Ka
door Kassa3818 Feb 20, 2020 om 12:34
Winkels & webshops

Individueel afrekenen

Ik rijd wekelijks als vrijwilliger op een rolstoelbusje voor senioren. Afgelopen week gingen we met 7 deelnemers naar museum Catharijne convent. Bij afrekenen van de koffie bleek dat 'individueel afrekenen niet kon'. Dat stond op de menukaart, maar niet op de website. Ik heb echter géén financiële relatie met de deelnemers, ze betalen veelal met PIN. Dus dat betekende eindeloos geschuif en gewissel met contant geld. Tijdsbesparing voor de bediening was het zeker niet.
Naar mijn inmiddels 6 jaar ervaring kunnen we vrijwel 'overal' individueel afrekenen, al moet dat soms bij de kassa en niet aan tafel. Het is hier dus onwil of onbekwaamheid/gebrekkige instructie.

1) Mag een horecabedrijf / museum deze eis stellen?
2) Is vermelden op de menukaart dan 'voldoende' (wat dan wel?)
2) Wat als ik hardnekkig stel: Wij kunnen alleen individueel betalen of we vertrekken zonder betalen?
3) waar kan ik de 'juridische onderbouwing vinden?

9747 22 Rapporteer

ne
door neodutchio - Feb 20, 2020 om 13:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u als groep komt en als groep besteld is het zeer ongebruikelijk om dan individueel afzet rekenen.

1) Een horeca mag aangeven dat, als er als groep besteld wordt, er ook als groep afgerekend moet worden. Om achteraf losse bonnetjes te maken is niet bij te houden.
2) Er is geen meldingsplicht. Het hoeft dus niet apart op internet te staan. Heel netjes dat het dus op de menukaart stond.
2) Dan is dat diefstal.

3) Die is er niet.

lo
door lovewinnie - Feb 20, 2020 om 13:23
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Geen aparte bestellingen maar een grote ? Dat lijkt hier het probleem .
Normaal kun je elke bestelling apart laten opnemen en meteen rekening vragen en betalen . Dan krijg je 7 verschillende rekeningen en transacties . Dat mogen ze niet weigeren.

Het lijkt er op dat er een grote bestelling is gedaan . Dit wordt dan in een bon verwerkt . Dit daarna splitsen is te veel administratieve handelingen en onkosten. Elke pintransacties kost geld voor het bedrijf. Dus 7x pinnen voor een rekening is 7x 25 cent weg. Ipv 1x pintransactie voor gehele rekening . Daarom worden rekeningen van groepen steeds vaker niet meer gesplitst. Daarom is is tikkie in het leven geroepen. 1 man betaald en stuurt Tikkies naar de rest . 7x afrekenen voor 1 bon kost gewoon te veel tijd

Tr
door Trostomaat Feb 22, 2020 om 23:14
239 Antwoorden / Vragen

30 jaar geleden was pinnen zo duur, nu bij lange na niet, dus dat is niet het argument.

lo
door lovewinnie Feb 23, 2020 om 08:56
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Nou dan is het het geld niet maar wel de tijd en tijd kost ook geld.
Bon opsplitsen en ipv 1 transactie 7 transacties duurt zeker veel langer . En bon uitpluizen wie had wat komt daar dan nog bij.
Ga in supermarkt toch ook niet artikelen uit een mandje allemaal  per stuk afrekenen . Ook niet als ik met een groep ben . Of je rekend apart af en ieder hun eigen spul of ik reken alles af en stuur tikkie. Je kunt ook ff iedereen vragen geld in de pot te doen. Prijs staat vaak op de kaart. Dan kun je alsnog afrekenen.
Maar nee kost te veel tijd en daar hebben ze geen zin in. Nee de horeca net zo.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 20, 2020 om 14:12
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als op de menukaart staat dat er niet persoonlijk kan worden afgerekend is dat voldoende, het zal t.z.t. ook wel op de website komen.
U kunt volgende keer vragen of de bediening met een pinapparaat  langs komt.

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2020 om 14:29
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje vreemde situatie zoals u die er op na houdt. Het is doen gebruikelijk dat als er een bestelling voor de groep gedaan wordt diegene die de bestelling plaatst ook afrekend. Bij mijn wederhelft wordt op de dagbesteding het advies gegeven altijd (klein)geld mee te nemen ook voor onverwachte situaties. In dergelijke gevallen wordt er dan ook door de begeleiding besteld en afgerekend. En heeft iemand toevallig geen geld wordt het ff voorgeschoten.  Het staat op de menukaart en er is dus geen speld tussen te krijgen en had u vooraf het afrekenen het geld kunnen verzamelen.  De reden is veelal dat men aan de kassa niet weet wie wat heeft gehad zodat ook dat weer een gepuzel wordt, dus volgende keer de mensen zelf hun bestelling laten doen en meteen afekenen.
En waarvoor u juridische onderbouwing zoekt is mij een raadsel of moet daar ook weer een wet voor gemaakt worden.

