Ay
door Ayla0504 Dec 16, 2022 om 22:24
Winkels & webshops

Kerstpakketten

Afgelopen jaren zie ik een trend in het verschralen van kerstpakketten. Een aantal jaar terug was het sentiment dat we af moesten stappen van de producten, ivm voedselverspilling, gezien het feit dat er meer werd geleverd dan gebruikt wordt. En terecht.

Echter afgelopen jaar heb ik een bon ontvangen voor een of andere vage webshop waar ik nog nooit van had gehoord en waarvoor mijn bon per definitie niet toereikend was om ook maar iets (behalve absolute prularia) aan te kunnen schaffen. Uiteindelijk dus geen gebruik van gemaakt, omdat ik minimaal 10 euro bij mocht leggen voor echt iets nuttigs.

Na rondvragen bleek dat meerdere mensen in mijn omgeving een dergelijk kerstpakket hadden gekregen. In mijn optiek riekt dit naar verkapte sponsor deals ('hierbij mijn clientelle, mits korting') wetende dat velen het bedrag dus niet uit kunnen geven, of meer uitgeven dan hen cadeau is gedaan.

Hoe steekt dit in elkaar en wat betaalt de werkgever voor zo'n deal?

8933 37 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Dec 16, 2022 om 22:30
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag het uw werkgever, die zal het weten als het zo is en ook als het niet zo is.

Ay
door Ayla0504 Dec 16, 2022 om 22:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werk momenteel voor een MKB'er onder grote druk. Dus ja ik zou het hem graag vragen, maar ik weet ook dat dat mn kop kan kosten. Dus vandaar dat ik vraag naar de algemeen toegankelijke manieren voor het uitkeren van kerstpakketten.

rj
door rjw Dec 18, 2022 om 19:07
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan voor zo'n vraag echt niet ontslagen worden in Nederland. Zelfs niet als er al een uitgebreid dossier over jou is aangelegd.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 16, 2022 om 22:34
2053 Antwoorden / Vragen

Als er nou één jaar is om weer eens ouderwets de.paté, de toastjes en het flesje goedkope wijn van stal te halen was het wel dit jaar. Ging altijd hup zó de asbak in.

sira
door sira - Dec 16, 2022 om 22:49
2336 Antwoorden / 24 Vragen

U werkt bij een bedrijf die er toch nog iets aan doet. Er zijn ook bedrijven waar het personeel geen kerstpakket krijgt.

Een bedrijf kan het nooit iedereen naar de zin maken, wat de ene werknemer mooi vindt, daar klaagt de ander over.
Bij alle bedrijven waar ik kerstpakketten kreeg, heb ik de directie altijd schriftelijk of mondeling bedankt, of ik het nou mooi vond of niet.
Zodra de meerderheid gaat klagen, stoppen de pakketten.

Wat de Bijenkorf doet, vind ik schandaliger.

Ay
door Ayla0504 Dec 16, 2022 om 23:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

En toch wil ik het aan de kaart stellen. Ik ben loyaal naar mijn baas. Ondanks menig voorvallen waaronder bedrijfsongevallen waar ik tot op heden lichamelijke klachten van heb. Ik werk in een omgeving zonder CAO en in het MKB. En juist daarom wil ik weten wat de norm is. Graag of niet. Ik hoef geen kerstpakket, maar ik wil er niet voor de zoveelste keer ingeneuzeld worden. Hij hoeft idd niks te geven, maar geef dan ook niks.

rj
door rjw Dec 18, 2022 om 19:08
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Loyaal blijven terwijl je geen vragen durft te stellen omdat dat je de kop kan kosten klinkt niet logisch.

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2022 om 23:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Een trend in het verschralen van Kerstpakketten? Heb heel mijn werkende leven bij een beursgenoteerd bedrijf (Multinational) gewerkt en een Kerstpakket: geen idee wat dat was/is, daar dan. In tegenstelling met de meubelfabriek die mijn Vader had: dat waren echt Kerstpakketten. Ter waarde van ruim 100 gulden destijds, waren de werknemers blij mee. Ik ook, want ik kreeg er ook een, ieder jaar. In die jaren was het konijn vrij populair maar "de poten van het beestje" moesten er wel aanzitten. opdat men niet dacht dat het een kat was.

