I.
door I. van der Vlies Dec 9, 2021 om 11:40
Winkels & webshops

Is het wettelijk verplicht om bv. een printer thuis uit te proberen ?

Ik heb een printer gekocht en die voldeed niet aan mijn wensen, maar kon hem niet terug geven want ik had hem al gebruikt.
Nu ben ik opzoek gegaan naar een andere printer die meer geschikt is voor mij.
Tot mijn verbazing kreeg ik bij het ene bedrijf 14 dagen om hem dan eventueel terug te brengen en mijn geld terug te krijgen en bij een ander bedrijf zelfs 1 maand.Is dit wettelijk geregeld?
En kan ik dan nog aanspraak maken op terug sturen en geld terug krijgen van de printer die niet voldoet?

4830 17 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 9, 2021 om 11:47
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. van der Vlies,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wat mankeerde er aan de printer, dat deze u niet beviel?

Waar heeft u de printer gekocht?

koekeloer
door koekeloer Dec 12, 2021 om 10:21
562 Antwoorden / 18 Vragen

En wwer vragen om info, om daar vervolgens niets mee te doen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 12, 2021 om 10:57
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Koekeloer,

Als TS niet reageert op mijn vragen, dan houdt het op voor mij.

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 17:01
Antwoorden / 1 Vragen

Goede middag.
Sorry dat ik geen antwoord heb gegeven.
Ik was in de veronderstelling dat ik per mail een seintje zou krijgen.
In middels ben ik er met behulp van Canon achter gekomen dat ik voor mijn doel een verkeerde printer heb gekocht.
Bij het bedrijf waar ik deze online heb gekocht mocht ik hem niet terug sturen omdat ik hem had gebruikt.
Nu ik een nieuwe wil gaan kopen kreeg ik bij dit bedrijf te horen dat ik hem mag uitproberen.
En toen kwam de vraag bij mij op of dit wettelijk verlpicht is als je iets online koopt.
Maar in onderstaande reacties begrijp ik dat dit niet wettelijk verplicht is.
Dus ik kan het bedrijf er ook achteraf niet op aanspreken.
Nu staat hij te koop.
Het is de Pixma MG3650S een leuke printer als je zelf kaarten wilt maken, maar helaas niet geschikt om foto's mooi mee af te drukken.
En mijn nieuwe printer staat in middels in bestelling.
Hartelijk dank voor de moeite die u nam om mij te helpen.
Met vriendelijke groet, I van der Vlies.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 9, 2021 om 11:50
7180 Antwoorden / 3 Vragen
sira
door sira Dec 9, 2021 om 12:00
2323 Antwoorden / 24 Vragen

Je was me voor ;-))

sjjoppy
door sjjoppy Dec 9, 2021 om 12:05
7180 Antwoorden / 3 Vragen

:-))

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 17:34
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Sjoppy.
Hartelijk dank voor de tip ik weet nu hoe het werkt bij het kopen van een printer.
Met vriendelijk groet, I.van der Vlies.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 21, 2021 om 20:21
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan,
met vriendelijke groet, Sjoppy

ne
door neodutchio - Dec 9, 2021 om 11:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er helemaal aan of u de printer online koopt of in een winkel. In een winkel is het wettelijk bepaald dat koop ook echt koop is. De verkoper mag er van af wijken, maar is dit niet verplicht.
Als u online koopt hebt u altijd 14 dagen herroepingstijd. In die periode mag u kijken of de printer iets voor u is. Echter mag u deze dan niet in gebruik nemen. Dat is wat wettelijk vast ligt. Ook hier mag de verkoper in positieve zin van afwijken, maar is dat niet verplicht.

rj
door rjw Dec 9, 2021 om 17:20
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de duidelijkheid nog even dit: onderdeel van de herroepingstijd is dat je een product kunt evalueren als in een stenen winkel. In een stenen winkel kan je hoogstens een demo krijgen van een model dat staat opgesteld (maar in dit specifieke geval kan dat eigenlijk alleen nog maar bij hele goede speciaalzaken, bij de Mediamarkt krijg kan je de printer alleen bekijken en betasten. Dat laatste kan je ook bij online gekochte spullen, maar niet meer dan dat.

