Ar
door ArchID Jan 25, 2022 om 16:00
Winkels & webshops

Is hier sprake van kopers misleiding

Afgelopen zaterdag bezocht ik de Philips winkel in Eindhoven. Op zoek naar een keukenmachine. Na overleg met een verkoper koos ik voor een door de verkoper aangeprezen machine, die tentoongesteld stond voor een prijs van 79,- euro. Ik nam de doos met dezelfde voorstelling die onder de getoonde machine stond en nam deze mee naar de kassa. Daar bleek de keukenmachine 25% duurder te zijn. Toen ik bezwaar maakte werd me duidelijk gemaakt dat het hier een ander typenummer betrof en toen ik zei dat ik dan de machine met het juiste typenummer wilde hebben bleek dit onmogelijk. Ter plaatse heb ik aangewezen dat ik de machine, die tentoongesteld werd wilde hebben voor de aangeboden prijs. Deze bleek helemaal niet aanwezig en /of voorradig te zijn dus niet eens geleverd te kunnen worden. Terwijl door de dozen met hetzelfde plaatje onder de tentoongestelde machine bij de klant toch sterk de indruk werd gewekt dat dit wel het geval was. De verkoopster zei daarop dat de dozen (met het verkeerde typenummer) onder de tentoongestelde machine alleen maar vulling waren. Ik moest maar meer betalen voor een afwijkend typenummer. Ik vind, dat hiermee de klant misleid wordt en het recht heeft om het artikel voor de getoonde prijs te kopen. De verkoper is verplicht om zijn waren zo uit te stallen en van een prijs te voorzien, dat de koper niet misleid wordt. Wanneer blijkt dat dit laatste wel het geval is, is de verkoper er m.i. aan gehouden het artikel voor de getoonde prijs te verkopen. Heb ik daarin gelijk?

4750 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2022 om 16:12
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U zou in deze wel een gelijk kunnen hebben en is hier sprake van in ieder geval onduidelijk en onzorgvuldig handelen van de verkoopster. Zij doet een aanbeveling om het getoonde te kopen en daarna blijkt dat datt niet kan. Ergo: klacht neerleggen bij Philips en bij klachtenkompas (gratis service van de Consumentenbond waarmee u weliswaar geen juridische hulp krijgt maar de vraag ook wordt doorgespeeld naar Philips en op hun site komt. Ik kom zo bij u terug met de links.
 https://www.philips.nl/c-w/consumenten-ondersteuning/support-contact-page.html  en

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/philips/details?  Aanvullend nog een optie:https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont

En herhaald: ik sluit niet uit dat u gelijk heeft m.b.t. uw mening inzake misleiding.

pe
door pebk - Jan 25, 2022 om 16:32
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn dat een artikel niet op voorraad is, tewijl er wel reclame voor wordt gemaakt. Het lijkt er op dat de verkoper de verkeerde machine aan u heeft aangewezen. Ook kan het heel goed dat de doos er parktisch hetzelfde uitziet (zelfde foto) maar dat er details verschillen. Een (verschil in) letter of cijfer wordt gemakkelijk over het hoofd gezien.

In het volgende voorbeeld zit ook een verschil vergelijkbaar met wat u bent tegengekomen: Het verschil is drie accesoires en een iets krachtigere motor +50W. Typenummers schelen een getalletje en de apparaten zien er exact gelijk uit HR7510/10 en HR7530/10.
https://www.philips.nl/c-m-ho/voedselbereiding/keukenmachine/nieuwste#availability=instock&filters=FOOD_PROCESSORS_SU2&price=59%3A104%3A84%3A104.

Het is niet netjes, maar om nu gelijk van misleiding te spreken, gaat mij persoonlijk te ver. Het lijkt mij gewoon een foutje.

Ja
door JannieBoe - Jan 25, 2022 om 16:34
124 Antwoorden / Vragen

Dat is bijzonder irritant als het zo gelopen is. Of het misleiding is? Uw machine was niet 'aanwezig en/of voorradig' schrijft u. Maar was het wel mogelijk om dat apparaat dan te bestellen voor de correcte prijs en een paar dagen later af te halen?
Misleiding zal heel lastig te bewijzen zijn. En dat zou in een juridisch traject veel geld en energie kosten. Misschien is het verstandiger om het er verder bij te laten.

ne
door neodutchio - Jan 25, 2022 om 17:08
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een opdruk van een doos zegt niets. Een apparaat kan aan de buitenkant hetzelfde zijn, maar binnenin meer functies of mogelijkheden hebben. Enkel op een plaatje afgaan zal geen stand houden.
U zou een punt kunnen hebben als bij het showmodel hetzelfde typenummer zou staan als op de doos en als er bij het showmodel staat dat de voorraad rechtonder dit model ligt.

