In
door InvincibleFox Jun 19, 2022 om 10:53
Winkels & webshops
Klacht over de Primark

Sinds 3 maart j.l. ben ik bezig om een klacht die ik heb over de Primark beantwoord en behandeld te krijgen. Ze reageren alleen met de zin "Zoals vriendelijk geadviseerd, de zaak wordt grondig onderzocht en we nemen contact met u op na voltooiing van ons onderzoek." En dat gaat nu al ruim 2 maanden zo, we komen niet verder!

Het gaat om het volgende:
Op 3 maart heb ik 2 binnenkussen (vulling) gekocht en gewassen in mijn z.g.a.n. wasmachine. Op de waslabel stond duidelijk dat deze gewassen mochten worden in de wasmachine. Tijdens het wassen zag ik tot mijn grote schrik dat de trommel vol zat met pluis van de kussenvulling. Ik heb gelijk de machine stopgezet en zo goed als ik kon alles verwijderd. Nu blijkt dat ook de vulling langs de trommel in de kuip is terechtgekomen waardoor de trommel stroef loopt en ik mijn machine niet meer kan en durf te gebruiken. Het is niet mogelijk deze pluis handmatig te verwijderen zonder de trommel te demonteren. Zelf doen is geen optie, de machine valt nog onder fabrieksgarantie maar reiniging valt niet onder de service vanuit de fabrikant. Dus al met al heb ik een probleem die maar niet opgelost wordt door de Primark!
Inmiddels al heel vaak contact opgenomen met de Primark, de kussens zijn voor onderzoek naar het hoofdkantoor in Ierland gegaan en daarna geen voortgang meer vernomen.

Mijn laatste onderstaande mail naar de Primark was op 1 juni

"Ik vind het nu wel echt te lang duren totdat ik de uitslag van jullie onderzoek heb. Sinds 3 maart heb ik mijn wasmachine niet kunnen gebruiken en moet ik jullie reactie maar afwachten om te weten of ik reparatie vergoed ga krijgen. Dat is nu al 13 weken, waarbij ik naar wasserettes moet gaan om mijn was te kunnen doen. Met 1 a 2 wasjes in de week, ben ik nu minstens €78,-  lichter, niet meegerekend dat ik met zware was heen en weer van huis moet fietsen. Het is niet acceptabel om klanten zo lang te laten wachten op een onderzoek, terwijl het duidelijk is dat het waslabel zegt dat de kussens gewassen kunnen worden, en dat door het wassen deze schade is ontstaan. Ik weet niet wat uit het onderzoek zou moeten komen, wat de oorzaak buiten het kussentje zou leggen.

Ik moet nu toch echt duidelijkheid hebben, zodat ik reparatie van mijn wasmachine kan regelen. Ik vind dit niet een manier om met klanten om te gaan.

Reactie van de Primark.. Zoals vriendelijk geadviseerd, de zaak wordt grondig onderzocht en we nemen contact met u op na voltooiing van ons onderzoek.

Hoelang nog? Ik kan niet wassen en mijn kosten worden met de week alleen maar groter!

Wie kan mij verder helpen?

6903 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 19, 2022 om 11:03
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst wijs ik u op de mogelijkheid https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/primark/  Dat is een gratis service van de Consumentenbond waar men de klacht op hun site plaats en ook doorspeelt naar Primark. U krijgt geen juridisch hulp indien u geen lid bent. Zie verder: (ook wat u kunt doen) https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

sira
door sira - Jun 19, 2022 om 11:11
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind het een gek verhaal.
U gaat gloednieuwe kussenvulling wassen. Ik ken de vulling, weliswaar niet van de Primark, maar dat maakt niet uit.
Ik was de kussenhoes en als de inhoud (vulling) ook gewassen moet worden, gaat het complete kussen met daarin de vulling de wasmachine in. Zo gaat dat ook met een hoofdkussen. Een hoofdkussen was je ook compleet, maar je gaat er niet de vulling uithalen en die apart wassen.

