Kl
door Klaas54 Jan 28, 2020 om 00:33
Winkels & webshops

Hygiëne in de supermarkt (Albert Heijn)

Ik heb weleens gehoord dat in de supermarkt (Albert Heijn) de tangen die bij het brood liggen eens in de 4 maanden worden schoongemaakt.
Nu vroeg ik mij af wat voor gezondheidsrisico's daar aan vast zitten en hoe vies zo'n tang dan wel niet daadwerkelijk is.
Even terug was er namelijk ook al gedoe over de metro's in Rotterdam, en die zouden iedere dag schoongemaakt worden.

Dan lijkt het me dat zo'n tang in de supermarkt nog viezer is.
Mag dat uberhaupt wel?
Wat denken jullie hiervan?

9052 25 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Jan 28, 2020 om 00:37
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb weleens gehoord dat in de supermarkt (Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, CO-OP en alle anderen) dit ook wel eens zo zou kunnen zijn. Ooit enig juridisch onomstotelijk bewijs gezien? Laat me raden, nee dus.

Ter vergelijk, vroeger liep de schoolkinderen in en door de blubber en viezigheid, wind en regen en werden nooit ziek. Nu is alles super hygiënisch en bij 1 bacil zijn we doodziek ...........

Kl
door Klaas54 Jan 28, 2020 om 00:39
Antwoorden / 1 Vragen

Staat op het schoonmaakschema dat ze eens in de 4 maanden worden schoongemaakt. Dus is eigenlijk gewoon beleid

Ka
door Kassagebruiker Jan 28, 2020 om 00:41
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Klaas54, dan koopt u toch voorverpakt brood.

Kl
door Klaas54 Jan 28, 2020 om 00:44
Antwoorden / 1 Vragen

Gaat me eigenlijk niet om het feit wat ik wel en niet koop.
Meer over dat dit eigenlijk best wel een gekke regeling is.
Als mensen de hele dag door ergens met hun handen ergens aanzitten en het vervolgens nooit wordt schoongemaakt.

Ka
door Kassagebruiker Jan 28, 2020 om 01:08
683 Antwoorden / 5 Vragen

Sommige mensen laten zich gek maken, bedenk dat als je 100% clean zou kunnen zijn je van één bacterie al doodgaat dan.

Magnum007
door Magnum007 - Jan 28, 2020 om 00:45
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Klaas,

Ik snap je vraag.

Lidl heeft een beter systeem,met een soort schuifarm.

Die zelfscanapparaten zullen ook niet al te hygiënisch zijn.........;-)))

Kl
door Klaas54 Jan 28, 2020 om 00:48
Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat is zeker waar ;)

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2020 om 00:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog gekker.

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 00:53
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik raad je ook aan om nooit de leuning van een roltrap vast te pakken met je blote handen.....

Ik zag een keer een junk in zijn handen snuiten en het daarna afvegen aan de roltrapleuning.....:-((((

Was op een centraal station.....

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 00:54
594 Antwoorden / 2 Vragen

Tja Tijger,

In dat dorp van jou is het een stuk schoner.....;-))))

ne
door neodutchio Jan 28, 2020 om 08:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heel slim zo'n schuifarm. Maar die moet je toch ook met je hand aanraken? En het winkelwagentje dan? Het geld dat de caissière teruggeeft?
Ik zag laatst zelfs iemand een deurknop aanraken. Moet er niet aan denken om dat ook te doen.

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 11:37
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,

Van belang is,dat je je handen goed vast voordat je je eten klaar maakt.

Wat ik ook onsmakelijk vind,is als een kok een baard draagt zonder baardzak, zoals bij het programma "Binnenste Buiten".

ne
door neodutchio Jan 28, 2020 om 11:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heeft dat er mee te maken? U zegt dat het schuivertje van de Lidl minder bacteriën heeft dan de knijper van de AH. En roltrapleuningen mogen we ook niet aanraken van u.
wassen de klanten van Lidl wel hun handen en die van AH niet?

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 19:32
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,

Wat ik ermee wil zeggen,dat ik een "open" baard onsmakelijk vind bij iemand,die eten bereid.....:-(((((((

Ik bestelde een keer een patatje saté saus bij een snackbar met een patatbakker met een open baard.
Toen ik thuis kwam,vond ik een haartje in de saté saus.....:-(((((

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2020 om 00:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb weleens gehoord. Zeker, ik hoor ook veel dingen. Zo'n tang in de supermarkt is net zo vies als je muis, je knop waar je je toilet mee doorspoeld (nee, dat realiseer je je niet); vraag aan je terug: erg ziek geworden van zo'n broodje wat je met de vieze tang gepakt hebt? Denk het niet. We bouwen die weerstanden gewoon op. Dus wat ik ervan denk? Overdreven. Broodje croissant is n.m.m. nog net zo lekker.

