akkefiet
door akkefiet Dec 3, 2009 om 17:36
Winkels & webshops

Houdbaarheidsdatum

Hallo mensen

Met enige regelmaat koop ik van een bepaald winkelmerk kant-en-klaar maaltijden.
Tot voor kort stond de vermelding "ten minste houdbaar tot" op het cellofaan van de verpakking. Sinds kort staat de datum gedrukt op een losse kartonnen wikkel die heel simpel te verwisselen is.
Nu is bekend dat klanten vaak producten kopen met de ruimste houdbaarheidsdatum. Een supermarkt kan, om die reden, makkelijk gaan sjoemelen door wikkels om te gaan wisselen.
Sterker nog: ze kunnen in principe zelfs producten in de schappen leggen die eigenlijk al verlopen zijn.
Mijn vraag: Mag een houdbaarheidsdatum wel op een los deel van een verpakking gedrukt worden?

Vr. groet AF

5294 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja er zijn geen wettelijke eisen hieraan u heeft dus wel vokomen gelijk er zou toch iets aan die voorlichting gedaan moeten worden moeten.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo akkefiet,

Volgens mij maak je een denkfout: Hoe komt die winkelier aan die wikkels met een recentere datum??? Lijkt me dus niet logisch. En produkten in de winkel leggen waarvan de houdbaarheidsdatum verlopen is?

Vlgs de Voedsel- en Warenautoriteit:
Verlopen uiterste consumptiedatum
Levensmiddelen mogen na de uiterste consumptiedatum niet meer in de winkel in voorraad worden gehouden of worden verkocht. Ook thuis mogen ze niet meer worden gebruikt.

Een winkelier kijkt wel uit!

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag akkefiet,

Leg dit eens voor aan de bedrijfsleider van de suma en stuur een e-mail met wijzigingsvoorstel naar de fabrikant. Deze heeft er belang bij dat zijn producten zo vers en eerlijk mogelijk in de schappen liggen en wanneer de klanten de wikkel van een ouder product om een verser product doen en dat meenemen en het oude product met het nieuwe wikkel terug in het schap leggen, daar heeft niemand belang bij.
Zelfs de omwisselaar niet! Die heeft immers de keuze tussen het verse en het oudere en neemt vast het versere mee.
De winkelier kan dan met het oudere blijven zitten, doch de meesten weten daar wel weg mee: een dag vóór het verstrijken van de datum afprijzen of terug naar de fabrikant.

Brood in de suma heeft ook een sluitclip met uvd of pd die gemakkelijk te verwijderen/om te wisselen is. Maar wat is het belang?

Dus ik denk dat je met je hypothese alleen jezelf ongerust maakt.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie brengt de houdbaarheidsdatum aan?
De houdbaarheidsdatum hoeft niet per se door de fabrikant worden aangebracht. Ook de winkelier kan in de winkel een houdbaarheidsdatum op levensmiddelen aanbrengen. Fabrikanten en winkeliers zijn vrij om te bepalen welke termijn zij voor de houdbaarheidsdatum van verschillende producten hanteren. Maar degene die de datum aanbrengt, is wel verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product. Dat mag ten minste tot die datum niet bedorven zijn. Een winkelier mag de houdbaarheidsdatum, die door de producent op de verpakking is aangebracht, wijzigen en er nog een bepaalde tijd aan toevoegen. Echter voor gekoeld te bewaren producten staat de VWA het in principe niet toe (zie infoblad houdbaarheidsdatum levensmiddelen, voor bedrijven). De winkelier wordt daarmee wel verantwoordelijk voor het product. De traceerbaarheid moet echter te allen tijde gegarandeerd zijn. M.a.w. de winkelier/verkoper moet terug te traceren zijn als degene die de houdbaarheidsdatum heeft verlengd.

De THT datum mag dus aangepast worden op eigen verantwoordelijkheid. T

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal

Inderdaad, een denkfout van mijn kant.
Beetje dom ;-)
Maar het levert wel weer nuttige informatie op.

Vr.gr. AF

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helemaal eens met edrick3.Daarbij komt ook nog dat op de wikkel niet alleen.de houdbaarheids datum staat ,maar ook nog andere codes.Deze zijn voor de fabrikant van het produkt.Dan is teachterhalen wanneer het produkt gemaakt is en waar.Een winkel laat het echt wel uit zijn hoofd om daar mee aan de gang te gaan.Dus wees gerust.Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ook de winkelier kan in de winkel een houdbaarheidsdatum op levensmiddelen aanbrengen. "

Wil je mij even uitleggen hoe en wanner hij dat dan doet? In al de jaren dat ik in deze branche werkzaam ben geweest, nog nooit meegemaakt!
Whishful thinking of gewoon een broodje aap?

