fa
door fastlane300 Jun 10, 2021 om 16:50
Winkels & webshops

Jumbo rekend statiegeld op kleine plastic flesjes mag dit

Op de kassabon zag ik vandaag dat jumbo nu al statiegeld rekend op kleine plastic flesjes. Bij mijn weten gaat deze regeling pas op 1 juli dit jaar in. mogen ze nu al het statiegeld rekeken?

3661 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2021 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet er op het flesje staan dat er statiegeld op zit, dat krijgt u dan bij inlevering ook weer terug.m

mahadma
door mahadma - Jun 10, 2021 om 16:54
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Over welk flesje gaat gaat dit, zou u dit kunnen vermelden? Foto?

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook van zijn grote broer?:-))

aurora1
door aurora1 Jun 10, 2021 om 20:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hé ? toch niet @ga opeens geworden?

ti
door tilpend - Jun 10, 2021 om 16:54
131 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor, dat mag: https://www.evmi.nl/nieuws/statiegeld-op-kleine-plastic-flesjes-op-1-juli-van-start

Citaat: "Ook voor 1 juli kun je al flesjes met het nieuwe logo tegenkomen, want ze zullen geleidelijk instromen. Aan de kassa betaal je voor deze producten €0,15 extra, die je weer terugkrijgt als je het lege flesje op de juiste plek inlevert. "

marita5
door marita5 - Jun 10, 2021 om 16:56
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Fastlane300

Vanaf wanneer verandert het statiegeldsysteem ?

Het statiegeldsysteem verandert per 1 juli 2021. Van 1 juni tot 1 juli is er een overgangssituatie waarin de kleine statiegeldflessen instromen. Sommige kleine plastic flessen hebben dan al statiegeld, andere nog niet. Deze flesjes zijn te herkennen aan het statiegeldlogo.

 https://www.jumbo.com/service/online-bestellen/statiegeld

diumenge
door diumenge - Jun 10, 2021 om 17:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk mogen ze dat.

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2021 om 17:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zou pas per 1 Juli a.s. ingaan, de supers hebben (of hadden) nog niet de apparatuur klaar om ook de pet flesjes ook in de flessenkast te kunnen doen. Maar misschien is het toch vervroegd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 10, 2021 om 17:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als het ook op het flesje staat mag dat. Als al gezegd, bij inleveren krijgt u dat statiegeld ook terug. Goede zaak! Minder reden om het op straat te gooien of in PMD bak of bij grijs afval.

rj
door rjw Jun 10, 2021 om 19:47
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Er is NOOIT een reden om het op straat te gooien, dus "minder reden" kan domweg niet. Ongeacht of je nu statiegeld krijgt of niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 10, 2021 om 21:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ach @RJW, een trieste reactie, u kijkt dus kennelijk nooit om u heen, ziet berichten m.b.t. afvalopruimers niet en een aanrader bijv. rijd eens langs de afslag van de A50 naar Arnhem Centrum vanuit Zwolle en ook bij andere afslagpunten waar langzamer geredn wordt. Degenen doeie al hun troep waaronder flesjes daar dumpen hebben dus kennelijk wel een reden. Gemakzucht! Nog erger, ik vind ze helaas ook met enige regelmaat in mijn tuin (uitvalsroute uit centrum van waar ik woon). Mogelijk is statiegeld een reden om dat minder te doen maar dat komt kennelijk niet op in uw gedachten.

In Duitsland is het statiegeld op flesjes en blik 25 cent. Daar zie je dus vrijwel niets op straat.

aurora1
door aurora1 Jun 15, 2021 om 17:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is niet de reden. Daar is men gemiddeld wat fatsoenlijker en netter, houdt men zich beter aan regels, en wordt ook  gehandhaafd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 15, 2021 om 18:35
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Minder handhaving of soms helemaal niet is inderdaad ook een reden. Vandaar dat men zich waar wel handhaving is men zich veel beret aan refgels houdt. Een heel groot voorbeeld is Singapore. Edoch, statiegeld heffen werkt ook. Wedden? Op zijn minst zullen er dan ook mensen zijn die gemakkelijker van straat oprapen op 15 ct te incasseren

