Is
door Ismara Jan 5, 2023 om 06:49
Winkels & webshops

Jumbo Fijnaart heeft haar huisregels aangepast. De winkel hangt vol met A4-tjes met de tekst: Let op uw tas kan gecontroleerd worden. Mag dit?

Ik ben van mening dat winkeldiefstal aangepakt moet worden. Het tijdstip voor de verandering van de huisregels moge onhandig zijn met het oog op de de witwaspraktijken van Jumbo's topman Frits van Eerd. Echter omdat deze winkel voor een groot deel gerund wordt door kinderen en een adequaat toezicht kennelijk faalt passen ze een instrument toe wat mij overkomt als zeer intimiderend en onbeschoft door de vele herhalingen. Mag dit?

8427 26 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Jan 5, 2023 om 07:08
854 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij mag dat.

Jumbo's house, Jumbo's rules. Jij bepaalt toch ook de regels in jouw huis?

Blijkbaar is het nodig. Ze waarschuwen van te voren. Zouden ze dat niet doen en ze controleren dan, dan zijn ze wel in overtreding vermoed ik.

Jammer dat je zo denigrerend over het jonge personeel praat. Heb jij alle wijsheid in pacht? Ik met mijn 64 jaren zeker niet.

Be
door Bewaklu - Jan 5, 2023 om 08:04
131 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst: Ik neem aan dat deze melding ook bij de ingang zichtbaar is. Zoja, dan mag dit. U heeft dan de keuze wel of niet daar te winkelen.
Ten tweede: Frits is verdachte, en niet veroordeelt. Uw opmerking is ongepast!

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 5, 2023 om 08:29
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt niet klakkeloos een tas nagekeken maar vanuit een centraal punt kunnen de klanten geobserveerd worden en bij opvallend gedrag mag een beveiliger de tas nazien.
Als iemand protesteert kan de politie gewaarschuwd worden die het overneemt.

Iv
door Ivo W - Jan 5, 2023 om 08:40
729 Antwoorden / Vragen

Indien dat vooraf is aangegeven, dan is dat toegestaan.
U heeft dan immers vooraf een aantal keuzemogelijkheden.
- schouders ophalen en naar binnen gaan met uw tas, en de kans op een eventuele tascontrole aanvaarden.
- eerst de spullen uit uw tas verwijderen waarvan u wilt dat deze bij een controle niet zichtbaar zijn, en dan met uw tas gaan winkelen.
- zonder tas bij deze winkel naar binnen gaan.
- niet meer bij deze winkel uw boodschappen doen.

Afhankelijk van uw keuze, aanvaardt u de 'gevolgen' die dit heeft.

Net zoals het toegestaan is om cameratoezicht te hanteren, indien dat aangegeven wordt.

Een supermarkt is géén openbaar terrein, en daar mag een eigenaar zelf huisregels bepalen. Zolang die maar niet in strijd zijn met wetgeving (denk aan discriminatie, ernstige inbreuk op de privacy etc).

me
door mein33 - Jan 5, 2023 om 09:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er zal op de e.o.a wijze veel, niet betaald, de winkel verlaten in deze franchise vestiging en dat vraagt om maatregelen.
De hudige economische situatie kan daar mogelijk op van invloed zijn.
Ook hier geldt : "Een gewaarschuwd mens telt voor twee" en als je je niet aan diefstal schuldig maakt, dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen.
Overigens, die huisregel bestond al en wordt nu, waarschijnlijk noodzakelijk, nog even duidelijk voor een ieder kenbaar gemaakt.

Yv
door Yvonne_909 Jan 6, 2023 om 20:06
42 Antwoorden / 2 Vragen

Ik was vanmorgen even bij een Jumbo, zag de A4'tjes daar ook hangen.
Blijkbaar nieuw beleid, was voorheen niet zo bij deze winkel.