Ja, je kunt dus de vulling wassen, maar wel compleet met sloop.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 19, 2022 om 11:12
7156 Antwoorden / 3 Vragen

In deze gedeelde link staat hoe de wasvoorschriften zijn voor diverse kussens, het lijkt erop dat uw kussens niet aan de voorwaarden voldeden. U kunt dat controleren.

https://slapenweb.nl/kussen-wassen/

sira
door sira Jun 19, 2022 om 11:42
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Maar ze heeft de nieuw gekochte vulling gewassen, niet een kussen mèt vulling. Als de vulling in een sloop had gezeten, was deze ellende niet gebeurd.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 19, 2022 om 11:43
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb het gezien maar kon het nauwelijks geloven, dacht dat het sloop niet goed dichtgemaakt was.

tenormin
door tenormin Jun 19, 2022 om 12:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kon het ook niet geloven, maar de foto laat niets aan duidelijkheid over. Tenzij de tijk van zulk slecht materiaal was, dat dit in de machine is gebeurd.Kan het me niet voorstellen. Heb ik ook in mijn commentaartje geschreven.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 19, 2022 om 13:02
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, en daar is ook een pluizenbakje niet tegen opgewassen.  :))

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 19, 2022 om 11:46
2010 Antwoorden / Vragen

Vermoedelijk moet uw machine sowieso gerepareerd worden of u dat nou van Primark vergoed krijgt of niet. Mogelijk moet u zelfs juridische stappen zetten om dat voor elkaar te krijgen dus laat de machine repareren, dan kunt u weer verder met uw leven en ga daarnaast achter het geld voor uw schade aan.

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2022 om 12:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Op de foto is heel duidelijk te zien dat u kennelijk, per abuis, de inhoud van heel het kussen heeft leeggeplukt. Wat uiteraard nooit de bedoeling is want de wasvoorschriften staan op de tijk, dus dat voorschrift kan nooit op de inhoud staan. Ik ben bang dat het toch uw eigen schuld is. Tenzij die tijk er tijden het wassen is afgegaan. Maar dan is het een waardeloos produkt en is Primark wel de zaak om aan te spreken. Echter, dat kan ik me nauwelijks voorstellen, dat een nieuw kussen zo'n slechte tijk zou hebben.

sira
door sira Jun 19, 2022 om 13:38
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Maar Primark is wel een low budget winkel.

Zoals ik het bekijk, heeft hier geen tijk omheen gezeten. Maar waarom zou je de op 3 maart gekochte nieuwe vulling dezelfde dag nog gaan wassen?

Gr
door Grunn1 Jun 19, 2022 om 13:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Denk inderdaad dat het gewoon vulmateriaal is om een kussen (bij) te vullen.
Heb het even oogezocht en is waarschijnlijk "Primark home cushion filler" van 2 euro.
En ja op de plastic verpakking staat "suitable for cushion cover" en " machine washable "
En nee er staat niet bij dat het pas in de wasmachine kan als je de vulling eerst in een sloop hebt gedaan.

tenormin
door tenormin Jun 19, 2022 om 14:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja @grunn1, maar er is toch nog wel zoiets als een beetje gezond verstand? Ik heb inderdaad een kussen in gebruik, dat ik zo nu en dan leeg pluk, om oudere kussens weer op te vullen. Was iedere 2 maanden kussens, om en om. Duurt lang voor ze volledig droog zijn van binnen. Maar het zou niet in me opkomen om dat los in de wasmachine te doen.

@sira, nee, uiteraard gaat men geen nieuw kussen gelijk in de wasmachine doen. Ik denk dat de TS echt geen recht op enige vergoeding heeft. Althans, als het echt zo is gegaan als wij denken.

Gr
door Grunn1 Jun 19, 2022 om 14:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ach gezond verstand ontbreekt nogal eens en men neemt tevaak iets te letterlijks. Zoek het product maar eens op en er staat heel groot op de plastic verpakking dat het in de wasmachine kan
Als iets niet tot in detail uitgelegd wordt dan denkt men niet na net zoals de kat in de magnetron en ja dat kan tenzij er nadrukkelijk in de handleiding staat dat het niet kan.

tenormin
door tenormin Jun 19, 2022 om 14:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maar @grunn1, ik weet van mezelf dat ik vrij dom ben (kan slecht lezen) maar dan nog: ik kan er alsnog met het restje verstand dat ik nog heb, niet bij dat je een nieuw kussen gaat openritsen om "de inhoud" te wassen. En van "kat in magnetron": ik heb altijd gedacht dat dit geintjes waren, niet dat het echt voor zou komen. Wel een machine aanzetten waar de was al in ligt en de poes er stiekem is ingekropen. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Oh, boy.

sira
door sira Jun 19, 2022 om 18:17
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Op de verpakking van een Bifi worstje staat dat je voor het eten het plastic (condoom) van het worstje moet halen :-))

