keessie1
door keessie1 Apr 15, 2014 om 00:13
Winkels & webshops

Hoelang kun je Gekookte Paas Eieren uit de Supermarkt bewaren??

Hoi ik heb zo'n 10 dagen geleden in de supermarkt gekleurde gekookte eiren gekocht, Deze zijn nog THT 23-04-2014 , dus nu nog eens zo'n 10 dagen houdbaar.
Op elke site op internet lees ik, gekookte eieren zijn MAXIMAAL één week houdbaar.
Ik heb dus over wogen om de eieren weg te gooien, maar weet iemand hoe het mogelijk is dat de gekookte eieren in de Supermarkt wel bijna 3 weken houdbaar zijn??
Deze gekleurde gekookte eieren staan in bijna elke supermarkt onkoeld in het gangpad op een pallet.
Ik durf ze bijna niet meer op te eten volgende week met Pasen.

35293 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 15, 2014 om 01:18
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi keessie1, gekookte eieren kunnen 5-7 dagen bewaard worden. Toch denk ik dat, wat je in de super koopt de THT datum wel kan vertrouwen: anders is volgende week half Nederland doodziek. Zal wel iets speciaals aan het kookwater (of zo) zijn toegevoegd. Denk niet dat er 1 Super is die dit enorme risico van bederf (Salmonella) op zijn conto wil hebben. Gezellige (en gezonde) Paasdagen! Groetjes...tenormin

aurora1
door aurora1 - Apr 15, 2014 om 02:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een dergelijke vraag is hier al eens voorbij gekomen.
Een gegeven reacties was: "Gekochte "gekookte" eieren zijn gestoomd en door de verflaag hermetisch afgesloten. Daarom zijn ze langer houdbaar".

ha
door harryromijn - Apr 16, 2014 om 10:54
272 Antwoorden / 0 Vragen

Geen supermarkt is zo dom/roekeloos, om producten aan te bieden, waar niet 100% zeker van is, dat die houdbaarheidsdatum ( in neem aan de versie: uiterste verkoopdatum) niet zeker gehaald wordt. Wat dat betreft, werkt het systeem "voedsel- en warenautoriteit" ( vroeger: Keuringsdienst van Waren) erg goed.
Er zijn vele mogelijkheden om zo'n datum te bereiken: koken / stomen en dan de schaal met een laag afsluiten of conserveermiddelen eraan toevoegen.
Of het LEKKER is, dat is een compleet andere vraag en heeft ook helemaal NIETS met de microbiologische situatie ( bacteriën, schimmels, gisten concentratie in het voedsel) te maken.
Zelf zou ik er niet aan willen denken zo iets nog smakelijk te kunnen verorberen.

hans515
door hans515 - Apr 16, 2014 om 11:34
250 Antwoorden / 117 Vragen

Onze ervaring, en die is al meer dan 25 jaar! Gekookte gekleurde eieren van de supermarkt kun je minimaal 6 tot 8 weken bewaren. Geen probleem.
Ieder jaar kopen wij ze, soms al in februari om ze mee te nemen op wintersport, in de rugzak, lekker voor een tussen stopje langs de loipes......Bij de groothandel zijn ze dan al te koop!

reacteur
door reacteur - Apr 16, 2014 om 12:49
39 Antwoorden / 5 Vragen

Is het dan zo moeilijk om zelf eitjes te koken en te kleuren? Ik vertrouw sowieso veel voorbewerkt en voorgekookt voedsel niet. Ik denk dat de supermarkteieren gepasteuriseerd zijn en zodoende langer houdbaar. In de horeca gebruikt men eistruif uit blik, dat is ook langer houdbaar omdat het is gepasteuriseerd.

hans515
door hans515 - Apr 16, 2014 om 13:16
250 Antwoorden / 117 Vragen

[quote=reacteur schreef op woensdag 16 apr 2014, 12:49]Is het dan zo moeilijk om zelf eitjes te koken en te kleuren? Ik vertrouw sowieso veel voorbewerkt en voorgekookt voedsel niet. Ik denk dat de supermarkteieren gepasteuriseerd zijn en zodoende langer houdbaar. In de horeca gebruikt men eistruif uit blik, dat is ook langer houdbaar omdat het is gepasteuriseerd.

Voor € 1,79 koop ik 10 echt fijn gekookte en mooi gekleurde eitjes in de (Duitse ) supermarkt . En ze echt lekker en goed.!

labren
door labren - Apr 16, 2014 om 13:31
862 Antwoorden / 0 Vragen

je kan ze wel 10 jaar bewaren maar je moet ze alleen niet opeten .!!

wimmi20
door wimmi20 - Apr 16, 2014 om 17:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een Chinese lekkernij is een duizend jaren ei.
In Nederland ook te koop.
Je stopt hard gekookte eieren in de grond, en graaft ze na een half jaartje of langer weer op.
Stop uw paaseitjes dus nu in de grond, en volgend jaar met Pasen kunt u ervan genieten.
Enneoja, als u tijdens het pellen van zo een eitje een bijzonder vreemde geur ruikt denk dan niet meteen aan uw sokken.
Het is het ei.
Hiermee is uw vraag dus beantwoord.
En voor Tenormin : harde eieren die in de winkel of horecagroothandel worden verkocht zijn niet gekookt met een tovermiddel in het kookwater.
Die eieren worden gestoomd in een groot apparaat, dus niet gekookt.

haarp
door haarp - Apr 16, 2014 om 17:54
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 16 apr 2014, 17:40]Een Chinese lekkernij is een duizend jaren ei.
In Nederland ook te koop.
Je stopt hard gekookte eieren in de grond, en graaft ze na een half jaartje of langer weer op.
Stop uw paaseitjes dus nu in de grond, en volgend jaar met Pasen kunt u ervan genieten.
Enneoja, als u tijdens het pellen van zo een eitje een bijzonder vreemde geur ruikt denk dan niet meteen aan uw sokken.
Het is het ei.
Hiermee is uw vraag dus beantwoord.
En voor Tenormin : harde eieren die in de winkel of horecagroothandel worden verkocht zijn niet gekookt met een tovermiddel in het kookwater.
Die eieren worden gestoomd in een groot apparaat, dus niet gekookt.

Lijkt mij eerder smerig dan lekker, een ei een half jaar onder de grond. Wie eet zoiets wat naar vuile sokken ruikt en een half jaar onder de grond heeft gelegen ... BAH

edrick3
door edrick3 - Apr 16, 2014 om 18:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo keessie1,

Laat ik dan ook maar een ei in het zakje doen:

.....Ik durf ze bijna niet meer op te eten volgende week met Pasen. .....
Kun je rustig wél doen.
Is niks mis mee.
Als je tóch nog nadere info wilt zou ik eens een mailtje met je vraag naar de klantenservice van de verkopende winkel sturen.
Vlgs mij heeft aurora1 het goede antwoord gegeven.

Eet ze.

Goed Paasweekend!