Inklaringskosten bij Europese webshop
Ik heb schoenen besteld bij een Europese webshop (Tropicfeel). Helaas pastte deze niet en heb ik ze teruggestuurd voor een andere maat. Nu blijkt deze maat vanuit een opslag in Amerika te moeten komen waardoor ik ineens 21% inklaringskosten moet betalen aangezien de schoenen van buiten de EU komen. Het bedrijf is gevestigd in Spanje, in de EU dus. Mag dit zomaar? Hun reactie is overigens dat je dit maar gewoon moet betalen. Op de website staat: "For customers who purchase orders outside of the European Union". Maar als ik bij een Spaanse webshop iets bestel dan bestel ik toch niet iets buiten de EU?
Ik heb alleen de site bekeken. Wat heeft u doen besluiten te kopen van een EU bedrijf, wat dus geen EU bedrijf is? Ik mis een keurmerk, geen telefoon nummer alleen een contactformulier, eigenlijk alles waar u op zou moeten letten voor u een aankoop doet. De toko is sinds 01- 2022 in werking en ze komen ook niet uit een EU land. Dat ze ook nog eens niet pasten is niet zo heel bijzonder, dat kan online ook bij de best betrouwbare schoenzaken gebeuren (alleen kan men het dan terugsturen). De inklaringskosten zullen dus moeten worden betaald. En als de schoenen er verder puik uitzien: "Marktplaats" misschien een optie?
@tenormin , De toko is sinds 01- 2022 in werking . Niet juist , deze site is geregistreerd op 7 - 1 - 2017.
Ik kreeg echt te lezen 01-2022. Op dezelfde naam als genoemd gezocht. Sorry dat ik het dan fout blijk te hebben.
U moet geen inklaringskosten maar 21% btw betalen en daar komt mogelijk ook nog handlingkosten bij. Het feit dat het een Spaanse webshop is betekent niet dat ze geen dingen vanuit Amerika kunnen leveren, maar meldt dat dan duidelijk van de voren dat de order van buiten de EU geleverd gaat worden. Verder vind ik het nogal amateuristisch om als webshop niet zelf de aangifte via OSS te doen. Ik zou bedanken.
Adres van het "headquarters" wat vermeld staat op de website even nagekeken op Google maps: een lege plek waar ooit een gebouw heeft gestaan wat vermoedelijk afgebroken is. Er staat een hek omheen en de muren van de gebouwen ernaast zitten onder de graffiti. Hoezo "Europes webshop"?
Wat bezielt mensen toch om bij dit soort namaak bedrijven te bestellen?
Ja dat mag. De schoenen komen van buiten de EU. U moet BTW + inklaringskosten (de kosten die de vervoerder maakt) betalen.
U heeft gekocht bij een Spaanse dropshipper i.p.v. een Nederlandse.
Mogelijk komen de uit Amerika geïmporteerde schoenen ook uit China, omdat ze u te klein waren.
U heeft dit bedrijf waarschijnlijk op Facebook gevonden, want ik zou hem nooit gevonden hebben. Volgende keer goed kijken wáár u koopt.
Aanvullend op al gegeven reacties dat het rechtmatig is: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/zijn-er-extra-kosten-als-ik-een-pakket-bestel-buiten-de-eu Omdat u de bestelling wel binnen Europa deed kan het zinnig zijn om dit te ,melden bij: - Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/. Of dat tot succes zal leiden is evenwel de grote vraag
en daarom dan toch ook maar weer dit om rekening mee te houden bij een volgende bestelling on-line:
Ik kan hier helaas niet veel anders mee dan ook u wijzen op de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc.
Zie dit fragment: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa%20zondagbrief
Zo u tot vermoeden komt dat u wordt/bent opgelicht, doe dan melding bij de politie.
Zie verder ACM www.consuwijzer.nl (https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/) Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.
En zie verder voor nog meer info o.a.:
Bedenktijd: wanneer niet, wanneer wel? | ACM.nl
https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop; https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-
Bekende malafide handelspartijen | politie.nl
Online winkelen: wat zijn de regels? onsumentenbond en https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat
Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline
en toch ook de opmerking dat dit de zoveelste keer is dat een vraag als deze resp. een klacht als deze wordt gesteld en dan ook steeds de antwoorden niet (veel)anders zullen zijn.
Het hoofdkantoor staat in Spanje maar dat wil niet zeggen dat de bestellingen daar vandaan komen. Een bekend kledingbedrijf heeft zijn kantoor in Maastricht maar de bestellingen komen vanuit Duitsland via Amersfoort bij de klant.
Hallo Mitchh ,
Google Vertaling ,
We hebben magazijnen in de VS, het VK en Duitsland. We doen ons uiterste best om vanuit het dichtstbijzijnde magazijn te verzenden, dit is echter niet gegarandeerd en is afhankelijk van de beschikbaarheid van de voorraad.
Wie is verantwoordelijk voor internationale invoerrechten , invoerrechten , btw en douanekosten ?
Voor klanten die bestellingen buiten de Europese Unie kopen, kunnen in sommige gevallen douanekosten in rekening worden gebracht en is het de verantwoordelijkheid van de koper om eventuele invoerrechten, invoerrechten, btw en douanekosten te betalen die van toepassing kunnen zijn op verzending naar hun land.
Onze excuses voor het eventuele ongemak dat dit kan veroorzaken.
*Canarische Eilanden (Spanje) kunnen als speciale regeling ook invoerrechten, btw en douanekosten aanvragen.
Bij de keus of een artikel aan invoerrechten onderhevig is, wordt NIET gekeken, waar het leverende bedijf is gevestigd, doch van waar het product komt. En vanaf buiten de EU wordt gewoon ingeklaard en invoerrechten geheven (+ BTW).
Als Aliexpress uit hun magazijn in ... Spanje..., alles al ingeklaard materiaal, aan u levert, heeft u immers ook niets te maken met invoerrechten + BTW.
Geldt al sinds de oprichting van deze douane-unie in 1958.
feitelijk gezien heeft u een overeenkomst gesloten met een bedrijf binnen de EU, dat zij iets bestellen buiten de EU om u een andere maat te kunnen leveren haddenz e u van te voren moeten laten weten, u had dan een andere afweging kunnen maken, deze deal zat immers niet in de originele overeenkomst?
u kunt nu de overeenkomst ontbinden als u daar voor kiest of laten leveren tegen de oorspronkelijke kosten/prijs....
Het zal wel.iets heel bijzonders zijn wat TS heeft besteld (omdat het bij een Spaanse winkel is besteld lijkt me dat je het in Nederland niet of niet makkelijk kunt vinden). Ontbinding betekent dan dat je dat bijzondere product niet hebt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Hoe vind ik het accountnummer van LSC Smart Connect weer terug?
Ik wilde een plafonaire ophangen die ik bij Action had gekocht, waarvoor ik de LSC Smart Connect app nodig had om de lamp via de telefoon te dimmen. Helaas werkte het niet want ik moest mijn wifi kanaal omzetten van 5 ghz naar 2.4 ghz. Een heel gedoe, want ik had daarbij hulp van Ziggo nodig om te vragen hoe ik dat moest doen. De medewerker adviseerde me om na het instellen van een ander wifi kana ... Lees meer
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer