Mitchh
door Mitchh Aug 11, 2022 om 11:26
Winkels & webshops
Inklaringskosten bij Europese webshop

Ik heb schoenen besteld bij een Europese webshop (Tropicfeel). Helaas pastte deze niet en heb ik ze teruggestuurd voor een andere maat. Nu blijkt deze maat vanuit een opslag in Amerika te moeten komen waardoor ik ineens 21% inklaringskosten moet betalen aangezien de schoenen van buiten de EU komen. Het bedrijf is gevestigd in Spanje, in de EU dus. Mag dit zomaar? Hun reactie is overigens dat je dit maar gewoon moet betalen. Op de website staat: "For customers who purchase orders outside of the European Union". Maar als ik bij een Spaanse webshop iets bestel dan bestel ik toch niet iets buiten de EU?

4079 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 11, 2022 om 11:40
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Er komt een artikel rechtstreeks uit een niet eu land naar u. Dus inklaringenkosten.

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2022 om 11:52
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb alleen de site bekeken. Wat heeft u doen besluiten te kopen van een EU bedrijf, wat dus geen EU bedrijf is? Ik mis een keurmerk, geen telefoon nummer alleen een contactformulier, eigenlijk alles waar u op zou moeten letten voor u een aankoop doet. De toko is sinds 01- 2022 in werking en ze komen ook niet uit een EU land. Dat ze ook nog eens niet pasten is niet zo heel bijzonder, dat kan online ook bij de best betrouwbare schoenzaken gebeuren (alleen kan men het dan terugsturen). De inklaringskosten zullen dus moeten worden betaald. En als de schoenen er verder puik uitzien: "Marktplaats" misschien een optie?

marita5
door marita5 Aug 11, 2022 om 16:50
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , De toko is sinds 01- 2022 in werking . Niet juist , deze site is geregistreerd op 7 - 1 - 2017.

tenormin
door tenormin Aug 11, 2022 om 16:59
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kreeg echt te lezen 01-2022. Op dezelfde naam als genoemd gezocht. Sorry dat ik het dan fout blijk te hebben.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 11, 2022 om 11:52
2042 Antwoorden / Vragen

U moet geen inklaringskosten maar 21% btw betalen en daar komt mogelijk ook nog handlingkosten bij. Het feit dat het een Spaanse webshop is betekent niet dat ze geen dingen vanuit Amerika kunnen leveren, maar meldt dat dan duidelijk van de voren dat de order van buiten de EU geleverd gaat worden. Verder vind ik het nogal amateuristisch om als webshop niet zelf de aangifte via OSS te doen. Ik zou bedanken.

newmikey
door newmikey - Aug 11, 2022 om 12:11
830 Antwoorden / 0 Vragen

Adres van het "headquarters" wat vermeld staat op de website even nagekeken op Google maps: een lege plek waar ooit een gebouw heeft gestaan wat vermoedelijk afgebroken is. Er staat een hek omheen en de muren van de gebouwen ernaast zitten onder de graffiti. Hoezo "Europes webshop"?

Wat bezielt mensen toch om bij dit soort namaak bedrijven te bestellen?

sira
door sira - Aug 11, 2022 om 12:15
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ja dat mag. De schoenen komen van buiten de EU. U moet BTW + inklaringskosten (de kosten die de vervoerder maakt) betalen.

U heeft gekocht bij een Spaanse dropshipper i.p.v. een Nederlandse.
Mogelijk komen de uit Amerika geïmporteerde schoenen ook uit China, omdat ze u te klein waren.

U heeft dit bedrijf waarschijnlijk op Facebook gevonden, want ik zou hem nooit gevonden hebben. Volgende keer goed kijken wáár u koopt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 11, 2022 om 13:54
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven reacties dat het rechtmatig is: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/zijn-er-extra-kosten-als-ik-een-pakket-bestel-buiten-de-eu  Omdat u de bestelling wel binnen Europa deed kan het zinnig zijn om dit te ,melden bij: - Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/. Of dat tot succes zal leiden is evenwel de grote vraag

en daarom dan toch ook maar weer dit om rekening mee te houden bij een volgende bestelling on-line:

Ik kan hier helaas niet veel anders mee dan ook u wijzen op de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc.

