ha
door halex Dec 29, 2016 om 22:10
Winkels & webshops

Is de vraag of een site betrouwbaar is wel betrouwbaar?

Iets nieuws van de laatste tijd: iemand schrijft zich nieuw in op dit forum om te vragen of een site, die er op alle fronten verdacht uitziet, wel betrouwbaar is. Dat lijkt mij een nieuwe manier om bezoekers naar de site te lokken. Immers, de oprechte forumdeelnemer gaat toch even kijken.
Naar mijn mening is dit spam. En dat heb ik, vandaag, de redactie laten weten. Is dat een terechte aanname van mij? Of ben ik te achterdochtig?

Mocht ik wellicht gelijk hebben, is het dan een idee dat de trouwe forumleden dergelijke vragen gaan negeren maar wel rapporteren bij de redactie?

2178 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2016 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zover had ik eigenlijk nog niet eens gedacht. Maar geen een forumlid zou daar wat gaan kopen. Maar door onze bezoeken stijgt zo'n site wel in de lijst, neem ik tenminste aan. Ik weet niet of er nog andere verdienste zit aan het bezoek aan een site.

ha
door halex Dec 30, 2016 om 01:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ach, wellicht zie ik spoken. Het is misschien wel meer ergernis over dergelijke vragen, terwijl het overduidelijk gaat om malafide sites gaat.

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2016 om 22:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben toch echt een oprechte forum deelnemer, maar je denkt toch zeker niet dat ik op al die baggersites ga kijken? De naam van zo'n shop is voor mij voldoende.  Slechts een heel enkele keer kijk ik.

Door die paar man en een paardenhoofd van dit forum stijgt zo'n site echt niet in Google search. Daar gebruiken ze de social media voor.

ha
door halex Dec 30, 2016 om 01:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Denk ook niet dat ze enorm stijgen in google search door dit forum. Maar tig fora en tig deelnemers? Maar dat terzijde, eigenlijk stoor ik me zeer aan dit soort 'open deur'-vragen. Het antwoord ligt er, wat mij betreft, veel te dik bovenop.

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2016 om 22:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk dat je er helemaal naast zit. De vraagstelling is ook nooit een Google translate.

ha
door halex Dec 30, 2016 om 01:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, maar ook niet van enig niveau. Naar mijn mening.

gerbera
door gerbera - Dec 29, 2016 om 22:52
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als je al "ongeoorloofde" zaken meld aan de redactie wordt je, door enkele forumleden, al uitgemaakt voor moraalridder. Dus laat ik het het melden voorlopig maar aan een ander over.

ha
door halex Dec 30, 2016 om 01:16
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteraard staat dat u geheel vrij ;-)

zoekster1
door zoekster1 - Dec 29, 2016 om 23:06
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat de vragen echt zijn. Het is mij wel duidelijk dat er een hoop zeeeeeer naieve kopers zijn. Gelukkig kunnen wij dan nog die enkeling tegen houden voor dat het kwaad is geschied.

ha
door halex Dec 30, 2016 om 01:10
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat vind ik dan wel een mooie positieve benadering van mijn ergernis: ook al 'redden' we er één, dat is al winst. Dank voor uw reactie!

tenormin
door tenormin - Dec 29, 2016 om 23:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi @halex, ik denk, gewoon, dat het 'de tijd van het jaar is' als zulke "vragen" worden gesteld. Ikzelf speel pas mee sinds 2010 maar altijd, aan het eind van het jaar (en/of vakanties) komen dit soort 'vragen' voorbij. Vind wel. als je al een antwoord wilt geven dat netjes moet doen, of vrolijk, of gekscherend maar er niet echt op in hoeft te gaan. Of helemaal niet regaren. Vandaar dat ik al een tijdje redelijk stil ben. "We" kunnen natuurlijk ook, als we ons hoofd erbij houden, helemaal niet reageren op zo'n vraag, maar dat lijkt dan weer een beetje moeilijk te zijn. Maar: @tijger1; @edrick3,, @carola.83 hebben meestal een adequaat antwoord dus... ? Negeren een idee?

ha
door halex Dec 30, 2016 om 01:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het viel mij nu gewoon op dat het er een aantal in korte tijd waren. Ik negeer ze ook. Maar erger(de) me tegelijkertijd aan de vraag. Weet niet of de ergernis ontstaat uit de gemakzucht waarmee iemand zoiets op het forum plempt of aan het feit dat het er te dik bovenop ligt dat het malafide sites zijn.

ja
door jackyh - Dec 29, 2016 om 23:16
953 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij zijn dit soort vragen meestal gemakzucht. Zelf negeer ik sowieso alle vragen over slimfruit? Iedereen is vrij om te reageren.

