Evi99
door Evi99 Jan 16, 2021 om 13:35
Winkels & webshops

Ikea weigert te/kan niet leveren binnen afgesproken termijn

Op 24 december een bestelling geplaatst bij de Ikea. Deze zou vandaag geleverd worden. Ik had echter nog geen track and trace ontvangen dus ik bel Ikea met de vraag wat de status van mijn bestelling is. Krijg ik te horen dat het pakketje is blijven hangen in het systeem en dat er daarom opnieuw een bestelling geplaatst moet worden. Deze bestelling komt natuurlijk (zo zei meneer het ook) achter in de rij te staan. Al met al krijgen wij deze artikelen nu pas 13 februari. Een maand later dan afgesproken.

Ikea weigert op mij te reageren via andere wegen.

Ik begrijp dat alles op dit moment langer duurt, vandaar ook de levertijd van 3 weken op het moment dat ik mijn bestelling plaatste. Mijn probleem gaat om het feit dat de langer levertijd van 3 weken nu verlengt is met 4 weken door een fout van Ikea (die ik zelf heb moeten ontdekken).

Wat kan ik hier aan doen?

4008 13 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Jan 16, 2021 om 13:40
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zolang u geen t&t heeft ontvangen, wordt er ook niets geleverd. Het is bij veel webshops op dit moment echt een gekkenhuis, daar is nu helaas niets aan te doen. Ook van kopers mag nu een beetje begrip worden verwacht.
Ikea weigert echt niet te leveren binnen de termijn, maar er is gewoon sprake van overmacht.

(Ik zit ook al weken te 'wachten' op levering door Ikea en door een dierenshop, maar ik maak me daar verder niet druk om. Dan komt het maar wat later.)

Evi99
door Evi99 Jan 16, 2021 om 13:45
Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp dat ik ook wel wat water bij de wijn kan doen, maar vind je 4 weken boven op de al lange levertijd niet een beetje veel? Mijn bestelling stond helemaal niet meer in het systeem, daar moest ik vandaag zelf achter komen. Ikea was daarvan niet op de hoogte. Als ik dus had afgewacht zoals jij adviseert dan had ik het nooit gekregen ik.

Plus dan komt het maar wat later gaat in mijn geval niet op. Ik heb de bestelling echt nodig anders wordt het van de grond eten of extra kosten maken.

Donuts
door Donuts Jan 16, 2021 om 13:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Van de grond eten lijkt me niet nodig, een bord op schoot gaat ook prima. In jouw geval is het goed dat je even gebeld hebt, anders was er ook na 4 weken nog niets gekomen.

Evi99
door Evi99 Jan 16, 2021 om 13:50
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dus geen borden, die zijn besteld.

Evi99
door Evi99 Jan 16, 2021 om 13:52
Antwoorden / 1 Vragen

Ook spreek je in jouw bericht van overmacht, maar hoe is het overmacht dat in hun systeem mijn bestelling vastloopt en daardoor niet wordt bezorgt, lees het is nog niet eens gepickt of ingepakt. Ik snap dat als het bij PostNL of DHL het vastloopt Ikea daar niks aan kan doen.

Donuts
door Donuts Jan 16, 2021 om 14:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Systemen kunnen nu eenmaal wel eens overbelast raken. Ik begrijp dat het vervelend is, maar er is weinig (nou ja, eigenlijk niets) wat u kunt doen om de bestelling sneller te ontvangen. Zelf zou ik een paar borden lenen bij familie of vrienden, of de goedkoopste (wegwerp)borden bij Bol.com ofzo bestellen.

rj
door rjw Jan 16, 2021 om 14:13
3260 Antwoorden / 5 Vragen

UIteraard kan er ook bij IKEA sprake zijn van overmacht. Misschien is het je ontgaan, maar het ziekteverzuim als gevolg van covid-19 treft ieder deel van de samenleving, dus ook IKEA. Misschien dat je bij jou op het werk zo een blik nieuwe medewerkers open trekt maar bij veel bedrijven is het improviseren en dan gaat het wel eens mis. Maar goed, de Karens van deze wereld hebben geen begrip voor dit soort dingen.

Evi99
door Evi99 Jan 16, 2021 om 14:40
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas hebben wij ook geen blik nieuwe medewerkers, was dat maar zo dan had ik misschien nog een vrije dag in de week. Ik begrijp niet wat ziekteverzuim echter te maken heeft met een systeem die mijn bestelling niet door laat lopen en dat het daardoor niet verstuurd is.

Ik kan het daarom niet waarderen om een Karen genoemd te worden. Het gaat hier om een bestelling vol met pannen, borden, bestek en andere dingen die redelijk noodzakelijk zijn om in een huis te wonen. Ik mag er daarom van balen en ik mag er ook niet akkoord mee gaan dat iets 4 weken later geleverd wordt. Je bericht zit vol met aannames die niet waar zijn.

pe
door peentjes - Jan 16, 2021 om 13:44
421 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon wachten. Ik heb zelf net twee keer iets besteld bij amazon nl. Die houden nu een standaard leveringstermijn van drie weken aan. Geen enkel probleem vind ik.

Evi99
door Evi99 Jan 16, 2021 om 13:46
Antwoorden / 1 Vragen

De levertijd was 3 weken en is dus nu uitgesteld met 4 weken, dat vind ik wel een probleem.

diumenge
door diumenge - Jan 16, 2021 om 13:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat kan ik hier aan doen? Niets. Althans niet bij Ikea. Je kan natuurlijk annuleren en ergens anders bestellen, in de hoop dat het daar wel lukt. Ik denk ook dat 'weigeren' niet de juiste woordkeuze is, Ikea 'kan' niet leveren binnen de afgesproken termijn.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2021 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een beetje geduld kan geen kwaad. Vraag een paar borden te leen bij de buren.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 16, 2021 om 14:20
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Hebt u een bevestiging ontvangen? Dat zou betekenen dat u bewijs van bestelling hebt en kunt u vragen of het eerder geleverd kan worden.
 https://www.ikea.com/nl/nl/customer-service/track-manage-order/

Je hebt besteld. En nu?

Bestelling geplaatst. Je ontvangt een bevestigingsmail. Hierin staat een Track & Trace code waarmee je je bestelling kan volgen als hij onderweg is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 16, 2021 om 14:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij het niet krijgen T&T code  of bevestigingsmail gelijk  melden en niet 3 weken later... dan had U het volgende week al gehad.

Evi99
door Evi99 Jan 20, 2021 om 14:53
Antwoorden / 1 Vragen

Bevestigingsmail heb ik gehad, track and trace niet en daarom ben ik gaan bellen.

Wat een aannames en verwijten op dit platform...

me
door mein33 - Jan 16, 2021 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er zal niets anders opzitten dan wachten op de levering en dan, als het u dan alsnog niet gelegen komt, de boel maar retourneren.

Niets en niemand is vaudtloosch, zelfs de systemen van Ikea niet ! ✔

panter22
door panter22 - Jan 16, 2021 om 16:58
6599 Antwoorden / Vragen

De bestelling is niet goed doorgekomen.
Het kan ook zo druk geweest zijn dat Ikea je bestelling niet aan heeft genomen. Als je dan kiest voor achteraf betalen, dan valt dat niet op. Heb je geen bevestiging van je bestelling gekegen? Zonder een track &trace code krijg je niets toegestuurd door PostNL.
Jammer dat je er zo laat achter bent gekomen. De bestellingen worden op bestelcode ingepakt en verzonden. Waarschijnlijk ook nog gebundeld Daar kunnen ze niet een groot pak tussen proppen. Dan is het wachten. Want die pannen en potten van Ikea zijn goedkoop, goed en nog mooi ook. Dus je moet nu creatief zijn.
Als je een magnetron hebt kun je magnetron maaltijden kopen. Maar eenpansmaaltijden maken is ook best te doen. Met een royale koekenpan en 1 gewone pan kom je best ver. Die kun je vast wel ergens lenen.
En kijk ook recepten eens op Pinterest. Er er zijn veel websites te vinden met kookrecepten.Zie:
https://www.google.com/search?q=eenpansgerechten+met+rijst&oq=eenpansmaaltijden&aqs=chrome.2.69i57j46i275j0i10l2j0i10i395l4.15177j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Papieren bordjes en plastic bestek kun je in de supermarkt kopen en een kook spatel ook.
Het is lastig, maar je moet je even redden.