Wat mij wel opviel: Voor een brood waar ik nog geen 1,5 maand geleden € 2,08 betaalde moest ik nu, met een prijsstijging van wel € 0,62, € 2,70 betalen.
Mag ik dit ook diefstal van klanten noemen?

me
door mein33 Jan 6, 2023 om 22:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nee, want als u dat van mening bent, dan is er het laatste jaar iets aan u voorbij gegaan.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 5, 2023 om 09:12
422 Antwoorden / 2 Vragen

Ik laat mijn tas gewoon in mijn auto en neem die nooit mee een winkel in. Ik rijd met het karretje naar mijn auto en doe
daar mijn boodschappen in de kratjes of in mijn tas in mijn kofferbak.

rj
door rjw - Jan 5, 2023 om 09:16
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dan ga je toch gewoon naar een andere winkel?

mahadma
door mahadma Jan 5, 2023 om 10:57
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Waar ook de tassencontrole van toepassing is .......

Thecla58
door Thecla58 Jan 5, 2023 om 12:25
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Mahadma

hahahahahahaha ;-))

rj
door rjw Jan 5, 2023 om 12:49
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Gezien het andere commentaar van TS blijft het nog steeds een goede optie om naar een andere winkel te gaan :-)

getty
door getty - Jan 5, 2023 om 09:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik steel niet, dus ze mogen altijd in mijn boodschappentas kijken. Ik snap het probleem niet zo.

Overigens hanteren de Dirk en de AH dit bij ons ook zo.

Ja
door JannyBoe - Jan 5, 2023 om 09:50
515 Antwoorden / Vragen

Ja dat mag. Dat doet Jumbo zelfs prima want je moet het namelijk aankondigen. Anders mag het niet. Zie dit filmpje van het Juridisch Loket.
Andere winkels doen het ook, bij zelf-scan kassa's wordt steeksproefgewijs gecontroleerd. Of de betreffende baas nu thuis is of in voorarrest zit/zat.

Hoeveel A4-tjes hangen er eigenlijk in die winkel?
Dat moeten er wel gi-ga-veel zijn wil je je laten inimideren of schofferen.

Gr
door Grunn1 - Jan 5, 2023 om 10:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ja dat mag en er zal dan ook wel een reden zijn om dit extra te doen (in de buurt van een school bijvoorbeeld).

Jij vind dit blijkbaar intimidatie en onbeschoft maar waarom? Mensen die niks stelen hebben niks te vrezen toch.

Ik vind het wel heel erg onbeschoft van jou te stellen dat het nogal onhandig is met het oog op de witwas praktijken van de Jumbo topman. Ten eerste van Eerd is verdachte, ten tweede heeft het helemaal niks met Jumbo te maken maar met zijn privéleven en de autosport. Zeer ongepast om dat aan te halen bij iets waar "normale" betalende klanten in de winkel niks mee te maken hebben.

hutch
door hutch - Jan 5, 2023 om 10:25
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Deze regel is toegestaan.

Echter...... u hoeft dit niet toe te laten, m.a.w. u mag iedereen weigeren om uw eigendom te laten onderzoeken/doorzoeken. Het gevolg kan zijn dat u nadien (!) niet meer toegelaten kunt worden in die winkel.

Het kan dus absoluut niet afgedwongen worden. Als u niet toestaat, dat uw tas doorzocht wordt, mogen zij u ook niet tegenhouden om die winkel te verlaten.

Zelfs de politie mag niet (!) zonder een gegronde reden uw tas doorzoeken, niet anders dan u bent aangehouden als verdachte. En het niet toestaan om in een tas te kijken is ook absoluut geen reden om u aan te houden als verdacht van (mogelijke) diefstal.

Wordt u in voorkomend geval door winkelpersoneel wel tegengehouden om die winkel te verlaten, is dit niets anders dan wederrechtelijke vrijheidsberoving.

Maar mocht iemand in die winkel (personeel of een klant) gezien (!) hebben dat u iets in uw tas stopt (een artikel uit die winkel) en dit niet afrekent bij de kassa en dus zo doorloopt, mag degene die dat gezien heeft u aanhouden als verdacht van een misdrijf / winkeldiefstal.