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 00:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Ik heb meegemaakt,dat bij een Febo een medewerker zijn tanden zat schoon te maken met een tandenstoker.....:-(((((
Je begrijpt, dat ik het rietje van mijn milkshake direct heb weggegooid.

Ik heb ook direct het hoofdkantoor van Febo gemaild erover......

tenormin
door tenormin Jan 28, 2020 om 01:10
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@magnum007, dan heb je natuurlijk ook een enorme hoeveelheid smartengeld van Febo ontvangen? Oftewel een andere milkshake gekregen? ;-) Ken Febo alleen van naam: verder niet. In "mijn tijd" kon je uit de muur eten, lekker een kroket of zo. Kostte 3 kwartjes, ha ha.

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 01:23
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Bij Febo kun je nog steeds "uit de muur eten"...;-)))

Een lekker kroketje kost echter nu € 2,-......:-(((

Daarom gebruik ik nu wat meer de Airfryer met ovenkroketten....;-)))

Th
door Thijs124 - Jan 28, 2020 om 01:28
289 Antwoorden / Vragen

Wel eens gehoord van de warenkeuring? Wat dacht je hoe vaak die daar binnen komen? Maak je daar in Noord Europa maar geen zorgen over.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/nederlandse-voedsel-en-warenautoriteit.aspx

Th
door Thijs124 - Jan 28, 2020 om 01:30
289 Antwoorden / Vragen

Dubbelpost

tdmduc
door tdmduc - Jan 28, 2020 om 08:09
703 Antwoorden / 2 Vragen

Stel je voor, het corona virus gekregen bij de broodjes van de AH door een tang.

gerbera
door gerbera - Jan 28, 2020 om 09:30
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb weleens gehoord dat mensen vaak onzin uitkramen. Die tangen zijn er om broodjes te pakken en daar wordt de pak-kant niet vies van. En bij ons worden de bakken, incl. de tangen dagelijks leeg en schoon gemaakt. En wat de metro hiermee te maken heeft is mij onduidelijk of staan die binnen AH en liggen daar ook broodjestangen in.

pe
door peentjes - Jan 28, 2020 om 09:36
421 Antwoorden / 0 Vragen

Als u zich nog steeds goed voelt dan is er niks aan de hand.

lo
door lovewinnie - Jan 28, 2020 om 10:56
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wordt dagelijks gepoetst hoor. Net als de bakken. Moeten ook schoon . Weet niet waar u dat dus vandaan heeft.
Mandjes en winkel wagentjes zijn wel super ranzig , zou je daar meer zorgen over maken. Zelf vind het het allemaal beetje zoeken

me
door mein33 - Jan 28, 2020 om 11:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Enig idee wat er achter de schermen allemaal met ons dagelijks voedsel gebeurt en dat ongeacht bij welke supermarkt dan ook. Sluiit ook andere zaken als bijv. de bakker en slager niet uit.
Het is maar goed dat we dat niet weten, anders zou je geen brok meer doorde keel krijgen.

Maar, zoals mijn oma altijd zij : gewoon opeten, daar waar het naar binnen gaat liggen ook geen matjes !!

scherpslijper
door scherpslijper - Jan 28, 2020 om 11:23
70 Antwoorden / Vragen

Wat doet u met wisselgeld dat u terugkrijgt? Dat is uiteindelijk vele malen "viezer" dan die tangen.

zw
door zwaardvis Jan 28, 2020 om 15:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Pecunia non olet

Donuts
door Donuts Jan 28, 2020 om 15:13
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik krijg nooit wisselgeld.

ne
door neodutchio - Jan 28, 2020 om 11:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wees blij, af en toe komt Karma om de hoek kijken. Onlangs een kok die juist voor het toiletbezoek zijn handen niet ging wassen. Diverse kruiden en specerijen aan de handen kunnen een akelig branderig gevoel geven op een bepaalde plaats.

Verder moet je niet teveel nadenken. Tussen partners worden diverse lichaamssappen uitgewisseld waar niemand zich druk om maakt. De hele dag door raken wij dingen aan die andere mensen ook aanraken.

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 19:35
594 Antwoorden / 2 Vragen

Douche je wel elke dag Neodutchio?....;-))))

ne
door neodutchio Jan 28, 2020 om 19:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heeft dat er mee te maken?