ha
door halex Dec 30, 2016 om 01:13
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Slimfruit, ook al zo'n categorie. U raakt een gevoelige snaar: wellicht erger ik me gewoon aan de gemakzucht waarmee men hier dergelijke vragen stelt. Enige vorm van eigen onderzoek (al is 't maar door te googelen) lijkt te ontbreken.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 30, 2016 om 08:21
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Het is mij ook opgevallen dat er steeds meer vragen over een wel of niet betrouwbare site gesteld worden en ik denk dat u gelijk hebt wat spam betreft, niet alleen wij gaan op zoek naar  zo'n site maar ook flink wat bezoekers worden daarheen gelokt. Ik ben wel van plan om dergelijke vragen te negeren (in elk geval geen link) maar licht de redactie daar niet over in.

ha
door halex Dec 30, 2016 om 08:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als iedereen deze vragen negeert, houden ze ook van zelf wel op. (hoop ik)

ma
door maarten heest - Dec 30, 2016 om 09:36
463 Antwoorden / 0 Vragen

Het opkopen van Nederlandse domeinnamen door mensen uit Hong Kong die er dan vervolgens een webshop aanhangen is een vrij nieuw verschijnsel. De vragen en opmerkingen over deze webshops zijn dan ook van de laatste tijd zoals te lezen zien is. @HUTCH svchreef er hier een nuttig stukje over.
Hopelijk trekken de bedrijven die betalingen faciliteren de stekker uit dit soort webshops zodat het snel afgelopen is.

pi
door pieterwolters Dec 30, 2016 om 10:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Nieuw? Volgens mij komen vragen over dit soort webshops hier toch al zeker zo'n 2 jaar langs.

Vr
door Vrijheid12 - Dec 30, 2016 om 09:48
7 Antwoorden / 1 Vragen

Om het merendeel van die ongewenste betalingen te kunnen afvangen ben ik voorstander voor het opnieuw invoeren van naam-nummer controle door de banken in Nederland.

ma
door maarten heest Dec 30, 2016 om 09:59
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geloof niet dat u het helemaal begrijpt: je kunt in de betreffende webshops bijvoorbeeld betalen met een creditcard. De creditcardmaatschappij is de intermediair tussen de klant en de webshop. En de webshop is een fysiek bestaand bedrijf in Hong Kong met een naam en een nummer. De betaling lukt dan ook gewoon. Maar de ellende begint pas als je bijvoorbeeld iets verkeerds toegestuurd krijgt. Er is besteld, er is betaald en er is verstuurd. Maar dan...

pi
door pieterwolters Dec 30, 2016 om 10:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nooit een naam-nummer controle bij NL banken geweest. Alleen bij interne Postbank/ING transacties (en dan alleen bij voormalige Postbank rekeningen).

Bovendien is dat voor bestellingen bij een webshop onzinnig: de sitenaam en de naam van het bedrijf hoeven niet hetzelfde te zijn.

Vr
door Vrijheid12 Dec 30, 2016 om 10:16
7 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien niet :)

Is een webwinkel betrouwbaar?

1. Je betaald en krijgt niet geleverd

2. Je betaald en krijgt wel geleverd maar het verkeerde product/dienst

Punt 1 is voor mij de eerste reactie op de vraag.
Je betaald met iDeal en krijgt niet geleverd > geld overgemaakt op rekening katvanger (kan alleen door het ontbreken van naam nummer controle)
Je betald met CreditCard en krijgt niet geleverd > Bij de meeste kaarten zit aankoop dekking > Betwistingsformulier indienen en geld laten terugstorten.

Punt 2:
Dat kan met een Nederlands bedrijf soms al een uitdaging zijn.
Met HongKong en Google translate zaken doen is er nog meer plaats voor ruis.
Als iemand bewust daar koopt zonder controle op de credentials is dat het risico van de koper. Dan sluit ik me aan bij de hele lijst van wijze opmerkingen hierboven.

diumenge
door diumenge Dec 30, 2016 om 10:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan moet je bij Jaap Jongbloed zijn vrijheid12. Overigens had alleen de Postbank NNC voor de girorekeningen, andere banken deden daar al nooit aan. Aanvulling (10:20), gezien je tweede reactie begrijp je er inderdaad niets van. Je haalt niet gerelateerde zaken door elkaar.

Vr
door Vrijheid12 Dec 30, 2016 om 10:19
7 Antwoorden / 1 Vragen

De banken voeren bij hun interne overboekingen (tussen klanten met rekeningen bij dezelfde bank) wel degelijk naam-nummer controle uit

diumenge
door diumenge Dec 30, 2016 om 10:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, doen ze niet en hebben ze nooit gedaan.

tijger1
door tijger1 Dec 30, 2016 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vrijheid. En dat zullen ze ook nooit gaan doen. Maar dat heeft helemaal niets met die wonderlijke sites van doen.