Het bedrijf van zoon bestaat nu 20 jaar en hij neemt het personeel dit weekend, als dank voor hun inzettingsvermogen, mee naar Parijs. En niet alleen dit keer, dit is extra maar ieder jaar een echt pakket waar iedereen iets aan heeft. Zeker geen cadeaubonnen of welke bon dan ook. Plus iedere week de vrab. Vrijdag avond borrel, wat overigens geen alcohol bevat.

Ay
door Ayla0504 Dec 17, 2022 om 00:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kortom; wat een prettige werkgever heeft u, ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen!

tenormin
door tenormin Dec 17, 2022 om 01:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@ayla0504, u leest kennelijk niet zo goed. Ik heb nimmer een kerstpakket van mijn werkgever ontvangen. Schrijf over hoe hoe het ook kan.

getty
door getty - Dec 16, 2022 om 23:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het is een gift. Wees blij dat u wat krijgt. Wij hebben dit jaar een flink gevulde bon van een supermarkt gehad. Erg blij mee!

Ay
door Ayla0504 Dec 16, 2022 om 23:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een gegeven paard niet in de bek kijken? Dat ik twee functies overneem van ontslagen collegas en ondertussen met de huidige inflatie aanzienlijk daal in salaris? Een kerstpakket is het absolute minste.

Ay
door Ayla0504 Dec 17, 2022 om 00:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daarnaast, Uw kerstpakket zou ik een moord voor doen. Een boodschappenpakket zou ons enorm helpen.

marita5
door marita5 - Dec 16, 2022 om 23:40
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Aylao504 ,

Kort en bondig

Spreekwoord zegt : Een gegeven paard niet in de bek kijken , of het nou prularia is of niet .
                                        Wie het kleine niet eert , is het grote niet weerd .

Ay
door Ayla0504 - Dec 16, 2022 om 23:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Luister lieve mensen, ik weet niet op welke CAO jullie teren, maar die bestaat in mijn branch niet. Einde jaarsuitkeringingen, 13e maanden etc. bestaan hier niet. Er zijn geen extras. Ik heb geen pensioen niks. Dus hartelijk dank voor 'het gegeven paard' maar daar betaal ik mn energie rekening niet van, of wel?

tenormin
door tenormin Dec 17, 2022 om 00:23
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Beste ayla504, een andere baan zoeken een optie? Met, uiteraard, of er een Kerstpakket bij zit. Is ironisch bedoelt: men gaat toch niet alleen een baan zoeken waar een Kerstpakket bij zit? Het nare woord "vroeger":  komt dan in mij op: ever, never nooit aan gedacht. En, je gaat ineens uit de bocht: "wie betaalt er ineens zijn energie rekening wel van". Ik niet , anderen niet en jij kennelijk ook niet. Wil geen optelsom maken: maar heel veel mensen zitten qua energierekening in zak en as, hoor. Je had je vraag dus kennelijk anders moeten stellen: een Kerstgratificatie in de vorm van een tegemoetkoming in je energie verbruik.

rj
door rjw Dec 17, 2022 om 02:02
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Andere baan zoeken is dan inderdaad een goede optie. Er is in vrijwel iedere branche een schreeuwend tekort aan mensen, dus waarom zou je voor een bedrijf willen werken dat niet extra's doet. Tenzij je nu natuurlijk een heel erg hoog basissalaris hebt waar alle mogelijke extra's in zit verwerkt.

sira
door sira Dec 17, 2022 om 09:11
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Einde jaarsuitkeringen of 13e maand zijn bij heel veel bedrijven niet van toepassing, het moet wel kúnnen.

Heb ooit heel lang bij een groot Nederlands bedrijf gewerkt waar we een 13e en soms een 14e maand kregen en ook pensioen en een kerstpakket.
Bij het laatste bedrijf waar ik werkte kregen we geen eindejaarsuitkering of 13e maand, geen kerstpakket en geen pensioen. Toch heb ik mijn werk met plezier gedaan.

getty
door getty Dec 17, 2022 om 09:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Met een kerstpakket betaal je sowieso je rekeningen niet.

me
door mein33 Dec 18, 2022 om 16:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Klagen lost niets op, ga simpelweg een andere baan zoeken, de mogelijkheden liggen voor het oprapen, al moet je daarvoor wel zelf het initiatief nemen.