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2021 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt het in ieder geval opgeruimd.

mi
door miennaamishaaz - Jun 10, 2021 om 18:02
725 Antwoorden / 1 Vragen

UUHM JA dat mag.

de Nederlandse overheid wil dit ook op de kleine flesjes. Gezien de Flesjes die je koopt al statiegeld hebben/ het statiegeld logo hebben, dan dien je dit te betalen.
Dit statiegeld krijg je natuurlijk terug als je het kleine flesje weer inlevert.

of denk je soms dat je snel even een paar duizend flesjes kan kopen zonder statiegeld, deze later  inlevert en dan statiegeld hoopt te krijgen?
Nee zo werkt het niet.

fa
door fastlane300 - Jun 10, 2021 om 18:18
19 Antwoorden / 18 Vragen

Dankjewel allemaal voor de reacties. Ik ben voldoende geinformeerd er staat een statiegeldlogo op.

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2021 om 20:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wilt u ze dan niet inleveren en het statiegeld terug?

gerbera
door gerbera - Jun 10, 2021 om 21:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Per 31 dec. 2022 gaat dit ook op (lege)blikjes gelden maar dat kan natuurlijk ook wel een maandje vroeger zijn☺

mi
door miennaamishaaz Jun 11, 2021 om 18:29
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dan vraag ik me af hoe ze dat doen met blikjes.

meeste drukken nu blikjes uit gewoonte klein, dat deze minder ruimte innemen.
accepteren ze dan ook kapotte/platgestampte blikjes?

gerbera
door gerbera Jun 11, 2021 om 21:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Al stamp je ze plat, blijft dat je 15 cent statigeld betaald.

rj
door rjw Jun 12, 2021 om 09:03
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@miennaamishaaz: dan stamp je ze toch gewoon niet plat? Doen we toch ook niet met pet flessen waar statiegeld op zit.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2021 om 09:17
3103 Antwoorden / 0 Vragen

JA, dat mag nu al....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 12, 2021 om 11:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Plat gedrukte flesjes en blikjes zijn in Duitsland niet te scannen!

De overgang van  wegwerp naast  statiegeld en U ziet dit nu.
Vele gratis zullen ook  ingeleverd worden en  met Statiegeld nog weg gegooid worden.

Blikjes komen later... als de kleine flesjes  werken.

Niet de Jumbo maar wij zijn hier verantwoordelijk voor.
We kozen iets wat een regering moet voorstellen en die namen dit besluit!

rj
door rjw Jun 12, 2021 om 15:52
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Een prima besluit overigens. Beter dan de reacties van mensen als $OMSSS die een internetreageerder moet voorstellen.

BTW: wij kiezen geen regering, slechts een volksvertegenwoordiging. Misschien had je op school iets beter moeten opletten bij Staatsinrichting of Maatschappijleer.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 15, 2021 om 09:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

@RJW,
De grootste partij en  de lijsttrekker is VMBO leraar!
Daar  heb ik twijfels over.
Wel goed voor zijn lage VMBO salaris!
PVV  heeft naast enkele goede ook  emnkele waar ik twijfels bij heb.
Zo hebben meerdere partijen diverse met voorkeur gekozen  leden waar ik  niet achter sta.

Zowel NL als EU regering wilde  statiegeld in gehele EU doorvoeren.
Regels en  tarieven  verschillen helaas.

Maar mijn Punt;

De Jumbo moet uitvoeren wat Den Haag ingevoerd heeft lper 1 juli 2021 en  kan er niets aan doen!
Als een groot deel bevolking  en een puinzooi van maakte, dan moeten er dit soort regels ingevoerd worden helaas!

diumenge
door diumenge Jun 15, 2021 om 20:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@$0MSSS.., wat blaat je weer een onzin uit.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2021 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is allemaal compleet inhoudelijk volgens de moderatie. Anders werd het toch wel verwijderd? :-((