hi
door hintveld Mar 13, 2023 om 13:39
Winkels & webshops

Jumbo weegschaal groente/fruitafdeling

Op de weegschalen groente en fruit bij de Jumbo (ook AH volgens mij) zit nu een plastic afdekplaat.
Verwijder je deze plaat dan is je product tientallen grammen lichter met daarbij een duidelijk lagere prijs.
Een verpakkings bijdrage kan het niet zijn want een dun plastic zakje van 0,02 gram wordt zo wel erg duur.
Iemand een idee?

6129 13 Rapporteer

ju
door juliomariner - Mar 13, 2023 om 13:43
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry maar snap weinig van uw verhaal. Normaal gesproken kun je de kunststof plaat niet zo verwijderen, doet u dit wel dan kan dit vandalisme zijn. Daarnaast weegt u te weinig af en is dit diefstal.
In mijn supermarkt kan ik aangeven of ik de groente / het fruit verpak of niet. Als je aangeeft dat je het in zo'n dun plastic zakje doet trekken ze het gewicht van de verpakking eraf.

tenormin
door tenormin - Mar 13, 2023 om 13:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Met de weegschalen kan niet veel mis zijn, die worden regelmatig (wettelijk) geijkt. Maar gaat u daarna naar de gewone kassa, daar wordt het ook gewogen en, mocht u gelijk hebben, (wat ik niet denk) daar wel het juiste gewicht gewogen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 13, 2023 om 14:03
2010 Antwoorden / Vragen

Ik stel voor dat u zich de betekenis van het begrip "tarreren" eigen maakt. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tarreren

ne
door neodutchio - Mar 13, 2023 om 14:11
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Maar staat de weegschaal niet gewoon op 0 dan?

ro
door ronny530 - Mar 13, 2023 om 14:21
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Hoe zo'n weegschaal precies werkt zou ik zo niet direct weten maar wat ik wel weet dat weegschalen een netto en tarra gewichtsmeting kunnen uitvoeren. De eenvoudigste manier is de netto gewichtsmeter op stel - 30 gram in te stellen of het tarra "is het gewicht van de afdekplaat" op een aparte meter te tonen. U kunt dat op de weegschaal ook zien de netto meter staat op nul en de tarra meter op - 30 gram en dat maakt dat weegschaal enkel het netto gewicht afweegt. Zodra u die afdekplaat verwijderd klopt de gewichtsmeting niet meer en dat maakt dat u feitelijk diefstal pleegt omdat u de weging manipuleerd. Mijn advies aan u zal zijn stel uw vraag aan een supermarktmedewerker en blijf met uw vingers van die afdekplaat af want bij ontdekking volgt aangifte en een winkelverbod.

1paul
door 1paul - Mar 13, 2023 om 17:21
3103 Antwoorden / 0 Vragen

als de weegschaal goed is afgesteld staat deze MET plastic bescherming op nul, als u weegt zonder deze bescherming komt deze schaal onder nul te staan en gaat dus eerst naar nul en vervolgens naar het gewicht wat ie aangeeft maar weegt u feitelijk gezien te weinig!

dit kan gezien worden als diefstal!

Topantwoord

ellencc
door ellencc - Mar 13, 2023 om 17:48
31 Antwoorden / 6 Vragen

ik heb er toevalli vorige week iets over gezien op tv. Het is een plastik hoes die over de weegschaal zit. Haal je hem er af dan weegt je fruit bv, een paar gram minder. Heb de verklaring niet gehoord.

Iv
door Ivo W Apr 8, 2023 om 20:19
728 Antwoorden / Vragen

De verklaring is simpel. Die plaat weegt een paar gram.

Waar alle mensen die hier commotie over maken kennelijk nog nooit van gehoord hebben, is de term tarreren. Dat betekent zoiets als het nulpunt bepalen.

Bij weegschalen waar zo'n plastic plaat op ligt, wordt deze getarreerd met de plaat er op. Met de plaat en zonder producten, registreert de weegschaal vervolgens dus 0 gram. Leg je 800 gram sperziebonen op de weegschaal, dan geeft de weegschaal ook 800 gram aan.

Haal je de plaat er af en weegt de plaat 50 gram, dan meet de weegschaal zonder plaat en zonder producten - 50 gram. Maar mogelijk staat het display dan op nul, omdat niet altijd negatieve getallen weergegeven (kunnen) worden.
Leg je vervolgens 800 gram aan sperziebonen op de weegschaal dan zul je op de display slechts 750 gram aflezen. Want de weegschaal meet wel dat er 800 gram is bijgekomen, maar is begonnen met tellen bij - 50 gram omdat de frauderende klant het schaaltje van de weegschaal heeft verwijderd.