Wat als ik hardnekkig stel: Wij kunnen alleen individueel betalen of we vertrekken zonder betalen?
Dan heeft u in elk geval een jurist nodig om het te onderbouwen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 20, 2020 om 17:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: als er collectief is besteld, kan het dan ook zo zijn dat er dan een specifieke korting van toepassing is?

Hoewel het frappant is omdat er ook bedrijven zijn die juist aangeven dat zij het liefst individueel afrekeken kan en mag een bedrijf dat vragen en daarbij is hoe dan ook aan de orde dat men het op de menukaart heeft vermeld.

En de consequenties voor u als u hardnekkig zou stellen, ik vertrek zonder betalen zij al gemeld en dat afgezien wat dan ook de andere 6 deelners daar van vinden. Wat is het probleem om na het collectief betalen een en ander dan onderling te verrekenen?

ro
door ron503 - Feb 20, 2020 om 18:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

1) Dat mag want een horecabedrijf mag per tafel afrekenen.
2) Het staat op de menukaart dus hadden u en uw gezelschap het kunnen weten en een andere horecagelegenheid kunnen kiezen.
3) Dreigen met individueel betalen of zonder te betalen vertrekken is chantage/diefstal.
4) De juridische onderbouwing voor dchantage/diefstal kunt u op het wereld wijde web vinden.

jo
door jorisw - Feb 20, 2020 om 19:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[edit, redactie - bijdrage verwijderd]

Beps
door Beps - Feb 20, 2020 om 21:08
75 Antwoorden / Vragen

Ik ga niet nog eens schrijven wat hieronder al is geschreven, maar geef wel het advies voor een volgend bezoek: Zeg bij de eerste bestelling meteen dat men apart afrekent zodat ze daar direct rekening mee kunnen houden, of laat één persoon afrekenen en laat iedereen via de telefoon zijn bedrag overmaken naar die persoon, ze weten tenslotte wat ze besteld hebben.

mo
door mof - Feb 21, 2020 om 15:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk mag u individueel afrekenen. Een horeca ondernemer kan niet weten of u bij een groep hoort en hoe. Ik zou gewoon zeggen: ik hoor daar niet bij en reken niet af als ik dat niet individueel mag doen. Moet u zien hoe snel ze bakzeil halen.

brainless
door brainless Feb 22, 2020 om 01:16
324 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo niet weten dat iemand bij een groep hoort als iedereen aan 1 tafel zit?
En de meeste bedrijven die deze regel hebben houden echt voet bij stuk.

mpbraaksma
door mpbraaksma - Feb 21, 2020 om 16:55
48 Antwoorden / 0 Vragen

1. Ja
2. Ja
3. Dan pleeg je diefstal.
4. Juridisch onderbouwing? Die bestaat niet.

panter22
door panter22 - Feb 21, 2020 om 18:06
6599 Antwoorden / Vragen

Als je op de website ziet, dan lijkt het dat er aan tafel bediend wordt en per tafel de bestelling opgenomen wordt.
Het staat op de menukaart.
https://www.catharijneconvent.nl/restaurant/
Een restaurant is vrij om per groep, die aan dezelfde tafel zit, af te rekenen.
De vermelding staat op de menukaart en het is niet ongebruikelijk dat je in een groep niet per persoon af kunt rekenen. Voortaan kun je er beter even naar vragen.
Je hebt de menukaart gekregen en er op gekeken. Je had kunnen lezen dat per groep afgerekend moest worden. Niettemin had de bediening jullie er wel op kunnen wijzen.
Waren jullie dan vertrokken als je niet individueel af kon rekenen?
De juridische onderbouwing is dat je een overeenkomst ben aangegaan met de groep. Je hebt voedsel besteld en dat voedsel moet je betalen. Wie betaalt maakt niet uit, Iedereen van de groep is verantwoordelijk voor de hele betaling.

fo
door foutjebedankt - Feb 21, 2020 om 19:11
15 Antwoorden / 3 Vragen

Jaja, het staat op de menukaart.
Wie leest de menukaart als hij een kop koffie wil?
Hoe moeilijk en klant onvriendelijk kun je zijn?
Ondanks al de betweters hier, is het gewoon lullig.

brainless
door brainless Feb 22, 2020 om 01:17
324 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is er klantonvriendelijk en lullig aan?

panter22
door panter22 Feb 22, 2020 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

7 keer een kopje koffie afrekenen en pinnen.
En wat doe je met die vrijwillige chauffeur. Moet hij zijn eigen koffie ook nog betalen?