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 17:37
Antwoorden / 1 Vragen

Hartlijk dank voor jullie reactie.
Inmiddels weet ik hoe of het allemaal wettelijk is geregeld.
Ik heb nu een winkel gevonden waar ik de printer wel kan testen.
Met vriendelijke groet, I.van der vlies.

marita5
door marita5 - Dec 9, 2021 om 11:53
11507 Antwoorden / 15 Vragen
Redacteur
door Redacteur Dec 10, 2021 om 16:10
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Of dit artikel van Kassa zélf over herroepingsrecht... ;-)

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 17:54
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Maritas.
Bij de onderste link daar is een gelijk onderwerp als het mijne.
Ik heb mijn printer gekocht bij Tonershop en daar kreeg ik te horen dat hij moest worden opgestuurd naar een reparatie bedrijf om mijn klacht te beoordelen. Die kon daar helaas niet worden ontdekt omdat ik geen originele foto en foute afdruk mocht meesturen dus kreeg ik hem weer terug met de meededeling dat er niets aan mankeerde. Ik wilde de printer toen terug sturen en mijn geld terug hebben, maar helaas zonder resultaat want hij was gebruikt. Ja, anders had ik niet kunnen weten of hij het wel naar behoren zou doen. Ze hielden voet bij stuk. Nu heb ik een verkoop punt gevonden waar ik wel zoveel dagen krijg om uit te proberen. Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit nog moet aanpakken naar Tonetshop toe. Het is inmiddels een jaar gelden dat dit afspeelde. De hele mail geschiedenis heb ik nog wel.
Ik ben er via Canon wel achter gekomen dat ik voor mijn doel een verkeerde printer heb gekocht.
Met vriendelijke groet, I. van der Vlies.

marita5
door marita5 Dec 21, 2021 om 19:01
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@I.Van der Vries , Tonershop is aangesloten bij Webshop Keurmerk , u zou daar nog een klacht kunnen indienen , maar of dit zoden aan de dijk zet naar 1 jaar is een ander verhaal . Niet geschoten is altijd mis . Zie deze links . https://www.keurmerk.info/nl/consumenten/webwinkel/?key=126
https://www.keurmerk.info/nl/consumenten/klacht/?key=126

I.
door I. van der Vlies Dec 23, 2021 om 22:25
Antwoorden / 1 Vragen

Maritas, dank voor de link en ik ga kijken of ik er wat mee kan.
Met vriendelijke groet. I.van der Vlies.

sira
door sira - Dec 9, 2021 om 11:59
2323 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals Geboren Amsterdammer al vraagt "in wat voor opzicht beviel de printer niet". Dat is wel een belangrijke vraag.

Beviel de printer niet qua gebruiksmogelijkheden? Die had u tevoren op internet kunnen bekijken.
Had de printer een mankement?
Vond u hem achteraf te groot/klein?
Maakte hij te veel geluid?
Heeft u zich niet ingelezen en kwam u er achter dat u er bijv. geen enveloppen mee kon printen?
Heeft u de printer in een winkel gekocht of op internet?
Heeft u bij aankoop gevraagd of u hem mocht uitproberen of gebruiken om te testen? Lees ook dit even: https://www.consumentenbond.nl/printer/printer-uitproberen-en-ruilen

Om wat voor een printer gaat het? Merk, type

Bij iedere nieuwe printer van een ander merk heeft de gebruiker een gewenningstijd nodig.

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 17:59
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Sira.

De printer drukte mijn foto's niet mooi af. Maar omdat ik hem heb gebruikt namen ze hem niet terug.
Nu heb ik een andere besteld en bij deze firma mag ik hem wel en aantal dagen uitproberen en retour zenden.
Daarom mijn vraag of hierover ook een wettelijke regeling bestaat.
In de link ben ik daar wijzer geworden dus hartelijk dank daarvoor.
Met vriendelijke groet. I.van der Vlies.

sira
door sira Dec 21, 2021 om 18:23
2323 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan.

sira
door sira Dec 21, 2021 om 18:38
2323 Antwoorden / 24 Vragen
I.
door I. van der Vlies Dec 23, 2021 om 22:30
Antwoorden / 1 Vragen

Sira, ik heb een advies van Canon gekregen en deze staat in bestelling en ik zie nu dat hij ook bij de beste 10 fotoprinters staat. Canon TS8350.
Dank voor je tip.
Met vriendelijke groet. I.van der Vlies.

Gr
door Grunn1 - Dec 9, 2021 om 13:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Probleem met het kopen van een printer is dat als u hem probeert en u zou hem terug brengen dan kan de verkoper deze nietmeer als nieuw verkopen.
Bij een printer zijn de cartridges en vaak ook de printerkop voorzien van een plastic afdichting die je eerstmoet verwijderen voor ingebruikname en ja dan kan die niet meer als nieuw verkocht worden.
Je zal je beter moeten inlezen over wat een printer kan en waarvoor je hem wil gebruiken.