Gr
door Grunn1 Jun 19, 2022 om 19:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tenormin, dom ben je niet.
Zoek eens op primark naar kussenvulling en dan zie je dat dit aangeboden wordt in een plastic verpakking en op deze verpakking staat dat het in de wasmachine kan. Ts heeft niet een binnen kussen gekocht maar echt losse vulling en dit in de wasmachine gedaan.
En ja er zijn mensen die dingen in een magnetron stoppen waarvan je denkt dit kan toch niet.
Blijkbaar zijn er ook mensen die dingen in een wasmachine stoppen waarvan je ook denkt, dit doe je toch niet en toch zijn ze er. Zie dit topic.

ne
door neodutchio - Jun 19, 2022 om 13:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Stel dat het wel goed was gegaan, hoe had u de losse kussenvlokken dan gedroogd? Stuk voor stuk aan de waslijn?
Losse vulling kan nooit los in de wasmachine.

Gr
door Grunn1 Jun 19, 2022 om 13:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Of in de droger stoppen zodat die ook verstopt raakt en hoogstwaarschijnlijk in brand vliegt

Gr
door Grunn1 - Jun 19, 2022 om 13:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik zat ook al met verbazing de reacties te lezen dat de vulling los gewassen is en toen de foto nog eens bekeken. Heb je werkelijk de vulling los in de wasmachine gestopt. Nou dan zal ik maar een nieuwe wasmachine kopen want dat wordt echt niet vergoed door de Primark. Geen mens wast een losse vulling in een wasmachine, is net zoiets als een kat in de wasdroger stoppen om hem te drogen of in de magnetron stoppen.
Als je een dekbed gaat wassen haal je toch ook niet de vulling eruit en gaat die apart wassen.

me
door mein33 - Jun 19, 2022 om 15:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De wasmachine kunt u maar beter zo snel als mogelijk laten repareren/reinigen, aangezien u voor wat dat betreft niet op Primark hoeft te wachten.
Zij zullen sowieso niet tot uitbetalen overgaan als er geen rekening van de reparatie kan worden getoond.
Mocht uw klacht t.z.t. gegrond worden verklaard, dan hoeft u alleen de rekening (maak copie) in te dienen.
Wordt uw klacht afgewezen of blijft een verdere reactie uit, dan verwijs ik naar de reeds eerder hierover gegeven adviezen van mede forumdeelnemers.

panter22
door panter22 - Jun 19, 2022 om 15:20
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heb je in de wasmachine gestopt. Dit zakje of zat daar opgerold een  binnenkussen in en dat binnenkussen is geknapt in de wasmachine en alle vulling is er uit gegaan? Dat laatste lijkt mij het meest voor de hand liggen.
https://www.primark.com/nl/alle-producten/woonartikelen/interieuraccessoires/kussens-slopen/binnenkussen-45-x-45-cm/p/134019213
Wat  een enorme berg vulling. Het lijkt mij erg veel voor 2 van die kleine binnenkussens.
Het schijnt vaker voor te komen dat de vulling uit kussens gaat tijdens het wassen. Maar van een nieuw kussen mag je toch verwachten dat alles er in blijft zitten.
Hoe heet de vulling die er in zit? Misschien kun je de eigenschappen vinden online.
Tot nu toe houden ze je van de Primark aan het lijntje.
De hoofdvestiging van de Primark zit in Rotterdam, dus de Primark i wel aansprakelijk te stellen.
Hoeveel kost de reparatie van de wasmachine? Is hij nog wel te repareren?
Heb je al contact opgenomen met het juridisch loket?

ne
door neodutchio Jun 19, 2022 om 16:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Er is geen kussen in de wasmachine gedaan, maar kussenvulling. Dus losse materialen.

panter22
door panter22 Jun 19, 2022 om 16:40
6599 Antwoorden / Vragen

Lijkt mij stug. Er staat op de website binnenkussen van 45 x 45 cm. Je koopt wel vaker kussens met lucht er uit. Gemakkelijk mee te nemen. Maar misschien reageert ts nog. Dan horen we het wel.