Het schaaltje als klant verwijderen is diefstal. Het is immers een opzettelijke handeling bedoeld om minder af te hoeven rekenen dan je eigenlijk verschuldigd bent. Het is vergelijkbaar met eerst 4 appels afwegen, een prijs sticker printen en vervolgens nog één of twee extra appels in het zakje doen. Die extra appels steel je dan ook.

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2023 om 21:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd verhaal voor wat AH betreft, zelf weeg ik mijn spullen en draai dan een bon uit en plak die op mijn boodschappenlijstje. Bij de kassa wordt het opnieuw gewogen en wat dacht u, gewicht en prijs zijn hetzelfde als op de weegschaalbon.

Mabelle
door Mabelle - Mar 13, 2023 om 23:17
403 Antwoorden / 1 Vragen

Serieus? Je gaat zomaar onderdelen van de weegschaal verwijderen? Als de weegschaal op 0 staat mèt de plastic plaat, is er helemaal niets aan de hand.

hi
door hintveld - Apr 7, 2023 om 18:34
5 Antwoorden / 4 Vragen

Nadat er aandacht in diverse media is besteed zijn de afdekkappen verdwenen, vreemd hè?

rj
door rjw Apr 8, 2023 om 20:17
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Nee hoor. Bedrijven hebben gewoon geen zin in onzinnig gezeik. Kan er straks weer geklaagd worden dat het weegplateau onhygienisch is omdat het nooit vervangen wordt of zo.

Iv
door Ivo W Apr 8, 2023 om 20:21
728 Antwoorden / Vragen

Niet vreemd. Door die stomme aandacht en strafbare acties van mensen die niet weten hoe een geijkte digitale weegschaal werkt, zijn blijkbaar meer mensen de diefstal-truc gaan toepassen in de winkels waar u komt.

De weegschaal opzettelijk in uw voordeel beïnvloeden is fraude. Vervolgens met de opzettelijk niet juist afgewogen artikelen de winkel uit lopen is diefstal.

ne
door neodutchio Apr 8, 2023 om 20:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat nog vreemder is, is dat de weegschaal met afdekkap 0,000 gram aan gaf en zonder afdekkap ook 0,000 gram. Oftewel, een hoax dat de afdekkap meegewogen werd.

swk
door swk - Jun 13, 2023 om 14:20
1 Antwoorden / Vragen

De plastiek kappen zitten er nog steeds op maar zijn nu vast geplakt. Als je het weegt zonder is het inderdaad goedkoper dan met kap en dat klopt inderdaad niet.

ne
door neodutchio Jun 13, 2023 om 15:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Even bovenstaande reacties lezen. De weegschaal staat op 0 gram en wat u er op legt word gewogen. Haalt u de afdekplaat er af, dan staat de meter niet op 0, maar negatief. Ga je dan opnieuw wegen geeft het dus een te lage waarde aan.
Hoe simpel kan het zijn.
Sommige keukenweegschalen hebben ook zo'n leuk hulpmiddeltje. Je zet eerst je kom op de weegschaal en zet die aan. Dan is het startpunt 0. Dus met kom 0 gram. Je moet 50 gram boter in de kom doen en dus leg je boter in de kom tot die bij de 50 gram zit. Zet je eerst de kom op de weegschaal, zet het startpunt op 0 en haal je dan de kom er weer af, dan moet je verdomd veel boter hebben om de weegschaal op 50 gram te krijgen. Namelijk 50 gram boter en het gewicht van de kom.
Wil je daarna 10 gram suiker bijvoegen, dan stel je opnieuw de weegschaal in op 0 en kan je 10 gram afwegen in een gevulde kom met 50 gram boter. De weegschaal begint dus bij 0 en niet bij het gewicht van de kom en de 50 gram boter.

1paul
door 1paul - Jun 13, 2023 om 16:50
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ja, haal het eraf en kijk wat de weegschaal aangeeft, doe het er weer op en kijk wat ie dan aangeeft....

denk ff na alsjeblieft!!

br
door bravehenk - Jun 13, 2023 om 17:14
206 Antwoorden / 0 Vragen

Weegschaal zal gewoon op 0 staan dus die plaat zegt niets. Als ik ga bakken zet ik eerst een schaal op de weegschaal en zet hem dan aan dan staat ie op 0 gram.En kan ik nu precies 100 gram afwegen.Als u de plaat eraf haalt licht u de boel op dan staat weegschaal waarschijnlijk op  -10 of -20 gram dan besteelt u de winkelier. Net als eerder vermeld werd de weegschaal moet  meermaals geijkt worden dan wordt ie zo afgesteld dat ie incl plaat op 0 staat.