A.
door A. Marcus Aug 13, 2020 om 13:56
Winkels & webshops

Ik heb minder dan een maand geleden schoenen gekocht en de zool is nu al door

Ik heb minder dan een maand nieuwe schoenen gekocht bij een schoenwinkel in de buurt. Helaas is van de rechterschoen de zool
gescheurd en de hak heeft losgelaten. Met bonnetje en schoenen terug naar de winkel gegaan, hier werd ik door de eigenaar voor een leugenaar uitgemaakt, hij meende dat ik een zelfde ouder paar had meegebracht en op deze manier nieuwe schoenen of geld terug wilde krijgen.
Wat zijn mijn rechten hierin?

6500 19 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 13, 2020 om 14:00
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Hoewel garantie ook garantie betekend moet je wel onder ogen zien dat een paar schoenen van (voorbeeld)  € 10 minder van kwaliteit en levensduur zijn zijn dan hun soortgenoten van € 100. Verder moet je niet met je zwarte moilëres in de bouw gaan werken. Daarom de vraag: waren dit merkschoenen en wat heeft u betaald en wat heeft u er (mogelijk) excessief mee gedaan?

A.
door A. Marcus Aug 13, 2020 om 14:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit waren schoenen van het merk Fluchos en heb er € 119,95 voor betaald.
Ik doe kantoorwerk in de horeca. Er wordt niet excessief mee omgegaan.  meestal gaat een paar schoenen 6-8 mnd mee. Binnen een maand al vind ik nogal vroeg, daarbij betreft het slechts 1 zool. Die van de rechterschoen

A.
door A. Marcus - Aug 13, 2020 om 14:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit waren schoenen van het merk Fluchos en heb er € 119,95 voor betaald.
Ik doe kantoorwerk in de horeca. Er wordt niet excessief mee omgegaan.  meestal gaat een paar schoenen 6-8 mnd mee. Binnen een maand al vind ik nogal vroeg, daarbij betreft het slechts 1 zool. Die van de rechterschoen.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2020 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u gevallen of gestruikeld?

A.
door A. Marcus Aug 13, 2020 om 14:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee.......gewoon op gelopen

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Aug 13, 2020 om 14:41
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als de eigenaar al niet uit de vorm van slijtage aan met name de hak kan zien dat het vrij nieuwe schoenen twijfel ik ten sterkste aan de kwaliteit schoenen die deze verkoopt. Is de zool overdwars gescheurd kan de oorzaak hiervan zijn dat u regelmatig op de rechterknie doorzakt en dan op de voorkant van uw schoen gaat staan. Maar dan nog mag dat niet binnen een maand gebeuren. Ben bang dat het een welles nietes spel gaat worden maar zet uw klacht op klachtenkompas, klik hier
Overigens dat u slechts 6 tot 8 maanden met een paar schoenen doet is wel tekenend voor de kwaliteit.

Is er sprake van een kapot product? Dan mag een verkoper je niet afschepen met een tegoedbon, omdat er geen sprake is van spijt van aankoop.

mahadma
door mahadma - Aug 13, 2020 om 14:50
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U geeft aan dat de rechterschoen een probleem is. Bij de schoenen die langer meegaan is daar een verschil van slijtage te zien bij de linker en de rechter? Het zou zomaar kunnen zijn dat uw beweeggedrag daar mogelijk misschien eventueel een verklaring voor zou kunnen geven?

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 13, 2020 om 14:53
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo A. Marcus ,

Lees deze informatie eens door , ( lees ook benedenaan onder : zie ook ) klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

pe
door peentjes - Aug 13, 2020 om 15:16
421 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft natuurlijk minstens recht op gratis reparatie en anders op nieuwe schoenen. Prijs of merk maken nauwelijks uit. Ik loop bv. al jaren op schoenen van 3 tientjes zonder enig gebrek. Maar na een maand versleten? Onacceptabel. Is de zaak toevallig aangesloten bij een keten? Dan zou ik zeker per omgaande een maailyje naar het hoofdkantoor eraan wagen. Of een bericht aan een consumentenorganisatie en klacht.nl/klachtenkompas.nl

panter22
door panter22 - Aug 13, 2020 om 15:38
6599 Antwoorden / Vragen

Dus de schoenen zagen er al binnen 1 maand afgetrapt uit.
Dat red je niet met alleen gebruiken op  kantoor..
Zo te lezen bezit je maar 1 paar schoenen en vervangt ze na ca. 6 maanden.
Dan doe je daar alles mee.
Maar binnen 1 maand een gescheurd zool en een losse hak, dat is veel te snel.
Hoe kan een plooibare zool knappen?
100% natuurlijke plastieke zolen die lang meegaan en plooibaar zijn,
https://www.sarenza.nl/fluchos-quebec-9372-s780073-br862-t76-p0000149398

Vraag eens een schoenmaker om advies. Hij kan misschien beoordelen wat er met de schoen aan de hand is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2020 om 16:14
16827 Antwoorden / 202 Vragen

M.b.t. de al gegeven reacties waaronder die door de redactie wijs ik u ook op de wettelijke regels zoals die gelden voor consumentenverkoop en is het aan de verkoper om te bewijzen dat de oorzaak niet aan hem resp. aan de door hem verkochte schoenen is te wijten! Zie o.a. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en qua letterlijke wetgeving: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel ook