ro
door ronny530 - Jan 5, 2023 om 10:36
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Ook ik zie het probleem niet echt want tassencontrole bestaat al jaren en dat zal in het Jumbo filiaal ook het geval zijn. De witwaspraktijken waar van de topman verdacht wordt staat los van de bedrijfsvoering en is dus niet ter zake doende. Voor het geval het u ontgaan is kinderarbeid is in Nederland verboden dus dat het Jumbo filiaal door kinderen gerund wordt gaat ook niet op. Als de moeite neemt om eens naar boven te kijken ziet u camera's hangen waarvan de beelden in een aparte ruimte worden bekeken en als een klant zich verdacht gedraagt heeft het personeel het recht om een tascontrole uit te voeren. Om klanten er nogmaals op te attenderen worden die A4 tjes in de winkel opgehangen en zijn zeker niet intimiderend bedoeld maar schrikken potentiele winkeldieven wel af. U kunt zich er wel aan storen maar als u uw boodschappentas aan de betreffende haak van het winkelwagentje hangt en de boodschappen in dat winkelwagentje doet is de kans vrijwel nihil dat uw boodschappentas aan een controle onderworpen wordt. Op uw vraag van mag dit? is het antwoord ja dat mag.

mahadma
door mahadma - Jan 5, 2023 om 10:53
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, dit mag. Het is winkelregel die open en bloot wordt aangegeven. Daar winkelen is dus ook accoord gaan met ook die regel.

Overigens, die regel is bij vrijwel alle supermarkten van kracht en ook aangegeven.

Wat zou u doen als uw winkel leeggestolen zou worden? De dieven lekker laten lopen naar buiten?

Daarbij, als wij de grote boodschappen doen, eens per 10 dagen, staan de tassen in de winkelwagen en gebruiken wij de zelf scan. Partner pakt de artikelen, ik scan en leg het in de tassen in de wagen. Bij een steekproef nooit een fout gemaakt, zo bleek. Maar gelet op de prijzen gaan wij zo wie zo naar lidl.

borg queen
door borg queen - Jan 5, 2023 om 10:55
127 Antwoorden / 2 Vragen

Bij mijn Jumbo hangt zo'n plakkaat al jaren op de ingangsdeur. Blijkbaar is  in uw vestiging winkeldiefstal schering en inslag, dus hebben ze overal deze waarschuwing opgehangen om dit soort praktijken te ontmoedigen.En dat is helemaal legaal.

gerbera
door gerbera - Jan 5, 2023 om 15:25
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik onbeschoft vindt is dat u de topman reeds veroordeeld ondanks dat deze slechts verdachte is in de zaak. Daarnaast heeft u het over het runnen van de winkel door "kinderen" en falend toezicht en voelt u zich geïntimideerd door de A4'tjes en u vindt het onbeschoft. Mag ik u een tip geven, blijf weg uit die "kinder"winkel en ga elders uw boodschappen doen. Wedden dat u dan ook dergelijke bordjes van tascontrole tegen komt, en ik zal het u nog sterker vertellen, bij onze DEKA mogen scholieren niet eens met een tas naar binnen. En ja dat mag allemaal, het is de eigenaar die de regels in zijn winkel bepaald.

ge
door gewicht Jan 6, 2023 om 19:28
170 Antwoorden / 1 Vragen

Die regel staat niet alleen bij DEKA aangegeven ook bij veel andere winkels. Vaak is ook aangegeven dat het aantal scholieren wat tegelijk naar binnen mag is beperkt tot bv 2  en dan nog zonder rugtas.  Dit wordt echt niet voor niets gedaan.
Dat wil helemaal niet zeggen dat scholieren niet deugen, maar in de groep ben je vaak annoniem. Dat komt ook bij voor volwassenen.

gerbera
door gerbera Jan 6, 2023 om 21:27
7361 Antwoorden / 14 Vragen

@ gewicht,  Heb ik het er over dat scholieren niet deugen. En schrijf ik niet dat je die regel ook in andere winkels ziet, dus wat wil u nu feitelijk zeggen.

jewee
door jewee - Jan 6, 2023 om 11:51
61 Antwoorden / Vragen

Wat een denigrerende misplaatste opmerking.
1.controle van tassen mag
2.Kinderen....??? U moet zich doodschamen...dankzij al deze mensen heb je een supermarkt
3.Van Eerd is NIET VEROORDEELD, en dus NIET SCHULDIG.

rj
door rjw Jan 6, 2023 om 20:47
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Punt 3 wordt wel selectief gebruikt.  Bij genoeg andere situaties worden verdachten wel gewoon al veroordeeld door de publieke opinie.