Evi99
door Evi99 Jan 17, 2021 om 09:57
Antwoorden / 1 Vragen

Heb gewoon van te voren betaald met Ideal en heb een bevestiging van de bestelling ontvangen. Ik snap dat ik zonder track & trace code niks ga ontvangen dat is ook precies de reden geweest waarom ik Ikea ben gaan bellen.

Dank voor je reactie!

getty
door getty - Jan 16, 2021 om 17:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft wat  keuzes

- geduld en dus wachten
- annuleren en plastic/ kartonnen bordjes bij de supermarkt halen.
-hier en daar wat lenen

ne
door neodutchio - Jan 16, 2021 om 17:28
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe bent u de laatste 3 weken doorgekomen? Ook door op het kale beton te zitten en elke dag thuisbezorgd te laten komen wat met de handen opgegeten moest worden?
Soms is het even niet anders. Ik probeerde de levering van mijn bed aan te passen, blijkt het alleen 5 weken later op zijn vroegst te kunnen. Winkeliers zijn druk, planningen zijn al gemaakt en een medewerker van Ikea kan niet even uw bestelling achterop zijn fiets doen om naar u toe te komen. Is het jammer? Uiteraard. Is er iets aan te doen? Als u bij de bestelling een bevestiging ontvangen hebt met de leverdag, dan kunt u Ikea in gebreke stellen, een fatsoenlijk ultimatum stellen om te leveren (meestal 14 dagen) waarna u kunt ontbinden. Maar ja, dan bent u alweer 2 weken verder en staat nog met lege handen. Wat is dan wijheid?

Evi99
door Evi99 Jan 17, 2021 om 09:56
Antwoorden / 1 Vragen

Erg cynische reactie op het begin. Op dit moment kan ik bestek en borden lenen maar deze personen gaan zelf verhuizen en willen het terug hebben.

Persoonlijk vind ik het vreemd dat er niet bepaalde timeslots vrij worden gehouden voor als een bedrijf zelf fouten maakt. Zo gaat het in de verschillende bedrijven waar ik heb gewerkt wel.

Ik heb inderdaad een bevestiging gehad van een leverdag van de Ikea.

panter22
door panter22 Jan 17, 2021 om 10:07
6599 Antwoorden / Vragen

Vroeger  was er geen lockdown met duizenden pakketten die in de magazijnen blijven liggen omdat PostNL geen bezorgcapaciteit meer heeft. In normale omstandigheden was je zelf naar Ikea gegaan of had je het pakket binnen enkele dagen thuis gehad. Maar ook andere vervoerders zitten vol.
Waar normaal met PostNL wordt bezorgd, komt het pakket nu met DHL of DPD.
Bij ons bezorgt bv de DHL in personenbusjes ipv normale busjes.

panter22
door panter22 Jan 17, 2021 om 10:08
6599 Antwoorden / Vragen

Vroeger  was er geen lockdown met duizenden pakketten die in de magazijnen blijven liggen omdat PostNL geen bezorgcapaciteit meer heeft. In normale omstandigheden was je zelf naar Ikea gegaan of had je het pakket binnen enkele dagen thuis gehad. Maar ook andere vervoerders zitten vol.
Waar normaal met PostNL wordt bezorgd, komt het pakket nu met DHL of DPD.
Bij ons bezorgt bv de DHL in personenbusjes ipv normale busjes.
Geduld is een schone zaak,

ne
door neodutchio Jan 17, 2021 om 10:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En hoeveel tijdsloten moeten er vrij gehouden worden? Niemand heeft een glazen bol, je weet dus nooit of je teveel of te weinig tijd vrij houdt. Ik vind het dus niet zo vreemd dat er geen tijd wordt vrijgehouden. In de tijd dat ze namelijk niets doen hadden andere klanten geholpen kunnen worden waardoor de levertijden nog verder oplopen.

