sa
door safari Apr 27, 2004 om 10:14
Winkels & webshops

Kipfilets

Ik hoorde laatst van iemand dat kipfilets in de Nederlandse supermarkt geïnjecteerd zijn met water (en dat dat toegestaan is) zodat ze wat groter zijn.

Is dit een fabeltje of is het wel echt waar?

Doen ze dit bij een poelier ook?

10042 12 Rapporteer

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 27, 2004 om 11:29
763 Antwoorden / 1 Vragen

Nee het is echt waar dit heeft een tijd geleden als eens in het weekblad revu gestaan. ook de meeste pouliers kopen hun kip gewoon in bij een slachterij dus zal deze ook water bevatten. groeten.

acjzr1
door acjzr1 - May 7, 2004 om 23:44
295 Antwoorden / 3 Vragen

Vaak is kip geinjecteerd met water.Dit is helaas toegestaan door onze overheid.Door vocht te binden aan rundereiwiit slaagt men er in om water te verkopen als vlees.

jubereva
door jubereva - May 10, 2004 om 17:45
42 Antwoorden / 17 Vragen

Het is wisselend. De ene zaak verkoopt met water en de andere zonder. Vaak wordt het wel aangegeven als het met water is. Mijn kinderen willen graag met water. De kip blijft malser met water. Het is een kwestie van smaak.

mrwhite
door mrwhite - May 10, 2004 om 19:24
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad echt waar en daarnaast is het onder voorwaarden ook toegestaan. Met deze wettelijke voorwaarden wordt nogal eens de hand gelicht, onder het mom van 'we moeten toch ons geld verdienen'. Dit doordat de supermarktorganisatie baggerprijzen betalen aan de producenten, terwijl pluimvee, vis en vlees relatief dure grondstoffen zijn. De supermarkten daarentegen zeggen weer dat ze dit doen omdat de consument niet bereid is meer te betalen. De boer is uiteindelijk de dupe, hij kan immers niemand meer onder prijsdruk zetten. De EU wil overigens het injecteren met water verder gaan reguleren. Als het goed is komt er een 5% norm oid.

jcjoppe
door jcjoppe - May 15, 2004 om 16:36
279 Antwoorden / 59 Vragen

safari, ik heb zelf in de 'kippaneerfabriek'gewerkt, waar de kipfiléts(ook al ingespoten) in een battermix(soort vloeibaar deeglaagje) gedoopt werd, vervolgens gepaneerd werd met cornflakes. dit hele zaakje 'kip'werd 40% zwaarder als dat het eerst was... en zeg nou zelf, cornflakes is niet zo duur maar kip wel en wordt dus gewoon voor €10 per kilo aangeboden... schande !!/ of goeie handel??

ba
door baberuth - Jun 8, 2004 om 22:26
3 Antwoorden / 6 Vragen

ja echt waar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ze kunnen een kipfilet tot 60% verzwaren met water. Vaak wordt er ook wat vet in het water toe gevoegt.Zodat het lekker mals blijft. Je kan kijken of er veel water in je kip zit door er hard op te drukken en te trekken. Als je kip meteen kapot gaat en je kan er zo door heen prikken met je vinger is er water teo gevoegt. Door het water gaat de structuur van de kip kapot en dus is je filetje zacht. Het kan niet echt kwaat, maar je betaald er wel voor.

gr ruth

ir
door irene157 - Jun 21, 2004 om 23:51
24 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, je kunt je natuurlijk afvragen of het toegestaan is, om namelijk kippevlees te verrijken met water, moeten ze runder- of varkensproteinen aan het kippevlees toevoegen alleen zo kan het kippevlees water opnemen. Als dit zo is zijn ze wettelijk verplicht om dit erop te vermelden. Alleen melden de slachterijen vaak niet dat ze dit doen en het is nog altijd zo in Nederland dat men onschuldig is tot de schuld is aangetoond. In Engeland staat Nederlands kippevlees erom bekend dat het vaak "verrijkt" is met water en wordt zodoende er ook altijd op getest, in Engeland wordt 40% van het Nederlandse kippevlees dat "besmet" is met runder en of varkensproteinen vernietigd. Dit is dan ook al meerdere keren in Engeland op tv geweest en zowel nieuwsprogramma's als consumentenprogramma's. In Nederland komt het ook nog wel eens zover dat het kippevlees getest wordt op al die zaken, want je zou maar eens allergisch zijn voor varken en rund, en niet weten dat dat nu net in kippevlees zit wat je gekocht hebt.

miranda79
door miranda79 - Jul 19, 2004 om 19:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is inderdaad zo. Dit gebeurd met heel veel vlees. Dit kun je zien doordat, als je het bakt, er veel water uitkomt. Dit is volgens mij niet toegestaan. Goede poelieren doen dit doorgaans niet.

Groetjes van Miranda.

rt
door rtmnr1 - Aug 24, 2004 om 13:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat word gedaan soms ook bij een wat slechtere poelier en dat is geen fabeltje dat gebeurd gewoon in nederland.

Ze injecteren niet het vlees maar laten ze een tijdje weken in een bak water zodat het vlees het water absorbeerd en natuuuuurlijk in gewicht toeneemt,ook worden meerdere anderen vleessoorten beinvloed voor de winst!!

Neem nu eens biefstuk,bij de supermarkt zit er vetstrengels in en ze zijn ingesneden alleen maar zodat het ''biefstukje'' sneller klaar is,(terwijl ik normaal een biefstuk bak al in 3a4 minuten) maar normaal gezien is een echt biefstukje een hompje rood vlees zonder vet en niet ingesneden wat je overgens bij wijze van spreken zo rauw kan opeten door de malsheid van de biefstuk,kijk maar eens rond bij u in de buurt!

el
door elvira_1 - Aug 31, 2004 om 14:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

ja het is wat he! Ik was pas bij de poelier en daar kon je kipfilet met of zonder water kopen. Ik vroeg waarom dat was en mij  werd verteld dat kipfilet met water goed was om mee te roerbakken zodat het vlees wat sappiger bleef. K'heb het niet gekocht.

rolandsnel
door rolandsnel - Oct 12, 2004 om 23:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk voor dit onderwerp ook in de topic eten. Hier wordt dit ook aangehaald. Vooral de reactie van de vlees-technoloog is verhelderend.

ro
door rogier196 - Oct 31, 2004 om 15:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een ander groot nadeel van deze water-kipfilet is invriezen. Zodra je de kip ondooit. Zal een groot deel van het water uit de kip stromen. Het malsheidseffect is dan te niet gedaan.