aurora1
door aurora1 Feb 23, 2020 om 13:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Krijgt die dan geen vergoedingen zoals veelal met vrijwilligerswerk gebeurt? Waarom zou hij niet zijn eigen koffie hoeven te betalen? Zonder die vergoedingen zouden velen absoluut geen zgn vrijwilligerswerk doen, en deze chauffeur vind ik nogal zeuren met zijn puntsgewijze opsomming en eisen. Hij had zelf zeker geen zin om op die gang van zaken te wachten. Belachelijk ook: weggaan zonder te betalen? Hoe verzin je toch zoiets?

panter22
door panter22 - Feb 22, 2020 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen
me
door mein33 - Feb 23, 2020 om 10:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR BEPS - 20 FEB. 2020

of laat één persoon afrekenen en laat iedereen via de telefoon zijn bedrag overmaken naar die persoon, ze weten tenslotte wat ze besteld hebben.

Donuts
door Donuts Feb 23, 2020 om 10:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat het om senioren uit verzorgings- en verpleeghuizen gaat, staat nergens! Ook welzijnsorganisaties hebben dergelijke uitjes voor senioren uit de wijk.

me
door mein33 Feb 23, 2020 om 10:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ook welzijnsorganisaties hebben dergelijke uitjes voor senioren uit de wijk.

Voegen we die mogelijkheid toe, maar dat zal denkelijk niets aan de situatie veranderen !  ;-))

Donuts
door Donuts Feb 23, 2020 om 11:08
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft duidelijk een ander referentiekader dan ik.

me
door mein33 - Feb 23, 2020 om 10:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR KASSA3818 20 FEB.  Bij afrekenen van de koffie bleek dat 'individueel afrekenen niet kon'Wat als ik hardnekkig stel: Wij kunnen alleen individueel betalen of we vertrekken zonder betalen?

Niemand is verplicht, of kan er toe verplicht worden om welke rekening dan ook voor een ander te betalen.
Een ieder heeft het recht om zijn persoonlijk gekochte goederen of gebruikte consumptie individueel af te rekenen.
Dat de horeca ondernemer, in dit geval, daar niet blij mee is dat is dan jammer en de "poot stijf houden" is de enige remedie om tot het individueel afrekenen te komen en vast en zeker wordt er dan alsnog netjes en correct afgerekend.

ne
door neodutchio - Feb 23, 2020 om 10:45
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Gratis tip voor u, laat elke deelnemer van te voren een bedrag inleggen. Dan hoeft er maar 1 persoon bij een museum zich te melden, kan 1 persoon afrekenen en is 1 persoon verantwoordelijk voor alle betalingen.
Heeft u enig idee hoeveel moeite het kost om een tafelbestelling te veranderen in individueel af te rekenen? U denkt graag aan uzelf, maar ziet niet wat een ander dan moet doen.

Als u naar de supermarkt gaat en u legt 7 stuks boodschappen op de band. De bananen zijn voor de buurvrouw, de koffie voor uzelf, een stukje gebak voor de onderbuurvrouw, enz. De cassiere scant alles en daarna gaat u zeggen dat u elke aankoop los wilt afrekenen. De pinpas van uzelf, het gepaste geld van uw buurvrouw, de onderbuurvrouw had alleen een briefje van €50,- liggen, enz.
Dit is wat u nu wenst. En dan zegt u dat het lullig, moeilijk en klantonvriendelijk is? Het is eerder andersom.

me
door mein33 - Feb 23, 2020 om 10:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GERBERA - 20 FEB. 2020 Het is doen gebruikelijk dat als er een bestelling voor de groep gedaan wordt diegene die de bestelling plaatst ook afrekend.

En als iedereen aan tafel nu eens persoonlijk aan de bediening zijn/haar bestelling heeft opgegeven.
Jantje wil koffie met een appelpunt met slagroom en Marietje wil een kopje slappe thee met een puntje kruimelvlaai enz. enz.
en wie zou er 'dan' moeten worden aangewezen om de hele rekening te betalen en om daarna maar te zien of hij/zij z'n geld van iedereen terug krijgt.
Dat kan toevallig toch niet de chauffeur van het busje zijn, omdat hij misschien wel de enige valide in de groep is ?