panter22
door panter22 - Dec 17, 2022 om 05:45
6599 Antwoorden / Vragen

Als je hard moet werken, dan is een kerstpakket een blijk van waardering.
Misschien gaat het slecht met het bedrijf van jouw werkgever, maar geef dan geen kerstpakket.

ne
door neodutchio - Dec 17, 2022 om 07:51
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Twee jaar geleden kregen wij ook een bon om online wat te kopen. De helft van de collegae aan het mopperen want wat kon je daar nu van kopen. Het jaar er op een ouderwets kerstpakket. Gaat de andere helft klagen omdat er zaken inzaten die ze nooit gebruiken.
Wat dat betreft zal het nooit goed zijn. Gelukkig maar dat er geen wet is en ook niet in de CAO opgenomen dat je iets moet krijgen met kerst en wat het dan zou moeten zijn. Het is een geste vanuit de werkgever die zelf bepaald of er geld vrij gemaakt word en in welke mate.

In tijden van te kort aan personeel zou je verwachten dat een werkgever wat toegevelijker is naar het huidige personeel. Gelukkig bestaat werkplezier meer dan uit alleen een kerstpakket. Maar de keuze blijft bij u. Klagen, weggaan of accepteren.
Dit jaar geniet ik van een nieuwe bon online scrollend naar iets dat ik niet direct nodig heb maar leuk vind net zo veel als vorig jaar toen ik met de kinderen samen de doos mocht openen. De spanning in het gezicht van de kinderen blijft iets moois om te zien. Of het nu prul is of niet, het gebaar telt.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 17, 2022 om 08:03
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Uw werkgever heeft geen idee hoe hij met zijn personeel om moet gaan, hij kon op zijn minst zijn waardering uitspreken voor uw toewijding aan het bedrijf alleen al dat u werkt waar drie man voor nodig zijn.
Hopelijk kunt u deze teleurstelling een plaatsje geven.
Ik wens u fijne Kerstdagen toe.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 17, 2022 om 08:14
426 Antwoorden / 2 Vragen

Zelfs als een bedrijf wel kerstpaketten geeft dan is het nooit mogelijk om dit zodanig samen te stellen dat iedereen
daarmee tevreden is. Een mooi voorbeeld is mijn inmiddels ex werkgever, (nu pre pensioen), daar was het erg duidelijk
te merken dat de personen die het kerstpakket ging uitzoeken een zeer grote voorkeur had voor wijn en wijnpakketten.
Helaas ben ik een geheelonthouder, net als een aantal collegas van mij.  Pakket direct weggegeven aan de eerst die
het wilde hebben.

ro
door ronny530 - Dec 17, 2022 om 08:32
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Een kerstpakket geven is geen verplichting en er was zelfs sprake van geweest om een kerstpakket als loon in natura te gaan belasten maar zover is het niet gekomen. Het traditionele kerstpakket met daarin lekkernijen en een fles chateau migraine wijn was ooit bedoeld om voor de werknemers de kerst iets leuker te maken want in die tijd was armoede meer regel dan uitzondering. De tijden zijn veranderd en wordt het voor de werkgever steeds moeilijker om iets leuks te verzinnen en binnen het budget van om en nabij 30 euro past. De makkelijkste optie is om voor een soort cadeaukaart te gaan die bij een webshop verzivert kan worden, de één is er blij mee en de ander is van mening dat de werkgever zich er wel heel gemakkelijk van af maakt en zich door de werkgever geschoffeerd voelt. Zo te lezen behoort u tot de laatste groep die niet blij is en ook een beetje boos bent maar dat niet aan uw werkgever durft te vertellen. Als de andere medewerkers er ook zo in staan kunt u gezamelijk met de werkgever het gesprek aan gaan want anders veranderd er niets. Over uw arbeidsvoorwaarden, als de werkgever geen CAO heeft afgesproken dan geldt het CAO voor midden en klein bedrijven en als daar opname in een pensioenfonds is afgesproken dient de werkgever dat ook aan te bieden tenzij u er zelf van afziet.

rj
door rjw Dec 17, 2022 om 12:32
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Een kerstpakket moet (als je geen fiscale consequenties wilt) uit het werkkostenregeling budget (iets meer dan 1% van de totale loonsom) komen. Er zitten dus wel grenzen aan wat je als werkgever belastingvrij wilt geven, zeker als je ook nog andere zaken geeft als werkgever.

sira
door sira - Dec 17, 2022 om 08:55
2336 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft het over "een bon van een vage webshop".
Hoe heet die webshop en wat was de waarde van de bon die u kreeg?