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 18:17
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie.
vgr. I.van der Vlies.

mahadma
door mahadma - Dec 9, 2021 om 13:28
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In een steenenwinkel is koop koop. U kunt ter plekke controleren of het product is wat u wendt. Sommige winkels geven hier ook nog een retourtijd voor maar zijn dat niet verplicht.  Via internet mag je zelfs een auto bestellen, afgesproken tijd testen en mag de auto terug. Maar printers zijn na 1 x gebruik niet meer als nieuw te verkopen en zijn in theorie afgeschreven omdat de kanaaltjes nu inkt erin verdrogen.

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 18:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie.vrg. I.van der .Vlies

panter22
door panter22 - Dec 9, 2021 om 15:10
6599 Antwoorden / Vragen

Meestal kijk je eerst even naar de omschrijving van de printer of lees je de reviews als je zulke specifieke wensen hebt.
Want wat print je tegenwoordig nog uit?
Of was het je bedoeling gewoon  een printer te kopen om thuis uit te proberen totdat je een zou vinden  die wel aan je eisen zou voldoen?
Hoe zou je het zelf vinden dat je een gebruikte printer krijgt toegestuurd ipv een nieuwe?
Kijk eerst eens op Kieskeurig, voordat je weer een miskoop gaat doen.
https://www.kieskeurig.nl/all-in-one_printer?gclid=CjwKCAiA78aNBhAlEiwA7B76pyF74CeW_dNhAPuDQs3MOe1CeEA1Q-yoYe8J8_FZcplHvBzTNs8lDhoCTloQAvD_BwE

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2021 om 16:33
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u de printer heeft gekocht in een 'stenen winkel' is het afhankelijk van de winkelier of u kunt retourneren U kreeg al verwijzingen.

Heeft u de printer on-line gekocht, dan geld de wettelijke regel van terug kunnen zenden binnen 14 dagen en recht op geld terug.

Jammer dat u nog niet reageerde op de vragen waar u heeft gekocht.

Als er sprake is van non-conformiteit. dat leid ik niet echter af uit uw opmerking dat de printer u niet bevalt,  zou hetgeen gesteld is in het BW art 17 t/m 25 van toepassing zijn.

ro
door ronny530 - Dec 9, 2021 om 16:51
2773 Antwoorden / 41 Vragen

In de winkel kunt u een printer ook niet testen tenzij er een demo model gebruiksklaar staat en dan nog ziet u alleen de afdrukkwaliteit. Als u online een printer aanschaft staat alles wat u dient te weten in de omschrijving en de specificaties omschreven en op basis daarvan maakt u een keuze. Thuis mag u de printer uitpakken en op werking testen d.w.z. testen of de printer inschakelt en als de printer het niet doet retourneren. U heeft de printer in gebruik genomen en dat kan alleen als alle verzegelingen uit de printer zijn verwijderd en ook die van de inktvullingen die ook nog eens in de printer zijn geplaatst om een proefafdruk te maken daarmee komt het recht om zonder opgaaf van reden de printer retour te sturen te vervallen. U snapt hopelijk ook de reden waarom dat niet meer kan want een gebruikte printer kan niet meer alszijnde nieuw verkocht worden maar er zijn webwinkels die met een bijbehorende waardevermindering de printer toch retour willen nemen en als tweede kans product aan gaan bieden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 9, 2021 om 19:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welke reden voor retour?

Als je  een hoge resolutie of  foto op glad papier wilde printen of  was de kleur niet naar wens?

Bij een defect mag het altijd retour maar na cartridge plaatsen en proef printen  weigeren vele of  geven veel minder retour.

Maar  was het vooraf mogelijk om dit te weten of niet...?

Als je online de specificaties kon lezen  of in boekje  mogen ze een gebruikte, ook als het maar 1 of enkele prints zijn  de retour vaak weigeren om deze reden.

Het  ene 14 dagen, andere maand maar waar U kocht blijkbaar geen  retour beleid!

Wat andere  leveranciers doen had U vooraf naar moeten informeren.

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 18:01
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie.
Inmiddels wat aanwijzingen ontvangen.
Met vriendelijke groet. I.van der Vlies.

john devries
door john devries - Dec 10, 2021 om 12:04
216 Antwoorden / Vragen

Als je een printer koopt kijk je toch van te voren of ie voldoet aan je wensen ? Terugsturen na plaatsing van de catridges is lastig ,want dan heeft de printer gebruikers sporen en loop je toch het risico dat de leverancier de printer weigert tenzij er mankementen zijn.