Zie dit fragment: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa%20zondagbrief

Zo u tot vermoeden komt dat u wordt/bent opgelicht, doe dan melding bij de politie.

Zie verder ACM www.consuwijzer.nl (https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.

En zie verder voor nog meer info o.a.:

Bedenktijd: wanneer niet, wanneer wel? | ACM.nl

 https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-

Bekende malafide handelspartijen | politie.nl

Online winkelen: wat zijn de regels? onsumentenbond en  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat

Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline

en toch ook de opmerking dat dit de zoveelste keer is dat een vraag als deze resp. een klacht als deze wordt gesteld en dan ook steeds de antwoorden niet (veel)anders zullen zijn.

gerbera
door gerbera - Aug 11, 2022 om 16:23
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Het hoofdkantoor staat in Spanje maar dat wil niet zeggen dat de bestellingen daar vandaan komen. Een bekend kledingbedrijf heeft zijn kantoor in Maastricht maar de bestellingen komen vanuit Duitsland via Amersfoort bij de klant.

marita5
door marita5 - Aug 11, 2022 om 16:45
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mitchh ,

Google Vertaling ,

We hebben magazijnen in de VS, het VK en Duitsland. We doen ons uiterste best om vanuit het dichtstbijzijnde magazijn te verzenden, dit is echter niet gegarandeerd en is afhankelijk van de beschikbaarheid van de voorraad.

Wie is verantwoordelijk voor internationale invoerrechten , invoerrechten , btw en douanekosten  ?

Voor klanten die bestellingen buiten de Europese Unie kopen, kunnen in sommige gevallen douanekosten in rekening worden gebracht en is het de verantwoordelijkheid van de koper om eventuele invoerrechten, invoerrechten, btw en douanekosten te betalen die van toepassing kunnen zijn op verzending naar hun land.

Onze excuses voor het eventuele ongemak dat dit kan veroorzaken.

*Canarische Eilanden (Spanje) kunnen als speciale regeling ook invoerrechten, btw en douanekosten aanvragen.

ha
door harrybre - Aug 12, 2022 om 13:49
240 Antwoorden / Vragen

Bij de keus of een artikel aan invoerrechten onderhevig is, wordt NIET gekeken, waar het leverende bedijf is gevestigd, doch van waar het product komt. En vanaf buiten de EU wordt gewoon ingeklaard en invoerrechten geheven (+ BTW).
Als Aliexpress uit hun magazijn in ... Spanje..., alles al ingeklaard materiaal, aan u levert, heeft u immers ook niets te maken met invoerrechten + BTW.
Geldt al sinds de oprichting van deze douane-unie in 1958.

1paul
door 1paul - Aug 12, 2022 om 14:58
3135 Antwoorden / 0 Vragen

feitelijk gezien heeft u een overeenkomst gesloten met een bedrijf binnen de EU, dat zij iets bestellen buiten de EU om u een andere maat te kunnen leveren haddenz e u van te voren moeten laten weten, u had dan een andere afweging kunnen maken, deze deal zat immers niet in de originele overeenkomst?

u kunt nu de overeenkomst ontbinden als u daar voor kiest of laten leveren tegen de oorspronkelijke kosten/prijs....

rj
door rjw Aug 13, 2022 om 23:40
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Het zal wel.iets heel bijzonders zijn wat TS heeft besteld (omdat het bij een Spaanse winkel is besteld lijkt me dat je het in Nederland niet of niet makkelijk kunt vinden). Ontbinding betekent dan dat je dat bijzondere product niet hebt.

mo
door mof - Aug 14, 2022 om 08:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, als dat hun regels zijn. Koop je t toch lekker ergens anders?