ti
door tim van leeuwen Sep 28, 2016 om 18:52
Winkels & webshops

Is dit oplichting of toch niet?

Enkele weken geleden heb ik een koelvries combi met een jaar garantie gekocht via marktplaats bij Witgoed Service C.C. in Best. Nadat ze de koelkast hadden geleverd volgens afspraak heb ik ze contant betaald en 24 uur gewacht met het aanzetten van de koelkast. Na deze 24 uur heb ik de koelkast aangezet en afgewacht tot deze koud genoeg was om er spullen in te zetten. De koelkast zelf was snel op temperatuur, maar de vriezer wilde maar niet. Sterker nog, de vriezer werd warm in plaats van koud (met name aan de linker kant van de vriezer).

Ik heb vervolgens weer contact opgenomen met Witgoed Service C.C. en uitgelegd wat er was. Ze hebben toen aangegeven dat ik de koelkast kon ruilen. Werd geen keuze aangeboden, toen ik erom vroeg kreeg ik een foto van een koelkast doorgestuurd zonder dat er iets van prijs of iets dergelijks te zien was. Ik vertrouwde het niet helemaal en heb dus nog eens tussen de advertenties gekeken en een andere iets duurdere uitgezocht. De levering ging prima, volgens afspraak en het verschil bijbetaald. Ik had de stekker er pas uitgehaald toen de bezorger aan de deur stond. Nog kort over gehad waarbij de bestuurder aangaf dat de koelkasten 24 uur werden getest en niet langer. Het was zeldzaam dat een het niet deed, maar het kon altijd.

De reiskosten zouden hun betalen als de koelkast inderdaad kapot was, anders zouden de kosten voor mij zijn. Gezien dat de temperatuur ver boven kamertemperatuur lag, zag ik hier geen problemen in.

De nieuwe koelvries combi hadden we bijna hetzelfde probleem. De vriezer werd weer niet koud, maar hij werd ook niet warm. Het waren die hele hete dagen, dus toen heb ik een berichtje naar ze gestuurd met wat het probleem was en dat ik het weekend nog even zou afwachten. Binnen enkele uren had ik antwoord (zoals bij elke mail) De maandag erop was het nog steeds hetzelfde met de koelkast, dus toen heb ik ze een berichtje gestuurd dat ze de koelkast mochten komen ophalen. Hier kreeg ik geen reactie op. Dinsdag heb ik ze gebeld en werd me gezegd dat degene die erover ging niet aanwezig was en dat die de volgende dag zou terug bellen. Vrijdag had ik nog steeds niets van ze gehoord.

Vrijdag was de eerste dag (na anderhalve week) dat de vriezer goed koud was. (water was voor het eerst bevroren en de vriezer piepte niet meer elke paar uur.) Heb ze dus een mailtje gestuurd dat het al niet meer hoefde, dat ik het nog aankeek omdat het voor het eerst wel functioneerde, maar dat ik het erg onprofessioneel vond dat ze niet reageerde op mijn berichten.

Ik heb daarna een slechte review van mijn ervaring met Witgoed Service C.C. in Best op internet gezet met mijn eigen naam erbij. Een half uur nadat de review online stond werd ik gebeld door Witgoed met de vraag wat mijn e-mail adres was (contact was via mail marktplaats tot die tijd). Verder hebben ze niets gezegd en er werd ook vrijwel meteen opgehangen. Ik ging er in eerste instantie van uit dat ze mijn review hadden gelezen en dat ze daar verder contact over wilde, in plaats daarvan kreeg ik ineens de factuur voor de verzendkosten aangezien de koelvries combi die bij mij warm werd, gewoon goed functioneerde.

Wat volgde zijn meerdere mailtjes over dat we het niet met elkaar eens zijn waarbij ik ook aangeef dat de koelkast pas uit is gezet toen de bezorger er was en dat de bezorger had kunnen voelen dat deze warm was en ook wat de bezorger had gezegd. Hierbij heb ik ook aangegeven dat als de koelkast nu ergens functioneert dat deze waarschijnlijk gewoon gerepareerd is. Het antwoord was dat de koelkast niet gerepareerd was want dan moest de freon worden vervangen en dat kost € 85,-. (Prijs van reparatie wisten ze al, maar hij is niet gerepareerd?)

Het gaat me nu niet om de bezorgkosten, maar ik voel me wel behoorlijk opgelicht. Een vriezer die warm wordt in plaats van te vriezen en vervolgens beweren ze dat hij goed werkt. Behalve dat moet ik dit maar geloven, want ze hebben de koel vriescombi alweer verkocht aan iemand anders.

De bezorgkosten heb ik overgemaakt en heb bevestiging ontvangen. Kan ik hier nog iets tegen doen?

11987 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2016 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die had u natuurlijk nooit over moeten maken. U kunt het verder wel vergeten. Zo duur zijn tegenwoordig koelkasten toch niet meer dat u die tweedehands zooi via Marktplaats koopt?

De enige plek waar u dat eventueel tweedehands of beschadigd kunt kopen, is bij een winkel dichtbij, als het spul dan niet werkt, kunt u daar verhaal halen.

Cookies
door Cookies Sep 29, 2016 om 10:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan prima 2e hands 'zooi' op MP kopen, maar dan juist NIET van handelaren, maar van een particulier. Zijn genoeg mensen die bijv. gaan samenwonen of een nieuwe keuken laten plaatsen. Kwestie van even opletten van wie je koopt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 28, 2016 om 19:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat een leugenaars, Freon is al jaar en dag verboden in koelkasten dus dat kunnen ze helemaal niet bijvullen. Tegenwoordig zit er R134a Tetrafluorethaan in.
24 uur stil laten staan is ook iets uit de jaren 90, een moderne koelkast (dus na het Freon tijdperk) hoeft maar een 30-60 minuten te staan voor deze in gebruik mag worden genomen.

Ik ben bang dat u er nu helemaal niets meer tegen kunt doen, de zaak is afgehandeld.
Diewilik

ja
door jackyh - Sep 28, 2016 om 19:39
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wil niet natrappen, maar ik had het nog even willen aanzien of de vriezer over een langere tijd, zeg een week, nog steeds goed functioneerde. Pas daarna had ik eventueel een review op internet geplaatst. Nu hoeft u nergens meer op te rekenen. Haastige spoed is niet altijd goed. Sterkte er mee.

hutch
door hutch - Sep 29, 2016 om 08:45
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Een bedrijfje dat alléén goede reacties (ervaringen) op haar website plaatst en (in hun ogen) slechte reacties verwijderd, vind ik (per definitie) onbetrouwbaar.

En dit is heel makkelijk te controleren door TS: plaats een reactie (ervaring) op hun website waarin u kort en krachtig uw ervaring schrijft.
Ben benieuwd of deze dan geplaatst wordt.... en zo ja, hoe lang die reactie blijft staan.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 29, 2016 om 10:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zat net even in de algemene voorwaarden te snuffelen en op de site zelf. Ze verkopen echt alleen nieuw en gebruikt witgoed, dus ik denk gezien onderstaande dat ze de algemende voorwaarden ergens hebben geleend en aangepast.
Sommige artikelen kunnen echter niet geretourneerd worden. Denk hierbij aan producten die overeenkomstig uw specificaties zijn aangepast, producten die duidelijk persoonlijk van aard zijn of door hun aard niet kunnen worden teruggezonden, of audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de verzegeling is verbroken.
Juist, audio en video opnamen, dus cds en dvd's en software, best vreemd voor een witgoedbedrijf.
Diewilik