Dat schappen vol gezet worden gebeurd overal. Dat er wel eens modellen zijn die uitverkocht zijn is ook niets nieuws. En zeker met keukenapparatuur is er meer niet dan wel te leveren. Iets vanwege een virusje waardoor fabrieken stilgelegen hebben, onderdelen op zijn, chips niet meer gemaakt worden, transport zeer lastig is, enz. Geen nood, u hebt de keuze tussen wachten tot het gewenste model ooit weer geleverd word of een duurder model die ongetwijfeld betere specificaties heeft.

panter22
door panter22 - Jan 25, 2022 om 17:31
6599 Antwoorden / Vragen

Kennelijk was het een overjarig model wat aangeboden werd en intussen uitverkocht.
Misschien kun je de keukenmachine ergens anders nog wel kopen,
https://www.kieskeurig.nl/search?q=keukenmachine+philips&category_id=5971&include_groups=true
Het was een ander typemummer, dus niet dezelfde keukenmachine als de demo.
De verkoper hoeft je de keukenmachine niet goedkoper te verkopen dan de winkelprijs, ook al is hij bijna hetzelfde.

mi
door miennaamishaaz - Jan 25, 2022 om 19:25
725 Antwoorden / 1 Vragen

Gaat het hierbij over de Philips Myshop?
Dit is namelijk de enigste winkel van Philips in eindhoven.
Tevens is dit een Winkel voor werknemers van Philips zelf, niet voor gewone consumenten,

Als er meerdere Typenummers onder de balie/kast stonden kan dit zijn dat ze meerder modellen/types hebben van de keukenmachine.

Het kan dan zijn dat u de HR7777/00 zag staan
https://www.philips.nl/c-p/HR7777_00/

maar de doos pakte van de HR7778/00
https://www.philips.nl/c-p/HR7778_00/

Tevens als ik kijk bij streetview van de myshop staat er wel degerlijk op de prijskaartjes het desbetreffend type nummer.
Enkele voorbeelden [van google maps mbt de prijskaartjes]
https://goo.gl/maps/9xBGdX5m8zREd72FA

https://goo.gl/maps/XHuGbAJxcdRrysGGA

https://goo.gl/maps/iwYsPuuwCEsG3HKy6

Dus om uw vraag te beantwoorden: NEE er is 0.0 sprake van misleiding of oplichting.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 25, 2022 om 20:19
2042 Antwoorden / Vragen

U bent misleid, u krijgt een demo van een toestel en ze geven u wat anders mee naar de kassa, maar of u daarmee het recht hebt verworven het nieuwe artikel mee te nemen voor de oude prijs is lastig, en nog lastiger af te dwingen.

Heeft Philips trouwens nog winkel?

mi
door miennaamishaaz Jan 25, 2022 om 21:05
725 Antwoorden / 1 Vragen

De enigste Fysieke winkel die philips in eindhoven heeft is de "Philips myshop" wat een werknemers  winkel is. Dus alleen voor Philips personeel.

Hier mag je als gewone consument eigenlijk niet eens binnen om iets te kopen. [het is ook niet duidelijk aan TS zijn vraag of hij voor philips werkt of niet]

Ik ga er dus vanuit dat TS niet voor philips werkt, anders had hij via de "Philips MYSHOP website" gekeken of dit artikel daar voor die prijs beschikbaar was.

------
Dat TS een doos van een ander type nummer pakte is zijn eigen fout.
-----
Daarnaast: zie mijn antwoord.

Philips heeft meerdere modellen van dezelfde serie in hetzelfde schap staan.
waarbij ze duidelijk op het prijskaartje aangeven welk model wat kost.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 25, 2022 om 21:36
2042 Antwoorden / Vragen

Ik probeer altijd te reageren vanuit wat mensen schrijven en niet vanuit wat ze weglaten. Dat het hele verhaal "stinkt naar de misdaad" moge duidelijk zijn maar dat moet TS dan maar melden anders bestaat het niet.

justmeagain
door justmeagain Jan 25, 2022 om 22:31
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ts heeft zelf een doos gepakt onder de stelling, er vanuit gaande dat het dezelfde machine was. Dus ze hebben ts niet iets anders gegeven. Fout ligt bij ts.

mo
door mof - Jan 26, 2022 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als op het prijskaarte in de schapjes/etalage 79 EURO staat en verder geen verwijzing naar typenummer of andere specificaties die duidelijk maken dat uw apparaat niet het in de advertentie bedoelde apparaat is dan moet de verkoper dit apparaat verkopen voor 79€.