"Het is te doen gebruikelijk" wil niet zeggen dat dat dan ook maar de enige mogelijk biedt, daar kan ten alle tijde van worden afgeweken.

panter22
door panter22 Feb 23, 2020 om 11:37
6599 Antwoorden / Vragen

Het staat op de menukaart die aangereikt wordt, dat per groep wordt afgerekend. Als je dat niet wilt, dan moet je een ander restaurant zoeken.
Bij sommige winkels kun je alleen met pin betalen. Ga je dan ook op je strepen staan en wil je perse contant afrekenen?

panter22
door panter22 Feb 23, 2020 om 15:35
6599 Antwoorden / Vragen

....en wie zou er 'dan' moeten worden aangewezen om de hele rekening te betalen en om daarna maar te zien of hij/zij z'n geld van iedereen terug krijgt.
Precies, het gaat om onderling vertrouwen. En wat maakt het uit om eens een kopje koffier voor een ander te betalen

Donuts
door Donuts - Feb 23, 2020 om 10:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote van @Mein33: Niemand is verplicht, of kan er toe verplicht worden om welke rekening dan ook voor een ander te betalen.
Een ieder heeft het recht om zijn persoonlijk gekochte goederen of gebruikte consumptie individueel af te rekenen.
Dat de horeca ondernemer, in dit geval, daar niet blij mee is dat is dan jammer en de "poot stijf houden" is de enige remedie om tot het individueel afrekenen te komen en vast en zeker wordt er dan alsnog netjes en correct afgerekend. Unquote.

Er zijn behalve senioren ook nog andere gasten die graag z.s.m. geholpen willen worden! Ik zou als vrijwilliger de volledige rekening betalen om anderen niet onnodig te laten wachten en het zelf met de andere deelnemers afhandelen. En ik zou zeker de rekening simpelweg (in dit geval) door 8 personen delen.

En TS zal er rekening mee moeten houden dat dit in de horeca steeds vaker zal voorkomen. Wen er maar aan, zou ik zeggen.

me
door mein33 - Feb 23, 2020 om 11:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GRASPOLLEN - 23 FEB. 2020  En ik zou zeker de rekening simpelweg (in dit geval) door 8 personen delen.

Pietje en Hetty hebben alleen koffie gedronken en Marietje en Tynie hebben koffie en er een punt appeltaart met slagroom bij , de ander vier hebben weer een andere versnaperingen gekozen.
Hoezo "simpelweg" de rekening door 8 personen delen ?

Donuts
door Donuts Feb 23, 2020 om 11:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom denkt u dat ik het er speciaal bij zet? Wellicht omdat ik weet dat met name ouderen de door u genoemde denkwijze er op na houden? En deze ouderen jagen op deze manier wel de vrijwilligers weg (die volkomen begrijpelijk geen zin hebben in dergelijk gezeur) en gaan daarna klagen dat ze geen uitstapjes meer kunnen maken.

me
door mein33 - Feb 23, 2020 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR PANTER22 - 21 FEB. 2020  Wie betaalt maakt niet uit, Iedereen van de groep is verantwoordelijk voor de hele betaling.

Je bent alleen verantwoordelijk voor het afrekenen van je eigen consumptie en met afrekening van de consumpties van ieder ander individu in de gelegenheid heb je niets van doen !

Donuts
door Donuts Feb 23, 2020 om 12:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hoogste tijd om uw denkwijze eens te upgraden naar de tegenwoordige tijd!

me
door mein33 Feb 23, 2020 om 12:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hoogste tijd om uw denkwijze eens te upgraden naar de tegenwoordige tijd!

Ik leef in de tegenwoordige tijd en niet in het verleden, zo als u aanneemt.
Als wij samen eens een kop koffie zouden gaan drinken, wie  weet hoe gezellig dat dat zou zijn, en u zou weg lopen zonder te betalen, ben ik er dan verantwoordelijk voor om ook uw consumptie te betalen ?
Nou mooi niet, ook niet na een upgrade van mijn gedachtengang.  ;-))

Donuts
door Donuts Feb 23, 2020 om 12:40
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U leeft in de tt maar uw manier van denken is blijven hangen in de vt. Ik heb overigens geen enkele behoefte om met mensen ergens iets te nuttigen die gaan pietlutten over de rekening. Gegroet.

me
door mein33 Feb 23, 2020 om 12:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zou graag dat kopje koffie voor u willen betalen, maar niet als u zomaar zou weglopen !
En vriendelijkheid kent geen remming, dat mag maar weer blijken !  ;-))

panter22
door panter22 Feb 23, 2020 om 15:48
6599 Antwoorden / Vragen

@Mein, Je maakt een afspraak met de groep, willen wij wel gezamenlijk afrekenen?
En zo ja, hoe doen we dat en wie betaalt.
Kom je daar niet uit, doe dan een rondje  AH.

ne
door neodutchio Feb 23, 2020 om 17:46
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@Mein, op het moment dat u beide iets gaat drinken, dan is de rekening ook voor beide. U zit aan dezelfde tafel en besteld gelijktijdig. Als een van beide voor de rekening ineens weggaan kan je niet zeggen dat de andere persoon er niet bij hoort en zelf aansprakelijk is.