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http.//www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html  en info m.b.t. vorderingsrecht: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ m.b.t. niet naleven van de wetgeving en vind u een voorbeeld brief bij bijv. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/   Het lijkt mij goed om eerst te proberen om de verkoper mondeling en anders dus schriftelijk te wijzen op de voor hem geldende wetgeving c.q. uw rechten in deze. Let ook op dat het u uitmaken voor leugenaar indien dat niet kan worden bewezen strafrechtelijk aspecten heeft.

tenormin
door tenormin Aug 13, 2020 om 16:21
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Commentaar van de Redactie slaat op online winkelen. Gaat hier over een stenen winkel.

marita5
door marita5 Aug 13, 2020 om 16:21
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , M.b.t. de al gegeven reacties waaronder die door de redactie . De reactie van @Redacteur is fout , de schoenen zijn in een winkel gekocht , dus herroepingsrecht geldt hier niet .

tenormin
door tenormin Aug 13, 2020 om 16:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

+10 @marita5, begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom @redacteur hierop reageert.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 13, 2020 om 16:31
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN en @MARITA5, Zie dan toch art BW 6:253 http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ waar 'redacteur' op doelt hoewel inderdaad het artikel uit de Kassa nieuwsbrief voorl ingaat op het on-line aankoop aspect.

Dit was voor mij reden om een aanvulling te geven m.b.t. de consumentenwetgeving confom BW 7:17 jo 25.

(Off topic - ik hoopte dat de 'uitval van de site' vanochtend betrekking had op de inlogprobleem oplossing. Helaas blijkt dat niet het geval)

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2020 om 16:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@marcus, nogal een beschuldiging dat je terugkwam met een ouder paar. Had hij die dan ook nog in de winkel? Steun je een winkelier en is het nog niet goed. Ik zou het er toch niet bij laten zitten hoor. Succes.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 13, 2020 om 19:23
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marcus,

Het zijn best dure schoenen.

Bij welke winkel heeft u ze gekocht?

Ik raad u aan om een aangetekende brief naar het hoofdkantoor te sturen of eventueel naar de fabrikant/importeur.

A.
door A. Marcus Aug 14, 2020 om 10:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas bij een lokale zelfstandige ondernemer. Importeur was ik al naar aan het zoeken, maar kan helaas niets vinden.

marita5
door marita5 - Aug 14, 2020 om 10:51
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@A. Markus ,

De verkoper reageert sowieso als een halve zool , neem eens contact op met Consuwijzer.

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

1paul
door 1paul - Aug 14, 2020 om 11:52
3132 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt recht op reperatie van deze schoenen, kunnen ze niet meer gerepareerd dan een nieuw paar of eventueel je geld terug....

hierbij maakt de prijs van een paar schoenen niet uit, schoenen koop je om te dragen en dan mag je echt wel verwachten dat deze langer meegaan dan een maand!!!!

sira
door sira - Aug 14, 2020 om 12:47
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Fluchos schoenen komen uit Rioja-Spanje: zie hier en hier

Stuur de fabrikant een mailtje met de aankoopbon + foto van de schoenen en leg je probleem uit. Nee heb je al en ja kun je krijgen. Ook kun je vragen of er een importeur in Nederland zit.

mo
door mof - Aug 14, 2020 om 13:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe heeft u recht op geld terug, herstel of een vervangend gelijkwaardig paar. Maar zie dat recht maar eens te krijgen. Bij elektronica moet de verkoper het eerste half jaar bewijs leveren. Hier wordt dat lastiger.

alfatrion
door alfatrion - Aug 14, 2020 om 16:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De eerste zes maanden geldt dat de verkoper dat een gebrek dat wordt ontdekt binnen zes maanden na aflevering wordt vermoed bij aflevering aanwezig te zijn. Er wordt dus vermoed dat de schoenen non-conform zijn. U heeft dan een keuze uit herstel of vervanging, tenzij dat te onredelijk is. Het voordeel van vervanging is dat de wettelijke gatantie opnieuw gaat lopen. Onder omstandigheden kunt u direct de koop ontbinden, maar meestal kan dat pas als de andere rechten niet binnen een redelijke periode worden uitgevoerd.

panter22
door panter22 Aug 15, 2020 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

Je zit met 1 probleem. de eigenaar gelooft niet dat dit de pas gekochte schoenen zijn. Het denkt dat het een oud paar is en ts probeer hem een poot uit te draaien.
Hoe bewijs je dat het de schoenen zijn die ts daar gekocht heeft.

alfatrion
door alfatrion Sep 2, 2020 om 10:49
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De ondernemer moet dat gemotiveerd betwisten. Dan pas moet TS bewijs leveren.

Iv
door Ivan007 - Aug 15, 2020 om 07:04
47 Antwoorden / 3 Vragen

Datzelfde heb ik ook eens gehoord van een bekende die een slechte rem op zijn fiets had en er een gewoonte van had gemaakt met zijn rechtervoet mee af te remmen. Ik neem aan dat u niet diezelfde gewoonte heeft. Of iets anders waardoor één zool overmatig belast raakt?