Winkeliers kijken wel uit om te sjoemelen met tht/tgt!

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.nbc.nl/files/Werkwijzer%20Vermelding%20houdbaarheidsdatum.pdf

houdbaarheids mededelingen zijn wel aan de wet onderworpen! Tp en mhofman hebben helemaal gelijk!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier staat het http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=119,1640143&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_document_id=107245&p_node_id=2064444&p_mode=BROWSE

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op donderdag 3 dec 2009, 20:28: "Ook de winkelier kan in de winkel een houdbaarheidsdatum op levensmiddelen aanbrengen. "

Dit zijn produkten die maar 1 dag vekocht mogen worden BV pistolets,kaasbroodjes ed.Hier staat verpakkingsdatum op IPV houdbaarheidsdatum.Ik denk dat dat bedoeld worden.Meestal op de broodafdeling is dit het geval.Groeten mhofman

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verlopen houdbaarheidsdatum
Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet, zolang het product zijn normale eigenschappen bezit. Producten als chips, koekjes, vis- en fruitconserven, (fris)drank, chocolade, koffie, mayonaise, etc. mogen dus ook na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum verkocht worden, mits het product geen gevaar vormt voor de gezondheid. Vòòr de houdbaarheidsdatum is de fabrikant verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product, daarna de verkoper.

Strikte uitzondering hierop vormen gepasteuriseerde melk, melkproducten en eieren. Het is verboden om deze producten na de houdbaarheidsdatum te verkopen. Gesteriliseerde melk is lang houdbare melk. Hiervoor gelden de gebruikelijke houdbaarheidsvoorwaarden

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat je nu even mis zit toolboy.Na de datum nog verkopen ik denk niet dat een winkelier voor de gevolgen wil opdraaien als het mis gaat.Enals het al zo is hoelang dan nog in de winkel??.even ruiken of het nog goed is.o ja kan nog wel.nee die getallen staan er niet voor niets op makkelijker voor ons en de winkel.Weten we waar we aantoe zijn.Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

mhofman

Is gewoon bij de VWA te vinden googel maar op tht.

vrgr T

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

In aansluiting op de info van toolboy. Het is ook vrij algemeen bekend, dat de voedselbanken pakketten samenstellen met onder meer produkten (meestal vaste voedselwaren) waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum nog maar kort verlopen is.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zijn alleen produkten die dat "technisch" kunnen hebben. Rijst, deegwaren en blik-glaswerk!

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tp

Heel simpel Nee.

T

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, tuurlijk...geldt ook voor melkproducten, vlees, vis ,eieren enz....
welterusten, ga geen tijd verspillen aan een topic waarin wordt gereageerd door gasten die nooit in de branche hebben gewerkt....
Doe de Sint de groeten en kijk ff of de letters nog goed zijn....

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk er ook zo over tp,ik moet morgen weer VERSE produkten verkopen.Groeten mhofman

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De waarheid blijkt moeilijk te accepteren.

T

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kom dat ook nog vaak tegen dat er producten worden aangeboden die ver overdatum zijn.

Laatst nog salade van 3 weken overtijd bij de versafdeling van Vomar.

Ik wil eigenlijk een oproep doen om de door u gevonden voorwerpen die niet meer goed zijn graag op foto te zetten en die op mijn site te zetten.

Zo kunnen we een vuist maken.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon even bellen en vragen 0800-0488 bij VWA
Dan weet je het juiste antwoord.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk zelf in de supermarktbranche en reken maar dat we echt geen sleeves gaan vervangen! Ten eerste kijk je wel uit om te rommelen met versprodukten, je wilt het niet op je geweten hebben dat iemand een voedselvergiftiging oploopt en ten tweede: wat voor negatieve reclame haal je je daarvoor op de hals!

@overdatum.nl: Je kunt ook gewoon naar een personeelslid of supermarktmanager gaan om te vertellen dat je iets over de datum hebt gevonden. Dat komt in iedere winkel wel eens voor. We zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten. Nu moet dit niet structureel gebeuren maar ik weet dat het nog wel eens voorkomt dat er inderdaad wel eens een datum over het hoofd wordt gezien....en daarbij wat wil je bereiken en naar wie wil je een vuist maken?

Vriendelijke groet, Zinook