Ik denk dat we dan een beter beeld krijgen.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 17, 2022 om 09:27
854 Antwoorden / 3 Vragen

Eerlijk gezegd heb ik met stijgende verbazing je post en je diverse reacties gelezen. Ik niet kan niet anders zeggen dan dat ik je erg ondankbaar vind.

Je geeft aan dat je binnen het MKB werkt zonder CAO. Weet je nog wat we net achter de rug hebben? Iets met een of ander virus en alle zorgen daaromheen?  Ben blij dat je werkgever iets gedaan heeft. Hij is dat zeker niet verplicht he.

Je argument dat je met die giftcard je energiekosten niet kunt betalen raakt kant nog wal.

ro
door ronny530 - Dec 17, 2022 om 10:02
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Toch begrijp ik vraagsteller wel want als een kerstpakket niet aan de verwachting voldoet is de teleurstelling groter dan de waardering voor de medewerker die in zo'n bedrijf werkzaam is. Het is een gevoel die voor iedereen anders kan uitvallen maar ook snel weer voorbij gaat en na de 'feestdagen'weer snel vergeten wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 17, 2022 om 10:25
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben jaren of wel namens werkgevers betrokken geweest bij keuze en aanscaf van kerstpaketten voor alle medewerkers.
Daar was normaliter bijna altijd sprake van pakketten met een samenstelling die gericht was op de feestdagenen op basis van hetgeen door de fiscus belastingvrij wered toegestaan. Daar waren feitelijk nooit preoblemen mee op één uitzondering na, één keer bleken alle pakkette (betrof een groot zoekenhuis) deels onbruikbaar door beestjes in één of meer producten. Deze konden snel allemaal worden vervangen. Nu zal het ongetwijfelds wel zo ziijn dat niet iedereen altijd even blij was met onderdelen van de inhoud i.v.m. mogelijke allergiën etc. Dan: helaas.

Een voorbeeld van iets waar ik niet echt zo blij mee was, was een pakket dat ik kreeg als vrijwilliger in plaats van een jaarlijkst uitje dat wegens Covid niet door kon gaan. Het betrof naast goed eetbare zaken een pak toiletpapier. Op zich wel bruikbaar. Van een nog recente werkgever waar ik nog een aantal jaren in deeltijd actief was was altijd sprake van een 'oliebollenparty' en een cadeaubon om in restauratieve gelegenheid te benutten.

Zoals hiervoor ook al een keer gemeld: men mag een gegeven paard niet in de bek kijken maar dan toch ook met de aantekening dat ik in ditr geval Alaay504 wel  kan volgen maar dan wel in die zin dat het geven van een cadeaubon voor besteding een webbshop niet mijn keuze zou zijn maar het toch wel de werkgever is die op zijn /haar wijze een invulling heeft gegeven op de kerst/eindejaarsattentie. Er zijn toch ook nog werkgvers die er niets aan doen.

Ik zou de keuze als door uw werkgever is gemaakt niet nemen en indien het gebrek aan financiële middelen een rol zouden spelen, uiteraard kan dat ook, kiezen voor iets kleins (kleine maar wel bruikbare attentie) of dan maar helemaal niets.

gerbera
door gerbera - Dec 17, 2022 om 14:29
7364 Antwoorden / 14 Vragen

In plaats van hier te klagen zou u het ook met uw werkgever kunnen bespreken en deze vertellen dat er "waardeloze" bonnen gegeven zijn. Wie weet wat uw werkgever er voor betaald heeft zonder te weten dat de bonnen, volgens u, waardeloos zijn. Overigens bevreemd het mij dat u als werknemer geen pensioen opbouwd, maar dat terzijde. Waar ik meer moeite me heb is dat u over een kerstpakket klaagt terwijl er zoveel mensen onder de armoedegrens leven, afhankelijk zijn van de voedselbank, zich vaak niet eens een kerstboom kunnen veroorloven maar toch proberen er een fijne kerst van te maken. Geef die mensen uw bon zullen ze erg blij mee zijn.