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 20:19
594 Antwoorden / 2 Vragen

Jij praat nogal makkelijk over hygiëne bij de supermarkt:dit is een serieus onderwerp tenzij je zelf het niet zo nauw neemt met hygiëne.....;-)))

ne
door neodutchio Jan 28, 2020 om 20:32
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik praat makkelijk omdat ieder persoon dagelijks honderden zaken vastheeft waar ook andere mensen aan zitten. Als je bij alles bang bent moet je de hele dag met handschoenen aan gaan lopen. Ik ben echt niet panisch voor een roltrapleuning of daar toevallig een zwerver aangezeten heeft. Ik heb ook wel eens in een restaurant iemand gezien met een tandenstoker, geen probleem. Ook pin ik heel veel en heb nog nooit gevraagd of de medewerker er eerst een doekje over wilt halen. Ik schud de hele dag handen. Zou ik na elke roltrap, tandenstoker, pinapparaat of handenschudden mijn handen moeten wassen? En ben ik wel eens ziek? Toevallig in december sinds jaren weer eens een griepje te pakken gehad. Verder niets.

Druk maken om niets dus. En u zaait enorm veel paniek.

Donuts
door Donuts - Jan 28, 2020 om 15:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het met u eens (maar ik vermoed dat het bij andere supermarkten het eenzelfde verhaal is). Al worden die tangen dagelijks gereinigd, ik raak ze liever niet aan. Maar ik neem ook nooit broodjes uit de grabbelbak, zie bij het langs lopen regelmatig mensen met hun handen er in graaien. Ik neem afbakbroodjes, paar minuten in de oven en klaar is kees.

Handscanners gebruik ik ook niet, ik gebruik voor het scannen mijn smartphone. Supermarktkarren en mandjes zijn helaas ook meestal smerig.

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 19:36
594 Antwoorden / 2 Vragen

Pinautomaten mogen ook wel eens gewassen worden......:-(((((

ja
door janf43 - Jan 28, 2020 om 15:40
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wel eens gehoord dat er klanten in de winkel komen die zich in een week niet gedouched hebben of in bad zijn geweest. Ook wel eens gezien dat klanten in hun handen hoesten en daarna allerlei dingen in de winkel aanraken. Dat is pas ranzig.

Donuts
door Donuts Jan 28, 2020 om 16:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En 40% van de mensen wassen hun handen niet na toiletbezoek, mensen gebruiken hun vingers voor neus, oren en achterste etc. Als iedereen nu eens de hygiëne regels zou toepassen, zouden ook tangen, karren, stangen etc. etc. niet zo smerig zijn.

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 19:41
594 Antwoorden / 2 Vragen

Het is ook een kwestie van bezuiniging: door zelfbediening hoeft er geen medewerker bij de broodafdeling achter de balie te staan, die het verse brood uitdeelt.....

ne
door neodutchio Jan 28, 2020 om 19:48
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Want die medewerker die daar vroeger stond was wel helemaal schoon? Die had geen pauze tussendoor dat ze een deurklink moest vastpakken? Die wastte wel de hele dag de handen?

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 20:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio, die zelfbediening is iets van de jaren 90....

In de jaren 80 had Albert Heijn nog gewoon een medewerker bij de broodafdeling ,die je hielp met vers brood.
Met plastic handschoenen en een haarnet.

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2020 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Magnum

Zelfbediening iets van de jaren 90? Hebt u een jaar of 50 opgesloten gezeten of zo?

Magnum007
door Magnum007 Jan 30, 2020 om 18:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Ik kan mij herinneren ,dat je in de jaren 80 een medewerker op de versbrood afdeling van Albert Heijn had,die het verse brood voor je pakte met plastic handschoenen....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2020 om 16:30
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb niet alleen wel eens gehoord dat sommige mannen naast de bak plassen, de gevolgen heb ik ook wel eens gezien.
En ik zie ook met regelmaat 'klanten' van  die producten die ze willen kopen eerst een aantal oppakken en er al of niet in knijpen en dan terugleggen met handen die niet direct daarvoor zijn gewassen. Ik hoor dat ook van anderen en van winkelmedwerkiers.

Donuts
door Donuts Jan 28, 2020 om 20:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dankzij uw avatar weet ik eindelijk hoe een heremietkreeft er uit ziet.:-)

aurora1
door aurora1 Jan 29, 2020 om 12:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 29, 2020 om 12:57
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@GRASPOLLEN, off topic en met :-) een heremiet kreeft ziet er toch anders uit dan een Canadese bruine beer.
Tere info: het is de doopnaam die ik ooit van Neptunus kreeg bij de eerste keer dat ik de evenaar passeerde in de Indische Oceaan op weg van Bahrain naar toenmalig Lourenco Marques en Kaapstad.

jo
door jorisw - Jan 28, 2020 om 20:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voortaan maar alle broodjes in veel plastic verpakken. Veel beter.... Toch? Bij de warme bakker lopen de medewerkers ook niet met handschoenen en mondkapjes. Ook maar niet meer heengaan.

Magnum007
door Magnum007 Jan 28, 2020 om 20:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joris,

Het is inderdaad bij een warme bakker onsmakelijk als een medewerker geen handschoenen gebruikt.:-((

Kijk maar eens bij Subway hoe het wel goed gaat met de hygiëne. :-)))

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2020 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Maar wat doet u bij een Subway als u eigenlijk niet rond kan komen van uw geld? Een thuis een boterham.