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 18:03
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie.
I.van der vlies.

mo
door mof - Dec 10, 2021 om 16:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, het is niet wettelijk verplicht. Maar, u heeft het recht uw product op goede werking te controleren en te zien of de geleverde  kwaliteit naar uw wens is. In een fysieke winkel kunt u vragen om een printje te maken met een
demo printer uit de winkel. Bij internet koop heeft u altijd het recht om binnen 14 dagen te retourneren als de prestaties niet naar wens zijn.

Vraag is dus: heeft u via internet besteld of in de winkel gekocht? Bij het eerst mag u ook na gebruik gewoon retourneren en uw geld terugvragen (u mag geen honderd maal de opkomst en ondergang van het Romeinse Rijk uitprinten, maar wel wat proefprintjes).

In een fysieke winkel bestaat dat recht niet: dan had u de printer voor de koop kunnen en moeten uitproberen. Als de kwaliteit voor de koop in de winkel OK was en bij u thuis duidelijk minder kunt u zich beroepen op een defect product en ligt de bewijslast bij de winkel (het eerste half jaar).

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 18:08
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo MOF.

Dank voor je reactie.
Inmiddels heb ik voldoende info gekregen en is het ook online kopen niet verplicht maar een service.
vrg. I.van der Vlies.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 10, 2021 om 16:54
2040 Antwoorden / Vragen

U bent absoluut niet wettelijk verplicht een printer thuis uit te proberen. U mag die in de winkel proberen en sommige leveranciers staan je ook toe een printer thuis uit te proberen maar proberen is niet verplicht. Veel leveranciers zien het als wettelijk niet verplicht u toe te staan een printer te laten proberen omdat u de verzegeling op cartridges moet verbreken en de printer daarna vol inkt zit. Mocht u zin hebben en toch vinden dat dit uw wettelijk recht is zult u daar over moeten rechten en wie weet wint u dit wel.

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 18:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie.

vrg.I.van der Vlies.

1paul
door 1paul - Dec 11, 2021 om 08:55
3134 Antwoorden / 0 Vragen
I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 18:11
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de tip en heb het nagelezen.
vrg. I.van der Vlies.

wi
door wim koelewijn - Dec 12, 2021 om 11:36
68 Antwoorden / Vragen

Wat mij betreft; het retourneren van "spul" wat niet bevalt is behoorlijk uit de hand gelopen...matrassen 100dagen uitproberen...lig je uiteindelijk niet lekker ? terug brengen die hap..we doen er als winkelier gewoon een nieuwe tijk omheen en op naar de volgende, als nieuw verkopen,  klant ermee..televisies uitproberen voor zoveel tijd..noem maar op..tegenwoordig kan je op google alles "naspitten" dus alle mogelijkheden/niet mogelijkheden van een printer ofzo is voor 100% op te zoeken..
Stop dat retourneren en daarna weer verkopen ALS NIEUW aan de volgende klant..heb het jaren geleden meegemaakt met een televisie ( noem de naam maar niet) die gebruikt bleek..alles was al ingeprogrammeerd/batterijen geplaatst/koffievlekken in de handleiding..ik eiste een nieuwe, wat veel voeten in aarde had...uit wraak voor de slechte afhandeling lees; gezeik, deed ik in de doos van mijn gebruikte televisie die geruild werd een brief..later werd ik door iemand gebeld, mijnheer ik lees net een brief in de doos van mijn, nieuwe !!!, televisie, dit is een  tweedehands televisie ...die meneer had hem weer als nieuw gekocht gekregen.Derde hands dus ondertussen. Die grote firma vond mij onsportief en niet sympathiek dat ik dat had gedaan...

I.
door I. van der Vlies Dec 21, 2021 om 18:12
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie.
vrg. I.van der Vlies.

RosaJanssen
door RosaJanssen - Dec 21, 2021 om 22:17
1 Antwoorden / Vragen

Hallo L. van der Vlies,

De consumentenbond heeft hier ook een mooi en helder artikel over geschreven. Het blijkt dat er verschillende regelingen zijn per webshop. Zie hiervoor: https://www.consumentenbond.nl/printer/printer-uitproberen-en-ruilen

I.
door I. van der Vlies Dec 23, 2021 om 22:33
Antwoorden / 1 Vragen

Rosajanssen.
Dank voor de link.
Met vriendelijke groet. I.van der Vlies.