sira
door sira Dec 17, 2022 om 18:01
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Je hebt helemaal gelijk, maar wat die waardeloze bonnen betreft, vind ik dat ze eerst moet zeggen van welke webshop ze zijn zijn en wat de waarde is, want ik vind het vreemd dat ze daar helemaal niets over zegt.
Stel dat het alleen bij een (foute) dropshipper te besteden is, heeft ze recht van spreken en kan ze onderbouwd naar de werkgever stappen.

gerbera
door gerbera Dec 18, 2022 om 11:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar heeft de werkgever @HK niet ingehuurd om een pakket samen te stellen☺

sira
door sira Dec 18, 2022 om 17:38
2336 Antwoorden / 24 Vragen

:-))

Ja
door JannyBoe - Dec 18, 2022 om 09:23
515 Antwoorden / Vragen

Zoals gerbera zegt, weggeven aan mensen die er heel eg blij mee zijn.
En dankbaar.

me
door mein33 - Dec 18, 2022 om 10:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR AYLA0504 DEC 16, 2022 e3chter afgelopen jaar heb ik een bon ontvangen voor een of andere vage webshop waar ik nog nooit van had gehoord en waarvoor mijn bon per definitie niet toereikend was om ook maar iets (behalve absolute prularia) aan te kunnen schaffen. Uiteindelijk dus geen gebruik van gemaakt, omdat ik minimaal 10 euro bij mocht leggen voor echt iets nuttigs.

Een oud gezegde :    "Een gekregen paard mag je nooit in de mond kijken".

Die cadaubon heeft uw werkgever en de verkoper van het Kerstpakket niets gekost, want deze bon is niets meer dan reclamemateriaal om de ontvanger proberen over te halen tot het doen van een (ondoordachte) aankoop.
En met het aanbieden van een dergelijke bon is niets mis, de ontvanger beslist uiteindelijk zelf om er wel of geen gebruik van te maken.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 18, 2022 om 10:59
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Zou dit een reden kunnen zijn?

me
door mein33 - Dec 18, 2022 om 16:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@topic starter schrijft (vrij vertaald) : Ik hoef geen Kerstpakket, maar wil wil/durf ook niet te weigeren om mogelijke problemen hierover met mijn werkgever te voorkomen.

Oplossing : Wees edelmoedig en schenk uw Kerstpakket aan de voedselbank, daar zal de gift van uw werkgever wel gewaardeerd worden.

Tip : Die bon zou ik maar niet aan een ander schenken, maar simpelweg in de papierbak laten verdwijnen.

sira
door sira Dec 18, 2022 om 17:50
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Da's nou jammer, het "pakket" bestond alleen maar uit een bon. Bovendien wil ze de waarde van de bon niet noemen en ook de "vage" webshop niet.

me
door mein33 Dec 18, 2022 om 18:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sira,

Aha, zo had ik het niet gelezen. ;-))

justmeagain
door justmeagain - Dec 19, 2022 om 00:01
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dus u moet het megabedrag van €10 bijleggen om wel iets leuks uit te kunnen zoeken? Dat vinden veel mensen een luxe!

we
door weethet - Dec 19, 2022 om 10:53
107 Antwoorden / 2 Vragen

zeurpiet

He
door Helen 66 - Dec 19, 2022 om 10:58
119 Antwoorden / Vragen

Gewoon geen gebruik van maken, dan houdt het vanzelf op.

He
door Helen 66 - Dec 19, 2022 om 11:06
119 Antwoorden / Vragen

Kerstpakketten is sowieso iets van vroeger toen de mensen zelf geen luxe producten konden kopen. Met de komst van vele immigranten met de Islam als  religie, mocht er geen alcohol (wijn) meer in het pakket en moest later zelfs alles halal.
Daarom kozen veel bedrijven ervoor om een kadobon te schenken, waar mensen zelf konden kiezen wat ervan te kopen.
Nu in deze tijd van forse inflatie is het voor veel werkgevers lang niet altijd meer mogelijk uberhaupt nog iets extra's te geven.
Het is wat het is. Het is geen verpliching.