Magnum007
door Magnum007 Jan 30, 2020 om 18:17
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Je gaat weer offtopic......;-))))

Een keer per maand trakteer ik mijzelf op een fastfoodrestaurant.....

an
door anita210 - Jan 29, 2020 om 12:25
1 Antwoorden / Vragen

Bij alle winkels en zorginstellingen werkt men altijd met een haccp lijst. Deze lijst is voor dagelijks, wekelijks, maandelijkse schoonmaak en dient afgetekend te worden. Hier wordt door een onafhankelijk bedrijf controle op uitgevoerd.
Al bij al lijkt het mij onlogisch dat ze die tangen zo weinig zouden schoonmaken

aurora1
door aurora1 - Jan 29, 2020 om 12:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar is mijn reactie gebleven?

gerbera
door gerbera Jan 29, 2020 om 13:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar paste uw reactie niet binnen de vraag en wordt die tegenwoordig, door de redactie, gewoon verwijderd. Is bij een reactie op een bericht bericht ook gedaan☻

aurora1
door aurora1 Jan 29, 2020 om 17:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ow, dank, ze zijn weer met partijdige bezems bezig dus????

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2020 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, af en toe zijn ze bezig. Maar waar ze naar moeten kijken, doen ze niet uit zichzelf. Nog steeds de mogelijkheid om een mailadres als gebruikersnaam te nemen. Of volledige persoonlijke gegevens neerzetten. Dan moet het eerst gemeld worden, voordat het verwijderd wordt.

aurora1
door aurora1 Jan 30, 2020 om 18:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Volledig mee eens. De 4 vraagtekens hierboven zijn een duim naar beneden trouwens. Dus als je zoiets doet komt ook al gekte tevoorschijn....

Haagees1
door Haagees1 - Jan 29, 2020 om 13:05
25 Antwoorden / 0 Vragen

Wel eens meteen roltrap gegaan of in het openbaar vervoer de stang vast gehouden tegen omvallen, dat is pas vies

Donuts
door Donuts Jan 29, 2020 om 14:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Die zijn inderdaad smerig (en raak ik ook nooit aan). Nog smeriger wordt het dan als mensen vanuit het ov naar de supermarkt gaan en in de broodjesbakken gaan graaien.

Magnum007
door Magnum007 Jan 30, 2020 om 18:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie hier in de Randstad medewerkers van de stadsreiniging hun bezemwagen voor de supermarkt parkeren en met hun werkkleding de supermarkt binnenstappen en de broodtangen aanraken......:-((((

Uit hygiëne-oogpunt zou eigenlijk weer het verse brood moeten worden uitgedeeld door een medewerker met plastic handschoenen en een haarnetje.....

mo
door mof - Jan 29, 2020 om 13:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, naar mijn weten is er nog nooit iemand ziek geworden van brood dat met een tang uit de schapjes is gepakt.
ik pak het trouwens zelf gewoon met mijn vingers. Bij de sperciebonen en komkommers ligt tenslotte ook geen tang, en de appels etc zit iedereen ook met zn vingers aan.

het winkelwagentje staat bekend als het smerigste ding in de supermarkt. Maar dit is ook wel goed want zo bouw je weerstand op.

Donuts
door Donuts Jan 29, 2020 om 14:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Met dat verschil dat groente en fruit wordt afgespoeld onder de kraan, met brood lijkt me dat niet de bedoeling. En nee, er wordt niet onderzocht of men een virusinfectie heeft opgelopen door broodjes, liftknoppen of vieze toiletten etc.

Magnum007
door Magnum007 Jan 30, 2020 om 18:25
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mof,

Als iedereen dit doet,dan haal ik geen verse broodjes meer bij de versbroodafdeling.....;-)))

mo
door mof - Jan 29, 2020 om 13:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En ik heb me ook wel eens verbaasd hoeveel mensen thuis netjes voor het eten hun handen wassen maar als naar een restaurant gaan zedat dus niet doen ... Overdadige hygiene is niet goed voor je gezondheid.

Magnum007
door Magnum007 Jan 30, 2020 om 18:28
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mof,

Bij luxere restaurants krijg je een vochtige hete handdoek om je handen schoon te maken vior het eten.

Je werkt toch niet in de horeca toevallig?;-)))

ko
door korenbloem2000 - Jan 30, 2020 om 09:37
33 Antwoorden / Vragen

U heeft het wel eens gehoord.........

aurora1
door aurora1 Jan 30, 2020 om 18:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, roddel en achterklap zonder feiten. Mijn opmerking daarover is door de redactie verwijderd....

ju
door juliomariner - Jan 30, 2020 om 18:34
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een 1e wereldprobleem. De mensen worden steeds grotere aanstellers.