Gr
door Grunn1 Jun 19, 2022 om 19:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het staat toch heel groot en duidelijk op de verpakking "kussenvuller" en niet binnenkussen

panter22
door panter22 Jun 19, 2022 om 19:26
6599 Antwoorden / Vragen

Een plastic zak met vlokken, daar kun  je toch niets mee. Ik heb er nooit zo op gelet bij de Primark.En €2 is de prijs voor een binnenkussen.https://www.action.com/nl-nl/p/binnenkussen3/

Gr
door Grunn1 Jun 21, 2022 om 09:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De link is van de action en ts heeft bij de Primark gekocht. Een zak met vlokken kan je gebruiken om bijvoorbeeld een oude kussen mee bij te vullen en het staat toch ook heel duidelijk op de verpakking "kussenvuller".

pe
door pebk Jun 21, 2022 om 16:45
579 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je bij een 'echte' beddendealer zo'n zakje koopt, of bij Amazon ben je veel meer kwijt voor alleen de losse vulling. Prijs van een andere winkel zegt niet zo veel.

panter22
door panter22 Jun 21, 2022 om 17:14
6599 Antwoorden / Vragen

Primark en Action zijn vergelijkbaar qua prijs.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jun 21, 2022 om 03:16
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap dat verhaal niet zo goed . Zijn het nou complete kussens met vulling die je gewassen hebt . Of is het alleen de vulling van de kussens die gewassen zijn !! Is het niet de bedoeling dat je de vulling er eerst uithaalt voor je de kussens wast ? Ik kom er niet uit . Een heel vreemd onsamenhangend verhaal !!

sira
door sira Jun 21, 2022 om 09:04
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ze heeft alleen de vulling gewassen. Beter is het complete kussen met vulling te wassen. Zo doe je dat ook met hoofdkussens, daar laat je ook de tijk omheen zitten. Of denk aan een wasbaar dekbed, die ga je ook niet leeghalen.

1paul
door 1paul - Jun 21, 2022 om 08:45
3101 Antwoorden / 0 Vragen

of het nu vergoed word of niet de machine moet gerepareerd, laat dit dus doen en laat daarbij alles goed vastleggen door de monteur zodat je een duidelijk beeld krijgt van wat er allemaal mis was!

in
door inno1 - Jun 21, 2022 om 10:08
115 Antwoorden / Vragen

Het klinkt misschien logisch maar doe nooit de losse vulling wassen in een wasmachine maar laat dit in het tijk en eventueel met de hoes erom heen. Dit voorkomt dat de vulling in het wasmachine terecht komt.

Lees de algemene voorwaarden van de Primark eesn door. Ik ken geen enkel bedrijf dat zich verantwoordelijk stelt voor gevolgschade van zijn artikelen.

Au
door Augje - Jun 21, 2022 om 12:35
5 Antwoorden / Vragen

Heb je het pluizenfilter van de wasmachine al schoongemaakt? Zo nee, gelijk doen. Dan de wasmachine 1 of meerdere keren leeg draaien, tussendoor steeds weer het pluizenfilter leegmaken. Met een beetje mazzel spoel je zo de overmaat aan pluizen er weer uit en kun je de machine gewoon weer gebruiken. En een volgende keer het kussen gewoon in de hoes laten zitten.

pe
door pebk Jun 21, 2022 om 16:15
579 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u op het plaatje geklikt en het goed bekeken? Daar kan geen pluizenfilter tegenop.

mo
door mof - Jun 21, 2022 om 16:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uiteindelijk geeft Primark garantieop hetkussen. Niet op uw wasmachine. U bent zelf verantwoordelijk voor wat en hoe u wast.

pe
door pebk - Jun 21, 2022 om 16:39
579 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt er op dat het goed is dat u geen kat hebt die u na het wassen in de magnetron hebt gestopt om te drogen.
Het lijkt er op dat u het probleem zelf moet oplossen en Primark niets verkeerds heeft gedaan.

Er zijn ook kussenvullingen die niet wasbaar zijn, met name voor meubels en sierkussens. Deze verliezen hun structuur als ze gewassen worden.

Op de verpakking staat inderdaad dat het wasbaar is. Maar staat er niet hoe het gewassen moet worden?
Ik kan op internet de achterkant niet vinden. Kunt u daar nog een foto van maken?

De voorkant is waarschijnlijk: https://www.primark.com/nl/alle-producten/woonartikelen/interieuraccessoires/kussens-slopen/binnenkussen-45-x-45-cm/p/134019213

chris74
door chris74 Jun 21, 2022 om 17:12
564 Antwoorden / 44 Vragen

Het gaat erom dat ts de vulling los in de machine heeft gedaan, zonder kussen erom heen. Dat gaat natuurlijk nooit goed. Het feit is dat het gewassen kan worden maar wel als het in een kussen zit en niet los.