ka
door kaartendraak - Dec 19, 2022 om 11:21
180 Antwoorden / 2 Vragen

Een bedrijf is volgens mij helemaal niet eens wettelijk verplicht om een kerstpakket/bonus/kado te geven, dus een ieder die werkt mag blij zijn als die uberhaupt iets krijgt van zijn werkgever. Maar als die iets geeft, zoals hierboven een kadobon en je hebt er dan totaal niks aan, dan zou ik wel even bij hem/haar gaan navragen, want het is niet uw geld, maar ook zijn/haar geld waar jij hard voor heb moeten werken. Misschien zal ie blij zijn met de klacht en gaat ie er iets aan doen, zo niet dan zou ik het volgende jaar ietsiepietie minder hard voor hem/haar werken, gewoon genoeg dat je je werk doet, maar geen overdreven extra dingen.......

Pa
door Pascal janssen - Dec 19, 2022 om 11:30
2 Antwoorden / Vragen

Ja ik heb ook al jaren een slecht kerstpakket van mijn werkgever

Het is net of hij ons ziet als een stel kleuters
Er zit alleen maar snoep ,snacks,chips,chocolade, popcorn in
Niets gezonds
Het is natuurlijkniet verplicht om kerstpakketten te geven,maar het is wel een stuk waardering voor het werk wat je doet
Als een werkgevem toch iets wil geven geef dan een vvv bon

Patriciaadelheid
door Patriciaadelheid - Dec 19, 2022 om 11:32
9 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ons bestond het kerstpakket uit 3 spelletjes, ik houd helemaal niet van spelletjes en heb het pakket direct in de Kliko laten verdwijnen .

Yv
door Yvonne_909 Dec 19, 2022 om 12:09
42 Antwoorden / 2 Vragen

Kon je het niet weggeven, doneren aan kringloop-weggeefwinkel of op weggeefsite zetten?
Zonde om het meteen in de klikt te mikken.

rj
door rjw Dec 20, 2022 om 20:43
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij zaten er ook wat spelletjes en wat speelgoed in. Die ben ik vanmiddag bij de opvang van Oekraiense familie gaan brengen. De kinderen waren er heel blij mee. Iets zegt me dat zoiets toch meer voldoening geeft dan het zomaar in de vuilnisbak gooien.

jewee
door jewee - Dec 19, 2022 om 12:09
61 Antwoorden / Vragen

Hoe is het ook alweer....
"Een gegeven paard niet in de bek kijken."

Wees blij, of maak iemand anders blij, met wat je krijgt...

En je schermt met een CAO , echter staat de verplichting van het geven van een kerstpakket nergens vermeld.

Dus eerlijk gezegd snap ik je klaagzang niet....het zegt ook wel iets over het feit dat je je gedraagd als prinsje....niets is goed genoeg en je hebt alles al.

Triest.

mo
door mof - Dec 19, 2022 om 12:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag het je werkgever ... ik heb altijd geleerd: "een gegeven paard moet je niet in de bek kijken!" Verder heeft lang niet iedereen in dit land het geluk om een kerstpakketje te krijgen. Het is geen recht dus kun je ook geen rechten ontlenen.

Yv
door Yvonne_909 - Dec 19, 2022 om 12:26
42 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk kijk je een weggegeven paard niet in de mond en weet ik dat wanneer je het kleine niet eert het grote niet weerd bent.
Maar als het gaat om waardering van je medewerkers mag het toch ook iets zijn wat zo opgevat wordt?
Ik heb jarenlang bij een kleine praktijk gewerkt, echt keihard gewerkt, met maar 2 werknemers en 1 voor een andere taak. Zou je zeggen dat de werkgever en zijn vrouw de werknemers toch wel kennen, zeker als je er al jaren werkt.
Als je dan enkel dingen in je pakket treft waarvan je werkgever weet (zou kunnen weten) dat je die niet eet of drinkt, dan vind ik zo'n pakket weinig weghebben van waardering. En dan zeg ik het netjes.
Ook bij ons werden de pakketten steeds kleiner. Een kleinigheidje met de Pasen of sinterklaas kon er sowieso nooit vanaf.
Idem 1 x per jaar iets als een personeelsuitje doen heb ik in de 14 jaar dat ik daar werkte nooit meegemaakt. Maar dan zat de werkgever wel hoog op te geven van het personeelsuitje van zijn vrouw waar ze samen mee naartoe waren geweest.
Ik ben heel vergevingsgezind maar als zulke dingen tig keer gebeuren ga je een werkgever op een gegeven moment toch wel ontzettend hypocriet en gierig vinden. Ze hoefden het met gezamenlijk inkomen van € 8.000,00 - € 12.000,00 per maand ook niet wachten van de armen te doen. Eerder een luxe horkerige en ondankbare gierigheid.

