je het zeker wilt weten. neem dan contact op met Consuwijzer. Zij kunnen je precies vertellen wat kan en wat niet kan.
https://www.consuwijzer.nl/

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 22:10
Antwoorden / 1 Vragen

Panter22; dat heb ik inmiddels gedaan. Juist omdat er zoveel hierin verschillend uitgelegd/ geïnterpreteerd wordt.

rj
door rjw - Feb 25, 2021 om 09:18
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Klinkt een beetje als een winkelier die in alle haast of paniek online is gegaan door de lockdown en geen online strategie heeft bedacht en zich totaal niet heeft verdiept in de wettelijke regels.

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 14:08
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou elke winkel een online strategie moeten hebben? De fysieke winkel is ook niet online gegaan, ze hebben andere manieren aangeboord om toch te blijven leveren. Maar daarmee wordt het niet automatisch een webwinkel. Of je als consument zelf naar de winkel gaat of belt, daarin zit juridisch geen verschil.

lo
door lovewinnie - Feb 25, 2021 om 09:49
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als je aankoop haalt bij de winkel heb je geen herroepingsrecht . Je kunt het zien en beoordelen en je koopt het of koopt het niet. Dus daar in hebben ze gelijk

Of je nu online besteld via Facebook of via telefoon je kunt hij de deur bestelling bekijken en afrekenen wat je wilt hebben. Zou zelf niet kopen bij een winkel waar je niet kunt passen en of retour brengen. Maar het mag .

Wordt online besteld waarna het thuis bezorgt wordt. Dan zijn ze verplicht retour wel aan te nemen .

Dus de vraag is, stuurt ze op. Dan heb je recht op retour
Of moet je ophalen , dan geld retour recht niet

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 10:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je duidelijke uitleg!

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 14:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een fysieke winkel die kleding langsbrengt of opstuurt is niet automatisch een online winkel. Zo lang er rechtstreeks contact is tussen verkoper en koper is het geen koop op afstand.

mi
door miennaamishaaz - Feb 25, 2021 om 13:58
725 Antwoorden / 1 Vragen
ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 14:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En waar zit precies te oplichting?

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 14:39
Antwoorden / 1 Vragen

Voor de duidelijkheid: ik stelde hierboven een vraag waarvan ik graag een goed antwoord wilde. Zelf dacht ik het een beetje te weten hoe het zat, maar dat was toch niet zo. Mij is één en ander nu duidelijk. Maar op dan gelijk te beginnen over 'oplichting' vind ik zo onnodig. Beetje jammer.

diumenge
door diumenge Feb 25, 2021 om 17:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan nog liever opgelicht... (waar hier niet eens sprake van lijkt te zijn overigens).

mi
door miennaamishaaz Feb 25, 2021 om 19:59
725 Antwoorden / 1 Vragen

@Neodutchio

Dat is het vage retourbeleid waar TS over spreekt.

Omdat je als klant eenmaal recht hebt op 14 dagen No questions asked Return recht.

Waarbij het niet uitmaakt wat de reden is, en je het product binnen 14 dagen na ontvangst mag terugsturen.

gezien het bedrijf dit niet wil, is het oplichting.

ne
door neodutchio Feb 26, 2021 om 14:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Oplichting is iets anders dan mogelijke regels niet opvolgen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 25, 2021 om 14:47
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zodra ze weer open gaat zal ze nu erg veel retour krijgen, en  bij vele winkels geld dat nu.

Ook diverse bouwmarkten met minium bedragen,  koop er iets bij voor bedrag en  zodra open gelijk terug brengen.
Maar  niet terug mogen sturen wegens ruimte?  Dan zou ik er niets bestellen.

Retour pas later zou nog kunnen....

panter22
door panter22 - Feb 25, 2021 om 14:49
6599 Antwoorden / Vragen

Het hangt van het beleid van de winkel af, of je de spullen terug mag brengen. Volgens Plus online.
https://www.plusonline.nl/coronavirus/vier-vragen-en-antwoorden-over-click-collect
Dus je kunt niet zomaar zeggen dat kleding niet teruggebracht kan worden.
De meeste winkels geven je de gelegenheid te retourneren binnen 14 dagen als de winkel weer open mag.
Een kledingzaak waar je alleen maar  je bestelling mag afhalen, niet bekijken, niet passen en niet terugbrengen, en daar dan ook nog kopen?
Info Radar:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-werkt-click-collect-tijdens-de-lockdown/

Redacteur
door Redacteur - Feb 25, 2021 om 17:13
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo ZIJ,

In een fysieke winkel heb je geen herroepingsrecht. Wel is er sprake van herroepingsrecht als je een aankoop hebt gedaan via internet, per telefoon of op straat. We hebben er een uitgebreid artikel over geschreven. Lees er hier alles over.

Met vriendelijke groet,
Danny

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 17:34
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Daar waar nu het knellende blouseknoopje zit is of de winkel nu ineens valt onder koop op afstand of niet. Per telefoon bestellen kan onder koop op afstand vallen, maar ook niet. Als voorbeeld geeft de Consumentenbond de slager aan. Als je daar heen belt is het niet ineens koop op afstand.
Deze kledingwinkel heeft geen webshop en is ingericht op fysieke koop. Dat je nu kan bellen met de winkel wil, naar mijn mening, niet zeggen dat het koop op afstand betreft.