Evi99
door Evi99 Jan 18, 2021 om 09:59
Antwoorden / 1 Vragen

Dit heeft niks te maken met de beperkte bezorg capaciteit. Ikea heeft mijn bestelling en betaling ontvangen en daarna is het blijven hangen waardoor er drie weken niks mee is gedaan.

daar moest is zelf achter komen en moest er een nieuwe bestelling geplaatst worden.

het is makkelijk om te berekenen hoeveel time slots je vrij moet houden. Je pakt het gemiddeld aantal klachten over een periode waarvoor een nalevering moet plaatsvinden en houdt dat vrij.

ne
door neodutchio Jan 18, 2021 om 15:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Gemiddeld, en u bent net die ene extra fout boven het gemiddelde. Dan schiet het dus ook niet op. En ja, natuurlijk heeft het te maken met de bezorgcapacitijd, als ze meer bezorgers zouden hebben hoeft u niet lang te wachten. Dat de bestelling is blijven hangen kon Ikea schijnbaar niet zien, die moet nu dus opnieuw ingepland worden. En door de problemen met de capaciteit, oftewel, door de enorme drukte nu, duurt dat langer dan gewenst.

Je
door Jeff59761 - Jan 16, 2021 om 19:04
43 Antwoorden / 1 Vragen

Had ongeveer het zelfde bij een andere winkel heb ze een mail gestuurd dat ik vanwege de langere levertermijn dan liever annuleerde en het kon opeens 2 dagen later al geleverd worden dus misschien ook nog de moeite waard om te proberen. Anders gewoon annuleren er zijn andere winkels die wel binnen 2 dagen borden kunnen leveren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2021 om 10:35
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Niets, m.u.v. u ergeren zoals kennelijk het geval is. Toevallig heb ik deze week een bestelling gedaan bij Ikea en daar is gemeld dat de levering eerst over ca. 3 weken zal plaatsvinden. Ik ben wel erg benieuwd hoe u heeft kunnen ontdekken dat het een fout van Ikea is hoewel dat uiteraard wel kan. Iemand die nooit fouten maakt leert ook nooit iets en er kan dus sprake zijn van een planningfout. De hoofdreden zal echter naar mijn mening veel meer liggen in de op dit moment zeer beperkte bezorgcapaciteit maar ook kan langere levertijd aan Ikea van diens toeleverancier reden zijn. (En dan mogelijk of beter gezegd waarschijnlijk door de Covid-19 problematie in verkoopland. )

Evi99
door Evi99 Jan 18, 2021 om 09:56
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben hier achtergekomen doordat ik op de geplande bezorg datum Ikea heb gebeld. Die gaven aan dat mijn bestelling is blijven hangen door een fout en dat dit alleen op te lossen is door een nieuwe bestelling aan te maken.

Een nieuwe bestelling betekend achter in de rij aansluiten en daardoor dus een levertijd van vier weken.

de reden dat ik me hier aan erger is dat
1. Als ik uit was gegaan van de goedheid van Ikea ik het pakketje nooit had ontvangen. De medewerker gaf aan dat er geen systeem is die in de gate houdt of bestellingen zoals die van mij blijven hangen
2. ik dingen heb besteld die redelijk essentieel zijn om in een huis te wonnen. De spullen die we hebben geleend moesten terug en nu heb ik dus geen borden, pannen etc.

ne
door neodutchio Jan 20, 2021 om 18:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt zich over die punten blijven ergeren, maar er komt niet een blaadje uit de printer met welke orders vast zitten in het systeem. Er zit ook niemand de hele dag alle inkomende orders te controlen met wat er gepicked is en wat de deur uit gegaan is. Dat is bij geen enkel bedrijf omdat dat simpelweg niet mogelijk is.
En dat de spullen essencieel zijn is te begrijpen, maar dat veranderd niets aan de situatie. Er kan geen onderscheid gemaakt worden bij fouten dat de ene wel sneller geleverd krijg en een ander niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2021 om 10:29
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op uw reactie van zojuist: u kunt overwegen een sommatiebrief te maken waarin u toch snelle levering vordert maar of dat veel zal helpen vraag ik mij af.
https://www.devoordeligstedeurwaarder.nl/hoe-schrijf-ik-een-goede-sommatiebrief/ . Is het snel zoeken van- en bestellen bij een winkel die ook on-line  in uw omgeving geen optie voor de aanschaf van enkele pannen etc. ?

ma
door markosalaplaya - Jan 20, 2021 om 21:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kookte en at u dan voorheen?