ha
door harrybre - Dec 19, 2022 om 14:04
240 Antwoorden / Vragen

Wel eens van het spreekwoord: "een gegeven paard moet je niet in de bek kijken" gehoord ?

Waarom zou de schenker van een kerstpakket die niet mogen verschralen of zelfs ermee stoppen ? Staat zoiets in uw arbeidscontract ?
Overigens is MIJN motto: "geen applaus, geen bloemen, stuur maar geld om me te roemen "

wi
door wim koelewijn - Dec 19, 2022 om 14:21
68 Antwoorden / Vragen

Een aantal jaren een kerstpakket gehad van de schooldirecteur ..een aantal jaren gezegd tegen hem dat ik het ZONDE van het geld vond..wist als conciërge precies wat ze ervoor betaalden...echt, gezien de inhoud ongelooflijk duur ....na een paar jaar vond hij dat ik gelijk had..gaf vanaf toen ieder een cadeaukaart met een bepaalde waarde...en niet van een onbekend iets,nee gewoon van betrouwbare bekende winkelketens...

ro
door ronny530 - Dec 19, 2022 om 15:40
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Uit de reacties blijkt wel dat er zeer veel waarde aan het kerstpakket wordt gehecht en ook tegen kan vallen. Mijn werkgever heeft een cadeuabon met een bepaalde waarde gegeven die in meewerkende lokale winkels vrij te besteden is mede omdat het personeelsbestand uit meer dan 1500 werknemers bestaat. Op zich een goede keuze maar echt persoonlijk is het niet en wordt deze week nog wel een bijeenkomst voor de werknemers georganiseerd met een hapje en een drankje en die bijeenkomst wordt door velen meer gewaardeerd dan die cadeaubon. Het meest afgrijselijke kerstpakket die ooit van een andere werkgever heb mogen ontvangen was er één met daar in washandjes, badhandoeken, zeep producten en deodorant. De link naar persoonlijke hygiëne is dan al snel gelegd en heeft er toe geleid dat leden van de OR hun lidmaatschap hebben opgezegd. Het is en blijft moeilijk voor een werkgever om iedereen tevreden te stellen en wat mij betreft mogen de werkgevers er in het komende jaar meer aandacht aan besteden en dat kan als werknemers bij de keuze betrokken worden.

pi
door piet limburg - Dec 19, 2022 om 15:41
232 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt hier meer op een eis.
45 jaar was Philips mijn werkgever.
Nooit een kerstpakket...wel een Kerststol voor iedereen...dan had niemand wat te mopperen.
Een kerstpakket is toch geen verplichting.?

ju
door juliomariner - Dec 19, 2022 om 16:10
1325 Antwoorden / 2 Vragen

Wat TS volgens mij het ergste vind is niet de bon maar dat er door het bedrijf (veel) geld is betaald voor een bon waar bijna niemand wat mee kan. Dus eigenlijk krijgt de verkoper van de bon een kerstpakket van het bedrijf en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ja
door JannyBoe - Dec 20, 2022 om 12:21
515 Antwoorden / Vragen

Als je dit artikel van de NOS leest klopt er weinig van de beweringen in de openingsvraag: Volgens de branche is de waarde juist hoger geworden in het afgelopen jaar. Van 35/45 euro naar 50 á 75 euro. En 'het gaat veel meer om gewone levensmiddelen en producten om ons in deze psychologisch barre winter warm te houden. Zoals fleecedekens, sokken en truien. Het gaat om echt bruikbare levensmiddelen, die bij wijze van spreken vanuit de doos zo het keukenkastje of de voorraadkast in kunnen"
De waarde van uitgegeven bonnen neemt ook toe.
De omzet is 370 miljoen om nog even op de vraag terug te komen.