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 17:41
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel Danny voor je reactie.
Een helder artikel waar ik uit opmaak dat óók de verkoop van Dejaque via de telefoon en betaling via internet en levering via de post, handelingen zijn die vallen onder " een koopovereenkomst op afstand" . De klant heeft dus recht om de artikelen retour te doen. Kan dit nu niet in de fysieke winkel,  dan zou dit dus wel mogelijk moeten zijn per post.

Best ingewikkelde materie.
Helemaal met de corona wetgeving.
Maar goed, het gaat hier ook niet om een onderneming die z'n hoofd niet boven water kan houden. De omzet is booming business zoals een eerder artikel aangaf.
Ik gun ze dat enorm en zit zelf totaal niet in die business. Maar als je groot wilt handelen, moet je je klanten groots behandelen las ik eens ergens....

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 17:52
Antwoorden / 1 Vragen

Neodutchio: ik denk ook dat het een grijs gebied is, zolang de wetgeving niet heel helder is. Toch denk ik dat de producten besteld bij een slager juist vallen onder goederen die vóór jou klaargemaakt worden, aan bederf onderhevig zijn; hierdoor geen herroepingsrecht.
De kledingzaak Dejaque heeft altijd al via de telefoon verkocht, ook voor corona.  Daar zijn de dagelijkse verkoopfilmpjes oa.ook op gericht . " De dames zijn er klaar voor, u kunt bellen met....". " Wilt u dit nu ook graag, bel dan snel want op is op". "Deze.....kunt u bestellen door te bellen met". Etc.
De koop op afstand blijft lastig te interpreteren.....

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 18:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bederfelijke waar zijn sowieso uitgesloten van herroepingsrecht. Het is niet zozeer de slager waar het dan om draait, maar om een fysieke winkel die geen webwinkel heeft en ook niet ingericht is als webwinkel. Bij een webwinkel heb je geen verkopers en heb je contact met een kantoor. Dat is een van de kernpunten met koop op afstand, dat er geen contact is tussen consument en een verkoper. En op het moment dat je via een appje of Facebook contact heb, dan valt dat niet onder de wet koop op afstand. En bellen kan er onder vallen als het bedrijf er op ingericht is, zoals de aloude postorder bedrijven. Daar moest je naar toe bellen om je bestelling door te geven. Dat is hier niet het geval.

panter22
door panter22 Feb 25, 2021 om 20:58
6599 Antwoorden / Vragen

@Neodutchio, deze winkel verkoopt de kleding op facebook. Een eigenaresse showt zelf de kleding en de prijzen staan er bij. Er zijn meer webshops die alleen via facebook verkopen. Zijn dat dan ineens geen webshops meer?
Een slager kan ook via internet verkopen. Laatst had Heremietkreeft daar een vraag over. Het ging om grote hoeveelheden, Niet om een slager die even de barbeque en het vlees komt brengen.
Misschien moet je het artikel uit de Stentor eens lezen. Speciaal medewerkers in dienst genomen die de kleding verzamelen en inpakken. Soms wel 250  pakjes op 1 dag.

Zi
door Zij Feb 25, 2021 om 22:24
Antwoorden / 1 Vragen

Ze noemen zich ergens in de filmpjes een teleshop winkel. Online verkoop naast de fysieke winkel is al heel lang hun inzet. En wanneer je zovéél per dag verkoopt in een periode van maanden waarin mensen het niet terug kunnen brengen naar de winkel en ook niet retour mogen doen per post en ook niet na de lockdown in de winkel mogen brengen, dan vind ik dit niet okay van deze zaak.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2021 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn reactie is dus weer verwijderd. Maar bij een zaak die zulke voorwaarden hanteert, moet je helemaal niet kopen, want ze nemen de boel in de maling.

koekeloer
door koekeloer - Feb 26, 2021 om 13:59
562 Antwoorden / 18 Vragen

Je bent niet verplicht daar iets te kopen toch als je het niet met de voorwaarden eens bent.

mo
door mof - Feb 26, 2021 om 14:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Op het moment dat ze bestellingen via websites aannemen en met de post aan u versturen zijn ze een webshop en hebben ze zich aan de wettelijke afkoeltermijn  van 14 dagen te houden. Dit betekent dat u ZONDER OPGAAF VAN REDENEN kunt retourneren en uw geld inclusief verzendkosten van de verzending aan u moet terugontvangen. HEt doet er dan niet toe of de maat wel of niet goed is, of de kleur u wel of niet aanstaat of wat anders.
Alleen bij hygiene artikelen die uit de verpakking zijn gehaald hoeven ze dit niet terug te nemen. Bij kledingstukken is er altijd een hygiene discussie: alles wat u in de winkel in de paskamer mag passen en weer in het rek mag terughangen mag u ook thuis passen en weer retourneren: dit zijn geen hygiene artikelen.

mo
door mof - Feb 26, 2021 om 14:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

OVerigens, dit is geen click and collect als de spullen met de post zijn verstuurd. Click and collect betekent: u doet een bestelling en haalt die bij de winkel af.