mo
door mof - Jan 6, 2023 om 11:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, fouileeren mag niet zomaar. U kunt ze vragen waarom ze willen kijken. In uw tas kunnen namelijk ook zaken zitten als medicijnen etc waar het personeel niets mee te maken heeft.
Als ze u verdenken van diefstal of poging daartoe (zolang u de winkel niet hebt verlaten of zelfs maar voorbij de kassa bent gegaan kan het alleen maar om poging tot diefstal gaan)
dan kunt u vragen op grond waarvan ze u daarvan verdenken. Zijn er videobeelden?
U kunt weigeren en wachten op de politie. Die zullen ze erbij moeten halen. Ook kunt u weigeren mee te lopen naar een aparte kamer. U kunt gewoon blijven staan waar u staat. En wachten.

Let ook op wat ze vragen: Als ze vragen "mag ik in uw tas kijken" dan betekent dat dat ze niets mogen aanraken ...kijken doe je met je ogen en niet met je handen. En als ze wel iets willen aanraken vraag ze dan of ze vooraf even hun handen wassen en ontsmetten .... wegens corona of zo .... Maar vooral, laat ze niet in uw tas, die mogen ze ook niet afpakken, en wacht op de politie. Midden in de winkel, dat is het meest genante voor het winkelpersoneel.

ka
door kaartendraak - Jan 6, 2023 om 12:56
180 Antwoorden / 2 Vragen

Je vind het toch ook oke dat je op allerlei andere manieren gecontroleert wordt door oa overheden onder het motto 'veiligheid' en zegt dan "ik heb toch niks te verbergen"?? Heb je nu met zoiets onzinnigs dan wel iets te verbergen? Zorg gewoon dat je latijd de bonnen hebt van je eerdere boodschappen en gooi die thuis pas weg, heb je nooit gezeik over spullen die een ander ook verkoopt. Sterker, ik neem zelfs bonnen mee van winkels die spullen verkopen die een ander niet heeft, zelfs als de verpakking anders is.
Als je nu eens over CBDC enz zou gaan vallen wat veel meer van je opoffert dan een tassencontrole.....

Bertusvg47
door Bertusvg47 - Jan 6, 2023 om 17:38
1 Antwoorden / Vragen

Als er niet gecontroleerd mag worden en daardoor meer gestolen wordt heeft dat nadelige gevolgen voor de eerlijke koper, de prijzen gaan omhoog om te compenseren,  controleren dus en niet zo zeuren.

in
door inno1 - Jan 6, 2023 om 19:22
118 Antwoorden / Vragen

Ik stel u - mezelf heel erg inhoudend - voor om ergens anders te gaan winkelen. En ga ook even bij uzelf na hoe u in het leven staat bij onverwachte gebeurtenissen. Maar dat is slechts een advies. Sterkte.

De
door De Gato - Jan 6, 2023 om 19:55
1 Antwoorden / Vragen

Die "kinderen" leveren eerlijk werk, iets waar zij trots op mogen zijn.

Maar..wat voor een spannende dingen heb jij in je boodschappentas zitten dan?

Citroenen voor het ontbijt?

1paul
door 1paul - Jan 7, 2023 om 08:58
3141 Antwoorden / 0 Vragen

JA. mits dit aangegeven word in de winkel!

edgarelsen
door edgarelsen - Jan 8, 2023 om 12:03
32 Antwoorden / 16 Vragen

Vroeger was dat zo vaak controle in tassen

lo
door lovewinnie - Jan 8, 2023 om 13:06
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag. Het zijn hun voorwaarden. Gaat u daar winkelen kunt u te maken krijgen met een steekproef. Kleine moeite. Heb niks te verbergen en ga ik boodschappen doen neem ik paar shoppers mee en mijn telefoon met pinpas en verder niks. En heb ik een tas bij vragen ze wel of of ze daar in mogen kijken ( alleen plaatselijk Jumbo doet dat). En dat is helemaal prima

Net als steekproef controle bij zelfscan . Ook prima. Irritant soms wel ja maar heb niks te verbergen

Dy
door Dymphna Daams - Jan 9, 2023 om 14:48
3 Antwoorden / Vragen

Hallo ISMARA ja de supermarkten mogen vragen je tas telaten controleren, dat is hun recht.